Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"82accb94-4471-4099-a9c0-6770d3c630b8","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Pedig a lakásdrágulás sem állt meg.","shortLead":"Pedig a lakásdrágulás sem állt meg.","id":"20250303_Porog-a-lakaspiac-ugy-no-a-kereslet-hogy-azzal-a-kinalat-nem-bir-lepest-tartani-es-az-adasvetelek-is-kilottek","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82accb94-4471-4099-a9c0-6770d3c630b8.jpg","index":0,"item":"255b19d0-1d7a-403f-98f9-76fafa221770","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250303_Porog-a-lakaspiac-ugy-no-a-kereslet-hogy-azzal-a-kinalat-nem-bir-lepest-tartani-es-az-adasvetelek-is-kilottek","timestamp":"2025. március. 03. 13:31","title":"Pörög a lakáspiac: úgy nő a kereslet, hogy azzal a kínálat nem bír lépést tartani, és az adásvételek is kilőttek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9dc0c07-c5ea-47e1-92a0-c7bf92c93627","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Miközben Donald Trump a béke Nobel-díjra hajt, Elon Musk pedig Európa gyarmatosításával van elfoglalva, a tech oligarchák épp államcsínyt hajtanak végre. Válogatásunk a világlapok írásaiból.","shortLead":"Miközben Donald Trump a béke Nobel-díjra hajt, Elon Musk pedig Európa gyarmatosításával van elfoglalva, a tech...","id":"20250216_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9dc0c07-c5ea-47e1-92a0-c7bf92c93627.jpg","index":0,"item":"6ab6f011-fc73-48f5-9307-c067e56140ca","keywords":null,"link":"/360/20250216_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. február. 16. 10:33","title":"Nemzetközi lapszemle: Európa keresztet vethet saját magára, ha az USA-ra hagyatkozik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13fd4559-dad9-4cbb-ba61-7bda1cdc3b17","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az OpenAI eszközéhez hasonló képességeket kap hamarosan az Opera böngésző is.","shortLead":"Az OpenAI eszközéhez hasonló képességeket kap hamarosan az Opera böngésző is.","id":"20250304_opera-bongeszo-browser-operator-mesterseges-intelligencia-iranyitas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13fd4559-dad9-4cbb-ba61-7bda1cdc3b17.jpg","index":0,"item":"dc13a3e4-8ef1-4cda-971a-3912dd300ad7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250304_opera-bongeszo-browser-operator-mesterseges-intelligencia-iranyitas","timestamp":"2025. március. 04. 17:03","title":"Jön az Opera újdonsága, ami átveszi az irányítást a böngésző felett (videó)","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b84fa09-82a5-46d5-986a-35e0fd568cd9","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Három erős ráutaló jel, hogy feleslegesen strapálod magad az online társkeresőn.","shortLead":"Három erős ráutaló jel, hogy feleslegesen strapálod magad az online társkeresőn.","id":"20250109_online-randi-into-jel-testbeszed","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b84fa09-82a5-46d5-986a-35e0fd568cd9.jpg","index":0,"item":"5251ffdd-60a2-44d3-a1aa-44183fc555a1","keywords":null,"link":"/elet/20250109_online-randi-into-jel-testbeszed","timestamp":"2025. január. 09. 06:03","title":"Online randis „testbeszéd” – három intő jel, hogy nem érdekled a párod","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3686fe3a-f013-40eb-a0af-e0427a36872d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyebek mellett az elővárosi vonalakon lehet csúszás a menetrendben.","shortLead":"Egyebek mellett az elővárosi vonalakon lehet csúszás a menetrendben.","id":"20250115_Esett-a-ho-a-MAV-nal-kesesekre-figyelmeztetnek","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3686fe3a-f013-40eb-a0af-e0427a36872d.jpg","index":0,"item":"d4a859be-8760-4ec7-8608-55fdf67a52d5","keywords":null,"link":"/itthon/20250115_Esett-a-ho-a-MAV-nal-kesesekre-figyelmeztetnek","timestamp":"2025. január. 