Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6b7f8ea6-324b-4b5f-9d42-70ac28f3db29","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A neves bolgár politológus arról ír a Financial Timesban, hogy a korszakos washingtoni elképzelések nagyjából két hónap alatt teljesen átformálták az európai politikát.","shortLead":"A neves bolgár politológus arról ír a Financial Timesban, hogy a korszakos washingtoni elképzelések nagyjából két hónap...","id":"20250302_Ivan-Krasztev-lapszemle","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b7f8ea6-324b-4b5f-9d42-70ac28f3db29.jpg","index":0,"item":"5205cc40-5ee2-4a73-9b1e-d71bc27afd8f","keywords":null,"link":"/360/20250302_Ivan-Krasztev-lapszemle","timestamp":"2025. március. 02. 09:00","title":"Ivan Krasztev: Európának el kell térítenie Trump forradalmi terveit a világ érdekében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"„Újabb hosszú felfordulás kezdődik az amerikai közéletben.” „Ilyen visszatérést Amerika idáig nem látott, az ellenfelek a padlón, teljesen demoralizálódva.” „Trump rajtja jobb volt, mint ahogy azt pár hónapja gondolhattuk volna.” „Fel kell készülni arra, hogy akárcsak a magyaroknál, sok átlag amerikai sem talál semmi kivetnivalót abban, ha dekrétumokkal irányítják az országot.” „Ha a társadalom látja, hogy valójában mit akarnak az oligarchák, akkor egyértelmű lesz, hogy vissza kell venni tőlük a hatalmat” – erős mondatokkal értékelik a nemzetközi sajtóban Trump visszatérését.","shortLead":"„Újabb hosszú felfordulás kezdődik az amerikai közéletben.” „Ilyen visszatérést Amerika idáig nem látott, az ellenfelek...","id":"20250121_Nemzetkozi-lapszemle-Trump-beiktatasa","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"509686cb-0fe6-4f74-9aec-b69f5c0c9b6c","keywords":null,"link":"/360/20250121_Nemzetkozi-lapszemle-Trump-beiktatasa","timestamp":"2025. január. 21. 10:30","title":"„Ez most Trump zűrös, veszélyes világa” – emésztik a világlapok az amerikai elnök visszatérését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8508541-17eb-463d-91db-b4262c9bdb2d","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"Nemcsak EKG-t készít, pulzust mér és alvást figyel, hanem többek közt hagyományos vérnyomásmérésre is képes a Huawei orvostechnikai minősítésű okosórája, az akár egészségpénztári számlára is megvásárolható Watch D2.","shortLead":"Nemcsak EKG-t készít, pulzust mér és alvást figyel, hanem többek közt hagyományos vérnyomásmérésre is képes a Huawei...","id":"20250216_vernyomasmeros-ora-huawei-watch-d2-okosora-teszt-velemeny-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8508541-17eb-463d-91db-b4262c9bdb2d.jpg","index":0,"item":"8fe5dc80-6c2d-4e99-8894-524b27080133","keywords":null,"link":"/tudomany/20250216_vernyomasmeros-ora-huawei-watch-d2-okosora-teszt-velemeny-ebx","timestamp":"2025. február. 16. 17:00","title":"Pumpál, elszorít, életet menthet: teszten a rendes vérnyomásmérős Huawei Watch D2 okosóra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da970765-8e17-4138-aac7-5b55fcdb02c0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Erre a magyar tízes listára 200 millió forintos ár alatt nem is lehet bekerülni. ","shortLead":"Erre a magyar tízes listára 200 millió forintos ár alatt nem is lehet bekerülni. ","id":"20250122_900-millios-Bugatti-legdragabb-hasznalt-auto-2024","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da970765-8e17-4138-aac7-5b55fcdb02c0.jpg","index":0,"item":"a998d9d1-f0e9-409f-8148-01fbf35224ab","keywords":null,"link":"/cegauto/20250122_900-millios-Bugatti-legdragabb-hasznalt-auto-2024","timestamp":"2025. január. 22. 