Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"97c1735a-dc43-43fe-834c-684170e3b9e7","c_author":"Kuglics Sarolta (EUrologus)","category":"eurologus","description":"„Ütőképes hadseregről” és erős magyar honvédelemről nyilatkozik újra és újra Orbán Viktor, de a katonai szolgálat népszerűsítése és a haderő létszámának növelése elmarad az európai átlagtól. Körkép az Európai Unió remilitarizálásáról.","shortLead":"„Ütőképes hadseregről” és erős magyar honvédelemről nyilatkozik újra és újra Orbán Viktor, de a katonai szolgálat...","id":"20250215_Magyarorszag-lemarad-az-europai-honvedelmi-versenyben-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97c1735a-dc43-43fe-834c-684170e3b9e7.jpg","index":0,"item":"9beeada3-30f3-4643-9821-1dec18e2d14d","keywords":null,"link":"/eurologus/20250215_Magyarorszag-lemarad-az-europai-honvedelmi-versenyben-ebx","timestamp":"2025. február. 12. 17:54","title":"Magyarország lemarad az európai honvédelmi versenyben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1ec1cfc-420a-4526-9f26-1e51c4a8a4ab","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Ha már mindent megvett, amire a kedvencének szüksége lehet, itt az újabb módja annak, hogy mire költhet még több pénzt.","shortLead":"Ha már mindent megvett, amire a kedvencének szüksége lehet, itt az újabb módja annak, hogy mire költhet még több pénzt.","id":"20250218_lidl-kutyaviz","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1ec1cfc-420a-4526-9f26-1e51c4a8a4ab.jpg","index":0,"item":"3c0ca708-da2f-402d-addf-1b07baf97046","keywords":null,"link":"/kkv/20250218_lidl-kutyaviz","timestamp":"2025. február. 18. 17:14","title":"Ez a hét is eljött: akciós a Lidlben a kutyavíz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"828937d5-9fb3-4f82-a05c-80e7d3c5978d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az AgiBot nevű cég olyan rendszert fejlesztett a humanoid robotjához, ami minden korábbi hasonló eszköz teljesítményét felülmúlta.","shortLead":"Az AgiBot nevű cég olyan rendszert fejlesztett a humanoid robotjához, ami minden korábbi hasonló eszköz teljesítményét...","id":"20250311_humanoid-robot-agibot-go-1-mesterseges-intelligencia-video","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/828937d5-9fb3-4f82-a05c-80e7d3c5978d.jpg","index":0,"item":"5fa930bb-a071-4a40-a998-61e31f8ed42e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250311_humanoid-robot-agibot-go-1-mesterseges-intelligencia-video","timestamp":"2025. március. 11. 17:03","title":"Minden eddiginél precízebb ez az új kínai robot, videón a képességei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00847231-5497-43c0-9625-1c8e3063eefe","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"A tűzvésznek már öt halálos áldozata van.","shortLead":"A tűzvésznek már öt halálos áldozata van.","id":"20250109_los-angeles-hollywood-futotuz-tuzvesz-evakuacio","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00847231-5497-43c0-9625-1c8e3063eefe.jpg","index":0,"item":"08784d67-ef83-4afb-b7e0-14fe9d97672b","keywords":null,"link":"/vilag/20250109_los-angeles-hollywood-futotuz-tuzvesz-evakuacio","timestamp":"2025. január. 09. 05:49","title":"Újabb, már a hatodik tűz pusztít Los Angelesben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c251ed4-d67e-4772-ac2b-b86764cc30f5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Tisza Párt elnöke korábban már visszautasította azokat a vádakat, amelyek szerint bennfentes kereskedéssel keresett több millió forintot a tőzsdén.