15. 09:14","title":"Hideg volt, esett a hó, a MÁV-nál késésekre figyelmeztetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f26b133-6be3-46b5-a749-75e6b6e4ad62","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A fiú vallomást tett, azt mondta a rendőröknek, hogy nem akart másnap iskolába menni, ezért küldte az e-maileket.","shortLead":"A fiú vallomást tett, azt mondta a rendőröknek, hogy nem akart másnap iskolába menni, ezért küldte az e-maileket.","id":"20250131_elfogas-fiatal-iskola-fenyegeto-e-mail-bombariado-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f26b133-6be3-46b5-a749-75e6b6e4ad62.jpg","index":0,"item":"a005dc2c-a78d-46b8-b0fb-71cab179ca02","keywords":null,"link":"/itthon/20250131_elfogas-fiatal-iskola-fenyegeto-e-mail-bombariado-ebx","timestamp":"2025. január. 31. 18:28","title":"Elfogtak egy fiatalt, aki négy iskolának küldött fenyegető e-mailt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7ab1ae6-6bf3-40b8-baeb-759fee0802e0","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Az ezredforduló előtt azt hihettük, hogy véglegesen eltűnt, de bagolyköpetekben megtalálták a maradványait. A háta csíkos és téli álmot alszik, neve egy ízeltlábúra is utal.","shortLead":"Az ezredforduló előtt azt hihettük, hogy véglegesen eltűnt, de bagolyköpetekben megtalálták a maradványait. A háta...","id":"20250128_magyar-szocskeeger-az-ev-emlose-vadonleso-program-termeszetvedelem","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7ab1ae6-6bf3-40b8-baeb-759fee0802e0.jpg","index":0,"item":"2f29af9b-5ee9-4e7f-890f-17cda0f7a7f1","keywords":null,"link":"/zhvg/20250128_magyar-szocskeeger-az-ev-emlose-vadonleso-program-termeszetvedelem","timestamp":"2025. január. 28. 14:04","title":"Szelíd apróság az év emlőse idén, aki alatt a mezei virágok szára sem hajlik meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"758b288e-0118-4edf-a0a7-2a038463f5a6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Azt egyelőre nem tudni, hogy a fiú hogyan halt meg, külső sérüléseket nem találtak a testén.","shortLead":"Azt egyelőre nem tudni, hogy a fiú hogyan halt meg, külső sérüléseket nem találtak a testén.","id":"20250303_Orizetbe-vettek-a-holtan-talalt-10-eves-nemet-kisfiu-anyjat","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/758b288e-0118-4edf-a0a7-2a038463f5a6.jpg","index":0,"item":"13d88897-d73d-4523-98ef-21ee016d112f","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_Orizetbe-vettek-a-holtan-talalt-10-eves-nemet-kisfiu-anyjat","timestamp":"2025. március. 03. 14:05","title":"Őrizetbe vették a Berekfürdőn holtan talált 10 éves német kisfiú anyját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Időről időre felröppennek hírek, hogy a letűnt szocialista világ autógyártmányai közül néhányat felélesztenének modern változatban. Az elkészült dizájnváltozatok többnyire lenyűgözőek, kár, hogy ott a gazdasági realitás.
Persze a régi idők sikerautóinak feltámasztása van, akinek jó üzlet. A VW Bogár, a Mini sorozat, vagy a Fiat 500-as darabjait – korszerű műszaki tartalommal, illetve az eredetinél méretesebb karosszériával – viszik, mint a cukrot, Európától Amerikáig. A hírek arról szólnak, hogy mások, köztük a Renault és a Citroen is vérszemet kaptak: egyre-másra tervezgetik egykori, milliós példányban gyártott népautóik, így a lágy rugózású R4-es, vagy a rút kiskacsának becézett 2CV retrováltozatát.
Mostanában viszont arról is fel-felröppennek kósza híresztelések, hogy a letűnt szocialista világ lassan feledésbe merült négykerekűinek némelyike ugyancsak újjászülethet. Ami azért is különös, mivel azok a járgányok finoman szólva már megjelenésük idején sem számítottak az autótechnika élenjárói közé, nem is beszélve hitvány minőségükről, elérhetőségük keserveiről.
