Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2ac145c9-1659-441e-a23f-275a1dfd18aa","c_author":"HVG","category":"360","description":"A háború 2022-es fellángolása óta húszezerre becsülik azoknak a gyerekeknek a számát, akiket Oroszországba vittek. Közülük soknak nincsenek már ukrán iratai, és lassan eloroszosítják őket. Egy amerikai kutatócsoport genetikai adatbank létrehozását sürgetni.","shortLead":"A háború 2022-es fellángolása óta húszezerre becsülik azoknak a gyerekeknek a számát, akiket Oroszországba vittek...","id":"20250311_hvg-elhurcolt-ukran-gyerekek-azonositasa-genetikai-adatbank","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ac145c9-1659-441e-a23f-275a1dfd18aa.jpg","index":0,"item":"750b2063-a6f9-4f59-b62e-aac97cf8fecc","keywords":null,"link":"/360/20250311_hvg-elhurcolt-ukran-gyerekek-azonositasa-genetikai-adatbank","timestamp":"2025. március. 11. 14:30","title":"Putyin, Trump, DNS: így azonosíthatják majd az oroszok által elhurcolt ukrán gyerekeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66906ced-9094-4497-9235-5f1432f77482","c_author":"Parászka Boróka","category":"eurologus","description":"Több európai múzeumban és kulturális intézményben is átírják vagy mellőzik a kiállított tárgyak származásának helymegjelölését, ha tibeti műkincset tesznek közzé. A tibeti jogvédők tiltakoznak, tüntetéseket szerveznek, de csak kisebb engedményeket sikerült elérni az Európában egyre erősebb kínai lobbival szemben.","shortLead":"Több európai múzeumban és kulturális intézményben is átírják vagy mellőzik a kiállított tárgyak származásának...","id":"20250228_Kinai-nyomasra-dul-a-nevhaboru-az-europai-muzeumokban","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66906ced-9094-4497-9235-5f1432f77482.jpg","index":0,"item":"2ed1f735-9476-49ca-aa7e-9dbef5270505","keywords":null,"link":"/eurologus/20250228_Kinai-nyomasra-dul-a-nevhaboru-az-europai-muzeumokban","timestamp":"2025. február. 28. 09:46","title":"Kínai nyomásra dúl a névháború az európai múzeumokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4e7e6cc-efbe-45e0-920d-26f9fd40f3a4","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A magatehetetlen férfit a diszkótól 100-150 méterre futó vasútvonalhoz vitték, és a sínek közé fektették abban bízva, hogy a vonatgázolás okozta sérülések elfedik a bántalmazások nyomait is. ","shortLead":"A magatehetetlen férfit a diszkótól 100-150 méterre futó vasútvonalhoz vitték, és a sínek közé fektették abban bízva...","id":"20250228_kecskemeti-diszko-kidobok-alcazott-emberoles-vonatbaleset-itelet","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4e7e6cc-efbe-45e0-920d-26f9fd40f3a4.jpg","index":0,"item":"59ff373a-8388-4937-9b50-bfbdbd92502f","keywords":null,"link":"/itthon/20250228_kecskemeti-diszko-kidobok-alcazott-emberoles-vonatbaleset-itelet","timestamp":"2025. február. 28. 11:27","title":"25 éve vonatbalesetnek álcázták a kecskeméti kidobók, hogy agyonvertek egy férfit, most ítélték el őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30d431d1-3a27-480d-9fd8-8467a9c75be7","c_author":"Laborczi Dóra","category":"360","description":"A politika nem sajátíthatja ki a kereszténységet, és nem használhatja a társadalom megosztására, a hatalomnak pedig szolgálnia kell az embereket, nem pedig félelmet kelteni bennük. Marianne Edgar Budde washingtoni püspöknő Trump beiktatásának napján elmondott prédikációja nem véletlenül váltott ki rendkívüli visszhangot. Vélemény. ","shortLead":"A politika nem sajátíthatja ki a kereszténységet, és nem használhatja a társadalom megosztására, a hatalomnak pedig...","id":"20250127_marianne-edgar-budde-predikacio-trump-beiktatas-egyhaz-keresztenyek-ideologiak","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30d431d1-3a27-480d-9fd8-8467a9c75be7.jpg","index":0,"item":"904132ca-c5eb-4163-a1b8-96db082253c5","keywords":null,"link":"/360/20250127_marianne-edgar-budde-predikacio-trump-beiktatas-egyhaz-keresztenyek-ideologiak","timestamp":"2025. január. 27. 