Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"80a4e32d-ff6c-4f8f-997b-3a11b9c2bce3","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"gazdasag","description":"Február váratlanul magas inflációs adattal lökte be az ajtót, ennek megfelelően a kormányzati szereplők is egyre hangosabban fenyegetőznek a hatósági árak újbóli bevezetésével. Na de vajon arra képesek voltak, hogy pusztán ezzel megállítsák a drágulást?","shortLead":"Február váratlanul magas inflációs adattal lökte be az ajtót, ennek megfelelően a kormányzati szereplők is egyre...","id":"20250301_februari-bevasarlokosar-elelmiszerarak-inflacio-vasarnapi-ebed-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80a4e32d-ff6c-4f8f-997b-3a11b9c2bce3.jpg","index":0,"item":"7eb98b87-6de9-4a8a-81a3-f2aff4ed6255","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250301_februari-bevasarlokosar-elelmiszerarak-inflacio-vasarnapi-ebed-ebx","timestamp":"2025. március. 01. 10:30","title":"Szárnyal a csirkemell ára, vajon a kormány fogja megállítani? Ez a HVG februári bevásárlókosara","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f15c2288-b79c-4006-a011-8ec529d82610","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Harmóniát megtörő felhőkarcoló Párizs közepén, lakatlan betonmonstrum Phenjanban, vagy éppen egy autópályahíd, ami miatt Drezda még a világörökségi státuszát is elbukta. A Mini-Dubaj apropóján összegyűjtöttünk néhány olyan projektet, amelyek visszafordíthatatlanul átalakították egy-egy város látképét, a közvélekedés szerint nem feltétlenül pozitív értelemben. ","shortLead":"Harmóniát megtörő felhőkarcoló Párizs közepén, lakatlan betonmonstrum Phenjanban, vagy éppen egy autópályahíd, ami...","id":"20250128_mini-dubaj-varoskep-felhokarcolok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f15c2288-b79c-4006-a011-8ec529d82610.jpg","index":0,"item":"94d05ff4-9b59-420e-a707-bdf5e516fb28","keywords":null,"link":"/elet/20250128_mini-dubaj-varoskep-felhokarcolok","timestamp":"2025. január. 28. 08:59","title":"Ezek a beruházások megmutatták, hogyan lehet tönkretenni a városképet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1df53531-8fe4-4071-a178-86208e0ea3c3","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az ónos eső mellett fagyott eső is eshet.","shortLead":"Az ónos eső mellett fagyott eső is eshet.","id":"20250120_idojaras-onos-eso-masodfoku-figyelmeztetes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1df53531-8fe4-4071-a178-86208e0ea3c3.jpg","index":0,"item":"44e1e664-b330-4eef-b0ec-c60f377c1298","keywords":null,"link":"/itthon/20250120_idojaras-onos-eso-masodfoku-figyelmeztetes","timestamp":"2025. január. 20. 11:47","title":"Ónos esőt kapunk a nyakunkba kedden, több megyére másodfokú figyelmeztetést adtak ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78992a92-01e4-4f39-9e89-985056a0cef5","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Több mint 500 filmes írt alá egy nyílt levelet, amelyben ötven-, akár közel százéves múltra visszanyúló mozi bezárása ellen tiltakoznak. ","shortLead":"Több mint 500 filmes írt alá egy nyílt levelet, amelyben ötven-, akár közel százéves múltra visszanyúló mozi bezárása...","id":"20250225_Meloni-Olaszorszag-mozi-filmek-Scorsese-Spielberg-Coppola","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78992a92-01e4-4f39-9e89-985056a0cef5.jpg","index":0,"item":"13e4eebe-a685-4ac0-89a7-55373b00836f","keywords":null,"link":"/kultura/20250225_Meloni-Olaszorszag-mozi-filmek-Scorsese-Spielberg-Coppola","timestamp":"2025. február. 25. 