Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"51f544b2-30c3-4b08-b985-6c7dc1531030","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Igazán hasznos új funkcióval bővült a Microsoft Edge. A böngésző ezentúl rendelkezik egy beépített szűrővel, ami a különféle csalárd oldalakat igyekszik lefülelni, és figyelmezteti is a felhasználót a veszélyről.","shortLead":"Igazán hasznos új funkcióval bővült a Microsoft Edge. A böngésző ezentúl rendelkezik egy beépített szűrővel, ami...","id":"20250207_microsoft-edge-bongeszo-kartevoblokkolo-uj-biztonsagi-funkcio-csalasok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51f544b2-30c3-4b08-b985-6c7dc1531030.jpg","index":0,"item":"faa4106e-f915-4ef1-a35c-56254c066d35","keywords":null,"link":"/tudomany/20250207_microsoft-edge-bongeszo-kartevoblokkolo-uj-biztonsagi-funkcio-csalasok","timestamp":"2025. február. 07. 19:03","title":"A csalók számára rémálom, mindenki más viszont örülhet a Microsoft újdonságának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb9e8787-af4b-49ff-9db2-da5e524efaa1","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"A Szegedi Tudományegyetemen (SZTE) végeztek először az országban radioizotópos prosztataspecifikus daganatterápiát, amely az előrehaladott állapotú prosztatarákos betegek túlélését hosszabbítja meg.","shortLead":"A Szegedi Tudományegyetemen (SZTE) végeztek először az országban radioizotópos prosztataspecifikus daganatterápiát...","id":"20250227_szegedi-tudomanyegyetem-radioizotopos-prosztataspecifikus-daganatterapia-uj-kezeles","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb9e8787-af4b-49ff-9db2-da5e524efaa1.jpg","index":0,"item":"4fd1b560-2eb2-4c9d-bfb6-bb65d6f3df15","keywords":null,"link":"/tudomany/20250227_szegedi-tudomanyegyetem-radioizotopos-prosztataspecifikus-daganatterapia-uj-kezeles","timestamp":"2025. február. 27. 08:03","title":"Magyarországon először végeztek el egy különleges daganatterápiát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"82654539-0bd3-4cb9-bc29-db614736dccc","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egységes arculatot teremtenének. ","shortLead":"Egységes arculatot teremtenének. ","id":"20250109_balatonalmadi-valtoztatasi-tilalom","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82654539-0bd3-4cb9-bc29-db614736dccc.jpg","index":0,"item":"17966187-70e2-42fd-afbe-7e4ea2e581af","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250109_balatonalmadi-valtoztatasi-tilalom","timestamp":"2025. január. 09. 13:16","title":"Változtatási tilalmat rendeltek el Balatonalmádiban, egy ablakot sem lehet kicserélni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0249099a-44f5-47de-a241-c8f2d2dc04fc","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Szarajevóban egy halálos földcsuszamlás, Podgoricában merényletek miatt követelnek magyarázatot.","shortLead":"Szarajevóban egy halálos földcsuszamlás, Podgoricában merényletek miatt követelnek magyarázatot.","id":"20250210_egyetemistak-tuntetes-szerbia-bosznia-montenegro","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0249099a-44f5-47de-a241-c8f2d2dc04fc.jpg","index":0,"item":"a14023a2-752d-4f8d-9f25-b60fa5c8afc9","keywords":null,"link":"/vilag/20250210_egyetemistak-tuntetes-szerbia-bosznia-montenegro","timestamp":"2025. február. 10. 21:22","title":"Szerb mintára tüntetnek az egyetemisták Boszniában és Montenegróban is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"abba9e5b-c22e-4348-92bc-746139076b7e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A franciák második leganyobb piaca volt Oroszország, és a togliatti gyár most is ontja magából a Ladákat, csak már nem Renault-tulajdonként.","shortLead":"A franciák második leganyobb piaca volt Oroszország, és a togliatti gyár most is ontja magából a Ladákat, csak már nem...","id":"20250303_milliardokert-kaphatna-vissza-orosz-gyarat-a-Renault","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/abba9e5b-c22e-4348-92bc-746139076b7e.jpg","index":0,"item":"42187da0-0ca9-4f70-8b58-e540888396e6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250303_milliardokert-kaphatna-vissza-orosz-gyarat-a-Renault","timestamp":"2025. március. 03. 