Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"14ac0a1f-243d-4f2d-b2cd-88abb9abc729","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A rendőrség elfogta a férfit, aki az egyik nőnek kutyasétáltatás közben mutogatta magát. ","shortLead":"A rendőrség elfogta a férfit, aki az egyik nőnek kutyasétáltatás közben mutogatta magát. ","id":"20250207_szemeremsertes-xiii-kerulet-rendorseg-szatir-facebook-csoport","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14ac0a1f-243d-4f2d-b2cd-88abb9abc729.jpg","index":0,"item":"4e1f445e-ff53-49e6-9f95-acc43be3a7b2","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_szemeremsertes-xiii-kerulet-rendorseg-szatir-facebook-csoport","timestamp":"2025. február. 07. 11:02","title":"Szatírról írt egy nő a kerületi Facebook-csoportba, kiderült, hogy nem ő az egyetlen áldozat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea05ecf5-3bbd-4196-b158-759ecc74d605","c_author":"Nagy Mercédesz","category":"360","description":"Minden szépből van címmel a Budapest Galériában látható kiállítás a 2020-ban elhunyt Loránt Anikó életművéből. A művész élet- és alkotótársával, Kaszás Tamással beszélgettünk.","shortLead":"Minden szépből van címmel a Budapest Galériában látható kiállítás a 2020-ban elhunyt Loránt Anikó életművéből. A művész...","id":"20250122_minden-szepbol-van-lorant-aniko-a-mu-kaszas-tamas-interju","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea05ecf5-3bbd-4196-b158-759ecc74d605.jpg","index":0,"item":"27a23073-449a-49d5-bfdd-33927d185418","keywords":null,"link":"/360/20250122_minden-szepbol-van-lorant-aniko-a-mu-kaszas-tamas-interju","timestamp":"2025. január. 22. 19:00","title":"Megfordult az idő kereke. Tudom is, hol – beszélgetés „Kaszival” „Panka” művészetéről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2274d087-4432-42a8-8644-e37f408ab2f8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szervezők arról tájékoztattak, nem férne be a fotósunk a helyszínre.","shortLead":"A szervezők arról tájékoztattak, nem férne be a fotósunk a helyszínre.","id":"20250218_Nem-engedik-be-a-HVG-t-Orban-evertekelojere","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2274d087-4432-42a8-8644-e37f408ab2f8.jpg","index":0,"item":"d45f0f7d-aa94-4aa6-b1cc-cf5c01baef52","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_Nem-engedik-be-a-HVG-t-Orban-evertekelojere","timestamp":"2025. február. 18. 12:54","title":"„Regisztrációját sajnos nem tudjuk elfogadni” – nem engedik be a HVG-t Orbán Viktor évértékelőjére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A külügyminiszter arra hivatkozott, hogy a munkák már túljutottak azon a ponton, hogy vissza lehetne fordulni.","shortLead":"A külügyminiszter arra hivatkozott, hogy a munkák már túljutottak azon a ponton, hogy vissza lehetne fordulni.","id":"20250227_szijjarto-paks-2-amerikai-szankciok-felmentes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634.jpg","index":0,"item":"4ccf5ce5-a0c9-44e9-a57a-7ee54d7624b5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250227_szijjarto-paks-2-amerikai-szankciok-felmentes","timestamp":"2025. február. 27. 18:30","title":"Szijjártó felmentést kért a Paks II. beruházást érintő amerikai szankciók alól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08ad1488-eceb-4db9-b3b4-e9683957fc77","c_author":"Mátrai Anna","category":"elet","description":"A TikToknak köszönhetően egyre elterjedtebb a kifejezés, amelyet elsősorban nők használnak arra a jelenségre, ha egyetlen pillanat alatt kiábrándulnak abból, akihez addig vonzódtak.","shortLead":"A TikToknak köszönhetően egyre elterjedtebb a kifejezés, amelyet elsősorban nők használnak arra a jelenségre, ha...","id":"20250201_ick-randi-tiktok-trend-fiatalok-maximalizmus","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08ad1488-eceb-4db9-b3b4-e9683957fc77.jpg","index":0,"item":"08c64c5f-9fb5-4a14-a853-0a9918ccc4a5","keywords":null,"link":"/elet/20250201_ick-randi-tiktok-trend-fiatalok-maximalizmus","timestamp":"2025. február. 