13:57","title":"Melonitól kéri a római mozik megmentését Scorsese, Spielberg és Coppola","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e638b7c0-2b76-425f-8257-5caa357bcafe","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"Sokkal komolyabb szerepet játszanak már a drónok az orosz–ukrán háborúban, mint az invázió megindulásakor, ukrán tisztviselők becslése szerint már dróncsapások okozzák a halálesetek és a sebesülések 70 százalékát a fronton. Ezek egy része barkácseszköz, vagyis sima hobbidrónokat szerelnek fel robbanószerekkel, ami így sokkal olcsóbb is, mint a hagyományos harci eszközök, melyek szállítását Donald Trump leállította. De a drónhadviselést az oroszok is folyamatosan fejlesztik, és a számbeli fölény itt is az övék.","shortLead":"Sokkal komolyabb szerepet játszanak már a drónok az orosz–ukrán háborúban, mint az invázió megindulásakor, ukrán...","id":"20250304_ukrajna-dronok-hadviseles","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e638b7c0-2b76-425f-8257-5caa357bcafe.jpg","index":0,"item":"c1446cce-5708-4a2e-b88d-ea8c3acd8a38","keywords":null,"link":"/360/20250304_ukrajna-dronok-hadviseles","timestamp":"2025. március. 04. 19:59","title":"„Ez egy másfajta rémálom” – gyökeresen megváltoztatták a drónok az ukrajnai harcokat, és ez esélyt adhat Zelenszkijnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: turbó osztogatás és háborús évforduló. ","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250302_Elvitelre-108-penzeso-ukran-menekultek-Magyarorszag-osztogatas-haboru-podcast","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"cce2597a-7e90-49a9-aae4-3b56fceadd56","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_Elvitelre-108-penzeso-ukran-menekultek-Magyarorszag-osztogatas-haboru-podcast","timestamp":"2025. március. 02. 06:00","title":"Elvitelre #108: Pénzeső és ukrán menekültek Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0246e27c-dbd0-493d-ad8f-b475f3ba9210","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A Maldív-szigetek és Budapest között nagyjából 9 óra a repülési idő, vagyis akár 40 millió forintba is kerülhetett az út.","shortLead":"A Maldív-szigetek és Budapest között nagyjából 9 óra a repülési idő, vagyis akár 40 millió forintba is kerülhetett...","id":"20250306_orban-sara-jaszai-gellert-4ig-maldiv-szigetek-repulout","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0246e27c-dbd0-493d-ad8f-b475f3ba9210.jpg","index":0,"item":"168f58fb-0fe5-4a00-af69-ea22037d52db","keywords":null,"link":"/elet/20250306_orban-sara-jaszai-gellert-4ig-maldiv-szigetek-repulout","timestamp":"2025. március. 06. 20:56","title":"A 4iG Orbán Sára és Jászai Gellért magánrepülős útjáról: „Minden család saját maga fizette az utazás költségeit”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5735cbaf-14e7-4535-9631-e668f4c80070","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egyszerre adott tájékoztatást a 2023 januári díjemelésről és a májusi inflációkövető emelésről a DIGI, amit úgy lehetett érteni, hogy utóbbi sem vonatkozik a hűségszerződéses előfizetőkre. Az érintett előfizetők jóváírást kapnak a cégtől, amely 111 millió forint bírságot is kifizet.","shortLead":"Egyszerre adott tájékoztatást a 2023 januári díjemelésről és a májusi inflációkövető emelésről a DIGI, amit...","id":"20250207_digi-dijemeles-gazdasagi-versenyhivatal-elofizetok-visszaterites-birsag","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5735cbaf-14e7-4535-9631-e668f4c80070.jpg","index":0,"item":"47c20ad2-1158-44fe-a8a0-7639f3166d4b","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_digi-dijemeles-gazdasagi-versenyhivatal-elofizetok-visszaterites-birsag","timestamp":"2025. február. 07. 16:11","title":"A DIGI összevissza kommunikált a díjemelésekről, pénzt ad vissza sok előfizetőnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az Alfa Romeo 159 Sportwagon TI igazi olasz álomautó. Rikító fehérben, vörös féknyergekkel, Góliát kerekekkel, ültetett precíz futóművel, bőr belsővel, alacsony fogyasztású dízelmotorral. A szépségben nincs hiba, a körítés és a tálalás tökéletes, még azt is elfelejtjük, hogy csak 150 lovat kergetünk.