13:41","title":"900 milliós Bugatti volt 2024 legdrágább használt autója itthon, de a toplista fele a Ferrariké","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d363dc3c-6c37-4a04-a3a0-cff5712de8d6","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az egyik amerikai áldozat szerint a támadók célja a megfélemlítés: így akarják elriasztani őket attól, hogy nagy olajcégeket vonjanak felelősségre a klímaváltozással kapcsolatos, évtizedek óta tartó megtévesztés miatt.","shortLead":"Az egyik amerikai áldozat szerint a támadók célja a megfélemlítés: így akarják elriasztani őket attól, hogy nagy...","id":"20250124_Az-ExxonMobil-olajipari-oriasvallalat-egy-lobbicegen-keresztul-rendelhett-meg-hackertamadast-klimaaktivistak-ellen","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d363dc3c-6c37-4a04-a3a0-cff5712de8d6.jpg","index":0,"item":"ce4ae3a4-6be1-4812-9801-e76e333abc73","keywords":null,"link":"/vilag/20250124_Az-ExxonMobil-olajipari-oriasvallalat-egy-lobbicegen-keresztul-rendelhett-meg-hackertamadast-klimaaktivistak-ellen","timestamp":"2025. január. 24. 20:37","title":"Az ExxonMobil olajipari óriásvállalat egy lobbicégen keresztül rendelhetett meg hackertámadást klímaaktivisták ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"65be9af0-19e2-49fe-8404-a65b8b83b77d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Lehet, hogy még sincs hátra öt éve az ISS-nek, miután Elon Musk az űrállomás mihamarabbi deorbitálását szorgalmazza. Konkrétan két éven belül megsemmisítené.","shortLead":"Lehet, hogy még sincs hátra öt éve az ISS-nek, miután Elon Musk az űrállomás mihamarabbi deorbitálását szorgalmazza...","id":"20250221_elon-musk-nemzetkozi-urallomas-megsemmisitese-mars","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65be9af0-19e2-49fe-8404-a65b8b83b77d.jpg","index":0,"item":"3d3b45c6-346e-4bde-ae30-cdfdbe7b7d8a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_elon-musk-nemzetkozi-urallomas-megsemmisitese-mars","timestamp":"2025. február. 21. 13:11","title":"Elon Musk gondolt egyet, és közölte: a Földnek irányítva el kell égetni a Nemzetközi Űrállomást, aztán irány a Mars","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01ea498b-cf5e-4481-8ac8-79472f8fba42","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Fizikailag is naggyá tenné az USA-t a hétfőn hivatalba lépő Donald Trump, aki régi idők imperializmusát idézi fel a területi igényeivel, de valós amerikai hatalmi érdekeket fogalmaz meg a maga nyers módján.","shortLead":"Fizikailag is naggyá tenné az USA-t a hétfőn hivatalba lépő Donald Trump, aki régi idők imperializmusát idézi fel...","id":"20250120_hvg-birodalmi-tepegeto-jon-trump-amerikai-imperializmus-hatalmi-erdekek-gronland","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01ea498b-cf5e-4481-8ac8-79472f8fba42.jpg","index":0,"item":"e1ec8f2c-6f03-4d2d-96e0-22a22f836fc9","keywords":null,"link":"/360/20250120_hvg-birodalmi-tepegeto-jon-trump-amerikai-imperializmus-hatalmi-erdekek-gronland","timestamp":"2025. január. 20. 07:00","title":"Grönland már tudja, hogy nem ismer országhatárokat a birodalmi álmokat szövögető Trump képzelete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fe028b2-1dec-4e52-8e11-5209427d675e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A hatályos jogszabályok szerint ugyanis Budapesten legfeljebb 90 méteres épületeket lehet építeni.","shortLead":"A hatályos jogszabályok szerint ugyanis Budapesten legfeljebb 90 méteres épületeket lehet építeni.","id":"20250120_rakosrendezo-mini-dubaj-grand-budapest-lazar-janos-epitesi-es-kozlekedesi-miniszterium","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fe028b2-1dec-4e52-8e11-5209427d675e.jpg","index":0,"item":"bc844c59-3d36-42b4-a0a6-0bb912737062","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250120_rakosrendezo-mini-dubaj-grand-budapest-lazar-janos-epitesi-es-kozlekedesi-miniszterium","timestamp":"2025. január. 20. 16:52","title":"Lázár János minisztériuma nem támogatja 500 méteres felhőkarcolók építését Rákosrendezőn","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az Alfa Romeo 159 Sportwagon TI igazi olasz álomautó. Rikító fehérben, vörös féknyergekkel, Góliát kerekekkel, ültetett precíz futóművel, bőr belsővel, alacsony fogyasztású dízelmotorral. A szépségben nincs hiba, a körítés és a tálalás tökéletes, még azt is elfelejtjük, hogy csak 150 lovat kergetünk.