13:00","title":"A püspöknő, akinek hiába lobogtatta Trump a Bibliát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0cdec00b-476a-401e-8e77-41f4a2148f1c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Akár a Windows 7 rendszeren is lehet naprakész biztonsággal rendelkező böngészőt használni, ráadásul most kiderült, hogy a korábbi ígéretnél tovább meg is marad a Firefox támogatása.","shortLead":"Akár a Windows 7 rendszeren is lehet naprakész biztonsággal rendelkező böngészőt használni, ráadásul most kiderült...","id":"20250222_microsoft-windows-7-8-firefox-bongeszo-tamogatas-hosszabbitas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0cdec00b-476a-401e-8e77-41f4a2148f1c.jpg","index":0,"item":"06f97999-a9b2-46a6-8365-851b2f19ba66","keywords":null,"link":"/tudomany/20250222_microsoft-windows-7-8-firefox-bongeszo-tamogatas-hosszabbitas","timestamp":"2025. február. 22. 20:03","title":"Régebbi Windowst használ? Érkezett egy jó hír, igaz, csak a katasztrofális mellé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7001e418-067f-4630-b460-11ed18d61e5a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kikapcsolta az egyik legfontosabb adatbiztonsági funkciót Nagy-Britanniában az Apple, de ez volt „a jobbik rossz”. Az ország kormánya ugyanis minden Apple-felhasználó adataihoz szeretett volna hozzáférni, amit a cég nem volt hajlandó megadni.","shortLead":"Kikapcsolta az egyik legfontosabb adatbiztonsági funkciót Nagy-Britanniában az Apple, de ez volt „a jobbik rossz”...","id":"20250224_apple-iphone-icloud-vegpontok-kozotti-titkositas-feloldas-brit-kormany-hatso-kapu","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7001e418-067f-4630-b460-11ed18d61e5a.jpg","index":0,"item":"b69b9fe0-01d3-4ae5-9177-e3cca587d85f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250224_apple-iphone-icloud-vegpontok-kozotti-titkositas-feloldas-brit-kormany-hatso-kapu","timestamp":"2025. február. 24. 11:03","title":"Megtagadta az Apple a brit kormány kérését, de ennek is a felhasználók isszák meg a levét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0af51a9f-31c8-434b-9328-081f8d45f77e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Nemzeti Adó- és Vámhivatal két százmillió forint fölötti luxusautót hirdetett meg árverésre, amelyeket egy két évvel ezelőtti adócsalási ügyben foglaltak le.","shortLead":"A Nemzeti Adó- és Vámhivatal két százmillió forint fölötti luxusautót hirdetett meg árverésre, amelyeket egy két évvel...","id":"20250120_Husz-peldanyban-keszult-ritka-Ferrarit-arverez-el-a-NAV","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0af51a9f-31c8-434b-9328-081f8d45f77e.jpg","index":0,"item":"24ab11c3-cf5e-42ea-abee-3a19fb7f95c1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250120_Husz-peldanyban-keszult-ritka-Ferrarit-arverez-el-a-NAV","timestamp":"2025. január. 20. 20:28","title":"Húsz példányban készült, ritka Ferrarit árverez el a NAV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6bde6a72-f617-4907-bd8d-696f05df8798","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Komoly presztízsértéke lehet a kínaiak részéről, ha saját gyárakkal rendelkeznek Németországban. ","shortLead":"Komoly presztízsértéke lehet a kínaiak részéről, ha saját gyárakkal rendelkeznek Németországban. ","id":"20250116_Kinaiak-vehetik-meg-a-Volkswagen-nemkivanatos-nemet-gyarait","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6bde6a72-f617-4907-bd8d-696f05df8798.jpg","index":0,"item":"5f0c362a-6166-47fd-85ee-b43a046f5037","keywords":null,"link":"/cegauto/20250116_Kinaiak-vehetik-meg-a-Volkswagen-nemkivanatos-nemet-gyarait","timestamp":"2025. január. 16. 10:47","title":"Kínaiak csaphatnak le a Volkswagen gyáraira","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Elődeinek jó pár éves halogatása után a Fidesz-kormány azt ígéri, alig két év alatt végez a használatarányos elektronikus útdíj bevezetésének szakmai és technológiai előkészítésével. A költségvetési bevételek növelésével kapcsolatos nyomás felgyorsíthatja a munkát, de egyes elemzők szerint így is csak feszített tempó mellett lehet tartani az indulás 2013-as tervezett időpontját.