01. 07:01","title":"Az egyik pillanatban még bírta a barátját, a másikban meg már nem? Lehet, hogy ickje van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60ea9f46-5ed6-43e6-af40-4531762a7fe2","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Milyen vagyonelemei, érdekeltségei lehetnek Rogán Antalnak Amerikában, amit most zároltak, miután felkerült a szankciós listára? A miniszter vagyonnyilatkozatában semmi ilyesmi nincs, ő maga nem nyilatkozik, az amerikai fél pedig, ha zárolt is valamit, nem árulja el.","shortLead":"Milyen vagyonelemei, érdekeltségei lehetnek Rogán Antalnak Amerikában, amit most zároltak, miután felkerült a szankciós...","id":"20250108_Rogan-vagyonnyilatkozat-zarolas-Amerikaban-o-pedig-hallgat-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60ea9f46-5ed6-43e6-af40-4531762a7fe2.jpg","index":0,"item":"796788bf-7a10-4280-b4ea-94370ee27204","keywords":null,"link":"/itthon/20250108_Rogan-vagyonnyilatkozat-zarolas-Amerikaban-o-pedig-hallgat-ebx","timestamp":"2025. január. 08. 16:18","title":"Vagyonnyilatkozata szerint nincs mit zárolni Rogántól Amerikában, a DK nem hiszi, ő pedig hallgat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a29ffdbb-fb13-4b54-81c2-dec7ee1031f3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Pedig a nő le is szállt, és tolta a járművét, amit ijedtében még visszarántott a kocsi elől.","shortLead":"Pedig a nő le is szállt, és tolta a járművét, amit ijedtében még visszarántott a kocsi elől.","id":"20250115_rendorkapitany-biciklis-zebran-kiskunfelegyhaza-video","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a29ffdbb-fb13-4b54-81c2-dec7ee1031f3.jpg","index":0,"item":"11ac4e8c-3056-4cd9-a52e-e166b60e3684","keywords":null,"link":"/cegauto/20250115_rendorkapitany-biciklis-zebran-kiskunfelegyhaza-video","timestamp":"2025. január. 15. 08:16","title":"Pont a rendőrkapitány előtt ütötték el majdnem a biciklist a zebrán – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12d90561-553e-4278-830b-727f79ff22ce","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A családja szerint rendőri túlkapás történt. A rendőrség szerint az intézkedés jogszerű és arányos volt.","shortLead":"A családja szerint rendőri túlkapás történt. A rendőrség szerint az intézkedés jogszerű és arányos volt.","id":"20250106_zagyvarekas-rendori-intezkedes-meghalt","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12d90561-553e-4278-830b-727f79ff22ce.jpg","index":0,"item":"6f4eae24-248a-4bcb-bb37-952c45d514b6","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_zagyvarekas-rendori-intezkedes-meghalt","timestamp":"2025. január. 06. 08:48","title":"„Rosszul vagyok, nem bírom!” – videó került elő a férfiról, aki rendőri intézkedés közben halt meg Zagyvarékason","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A több mint másfél évtizede alakult Magyar Lízing- és Finanszírozó Társaságok Szövetségének (Lízingszövetség) csaknem két éve önálló flottaautó-szakbizottsága is van, hivatalos összesítés még sincs manapság sem arról, hogy ténylegesen hány vállalkozás végez Magyarországon autóflotta-kezelést. A tevékenységi kört szinte minden alakuló – ma már ezerre is tehető számú – autóforgalmazó-szolgáltató cég automatikusan fölveszi, így lényegében szinte minden új autót értékesítő magyarországi márkakereskedő kínálhatná személyautó- és kishaszonjármű-flották eladását és kezelését, ahogy a féltucatnyi autókölcsönző is kész például egyszerre több autót tartós bérletbe adni. Ezeken kívül a piacon vannak – főleg a helyi igények kielégítésére – a kisebb, magyar tulajdonú, autókölcsönzéssel és flottakezeléssel foglalkozó vállalkozások, javítóműhelyek, autóalkatrész- és használtautó-kereskedők.