Az Alfa 159 Sportwagon vonalai a hűtőmaszktól a hátsó lámpákig karcsúak, letisztultak. Az oldalán végigfutó domborítás kiemeli izmait. Designo puro - valahogy így mondaná az olasz.
Az első nagy meglepetés a váltó: picike, alig tíz centis a karja, de olyan kemény, hogy fizikai erőfeszítés a váltás. Férfimunka a 159 SW TI vezetése, a kormányzás közvetlen, a futóműről pedig csak ódákat lehet zengeni. A kanyart úgy veszi be, mintha sínen menne, mintha zsinóron húznák. Észnél kell lenni, annyira élvezi a kanyarokat, hogy erővel kell visszatartani, enyhén túlkormányzott járgány. Aszfalthoz kötött autó az Alfa, néha nem tudjuk, ki az úr. Két kézzel, erős marokkal kell fogni a kormányt.
A karosszéria gyártásához jelentős arányban használtak fel nagyszilárdságú acéllemezt. A műszerfalat magnézium kereszttartó hordozza, ez a szilárd, könnyű szerkezeti anyag a repülőgépgyártásból származik. A nagyszilárdságú acél lehetőséget adott az anyagvastagság optimalizálására és a helyi erősítések számának csökkentésére, aminek a súly leszorítása lett a következménye, igaz, nem eléggé. Az Alfa kombi másfél tonnát nyom üresen.
Az autó kivételes úttartásának alapja a karosszéria nagyfokú csavarásállósága és a futómű konstrukciója. Elöl magas keresztlengőkarokat alkalmaztak, ez a megoldás közvetlenül a Formula-1-ből származik. Előnye a precíz kormányzás, a kerekek pontos vezetése kanyarodáskor, és az úthibák kirugózása. A multi-link hátsó futómű felügyeli a hátsó kerekek mozgását, fedezi a teljes útfogást. Gyári pályatesztelés során a kanyarodási harántgyorsulás maximuma elérte az 1G értéket.
Előzetes várakozásom ellenére nagyon sportos az autó, hiába a papíron halvány motor. A 150 lovas moci optikailag gerjesztett önbizalommal V6-osnak tűnik, mind városban, mind autópályán igazi Gran Turismóként hordozza a nehéz, de szép karosszériát. Városi cikázáshoz nagy levegőt kellett vennem, sokszor a szerencse mentett meg, autópályán azonban igazi úrvezető vadász a 159-es, a belső sáv ura. A bixenon lámpák ellenére nem kotródnak le előle a 120-szal poroszkálók. Villogás helyett cselhez folyamodtam, megvártam, míg egy szlovák rendszámú X5-ös kétszázzal letolt, majd szépen beálltam mögé. Hamar az M7-es végére értünk.
Van tartalék a motorban, akár 150-nél is, de alacsony fordulaton rugalmatlan. Sokat kell váltani, főként visszafelé, hatosban rángat hatvannal, jobban szereti alacsonyabb fordulaton a négyes sebességfokozatot. A sportos kialakítás komolyabb lábmunkára is ösztökél, ezért meg sem közelítjük a gyári fogyasztást. Sok autópályás és városi használattal, a 750 kilométeres teszthét során 100 kilométerenként 7,91 literes átlagfogyasztást mértünk. Az ezer kilométeres hatótávolság elképzelhető, én 8-900-at bevállalnék.