Az Alfa 159 Sportwagon vonalai a hűtőmaszktól a hátsó lámpákig karcsúak, letisztultak. Az oldalán végigfutó domborítás kiemeli izmait. Designo puro - valahogy így mondaná az olasz.
Az első nagy meglepetés a váltó: picike, alig tíz centis a karja, de olyan kemény, hogy fizikai erőfeszítés a váltás. Férfimunka a 159 SW TI vezetése, a kormányzás közvetlen, a futóműről pedig csak ódákat lehet zengeni. A kanyart úgy veszi be, mintha sínen menne, mintha zsinóron húznák. Észnél kell lenni, annyira élvezi a kanyarokat, hogy erővel kell visszatartani, enyhén túlkormányzott járgány. Aszfalthoz kötött autó az Alfa, néha nem tudjuk, ki az úr. Két kézzel, erős marokkal kell fogni a kormányt.
A karosszéria gyártásához jelentős arányban használtak fel nagyszilárdságú acéllemezt. A műszerfalat magnézium kereszttartó hordozza, ez a szilárd, könnyű szerkezeti anyag a repülőgépgyártásból származik. A nagyszilárdságú acél lehetőséget adott az anyagvastagság optimalizálására és a helyi erősítések számának csökkentésére, aminek a súly leszorítása lett a következménye, igaz, nem eléggé. Az Alfa kombi másfél tonnát nyom üresen.
Az autó kivételes úttartásának alapja a karosszéria nagyfokú csavarásállósága és a futómű konstrukciója. Elöl magas keresztlengőkarokat alkalmaztak, ez a megoldás közvetlenül a Formula-1-ből származik. Előnye a precíz kormányzás, a kerekek pontos vezetése kanyarodáskor, és az úthibák kirugózása. A multi-link hátsó futómű felügyeli a hátsó kerekek mozgását, fedezi a teljes útfogást. Gyári pályatesztelés során a kanyarodási harántgyorsulás maximuma elérte az 1G értéket.
Előzetes várakozásom ellenére nagyon sportos az autó, hiába a papíron halvány motor. A 150 lovas moci optikailag gerjesztett önbizalommal V6-osnak tűnik, mind városban, mind autópályán igazi Gran Turismóként hordozza a nehéz, de szép karosszériát. Városi cikázáshoz nagy levegőt kellett vennem, sokszor a szerencse mentett meg, autópályán azonban igazi úrvezető vadász a 159-es, a belső sáv ura. A bixenon lámpák ellenére nem kotródnak le előle a 120-szal poroszkálók. Villogás helyett cselhez folyamodtam, megvártam, míg egy szlovák rendszámú X5-ös kétszázzal letolt, majd szépen beálltam mögé. Hamar az M7-es végére értünk.
Van tartalék a motorban, akár 150-nél is, de alacsony fordulaton rugalmatlan. Sokat kell váltani, főként visszafelé, hatosban rángat hatvannal, jobban szereti alacsonyabb fordulaton a négyes sebességfokozatot. A sportos kialakítás komolyabb lábmunkára is ösztökél, ezért meg sem közelítjük a gyári fogyasztást. Sok autópályás és városi használattal, a 750 kilométeres teszthét során 100 kilométerenként 7,91 literes átlagfogyasztást mértünk. Az ezer kilométeres hatótávolság elképzelhető, én 8-900-at bevállalnék.
Zajtalan a belső, nagy sebességnél sem hallani a motor hangját, nyitott ablaknál, hidegindításnál zavaró csak a dízel karcolása.