Az alapítói hátteret tekintve a flottaautó-kezelői tevékenységre alakult, ilyen szolgáltatásokat komplexen nyújtó cégek három nagy csoportja a banki háttérrel rendelkező lízingcégekhez kapcsolódó szolgáltatók, a külföldi cégek leányvállalatai és a magyar tulajdonú cégek. Összességében két-három tucatnyian vannak, nagyjából kétharmaduk van magyar tulajdonban. A közepes és a – legalább 3-4 ezer autót kezelő – nagy szolgáltatók adják a Lízingszövetség adatai szerint jelenleg évi mintegy 120 milliárd forintos flottakezelő-forgalom csaknem 90 százalékát.
Átlagosan akár 15-25 százalékos összköltség-megtakarítást is jelenthet egy 6-10 autóból álló flotta tulajdonosának, ha a park kezelését erre szakosodott cégre bízza. Ennek az az alapja, hogy már a közepesnek számító – néhány száz flottaautót kezelő – társaságok is nagy megrendelőnek számítanak a márkakereskedőknél és az üzemeltetési, fenntartási szolgáltató vállalkozásoknál egyaránt, ezért az egyedi vagy kis tételben vásárlókhoz képest jelentős kedvezményeket kapnak. Másfelől csak akkor igazak a komplex előnyök, ha a flottakezelő intéz mindent: a beszerzéstől, az operatív finanszírozástól kezdve az üzemeltetés levezénylésén át a használtautó-értékesítésig.
Az operatív lízinget és flottaautó-kezelést nyújtó cég minden esetben az autót használó egyedi igényeire szabott kalkulációt készít a havi díjról, részletezve a nyújtott szolgáltatásokat, legyen szó bármekkora flottáról, akár több száz vagy ezer, esetleg sok eltérő kategóriájú, felszereltségű autóról. A teljes körű flottaautó-kezelés főbb, a különböző használói szintekhez igazíthatóan teljes vagy részleges csomagban kínált szolgáltatásai: autók kiválasztása, beszerzése finanszírozás üzembe helyezés adóadminisztráció biztosítás karbantartás, szerviz csereautó üzemanyagkártya és adminisztrációja 24 órás asszisztencia, sofőrszolgálat biztosítási kár ügyintézése használtautó-értékesítés flottajelentés, riportolás
Ezek mellett vannak egyedi, különleges igények szerinti szolgáltatások is: például GPS-es nyomkövetés, helyszíni szélvédőjavítás, elektronikus parkolásidíj-fizetés. A legtöbb szolgáltatásnál érvényesíthető a flottaautó-kezelő által a beszállítónál elért kedvezmény. Ha a flottaautó-kezelőnek van banki háttere, akkor kedvezőbben jut finanszírozási forráshoz, s van forgótőkéje arra is, hogy a beszállítók számláit addig is rendezze, amíg a flottaautó-szolgáltatási díjakat meg nem kapja. Ha a flottaautó-kezelőnek nincs kellő anyagi forrása, akkor általában közvetítőként továbblízingeli az autót, ami viszont pluszköltség.
Flottafinanszírozási lehetőségek főbb jellemzői
Pénzügyi lízing
Operatív lízing
Hitel
megállapodás szerinti kezdő részletet kell fizetni
–
nem kell kezdő részletet fizetni
+
megállapodás szerinti kezdő részletet kell fizetni
–
lízingdíj formájában az autó teljes vételárát törleszteni kell
–
bérleti díj formájában csak a futamidőre jutó költséget kell törleszteni
+
törlesztőrészletekkel a teljes vételárat ki kell fizetni
–
az autó a bérlő tulajdonába kerül
+
az autó a lízinget adó cég tulajdona
–
az autó a hitelt felvevő tulajdonába kerül
+
az üzemeltetés minden adminisztrációja és kockázata a lízingbevevőé
–
az üzemeltetés minden adminisztrációja és kockázata a lízingcégé
+
az üzemeltetés minden adminisztrációja és kockázata a hitelfelvevőé
A flottakezelői díj elsősorban az autó vételárától, a hitelkamattól, az autó használatba vételi költségeitől és a biztosítási költségektől függ. Nem biztos, hogy megéri például egy havi átlagban akár néhány ezer forinttal is kedvezőbb díjat választani, ha a megbízónak ugyanakkor egy összegben kell kifizetnie az illetéket mondjuk száz autóra, amit egy másik, bár valamivel drágább konstrukcióban részletekben is fizethetne, mivel a befizetést a flottakezelő átvállalná tőle.