Ám a mai ötvenes, hatvanas nemzedéknek a Trabant és akkori négykerekű társai jelentették a motorizációt. Alighanem az autó az a jószág, amely legplasztikusabban érzékelteti a megboldogult szocialista gazdaság krónikus betegségét, a hiányt. Akkoriban nem értékesítés, hanem elosztás folyt. Az összes velejáró nyavalyával, főként a korrupcióval, amely ugyanúgy a rezsim része volt, mint ma a csökevényként megmaradt egészségügyben a hálapénz.
A rendszerváltás előtti évtizedekben a Merkur nevű autóelosztó-vállalat egy-két helyen fellelhető pesti szalonjaiba nem azért látogattak a népek, hogy megcsodálják a KGST autóiparának remekeit. A szocialista összeköttetés nélküli autóra vágyók sokkal inkább az előjegyzési sorszámokra vetettek nyugtalan pillantásokat. 1979 elején – a hiány csúcsévében – Trabantra 7,2, a Wartburgra 4,8, a Ladára 6 év volt a várakozási idő. Azt is feljegyezték, hogy 20 ezer forint felárért (ami akkor 10 havi átlagbérnek felelt meg) meg lehetett szerezni egy közelebbi időpontra szóló autó-kiutalást. Régi szép idők: 1976-ban a Trabant 46 ezer, a Zsiguli 80 ezer, a Skoda S-100 74 ezer, a Dacia 90 ezer forintba került.
Lehet tippelni, mely modellek utódai?
A megpróbáltatások azonban nem értek véget, miután a földi halandó végre beülhetett álmai autójának volánja mögé. Az átvétel után az első utak egyike alvázvédő kisiparoshoz vezetett, aki jó pénzért valamilyen kátrányszerű trutymóval lekente a kocsik alját, mivel gyári rozsdavédelem nem létezett. Az egykori autós ugyanakkor azon sem lepődött meg különösebben, ha menet közben kezébe maradt a Zsiguli sebváltó botja, vagy elment új Wartburgjának fékje. A leghírhedtebb történetek azonban az akkori (egyébként 1969-től gyártott) Dacia 1300-ast lengték körül: közkeletű vélemény volt, hogy átvétel után a legjobb rögtön újból összerakatni a kocsit.
Álmodjunk Dáciát
Furcsa módon talán az ilyen és ehhez hasonló generációs élmények is hozzájárultak ahhoz, hogy nemrég egy vállalkozó kedvű román, bizonyos Alexandru Maris elkészítette a Dacia 1300-as mai formatervét. És a közétett képek alapján ez a Dacia már a nyugati prémiumokra hajaz. De csak ennyi: a hozzávaló V8-as, vagy elektromos motor jámbor óhaj, magyarán ebből egyhamar aligha válik szériamodell.
Dacia 1300
Alexandru Maris
Dacia 1300
Alexandru Maris
Mint ahogy a jó öreg Trabant felélesztésére szőtt tervek is elhalni látszanak. Pedig a 2009-es frankfurti autószalon egyik szenzációjaként tálalták, hogy két német cég újjáfazonírozta a 1957-től 1991-ig gyártott műanyag karosszériájú kétüteműt, amelynek műszaki alapjai még a háború előtti DKW-ősig nyúlnak vissza.
Trabant nT
trabant-nt
Trabant nT
trabant-nt
A Trabant nT névre átkeresztelt járgány ötletadója a csecsebecse modellautóiról ismert Herpa, amely az alkatrészgyártó IndiKarral lelkesen összeállva egy elektromos Trabiról lelkendezett. Azt állították, hogy az egykori NDK-s papírtigris lítium-ionos akkuval felszerelve egyhuzamban 160 kilométert tud majd lefutni, és ehhez a nyolcórás feltöltés – akkori német árakkal számolva – alig kerül többe egy kemény eurónál.
