Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5f1c5258-0eb3-4188-bf57-3093faa15274","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az ablakokon át menekültek a szálloda vendégei a lángoló 11 emeletes épületből.","shortLead":"Az ablakokon át menekültek a szálloda vendégei a lángoló 11 emeletes épületből.","id":"20250121_tuz-torok-siparadicsom-szalloda-66-halott","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f1c5258-0eb3-4188-bf57-3093faa15274.jpg","index":0,"item":"fddd4a33-def1-474a-b720-ecabba590397","keywords":null,"link":"/vilag/20250121_tuz-torok-siparadicsom-szalloda-66-halott","timestamp":"2025. január. 21. 13:59","title":"Már legalább 66 halottja van a török szállodatűznek, sokan az ablakon keresztül próbáltak menekülni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d149cd1-756b-490a-90cb-2314d4468a0b","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A brit ökölvívó tavaly kétszer is vereséget szenvedett az ukrán Usziktól.","shortLead":"A brit ökölvívó tavaly kétszer is vereséget szenvedett az ukrán Usziktól.","id":"20250113_okolvivas-boksz-tyson-fury-visszavonulas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d149cd1-756b-490a-90cb-2314d4468a0b.jpg","index":0,"item":"f26601cf-4a60-4f19-a360-dec0b26271d5","keywords":null,"link":"/sport/20250113_okolvivas-boksz-tyson-fury-visszavonulas","timestamp":"2025. január. 13. 16:31","title":"Tyson Fury ismét bejelentette visszavonulását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a0ae74f-9c15-4b25-ac3a-8587288bf802","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Közkeletű vélekedés, hogy a párkapcsolatban a lényeg a felek közötti kémia. Mit takar mindez, ha csupán a testi oldalt nézzük?","shortLead":"Közkeletű vélekedés, hogy a párkapcsolatban a lényeg a felek közötti kémia. Mit takar mindez, ha csupán a testi oldalt...","id":"20250210_Vajon-tenyleg-letezik-szexualis-osszeilles","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a0ae74f-9c15-4b25-ac3a-8587288bf802.jpg","index":0,"item":"bed6d77e-7327-4db2-8953-6ed68910bfcd","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250210_Vajon-tenyleg-letezik-szexualis-osszeilles","timestamp":"2025. február. 10. 20:05","title":"Vajon tényleg létezik szexuális összeillés?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"819213d6-6979-4ebf-96ee-355b4603adb9","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az amerikai adminisztráció több intézményénél jelentettek be leépítéseket a kormányzati hatékonyság és a költségek lefaragásának jegyében pénteken.","shortLead":"Az amerikai adminisztráció több intézményénél jelentettek be leépítéseket a kormányzati hatékonyság és a költségek...","id":"20250215_Elon-Musk-Trump-tisztogatas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/819213d6-6979-4ebf-96ee-355b4603adb9.jpg","index":0,"item":"ddeb4cd4-f613-4eaa-85cc-fb2ff619213a","keywords":null,"link":"/vilag/20250215_Elon-Musk-Trump-tisztogatas","timestamp":"2025. február. 15. 08:36","title":"Alaposan belekezdett Elon Musk a tisztogatásba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efd397fc-bfd3-4bb3-988c-ed8a99a766af","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ez már valóban a bőség zavara: 2024-ben annyi játék jelent meg a Steam játékplatformon, amit már lehetetlen követni. A rekordszám jól hangzik, viszont felveti a kérdést: nem lenne jobb a kissé kevesebb?","shortLead":"Ez már valóban a bőség zavara: 2024-ben annyi játék jelent meg a Steam játékplatformon, amit már lehetetlen követni...","id":"20250102_steam-uj-jatekok-rekordev-statisztika","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efd397fc-bfd3-4bb3-988c-ed8a99a766af.jpg","index":0,"item":"66dd155e-775a-4e73-8982-95edeb991f45","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_steam-uj-jatekok-rekordev-statisztika","timestamp":"2025. január. 02. 