A flottakezelési díj a szerződés időtartamától, az évente megtett kilométerektől is függ, de a maradványérték meghatározása döntő lehet. Az induláskor magasra kalkulált maradványérték a futamidő alatt kedvező havi díjat eredményezhet, ám ha a végén az autót mégsem lehet eladni a kalkulációban várt áron, a különbözet egy részét vagy egészét rendszerint ki kell fizetni a flottaautó-kezelő számára. Fix, vagyis különbözet esetén sem térítendő maradványérték megállapításakor a flottakezelőnek fokozottan érdeke, hogy az autót rendeltetésszerűen használják, ezért ilyenkor általában olyan elemeket épít be a szolgáltatásaiba, amelyek révén hatékonyabban késztetheti a lízingbevevőt a jármű állagának megóvására.
A biztosítási díj ugyancsak díjbefolyásoló tényező, nagyobb cascoönrész vállalása csökkenti a flottakezelési díjat, a kisebb önrész növeli. Számít az is, hogy a casco biztosítás kiterjed-e az extrákra vagy sem, de az előrelátó flottakezelők azt is igyekeznek megtudni, hogy az autót vezetők mennyire gyakorlottak, s az ebből eredő kockázatot is beépítik a kezelői díjba, ahogy a kárrendezéssel járó adminisztráció, a javítási munkák, az esetleges autómentés megszervezésének, a csere- vagy bérautó beszerzésének időigényét és költségeit is.
Szintén nagyobb tétel a havi szolgáltatói díjakban a rendszeres és alkalmi szervizkiadás. A flottakezelők erre alap-, középszintű és teljes körű szervizszolgáltatási csomagokat állítanak össze. Új autó esetében egy alacsony havi díjú alapcsomagban benne van a kötelező szerviz költsége; ez többnyire átalánydíj, de minden más javítás, alkatrészcsere költsége végül a használót terheli (a számlát előbb ilyenkor is a flottakezelő fizeti ki). A középszintű, magasabb díjú csomag havi díjába beépülnek például a külön fellistázott kopó-forgó alkatrészek cseréjének költségei is, a listán nem szereplő alkatrészeket, a cseréhez szükséges munkadíjakat viszont végül szintén a lízingbevevőnek kell megfizetnie (a flottakezelő előfinanszíroz). A „legdrágább”, de legkényelmesebb megoldás a fullszervizcsomag: ekkor az alkatrészcsere és az ahhoz kapcsolódó szervizmunka minden költsége a flottakezelőt terheli.
A flottakezelési díj általában nem tartalmazza a defektes gumik cseréjének költségeit, ám ha az újak megvásárlását, illetve felszerelését a flottakezelő intézheti, akkor továbbadhatja a díjban a neki a nagyobb mennyiségű vásárlásért, illetve munkáért adott kedvezményeket. Ez a flottaautódíj erre eső részét akár 10-15 százalékkal is csökkentheti, ráadásul a megbízónak a gumicserét nem egyszerre kell kifizetnie.
További hasznos részletek a HVG Cégautó 2008 különszámában. Keresse az újságárusoknál!
A cégautó szerepe Magyarországon – akárcsak Európának ezen a felén általában – kicsit más, mint a Lajtán túl: a cégek és a munkavállalók itt egyaránt valamivel többet akarnak kifacsarni belőle, s némileg másként is kezelik, mint ott.
A kormány évi 200-250 millió forint megtakarítást remél attól, hogy a minisztériumi autóparkokat 2006-ban összevonta, s kezelését egy szervezetre, a Központi Szolgáltatási Főigazgatóságra bízta. 2007-ben 840 millió forintba kerültek az állami autók, ebből 39 milliót bérelt járművekre és taxira költöttek.
Magyarországon nem igazán elterjedtek a céges autóflották: becslések szerint 30 ezer cégautó fut flottában, az összes cégautó 10 százaléka. A flottafejlesztést leginkább a nagyvállalatok engedhetik meg maguknak.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?