Úgy tűnik azonban, hogy a nagyra törő tervek csak nem akarnak bejönni. Hiányzik a tőkeerős befektető, valószínűleg azért, mivel az elektromos Trabant láthatóan még kis sorozatban sem üzlet. Így jobb híján marad az egykori endékás pöffentyű, s az olajköpködők szép számmal megmaradt példányai továbbra is ontják a füstöt, de színesítik az utcaképet. Különösen Berlinben és Drezdában van ez így, ahol külön Trabi-szafarikat szerveznek az odalátogató lelkes turistáknak.
Volga V12 coupé
Facebook
Volga V12 coupé
Facebook
Vörösluxus
De az egykori szocialista autónyomorúság ellenére akadtak luxusnak minősített verdák is – kizárólag a kiváltságos politikai elitnek. Ebből a szempontból külön történet a csehszlovák Tatra személyautói. A merészen áramvonalas, csőkeretes alvázú, farmotoros Tatra Plan, vagy a Tatra Dynamik típusokat még a második világháború előtt a legmenőbbek között jegyezték. Olyannyira, hogy a zseniális Tatra-konstruktőr, Hans Ledwinka megoldásaiból Ferdinand Porsche is jócskán merített a Bogár megalkotásakor, a cseh gyártómű pedig 1957-ben, a korábbi sikermodellek alapján kirukkolt a 603-as típussal.
Tatra T8 Concept
behance.net
Tatra T8 Concept
behance.net
Ez az ugyancsak farmotoros, léghűtéses, elől a jellegzetes, egybeépített fényszórójú reprezentatív kocsi jóval 100 km/óra felett tudott repeszteni, s nem mellékesen a főelvtársak autóparkjához tartozott. Ez utóbbiról bizonyára kevesebbet tud az a maláj-indiai formatervező, Sasank Gopinathan, aki felskiccelte, hogyan is nézne ki ma a 603-as. A rajzokból ítélve mutatósan, valószínűleg az ő tervei is a rajzasztalon maradnak. Ki lenne például a gyártó, elvégre a koprovnicei cég már a rendszerváltás előtt rég felhagyott a személyautókkal, tehergépkocsikra szakosodott.
És mi van a fekete Volgával?
A fejleményekből ítélve az exszovjet nagy testvérnél sem jutottak többre az egykori presztízsmárkák feltámasztásában.Igaz ugyan, hogy egy kis orosz tuningcég levágta a jó öreg Volga tetejét és kupét csinált a GAZ gyár M21 jelű nagyvasából, de a motorháztető alá már egy 5,6 literes, V12-es BMW motort szereltek. Az exkluzivitáshoz ezúttal sem fér semmi kétség, de mint nyilatkozták: mindez passzió, nem profitra alakítottak.
Ehhez hasonlóan eddig a ZIL erejéből is csak helyben járásra futotta. Az 1916-ban alapított Lihacsov autógyár – amely 1944-ben az amerikai Packard Super E licence alapján gyártásba vette a szovjet nomenklatúra országúti cirkálóját, a ZISZ-t – évtizedeken át a szovjet vezetés udvari szállítója volt. Az egyedi gyártású ZIL-ek 60 millió forint körüli összegbe kerülnek, jelenleg az 5,76 méter hosszú ZIL 41041 Sedant és a 6,33 méteres Limuzint lehet megrendelni, mindkettőt páncélozott változatban.
Marussia Concpet
carscoops.com
A 7,7 literes, 315 lóerős, limo csúcssebessége 191 km/óra, de meglehetősen iszákos, fogyasztása száz kilométerenként 22-26 liter. Korábban arról szóltak a hírek, hogy Vlagyimir Putyin elnök újabb, korszerűbb típust követelt. A gyár el is készítette a szuperluxus ZIL újabb változatát, de a Kreml ura elégedetlen volt vele, s már sokkal inkább díjazta az újabb pályázati fordulóba beszállt orosz Marussia tervezőcég munkáit. Addig is, amíg elkészül az új orosz elnöki limuzin, Putyin továbbra is a 300 millió forintra taksált páncélozott Mercedes Pullmanjával kénytelen furikázni.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?