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke korábban már visszautasította azokat a vádakat, amelyek szerint bennfentes kereskedéssel keresett...","id":"20250224_magyar-peter-reszvenyei-ugyeszseg-vizsgalat","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c251ed4-d67e-4772-ac2b-b86764cc30f5.jpg","index":0,"item":"020221bd-465a-4ef5-a3c3-5e28b211b7aa","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250224_magyar-peter-reszvenyei-ugyeszseg-vizsgalat","timestamp":"2025. február. 24. 19:06","title":"Vizsgálja az ügyészség Magyar Péter egyik tőzsdei ügyletét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"725e4cb4-a163-480c-8d3a-b9fe73254d8f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Érdemes várnia annak, aki a szerdát ki tudja húzni úgy, hogy csak másnap kelljen tankolnia.","shortLead":"Érdemes várnia annak, aki a szerdát ki tudja húzni úgy, hogy csak másnap kelljen tankolnia.","id":"20250129_Nagyot-esik-a-gazolaj-es-a-benzin-ara-a-het-masodik-feleben","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/725e4cb4-a163-480c-8d3a-b9fe73254d8f.jpg","index":0,"item":"2d70a59d-9a9f-4f76-9736-9d9eac4c57eb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_Nagyot-esik-a-gazolaj-es-a-benzin-ara-a-het-masodik-feleben","timestamp":"2025. január. 29. 09:59","title":"Rég volt ilyen: nagyot esik a dízel és a benzin ára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cbfc510-3e05-40e8-a69e-4404dfc5fc7b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egy másik jármű a villamossíneken rekedt.","shortLead":"Egy másik jármű a villamossíneken rekedt.","id":"20250212_arpad-hid-baleset-atrepult","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cbfc510-3e05-40e8-a69e-4404dfc5fc7b.jpg","index":0,"item":"7c116527-04e9-425f-9d26-094c7c550c4b","keywords":null,"link":"/itthon/20250212_arpad-hid-baleset-atrepult","timestamp":"2025. február. 12. 18:01","title":"Átrepült egy autó a szemközti sávba az Árpád hídon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27a4f47b-402a-49eb-8b2a-6263c2326797","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jelentősen csökkenthet a károsanyag-kibocsátás annak a betontechnológiának az alkalmazásával, amit a Virginiai Egyetem kutatói dolgoztak ki.","shortLead":"Jelentősen csökkenthet a károsanyag-kibocsátás annak a betontechnológiának az alkalmazásával, amit a Virginiai Egyetem...","id":"20250117_3d-nyomtathato-beton","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27a4f47b-402a-49eb-8b2a-6263c2326797.jpg","index":0,"item":"303d396e-723b-464d-9c47-d7ca3994aecf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250117_3d-nyomtathato-beton","timestamp":"2025. január. 17. 19:03","title":"Jöhet egy másik beton, ami erősebb és jobb az eddiginél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Időről időre felröppennek hírek, hogy a letűnt szocialista világ autógyártmányai közül néhányat felélesztenének modern változatban. Az elkészült dizájnváltozatok többnyire lenyűgözőek, kár, hogy ott a gazdasági realitás.
Persze a régi idők sikerautóinak feltámasztása van, akinek jó üzlet. A VW Bogár, a Mini sorozat, vagy a Fiat 500-as darabjait – korszerű műszaki tartalommal, illetve az eredetinél méretesebb karosszériával – viszik, mint a cukrot, Európától Amerikáig. A hírek arról szólnak, hogy mások, köztük a Renault és a Citroen is vérszemet kaptak: egyre-másra tervezgetik egykori, milliós példányban gyártott népautóik, így a lágy rugózású R4-es, vagy a rút kiskacsának becézett 2CV retrováltozatát.
Mostanában viszont arról is fel-felröppennek kósza híresztelések, hogy a letűnt szocialista világ lassan feledésbe merült négykerekűinek némelyike ugyancsak újjászülethet. Ami azért is különös, mivel azok a járgányok finoman szólva már megjelenésük idején sem számítottak az autótechnika élenjárói közé, nem is beszélve hitvány minőségükről, elérhetőségük keserveiről.