08:49","title":"Egy rubelért adta el, százmilliárdért kaphatná vissza orosz gyárát a Renault","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36fd0a46-7d4b-45fd-89a7-2b9abfe58b97","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Varga Zs. András szerint veszélyes, ha bizonyos nézeteltérések nyilvánosságra kerülnek, így a bíróknak inkább a tárgyalóteremben a helyük.","shortLead":"Varga Zs. András szerint veszélyes, ha bizonyos nézeteltérések nyilvánosságra kerülnek, így a bíróknak inkább...","id":"20250203_A-Kuria-elnoke-kijelentette-hog-a-biroknak-a-targyaloteremben-a-helyuk","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36fd0a46-7d4b-45fd-89a7-2b9abfe58b97.jpg","index":0,"item":"59b14e82-94bc-4019-b685-8c3a67f89d22","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_A-Kuria-elnoke-kijelentette-hog-a-biroknak-a-targyaloteremben-a-helyuk","timestamp":"2025. február. 03. 16:16","title":"A Kúria elnöke szerint „most mindenki azon csámcsog, hogy jé, a bírók is pont úgy veszekednek, mint mi. Ez nagyon nagy veszély”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38868fdb-8893-4abc-8aa0-3ca5844ad73d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Polgár Csabát indoklás nélkül váltotta le Pintér Sándor a múlt héten, azóta sem tudni, miért.","shortLead":"Polgár Csabát indoklás nélkül váltotta le Pintér Sándor a múlt héten, azóta sem tudni, miért.","id":"20250204_orszagos-onkologiai-intezet-levaltott-foigazgato-polgar-csaba-szakorvos","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38868fdb-8893-4abc-8aa0-3ca5844ad73d.jpg","index":0,"item":"dda5cea5-0902-4f61-9a3b-bb3272b76fda","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_orszagos-onkologiai-intezet-levaltott-foigazgato-polgar-csaba-szakorvos","timestamp":"2025. február. 04. 12:48","title":"Szakorvosként folytatja az Országos Onkológiai Intézet leváltott főigazgatója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ce681f41-99f3-4ba6-a2ae-df4f3e4d07ab","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A venezuelai elnök szerint azért mennek zsoldosok az országba, hogy a népet terror alatt tartsák. Mindeközben az ellenzék vezetőjének a vejét elrabolták Caracasban.","shortLead":"A venezuelai elnök szerint azért mennek zsoldosok az országba, hogy a népet terror alatt tartsák. Mindeközben...","id":"20250108_maduro-amerikai-ukrajnai-zsoldos-letartoztatas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ce681f41-99f3-4ba6-a2ae-df4f3e4d07ab.jpg","index":0,"item":"8d09b540-ccc5-4360-992b-5012eed59451","keywords":null,"link":"/vilag/20250108_maduro-amerikai-ukrajnai-zsoldos-letartoztatas","timestamp":"2025. január. 08. 10:15","title":"Maduro: Amerikai és ukrajnai zsoldosokat tartóztattak le Venezuelában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Divatos formaterv, kivehető és mozgatható ülések, illetve tucatnyi okos részletmegoldás. A csehek SUV-receptje több mint ígéretes.
A Skoda tavaly rukkolt elő első valódi divatterepjáróval, a korrekt áron hétszemélyes belteret kínáló Kodiaqkal. Már akkor sejteni lehetett, hogy a "nagy medve" hamarosan kisebb testvért fog kapni, nemrégiben pedig meg is érkezett a sokak által várt Karoq. A típusnév első és utolsó betűje változatlan maradt, mint ahogy a gyártó egyedi SUV-filozófiája is, egyedül a méret és persze az ár csökkent.
Az MQB platformos Skoda Karoq a 2016-ban debütált Seat Ateca testvérmodellje. Olyannyira, hogy a cseh versenyző és a spanyol matador ugyanabban a csehországi, egész pontosan kvasinyi gyárban készül. A szicíliai menetpróbát megelőzően éltünk a gyanúperrel, hogy a két kocsi között csak minimális a különbség, vagyis egy egyszerű rebranding tanúi lehetünk. Most viszont már tudjuk, hogy a Karoq és az Ateca nagyon is eltérő egyéniségek.
Képgaléria.
László Ferenc
Cseh vonalak
A Volkswagen konszern tervezői már a Kodiaq esetében is igen jó munkát végeztek, és nincs ez másképp a kisebb testvér esetében sem. Sőt, a kompakt formaterv miatt a lényegében változatlan vonalak kicsit még jobban is mutatnak a Karoqon. Míg a VW Tiguant sokan unalmas formájúnak találják, a Seat Atecát pedig túl sportos karakterűnek, addig a Skoda Karoq valahol a kettő közötti arany középutat képviseli.