Mennyit kell majd fizetni?
Bár egyelőre nem tudni, mennyi lenne a 2013-tól bevezetendő elektronikus útdíj kilométerenkénti összege, illetve azt sem, mely utakon kellene így fizetni, annyi már kiderült, a személyautókra egyelőre nem, csak a 3,5 tonnánál nehezebb teherjárművekre vonatkozna majd ez a díjfizetési kötelezettség - legalábbis ezt monta az Origónak Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára a Széll Kálmán-terv bejelentésekor. Szerinte olyan tarifarendszer kidolgozásán gondolkodnak, amelyben a járművek súlya és környezetvédelmi besorolása is befolyásolja majd a fizetendő összeget. Azt, hogy mekkora lehet ez az összeg, az államtitkár nem árulta el, bár nem tartotta elképzelhetetlennek az Origo által egy korábbi kijelentése alapján kiszámolt 43,5 forintos kilométerenkénti díjat. A KKK tavaly év elején közzétett díjpolitikai Fehér Könyvében 6 és 34 forint közötti induló díjösszegeket javasolt a különféle járművek fajtáitól függően, hozzátéve, hogy azokat tíz év alatt, fokozatosan lehetne közelíteni az EU erre vonatkozó irányelvei által meghatározott, a hazai hálózaton maximálisan kivethető díjakhoz.
Bár a használatarányos elektronikus útdíj bevezetésének terve itthon nagyjából 2006 óta napirenden van, bevezetését többször is elhalasztották. A rendszer kiépítéséhez szükséges pályázatot először 2007 szeptemberében írták ki, de a versenytárgyalások akkor meghiúsultak. A nyolc jelentkező konzorcium közül kettőt műszaki okokból kizártak, de a cégek megkérdőjelezték a döntést, így közbeszerzési vizsgálat indult.
Ráadásul az Országgyűlés eközben módosította azoknak a tehergépjárműveknek a körét is, amelyeknek a megtett úttal arányos útdíjat kellett volna fizetniük (az eredetileg meghatározott, 3,5 tonnánál nehezebb járművek helyett így a 7,5 tonnánál nagyobb súlyú teherautókra terjedt volna ki a díjfizetési kötelezettség). Emiatt új tendert kellett volna kiírni, de ez nem történt meg, a téma parkolópályára került, 2010 elején pedig a magyarországi díjszedési rendszer reformján dolgozó Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) már azt jelezte, legkorábban 2013-tól lehet bevezetni az elektronikus útdíjat.
Csak a teherautók után kell majd fizetni
MTI
Ezt a bevezetési határidőt hirdette meg a Fidesz-kormány is a március elején bemutatott Széll Kálmán-tervben, amely a díjból 2013-ban és 2014-ben már 100 milliárd forintos bevétellel számol. Az útdíjjal a dokumentum szerint a gyorsforgalmi úthálózati rendszer használatának költségei arányossá válnak a terheléssel, így az állam „a jövőben nem enged ki a kezei közül egy olyan fontos bevételt”, amely mögött súlyos közösségi költség – zaj, utak állapotának romlása, légszennyezettség – áll.