Ám a mai ötvenes, hatvanas nemzedéknek a Trabant és akkori négykerekű társai jelentették a motorizációt. Alighanem az autó az a jószág, amely legplasztikusabban érzékelteti a megboldogult szocialista gazdaság krónikus betegségét, a hiányt. Akkoriban nem értékesítés, hanem elosztás folyt. Az összes velejáró nyavalyával, főként a korrupcióval, amely ugyanúgy a rezsim része volt, mint ma a csökevényként megmaradt egészségügyben a hálapénz.
A rendszerváltás előtti évtizedekben a Merkur nevű autóelosztó-vállalat egy-két helyen fellelhető pesti szalonjaiba nem azért látogattak a népek, hogy megcsodálják a KGST autóiparának remekeit. A szocialista összeköttetés nélküli autóra vágyók sokkal inkább az előjegyzési sorszámokra vetettek nyugtalan pillantásokat. 1979 elején – a hiány csúcsévében – Trabantra 7,2, a Wartburgra 4,8, a Ladára 6 év volt a várakozási idő. Azt is feljegyezték, hogy 20 ezer forint felárért (ami akkor 10 havi átlagbérnek felelt meg) meg lehetett szerezni egy közelebbi időpontra szóló autó-kiutalást. Régi szép idők: 1976-ban a Trabant 46 ezer, a Zsiguli 80 ezer, a Skoda S-100 74 ezer, a Dacia 90 ezer forintba került.
Lehet tippelni, mely modellek utódai?
A megpróbáltatások azonban nem értek véget, miután a földi halandó végre beülhetett álmai autójának volánja mögé. Az átvétel után az első utak egyike alvázvédő kisiparoshoz vezetett, aki jó pénzért valamilyen kátrányszerű trutymóval lekente a kocsik alját, mivel gyári rozsdavédelem nem létezett. Az egykori autós ugyanakkor azon sem lepődött meg különösebben, ha menet közben kezébe maradt a Zsiguli sebváltó botja, vagy elment új Wartburgjának fékje. A leghírhedtebb történetek azonban az akkori (egyébként 1969-től gyártott) Dacia 1300-ast lengték körül: közkeletű vélemény volt, hogy átvétel után a legjobb rögtön újból összerakatni a kocsit.
Álmodjunk Dáciát
Furcsa módon talán az ilyen és ehhez hasonló generációs élmények is hozzájárultak ahhoz, hogy nemrég egy vállalkozó kedvű román, bizonyos Alexandru Maris elkészítette a Dacia 1300-as mai formatervét. És a közétett képek alapján ez a Dacia már a nyugati prémiumokra hajaz. De csak ennyi: a hozzávaló V8-as, vagy elektromos motor jámbor óhaj, magyarán ebből egyhamar aligha válik szériamodell.
Dacia 1300
Alexandru Maris
Dacia 1300
Alexandru Maris
Mint ahogy a jó öreg Trabant felélesztésére szőtt tervek is elhalni látszanak. Pedig a 2009-es frankfurti autószalon egyik szenzációjaként tálalták, hogy két német cég újjáfazonírozta a 1957-től 1991-ig gyártott műanyag karosszériájú kétüteműt, amelynek műszaki alapjai még a háború előtti DKW-ősig nyúlnak vissza.
Trabant nT
trabant-nt
Trabant nT
trabant-nt
A Trabant nT névre átkeresztelt járgány ötletadója a csecsebecse modellautóiról ismert Herpa, amely az alkatrészgyártó IndiKarral lelkesen összeállva egy elektromos Trabiról lelkendezett. Azt állították, hogy az egykori NDK-s papírtigris lítium-ionos akkuval felszerelve egyhuzamban 160 kilométert tud majd lefutni, és ehhez a nyolcórás feltöltés – akkori német árakkal számolva – alig kerül többe egy kemény eurónál.