A karakteres fényszórókkal, méretes hűtőráccsal és egyedi hátsólámpákkal felvértezett Karoq kívül és belül is lényegében milliméterre ugyanakkora, mint az Ateca, és egy méretosztállyal kisebb az aktuális Tiguannál. A 4,38 méteres hosszúság miatt a parkolás nem különösebben nehéz, ráadásul a folyamatot többek közt merőleges/párhuzamos parkolási segéd és tolatókamera is segíti. Az utastér kényelmes utazást biztosít öt személynek, akiknek a csomagjai is jól elférnek a minimum 479, maximum pedig akár 1810 literes csomagtérben.
Képgaléria.
László Ferenc
Milyen vezetni?
A Karoq utasterében tapasztalható wellness-érzés olyan magas szintű, hogy nem is értjük: a VW miért engedte a Skodának ilyen magasra emelni a lécet. A hangszigetelés olyan kiváló, hogy belül alig hallani a motor zaját és az egyéb külső hangokat, és ehhez remekül passzol az ugyancsak szinte hangtalan felfüggesztés. Utóbbi opcionálisan adaptív kivitelű lehet, és tapasztalataink szerint oly módon vasalja ki a kisebb-nagyobb úthibákat, hogy közben kanyarban sem érezzük túl billegősnek. Bár egyik SUV sem éppen kanyarvadászatra termett, erre a feszesebb Ateca kicsit jobb választásnak tűnik, hétköznapi használatra mi viszont inkább a Karoqot választanánk.
Elsőként a 150 lóerős 1,5 literes TSI benzinmotort vallattuk, ami alaphelyzetben nagyon halk, pörgetve azonban már hallatja a kellemestől azért messze lévő orgánumát. A 250 Nm nyomatékú erőforrással produkált 8,4 másodperces 0-100-as sprint már-már sportosnak mondható, azonban a motor ennek megfelelően szomjasabb az átlagnál. Óvatos, illetve normál gázpedál kezelés mellett mi 9-9,5 literes fogyasztást mértünk a fronthajtásos tesztautóval úgy, hogy a műszerfalon nem egyszer megjelent a felirat, miszerint takarékoskodási célből a négyből kettő hengert lekapcsolt a rendszer.
Ezt követően átültünk egy 150 lóerős 2 literes dízel Karoqba, ami még a négykerékhajtás ellenére is beérte 6,5 literrel 100 kilométeren. Ez a 340 Nm-es erőforrás harmonikusan illeszkedik a Karoqhoz és az általa lehetővé tett 8,7 másodperces gyorsulási érték is tiszteletet érdemel. Kevés okot látunk arra, hogy valaki inkább a később érkező erősebb, 190 lovas dízelmotort válassza. (A Karoq 115 lóerős 1,6 literes dízel-, illetve hasonlóan erős 1 literes háromhengeres benzines erőforrással is elérhető lesz.)
László Ferenc
Váltó, műszerfal
A manuális sebességváltó karja korrekt megvezetést kapott, határozott kapcsolási élményt biztosít, egyedül talán az enyhén hosszúra vett váltási utak miatt kritizálhatjuk. A hétsebességes DSG automataváltó finoman kapcsol, de nem valami fürgén. És ez nem csak szubjektív tapasztalat, hanem az objektív gyorsulási értékek is alátámasztják. A mintegy 600 ezer forintos felárú DSG-vel 8,7 helyett 9,3 másodperc alatt gyorsul a 150 lovas dízel állóhelyzetből 100-as tempóra.
A köralakú, tehát alul nem lecsapott formájú, régivágású kormány áttételezését sikerült jól eltalálni, azt viszont senki se várja, hogy túl sok visszajelzést kap majd tőle az útról. A kormányon lévő gombokkal egyszerűen kezelhető a menürendszer, és itt jön az egyik nagy durranás, miszerint ez az első Skoda, amibe már digitális műszerfal is rendelhető. A Tiguanból ismerős megoldás jelenleg sem a Kodiaqban, sem az Atecában nem érhető el. A 9,2 colos középső érintőkijelző remek grafikával rendelkezik és gesztusvezérléssel is bír, a rádióadók között például egyszerű kézlegyintéssel is lapozgathatunk.
Természetesen az Android Auto-, Apple CarPlay- és MirrorLink-támogatás is adott, ezenkívül a két USB aljzatról és vezeték nélküli telefontöltési lehetőségről is gondoskodott a gyártó. Szólnunk kell továbbá a holttérfigyelő funkcióról, az adaptív tempomatról, a fáradtságérzékelőről, a táblafelismerőről, a fűthető kormányról és ülésekről, valamint a kilenc légzsákról. A műszerfal felső részein finom puha anyagokat találunk, és ahogy egyre lejjebb kezdünk tapogatózni, egyre keményebbek és kopogósabbak a műanyagok. A Tiguan ebben mindenképpen jobb, de a különbség nem túl nagy.
