CIB Bank
CIB Bank
Tetszett a cikk?

Éveken át szinte biztosra vehető volt, hogy az elektromos autók fokozatosan átveszik a hagyományos – benzin- és dízelüzemű – személyautók helyét. Az utóbbi időben azonban megtörni látszik a trend.

A világon gyártott összes autó 25 százaléka az Európai Unióban gördül le a futószalagokról. Az itt eladott autók kevesebb mint fele működik benzinnel. Ez azért is jelentős Fekete Csaba, a CIB Lízing vezérigazgatója szerint, mert míg az elmúlt tíz évben – leszámítva az utolsó kettőt – inkább a dízel felé tolódott a részarány, addig most az elektromosok és a plug-in hibridek piaci részesedése nő.

Más kérdés, hogy az elektromos autók eladásának múlt év közepéig globálisan töretlen, 30 százalék feletti éves növekedési rátája 2023-ban megbicsaklott. És bár tavaly közel 34 százalékkal nőtt az elektromos autók forgalomba helyezése az EU-ban, ez úgy jött ki, hogy az első félév közel 50 százalékos növekedését a második félévben stagnálás, sőt Németországban például már csökkenés követte. Az elektromos autók eladása egyébként az összes értékesítés 30 százalékát teszi ki.

Lépéskényszerbe hozza a gyártókat, hogy 2035-től már csak klímasemleges autókat lehet újonnan forgalomba helyezni. Azonban ez nem azt jelenti, hogy attól kezdve csak e-autókat lehet gyártani, illetve, hogy a belső égésű motort teljesen ki kell iktatni – mutat rá a CIB Lízing vezérigazgatója. Ráadásul ezt az irányelvet az akkori trendek alapján még 2026-ban felül fogják vizsgálni.

Fekete Csaba, a CIB Lízing vezérigazgatója

Az elektromos autók értékesítése erősen függ az állami támogatásoktól. Márpedig ezeket a legtöbb országban részben vagy teljesen kivezették. Utóbbira példa Norvégia, ahol Magyarország mellett egyedüliként csökkentek tavaly az újautó-eladások, ám a miénknél jóval nagyobb, 20 százalék feletti mértékben. De a támogatások kivezetése Németországban is padlóra küldte a szegmenst.

Ugyanakkor a politikai helyzet is komoly kockázatot jelent az elektromos autók elterjedésének. Donald Trump már kilátásba helyezte, hogy megválasztása esetén az USA-ban minél több belső égésű, benzinmotoros autót fognak gyártani, így ugyanis több munkahely teremtődik az autóipari városokban. A június 6-9. között esedékes európai parlamenti választásokon pedig a konzervatív pártok abba az irányba terelnék az unió vezetését, hogy az európai gyártók versenyképessége megőrzése érdekében a 2035-ös klímasemleges céldátumot tolják ki, vagy felejtsék el.

Magyarországon 2023-ban 23 százalékkal több elektromos autót helyeztek forgalomba, mint 2022-ben, 2021-hez képest pedig 35 százalékos volt a növekedés. Úgy, hogy az utóbbi egy évben, idén februárig semmilyen állami támogatás nem volt elérhető a magyar piacon.

Most már van, ám azt csak jogi személyek vehetik igénybe, és csak új autók megvásárlásához. Ráadásul a finanszírozás sem kecsegtető, hiszen e konstrukciókban a futamidő maximum 20 hónapos lehet, melyen belül a támogatott autónak tulajdonba kell kerülnie, ami azt jelenti, hogy csak a futamidő végén kapja meg a támogatást a finanszírozott ügyfél. Ennél kedvezőbb a cégeknek a nyíltvégű pénzügyi lízing, mely keretében az elektromos autó után is visszaigényelhetik az áfát, amely mértéke ráadásul jóval meghaladja a 20 hónapos konstrukció után járó állami támogatásét.

Az elektromos autók támogatási kerete egyébként nagyon bő, 30 milliárd forint. Az átlagos, 3 milliós támogatási összegek alapján ez körülbelül 10 ezer elektromos autó megvásárlásához elegendő, amelyet 2024. március 31-éig lehet felhasználni. Érzékeltetésül: tavaly összesen mintegy 5700 elektromos autót helyeztek forgalomba. Ebből arra lehet következtetni, hogy valószínűleg meg fogják hosszabbítani e támogatás felhasználásának határidejét – véli Fekete Csaba.

A tartalom a CIB Bank megbízásából, a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. Előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.

Titokzatos csádi fintechguru alapított céget Magyarországon, de olyan tevékenységre, amelyre nem is képes

Titokzatos csádi fintechguru alapított céget Magyarországon, de olyan tevékenységre, amelyre nem is képes

A SpaceX rakétájának négy darabját találták meg eddig Lengyelországban

A SpaceX rakétájának négy darabját találták meg eddig Lengyelországban

„Most csak azt érzem, hogy fáj” – drámai végjátékban bukta el a vb-negyeddöntőt a férfi kéziválogatott

„Most csak azt érzem, hogy fáj” – drámai végjátékban bukta el a vb-negyeddöntőt a férfi kéziválogatott

Üres tűzcsapok, menekülő biztosítók: hogyan lett katasztrófa a Los Angeles-i tűzvész?

Üres tűzcsapok, menekülő biztosítók: hogyan lett katasztrófa a Los Angeles-i tűzvész?