23:35","title":"Minden egyes nap 52 új játék: sosem volt még ennyire jó év PC-játékosoknak a Steamen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3013fcd5-5605-42a0-a7d0-f4a89af163d4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem fulladt ki az áresés a kutakon. ","shortLead":"Nem fulladt ki az áresés a kutakon. ","id":"20250305_olcsobban-tankolhatunk-csutortoktol","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3013fcd5-5605-42a0-a7d0-f4a89af163d4.jpg","index":0,"item":"daf296f2-ed2b-4b00-9529-4892c7c96332","keywords":null,"link":"/cegauto/20250305_olcsobban-tankolhatunk-csutortoktol","timestamp":"2025. március. 05. 11:28","title":"Olcsóbban tankolhatunk csütörtöktől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e21511c-3c1c-4b5a-924e-9c7f5053b3f3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A szektor szigetszerűen működik a magyar gazdaságban, a beszállítók pedig függő helyzetben vannak.","shortLead":"A szektor szigetszerűen működik a magyar gazdaságban, a beszállítók pedig függő helyzetben vannak.","id":"20250218_Alig-van-hozzaadott-erteke-a-magyar-jarmuiparnak","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e21511c-3c1c-4b5a-924e-9c7f5053b3f3.jpg","index":0,"item":"b126aa7c-37f6-4f7f-8bea-f72a3c5f2755","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250218_Alig-van-hozzaadott-erteke-a-magyar-jarmuiparnak","timestamp":"2025. február. 18. 07:59","title":"Alig van hozzáadott értéke a magyar járműiparnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"630f264a-bff3-4d8c-9007-5ce68c6749e8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Japán kutatók új formában mutatták be hazájuk ősi, merített papírját a vasit. Az újdonság a szintetikus anyagok környezetkímélő alternatívája lehet.","shortLead":"Japán kutatók új formában mutatták be hazájuk ősi, merített papírját a vasit. Az újdonság a szintetikus anyagok...","id":"20250101_japan-vasi-papir-erosebb-mint-a-muanyag-konnyen-lebomlik","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/630f264a-bff3-4d8c-9007-5ce68c6749e8.jpg","index":0,"item":"5e7480d1-ffeb-4007-aa4b-8ce612b4ad9b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250101_japan-vasi-papir-erosebb-mint-a-muanyag-konnyen-lebomlik","timestamp":"2025. január. 01. 18:03","title":"Kisebb csoda Japánból: papír, ami erősebb, mint a műanyag, viszont könnyen lebomlik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magyarországon nem igazán elterjedtek a céges autóflották: becslések szerint 30 ezer cégautó fut flottában, az összes cégautó 10 százaléka. A flottafejlesztést leginkább a nagyvállalatok engedhetik meg maguknak.
Európa nyugati fele sem egységes abban, hogy minimálisan hány cégautótól flotta a flotta, s Magyarországon is meglehetős ebben a bizonytalanság. Az európai felmérésekben gyakran a két cégautós járműparkokat is már flottának kezelik; így járt el például 2006-os flottafelmérésében a GfK Hungária. Az angol Datamonitor pedig nyilvánvalóan az egyetlen autóból álló járműparkot is flottának minősítette, amikor 2004-es becslésében 2008-ra azt jósolta, hogy 300 ezer fölött lesz Magyarországon a céges flottaautók száma. Más felmérések viszont hol öt, hol tíz autótól fölfelé tekintik a cégparkokat flottának.
Köznapi értelemben a flotta nyilvánvalóan több, mégpedig viszonylag nagyszámú autóból kell álljon. Rendszerint ehhez tartják magukat a flottakereskedelemben érdekeltek is, s ez alól Magyarország sem kivétel. Itt általában akkor minősül flottának egy céges autópark, ha minimum öt autóból áll; legalábbis flottakezelő cégek ennyire már kötnek szerződést (bár például a biztosítók nem feltétlenül). A hazai flották tekintélyes része mindenesetre nem nagyobb tízautósnál: erre utalnak a GfK Hungária 2006-os flottafelmérésének adatai is, melyek szerint a flották 80 százaléka legfeljebb közepes méretű, 40 százaléka pedig kis flotta.