László Ferenc
Variálhatóság és okos ötletek
A divatterepjárókat sok mindenért szokás szeretni, de variálhatóság fronton kevés veszi fel közülük a versenyt a ma már nem olyan trendi egyterűekkel. A Tiguanban szerettük a sínen előre-hátra tologatható hátsó üléseket, a Karoq azonban túlmegy ezen a szinten. Az opcionális VarioFlex ülések nem egyszerűen csak mozgathatók, hanem néhány mozdulattal teljesen ki is szedhetők. Ha hátul csak ketten utaznak, akkor ki lehet venni a középső ülést, a két szélsőt pedig be lehet tolni egy kicsit középre, és máris két "elnöki" fotelt kapunk a hátsó sorban. Ha pedig furgonként használnánk a Karoqot, akkor mind a három ülés kivételével 200 liternyi extra térfogatot nyerünk.
A csomagtérajtó egyszerű láblendítéssel is nyitható, így ha csomagokkal teli kézzel közelítünk a kocsihoz, akkor is egyszerűen megoldható a nyitás. A csomagtér bal oldalán elhelyezett elhelyezett lámpa egyetlen mozdulattal kivehető és innentől kezdve elemlámpaként funkcionálhat. Hasznos, hogy az oldalzsebek nagy méretűek, és a bennük elhelyezett tárgyak akár egy gumimadzaggal is rögzíthetők. Sőt, ezenkívül még egy csukható tetejű, 20x30 centiméteres cserélhető zsákú apró szemetest is kapunk az ajtóban. És tovább sorolhatjuk: parkolójegytartó, esernyőtartó, üzemanyagbetöltőnél lévő jégkaparó, 230 V-os hálózati dugalj, az első ülések hátuljából felhajtható asztalka és elektromosan mozgatható vonóhorog is található a fedélzeten.
László Ferenc
Terepre vele!
Az Atecánál mintegy 60 kilogrammal nehezebb Kodiaq 4x4-es kivitelben is kapható. Természetesen nem pont ezzel a divatterepjáróval fogjuk móresre tanítani a Lada Nivákat, de jó tudni, hogy a Karoq terepen sem jön zavarba. A 183 milliméteres hasmagasság miatt viszonylag kicsi a fennakadás veszélye, és ha úgy érezzük, hogy nagyon laza a talaj, akkor egyetlen gombnyomás a váltóról jobbra lévő kis gombon és máris offroad módba kapcsol a hajtáslánc és az elektronika. Ilyenkor a középső kijelzőn megjelenik a kerék elforgatási szöge, az iránytű, illetve a tengerszint feletti magasság.
A váltótól balra lévő normál üzemmódváltóval Eco, Normal, Sport és Snow módba kapcsolhatunk. Ezenkívül egy személyre szabható üzemmód is a rendelkezésünkre áll: ezzel könnyen összepárosítható például a sportosra vett meghajtás a komfortosra hangolt kormányzással.
László Ferenc
Konklúzió
+ : remek formaterv, általánosan jó minőség, korrekt wellness-faktor, variálható utastér, rengeteg okos megoldás, takarékos dízelmotor.
–: az 1,5 literes benzinmotor sokat fogyaszt, lassú DSG-váltó, sok minden feláras extra, az Ateca olcsóbb.
Ha már eddig is tetszett a Kodiaq, de egyszerűen túl nagynak találtuk, akkor remek választás lehet a hasonló formaterv mellett kisebb méretű és bizonyos tekintetben okosabb Karoq. A valamilyen szinten elődnek tekinthető Yetitől eltérően ezúttal elbukjuk a teljesen egyedi, formabontó külső, de szinte borítékolható, hogy a közízlésnek jobban megfelelő és felettébb kerek szolgáltatási körrel rendelkező Karoq komolyabb karriert fut majd be a szőrös óriásról elnevezett modellnél.
Az 1 literes alapmotorú és Ambition felszereltségű Skoda Karoq alapára 6,1 millió forint. A hasonló motorú és Reference felszereltségi szintű Seat Ateca 5,5 millió forintba kerül, az 1,4 literes erőforrású és Trendline kivitelű Volkswagen Tiguan pedig minimum 7,1 millió forintot kóstál, csakúgy mint a legolcsóbb Kodiaq.
Az 1,5-ös TSI Karoq 6,6 millió forintos áron startol, a legolcsóbb dízel pedig a 6,9 millió forintos 1,6 literes modell. A 4x4-es 2 literes dízel Karoq alapára 8 millió forint.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?