Zajtalan a belső, nagy sebességnél sem hallani a motor hangját, nyitott ablaknál, hidegindításnál zavaró csak a dízel karcolása.
Divatkombi (Oldaltörés)
A szervorásegítésű, átlósan osztott két hidraulikus fékkörös berendezés hatásos, finoman, de erőteljesen lassít, és rövid fékutat tesz lehetővé: az alapváltozat 100 kilométer/óráról – a sajtóanyag szerint - 36 méteren állítja meg az autót. Bár a teljesítmény nem indokolta, a tesztelt változat első kerekeit 330 milliméteres, hűtött tárcsával és négydugattyús vörös Brembo alumínium féknyereggel látták el, a hátsókat pedig 292 milliméteres, hűtött tárcsával és úszóágyazású nyereggel. A VDC menetstabilizáló sportos hangolású, meghagyja az autósnak a vezetés maradéktalan kiélvezését, és beavatkozása egyáltalán nem tolakodó, igazából csak a somogybabodi sártengert elhagyva éreztem hatását. Az aktív biztonsági rendszerekhez tartozik továbbá az MSR berendezés, amely hirtelen visszakapcsoláskor akadályozza meg a hajtó kerekek megcsúszását, illetve az ASR kipörgésgátló is (ez utóbbi is kikapcsolható). Az autó a maximális, ötcsillagos értékelést kapta az EuroNCAP töréstesztjén.
Az üléseket aktív fejtámlával szerelik fel, amely ráfutásos ütközéskor önműködően közelebb kerül az utas tarkójához, megakadályozva a nyaksérülést. Az Alfa 159 Sportwagont ellátták a legfejlettebb passzív biztonsági berendezésekkel. Front- és oldallégzsákok, illetve a teljes oldalüveg-felületet befedő függönylégzsákok mellett van benne vezetőoldali térdlégzsák is, 45 ezer forintért utasoldali is rendelhető.
A hátsó ülések két Isofix-csatja szilárdan rögzíti a gyermekülést az autó karosszériájához. A biztonsági övek előfeszítősek, a mellkas igénybevételét csökkentő erőhatárolóval is felszereltek. Ütközéskor a pedálsor leoldódik, a tűzmegelőző rendszer pedig elzárja az üzemanyagot és kikapcsolja az elektromos feszültséget.
Divatkombi a 159 SW, nem a csomagtartó az erőssége. Szája kicsi, a küszöb magas. Szélességével, mélységével nincs gond, 445 literes űrtartalma azonban átlag alatti. A hátsó ülések síkba dönthetők, ilyenkor 1245 literes térbe pakolhatunk. Pohártartóval nem kényeztet, öt személyre egy jut. Van kétzónás klímánk, négy elektromos ablakemelőnk, tempomatunk és ülésfűtésünk elöl. A Blue&Me-vel egyszerűen, USB-csatolón keresztül hallgathatunk zenét, kéz nélkül, hangvezérléssel telefonálhatunk.
A TI (Turismo Internationale) csúcsfelszereltség az alábbiakat tartalmazza: 235/40/19 TI könnyűfém keréktárcsák, sportfutómű, 20 milliméterrel csökkentett hasmagasság, vörös Brembo féknyergek elől, vörös normál féknyergek hátul, bixenon fényszórók fényszórómosóval, a karosszéria színére fényezett visszapillantó tükörházak, küszöb spoiler, krómozott kipufogó vég, fekete sport bőrülések, ülésfűtéssel, perforált sportos bőrkormány pieno fiore bőrből, bőr váltókar, alumínium pedálok, speciális sötét alumínium betétek a műszerfalon, sportos műszerhátlapok, osztottan dönthető háttámla, harmadik hátsó fejtámlával.
A Mini Cooper és a hamarosan érkező Audi A1 közvetlen ellenfele olasz, és ez a lényeg. Az Alfa Romeo Mito dögös, minden ízében olasz sportkocsi. A vérvörös kisördög tompult tudattal akár még Ferrarinak is tűnhet.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?