Divatkombi (Oldaltörés)
A szervorásegítésű, átlósan osztott két hidraulikus fékkörös berendezés hatásos, finoman, de erőteljesen lassít, és rövid fékutat tesz lehetővé: az alapváltozat 100 kilométer/óráról – a sajtóanyag szerint - 36 méteren állítja meg az autót. Bár a teljesítmény nem indokolta, a tesztelt változat első kerekeit 330 milliméteres, hűtött tárcsával és négydugattyús vörös Brembo alumínium féknyereggel látták el, a hátsókat pedig 292 milliméteres, hűtött tárcsával és úszóágyazású nyereggel. A VDC menetstabilizáló sportos hangolású, meghagyja az autósnak a vezetés maradéktalan kiélvezését, és beavatkozása egyáltalán nem tolakodó, igazából csak a somogybabodi sártengert elhagyva éreztem hatását. Az aktív biztonsági rendszerekhez tartozik továbbá az MSR berendezés, amely hirtelen visszakapcsoláskor akadályozza meg a hajtó kerekek megcsúszását, illetve az ASR kipörgésgátló is (ez utóbbi is kikapcsolható). Az autó a maximális, ötcsillagos értékelést kapta az EuroNCAP töréstesztjén.
Az üléseket aktív fejtámlával szerelik fel, amely ráfutásos ütközéskor önműködően közelebb kerül az utas tarkójához, megakadályozva a nyaksérülést. Az Alfa 159 Sportwagont ellátták a legfejlettebb passzív biztonsági berendezésekkel. Front- és oldallégzsákok, illetve a teljes oldalüveg-felületet befedő függönylégzsákok mellett van benne vezetőoldali térdlégzsák is, 45 ezer forintért utasoldali is rendelhető.
A hátsó ülések két Isofix-csatja szilárdan rögzíti a gyermekülést az autó karosszériájához. A biztonsági övek előfeszítősek, a mellkas igénybevételét csökkentő erőhatárolóval is felszereltek. Ütközéskor a pedálsor leoldódik, a tűzmegelőző rendszer pedig elzárja az üzemanyagot és kikapcsolja az elektromos feszültséget.
Divatkombi a 159 SW, nem a csomagtartó az erőssége. Szája kicsi, a küszöb magas. Szélességével, mélységével nincs gond, 445 literes űrtartalma azonban átlag alatti. A hátsó ülések síkba dönthetők, ilyenkor 1245 literes térbe pakolhatunk. Pohártartóval nem kényeztet, öt személyre egy jut. Van kétzónás klímánk, négy elektromos ablakemelőnk, tempomatunk és ülésfűtésünk elöl. A Blue&Me-vel egyszerűen, USB-csatolón keresztül hallgathatunk zenét, kéz nélkül, hangvezérléssel telefonálhatunk.
A TI (Turismo Internationale) csúcsfelszereltség az alábbiakat tartalmazza: 235/40/19 TI könnyűfém keréktárcsák, sportfutómű, 20 milliméterrel csökkentett hasmagasság, vörös Brembo féknyergek elől, vörös normál féknyergek hátul, bixenon fényszórók fényszórómosóval, a karosszéria színére fényezett visszapillantó tükörházak, küszöb spoiler, krómozott kipufogó vég, fekete sport bőrülések, ülésfűtéssel, perforált sportos bőrkormány pieno fiore bőrből, bőr váltókar, alumínium pedálok, speciális sötét alumínium betétek a műszerfalon, sportos műszerhátlapok, osztottan dönthető háttámla, harmadik hátsó fejtámlával.
A Mini Cooper és a hamarosan érkező Audi A1 közvetlen ellenfele olasz, és ez a lényeg. Az Alfa Romeo Mito dögös, minden ízében olasz sportkocsi. A vérvörös kisördög tompult tudattal akár még Ferrarinak is tűnhet.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?