Úgy tűnik azonban, hogy a nagyra törő tervek csak nem akarnak bejönni. Hiányzik a tőkeerős befektető, valószínűleg azért, mivel az elektromos Trabant láthatóan még kis sorozatban sem üzlet. Így jobb híján marad az egykori endékás pöffentyű, s az olajköpködők szép számmal megmaradt példányai továbbra is ontják a füstöt, de színesítik az utcaképet. Különösen Berlinben és Drezdában van ez így, ahol külön Trabi-szafarikat szerveznek az odalátogató lelkes turistáknak.
Volga V12 coupé
Facebook
Volga V12 coupé
Facebook
Vörösluxus
De az egykori szocialista autónyomorúság ellenére akadtak luxusnak minősített verdák is – kizárólag a kiváltságos politikai elitnek. Ebből a szempontból külön történet a csehszlovák Tatra személyautói. A merészen áramvonalas, csőkeretes alvázú, farmotoros Tatra Plan, vagy a Tatra Dynamik típusokat még a második világháború előtt a legmenőbbek között jegyezték. Olyannyira, hogy a zseniális Tatra-konstruktőr, Hans Ledwinka megoldásaiból Ferdinand Porsche is jócskán merített a Bogár megalkotásakor, a cseh gyártómű pedig 1957-ben, a korábbi sikermodellek alapján kirukkolt a 603-as típussal.
Tatra T8 Concept
behance.net
Tatra T8 Concept
behance.net
Ez az ugyancsak farmotoros, léghűtéses, elől a jellegzetes, egybeépített fényszórójú reprezentatív kocsi jóval 100 km/óra felett tudott repeszteni, s nem mellékesen a főelvtársak autóparkjához tartozott. Ez utóbbiról bizonyára kevesebbet tud az a maláj-indiai formatervező, Sasank Gopinathan, aki felskiccelte, hogyan is nézne ki ma a 603-as. A rajzokból ítélve mutatósan, valószínűleg az ő tervei is a rajzasztalon maradnak. Ki lenne például a gyártó, elvégre a koprovnicei cég már a rendszerváltás előtt rég felhagyott a személyautókkal, tehergépkocsikra szakosodott.
És mi van a fekete Volgával?
A fejleményekből ítélve az exszovjet nagy testvérnél sem jutottak többre az egykori presztízsmárkák feltámasztásában.Igaz ugyan, hogy egy kis orosz tuningcég levágta a jó öreg Volga tetejét és kupét csinált a GAZ gyár M21 jelű nagyvasából, de a motorháztető alá már egy 5,6 literes, V12-es BMW motort szereltek. Az exkluzivitáshoz ezúttal sem fér semmi kétség, de mint nyilatkozták: mindez passzió, nem profitra alakítottak.
Ehhez hasonlóan eddig a ZIL erejéből is csak helyben járásra futotta. Az 1916-ban alapított Lihacsov autógyár – amely 1944-ben az amerikai Packard Super E licence alapján gyártásba vette a szovjet nomenklatúra országúti cirkálóját, a ZISZ-t – évtizedeken át a szovjet vezetés udvari szállítója volt. Az egyedi gyártású ZIL-ek 60 millió forint körüli összegbe kerülnek, jelenleg az 5,76 méter hosszú ZIL 41041 Sedant és a 6,33 méteres Limuzint lehet megrendelni, mindkettőt páncélozott változatban.
Marussia Concpet
carscoops.com
A 7,7 literes, 315 lóerős, limo csúcssebessége 191 km/óra, de meglehetősen iszákos, fogyasztása száz kilométerenként 22-26 liter. Korábban arról szóltak a hírek, hogy Vlagyimir Putyin elnök újabb, korszerűbb típust követelt. A gyár el is készítette a szuperluxus ZIL újabb változatát, de a Kreml ura elégedetlen volt vele, s már sokkal inkább díjazta az újabb pályázati fordulóba beszállt orosz Marussia tervezőcég munkáit. Addig is, amíg elkészül az új orosz elnöki limuzin, Putyin továbbra is a 300 millió forintra taksált páncélozott Mercedes Pullmanjával kénytelen furikázni.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?