Az elektronikus útdíj bevezetése az Új Széchenyi Terv (ÚSZT) közlekedésfejlesztési programjában is szerepel a közúti infrastruktúra-fejlesztés elemei között. A program szerint az elmúlt öt évben a közúti infrastruktúra fenntartását részben az útdíj-matricák bevételeiből finanszírozó útpénztár költségvetési támogatása a felére esett vissza, amit az egészen 2009-ig folyamatosan növekvő úthasználati díjbevételek sem tudtak ellensúlyozni.
„A fejlesztési forrásokat csakis külső forrásokból sikerült olyan mértékben kipótolni, ami egy viszonylag elfogadható ütemű fejlesztést eredményezett, de csak a főúthálózaton, emellett a mellékúthálózat rohamos pusztulásnak indult” – tette hozzá az ÚSZT programszöveg, amely szerint az autópálya-hálózat egy része koncessziós rendszerben, rendelkezésre állási díj fejében működik, ez pedig évről évre növekvő költségvetési kiadásokat jelent. Ez a költség az ÚSZT program szerint ma már nagyobb, mint az útpénztár bevétele. Ráadásul a KKK adatai szerint a matricabevételek nominális értéken a 2008-as 43,1 milliárd forintról tavaly 40,7 milliárdra estek vissza.
Teherautók útdíjrendszerei Európában (zöld: már működő elektronikus rendszer, zöld csíkos: elektronikus rendszer előkészítés alatt, narancs és citromsárga: matricás rendszer, rózsaszín: útdíjkapus rendszer, lila: egyik sem)
Európai Bizottság
Az elektronikus útdíj bevezetésével kapcsolatos költségvetési nyomás felgyorsíthatja az előkészítés folyamatát, de a kormánynak a 2013-ig hátralévő kevesebb mint két évben így is nagyon feszített tempót kell majd diktálnia, hogy tartani tudja az indulás dátumát – véli Bank Dénes, a GKI Gazdaságkutató szakértője. Szerinte kockázatot jelenthet többek között az, ha a jövőbeli útdíjtender vesztesei esetleg megtámadják a döntést, az ezzel kapcsolatos jogi huzavona lelassíthatja az előkészületeket. Éppen ezért szerinte nagyon fontos, hogy megfelelő legyen a pályázati kiírás. Egyelőre viszont nem tudni, mikor írhatják ki az útdíjtendert, mint ahogy azt sem, milyen technológiai megoldással működne majd az elektronikus díjbeszedő rendszer.
Rekordnagyságú összeget, 6,57 milliárd korona útdíjat szedtek be tavaly Csehországban. Ez egymilliárd koronával nagyobb összeg, mint 2009-ben - közölték kedden Prágában.
Január elsején Szlovákiában a 3,5 tonna feletti járműkategóriákban bevezették a megtett úttal arányos elektronikus útdíjat. A hazai díjszedési rendszer reformján dolgozó Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) szakértői folyamatosan értékelik szomszédunk tapasztalatait.
Évi ötvenmilliárd forintot bukik a költségvetés a használatarányos útdíjrendszer bevezetésének halogatásával, pont annyit, amennyit az ingatlanadó idei bevezetésétől remélt a kormány – állítja a Népszabadság.
A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) 2013. január elsejétől bevezetné a használatarányos útdíjat, ennek a feltétele, hogy a kapcsolódó országgyűlési és kormánydöntések 2010 novemberéig megszülessenek – tájékoztatta a minisztérium pénteken az MTI-t.
2013-2014-től, az e-matrica fokozatos megszüntetése után, kilométerenként hat forintos útdíj bevezetését tervezi a kormány. A politikai és társadalmi egyeztetés azonban még hátravan - írja hétfői számában a Népszabadság.
Megszűnt az új szlovákiai útdíjrendszer miatt kialakult sorállás szerda délelőttre a magyar-szlovák határ valamennyi Győr-Moson-Sopron megyei átkelőjén.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?