Így aztán egy tíz–húsz autóból álló cégflotta már komolyabb méretűnek számít, olyannyira, hogy ennek értékesítését a Lajtán innen az importőr rendszerint nem engedi át a márkakereskedőnek, az ilyenkor gyakran csak a forgalomba helyezést intézi.
A következő flottakategória a nagy flotta, amely ötven-száz kocsitól több száz autóig terjedhet. Ezek a nagyvállalati autóparkok, s kivétel nélkül úgynevezett vegyes flották. Az üzletkötők, értékesítők által használt, gyakran felmatricázott autók mellett – amelyeknek gyakran nincs is állandó sofőrjük (vagyis úgynevezett kulcsos, angol nevükön poolautók), s általában alacsonyabb kategóriájúak – az alkalmazotti beosztási szintektől függően többféle kategória és márka alkotja a cégparkot.
Az autókereskedők nem feltétlenül tartják magukat az „öt autó a flotta” elvéhez, némelyikük akár egyetlen járműre is ad flottakedvezményt. (Néhány éve még előfordult, hogy magánvásárlóknak szóló akcióban olcsóbban lehetett megvásárolni egy autót, mint flottakedvezménnyel, ma viszont már a félmillió forintnál nagyobb árengedményt kínáló magánvásárlói akcióknál is jár legalább jelképes, 1-2 százalék kedvezmény a „flottavásárlóknak”.) Flottavásárlónak minősülhet egy cég akkor is, ha korábban már vásárolt ugyanannál a forgalmazónál, vagy van már legalább két cégautója (mindegy, kinél vette). Keretszerződéssel is „flottássá” válhat egy cég, ha például csak egy autót vesz ugyan, de a keretszerződésben többnek a vásárlására kötelezi el magát.
Ha egy cég legalább öt autót vásárol egyszerre, számíthat rá, hogy nemcsak a kereskedő által a céges vevőknek adott flottakedvezményt kapja meg, hanem ezen felül még a magyarországi importőr flottakedvezményét is. Általában annál nagyobb engedmény érhető el, minél nagyobb egy flotta, mivel az elérhető kedvezmény egyebek között attól is függ, mekkorák a vásárolt autók, hányat vásárolnak egyszerre, illetve rendszeresen, milyen felszereltségeket kérnek, de attól is, hogy a vevő korábban vásárolt-e már a kereskedőnél autót, van-e már céges autója, s ha igen, milyen kategóriájú.
A hazai gyakorlatban a közepes, tíz–húsz autós flottáknál is előfordul már – ami a nagyoknál szinte kizárólagos –, hogy a kereskedő a kedvezményt nem bontja le autókra, hanem az egészre egyben ad árajánlatot. Erre akkor is van példa, amikor a közepes park vegyes, s nemcsak azért, mert több márkából áll, hanem azért is, mert például az autók zömét a beosztottak használják majd, egy-két jobb modell megy a középvezetőknek, egy presztízsjármű pedig a cégvezetőnek. A nagy flotta kategóriában a kedvezmény elérheti a listaár 20–30 százalékát is. Ennek java részét legtöbbször már nem az importőr finanszírozza, hanem maga az autógyár.
Nagy flottákra, ritkábban a közepesekre is a versenyszféra szereplői és az erre kötelezett állami vásárlók tendert írnak ki, a beszerzést követően pedig a közepes, legfeljebb két tucat autóból álló flották kezelését is egyre többen külső cégre bízzák. Az állami szférában az azóta már a rendőrségbe olvadt határőrségé volt az utolsó látványos, több száz autós beszerzés a schengeni alapból.
Vegyük vagy béreljük? (Oldaltörés)
A járműveket egyre gyakrabban már nem megvásárolják, hanem autókölcsönzőtől bérlik, ebben a tekintetben némileg igazodva a nyugat-európai tendenciákhoz. A Firmenauto német szaklap 2007. áprilisi összeállítása szerint Európában az egyre drágább autók flottaköltségeinek mintegy 40 százaléka a használati érték csökkenése, ennek csak fele-harmada az üzemanyag-, a biztosítási, illetve a szerviz- és a hitelköltségek aránya. Magyarországon ugyancsak 2007-ben ehhez közelítő arányokat hozott ki a Budapest Bankcsoport Autópark-kezelő is, annyi különbséggel, hogy itt az üzemanyagköltség és az adó nagyobb arányú tétel, mint Európa nyugati felében, ennek következtében az autó használati értékének csökkenéséből adódó árveszteség hányada kisebb.
A vételár, illetve a más költségelemek megítélése egyébként némileg attól is függ, mekkora méretű a cég flottája (GfK Hungária 2006). A kis flottás érzékenyebb a vételárra, mint a közepes és a nagy flotta tulajdonosa. A nagyokat a fogyasztás és az egy kilométerre eső költség sokkal inkább befolyásolja abban, miként állítják össze a flottájukat, mint a többieket. Érthető okokból mindhárom cégcsoport legkevésbé a flottaautó várható maradványértékét vizsgálja a flottadöntés előtt, hiszen az autó használati értékének mérséklődésére van a legkevesebb ráhatásuk.
A flottapiac szereplői elsősorban nagy cégek, kormányzati szervek, szervezetek – a meglehetősen nagyszámú hazai kis- és középvállalkozás zömének legfeljebb kisméretű flottára futja –, a másik oldalon pedig a lízingcégek, az autókölcsönzők. A GfK Hungária 2007-es flottafelméréséből arra lehet következtetni, hogy ez a jövőben is így marad. A GfK-adatok szerint 2008-ban a megkérdezett társaságoknak mindössze 3 százaléka akar befektetni abba, hogy flottáját kezelésbe adja. Cégautót a cégeknek átlagosan csaknem a 20 százaléka szándékozik venni, de a flottakezelési beruházási hajlandóság csak az 1,5 milliárd forint árbevétel fölötti cégeknél ér el nagyjából 10 százalékot.
A flottaszándékokat illetően egyebekben nincs nagy különbség sem ágazatok, sem a területi elhelyezkedés szerint. Igaz, Budapesten a cégek nagyobb hányada akar flottakezelésre költeni, mint az ország többi részében, de nem sokkal maradnak el a fővárosiaktól a 10 ezer lelkesnél kisebb településeken működők sem. Az ipari és agrárcégek kevésbé favorizálják a flottakezelési beruházást – náluk kétszer-háromszor nagyobb arányban hajlandóak erre a szolgáltatásban és a kereskedelemben működők –, ezt nemcsak 2008-as szándékaik mutatják, hanem alacsony, összesen 30 százalék alatti flottapiaci részesedésük is erre utal.
További részletek a HVG Cégautó 2008 különszámban. Keresse az újságosoknál!
Ahány ország, annyi szokás. Ez az igazság természetesen a külföldi nyaralásokra is vonatkozik. Mielőtt autóval útnak indulna, nem árt, ha utánanéz annak, az adott országban milyen közlekedési szabályok vannak érvényben.
A flottákat fenntartó cégek 3-4 évente felteszik a kérdést, milyen autókat vegyenek a beosztottaknak és a vezetőknek? Háromrészes sorozatunkban a magyar autópiac kínálatából tallózunk különféle szempontok szerint. A 4, 6 és 8 milliós cégautókat térképezzük fel. Kezdjük a vezetői autókkal: mit kapunk 8 millióért?
A kormány évi 200-250 millió forint megtakarítást remél attól, hogy a minisztériumi autóparkokat 2006-ban összevonta, s kezelését egy szervezetre, a Központi Szolgáltatási Főigazgatóságra bízta. 2007-ben 840 millió forintba kerültek az állami autók, ebből 39 milliót bérelt járművekre és taxira költöttek.
A cégautó szerepe Magyarországon – akárcsak Európának ezen a felén általában – kicsit más, mint a Lajtán túl: a cégek és a munkavállalók itt egyaránt valamivel többet akarnak kifacsarni belőle, s némileg másként is kezelik, mint ott.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?