Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9a66092d-ef58-49dc-83dc-4c1128c5fa7c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A legfrissebb információk szerint a Samsung a Galaxy Z Fold7 és a Galaxy Z Flip7 érkezésekor mutathatja majd be az új, két ponton is összecsukható okostelefonját.","shortLead":"A legfrissebb információk szerint a Samsung a Galaxy Z Fold7 és a Galaxy Z Flip7 érkezésekor mutathatja majd be az új...","id":"20250225_samsung-duplan-hajthato-okostelefon-bemutato","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a66092d-ef58-49dc-83dc-4c1128c5fa7c.jpg","index":0,"item":"626905c5-4812-4c6a-95ae-d1dab2ccdeb2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250225_samsung-duplan-hajthato-okostelefon-bemutato","timestamp":"2025. február. 25. 12:03","title":"Jöhet a Samsung duplán hajtható okostelefonja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f975a7ef-df28-4c79-80f4-029da7190451","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A hosszú, élelemszerzéssel töltött tél után egy sarki róka 1600 kilométert barangolt hazafelé, hogy újra együtt lehessen élete párjával.","shortLead":"A hosszú, élelemszerzéssel töltött tél után egy sarki róka 1600 kilométert barangolt hazafelé, hogy újra együtt...","id":"20250204_sarki-roka-szerelem","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f975a7ef-df28-4c79-80f4-029da7190451.jpg","index":0,"item":"56ddcb9d-1dc9-4e36-a710-b691f6b7779c","keywords":null,"link":"/elet/20250204_sarki-roka-szerelem","timestamp":"2025. február. 04. 17:21","title":"Távolság, fagy és éhség sem győzheti le a szerelmet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd057050-fcbf-41fe-988c-ad16364c9250","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Christina Fulton azt állítja, hogy Nicolas Cage figyelmen kívül hagyta a 34 éves fiuk mentális problémáit, azért történhetett meg a támadás.","shortLead":"Christina Fulton azt állítja, hogy Nicolas Cage figyelmen kívül hagyta a 34 éves fiuk mentális problémáit, azért...","id":"20250220_nicolas-cage-fia-tamadas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd057050-fcbf-41fe-988c-ad16364c9250.jpg","index":0,"item":"eb3132d5-b6fa-4cac-bf1c-807fabc79a89","keywords":null,"link":"/elet/20250220_nicolas-cage-fia-tamadas","timestamp":"2025. február. 20. 20:40","title":"Beperelte Nicolas Cage-t a volt neje, mert a közös fiuk rátámadt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96da8754-8a66-4690-aa8f-c6353cd60fca","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az aktivistánál házkutatást is tartottak.","shortLead":"Az aktivistánál házkutatást is tartottak.","id":"20250112_Eloallitotta-a-rendorseg-az-egyik-aszfaltfesto-kutyapartos-aktivistat","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96da8754-8a66-4690-aa8f-c6353cd60fca.jpg","index":0,"item":"70f0bd7c-49aa-40e4-ac74-6ba7dde5c741","keywords":null,"link":"/itthon/20250112_Eloallitotta-a-rendorseg-az-egyik-aszfaltfesto-kutyapartos-aktivistat","timestamp":"2025. január. 12. 15:15","title":"Előállította a rendőrség az egyik aszfaltfestő kutyapártos aktivistát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e131a43f-2d1e-4eb6-8a25-19e368bb2042","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A hulladékkoncesszió nyertesének döntése nyomán a Viridis-Pannonia Nkft. helyett január elsejétől a Kaposvári Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. látta el a hulladékgazdálkodási feladatokat, a helyiek azonban folyamatosan demostráltak a döntés ellen, amelyet a térség fideszes képviselője is kritizált. A Mohu végül megállapodott a helyi céggel, 2025-ben még biztos ők ürítik a kukákat.","shortLead":"A hulladékkoncesszió nyertesének döntése nyomán a Viridis-Pannonia Nkft. helyett január elsejétől a Kaposvári...","id":"20250104_Nagykanizsa-mohu-szemethaboru-meghatralas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e131a43f-2d1e-4eb6-8a25-19e368bb2042.jpg","index":0,"item":"beb2cf77-585b-4de4-92e7-8f2339dbed04","keywords":null,"link":"/kkv/20250104_Nagykanizsa-mohu-szemethaboru-meghatralas","timestamp":"2025. január. 04. 11:57","title":"Megállapodott a Mohu a nagykanizsai céggel, amiért tüntettek a helyiek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7890d3c-df9b-479f-b8cf-65a402a0efff","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Szüksége van a Fidesz-tábornak a jó hírekre a háborús propaganda közepette, alighanem ezért készíttetett a kormány reklámfilmet a Covid sikeres legyőzéséről. Pedig életek múltak azon, hogy mint mindent, a járványhelyzetet is politikai harcként kezelték, és az EU, valamint az ellenzék megbélyegzésére használták fel. Öt év távolából ismét belpolitikai vita tárgya lett, ami 2020-ban és 2021-ben történt. ","shortLead":"Szüksége van a Fidesz-tábornak a jó hírekre a háborús propaganda közepette, alighanem ezért készíttetett a kormány...","id":"20250129_covid-belpolitika-magyar-peter-kulja-andras-orban-sikerpropaganda","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7890d3c-df9b-479f-b8cf-65a402a0efff.jpg","index":0,"item":"39a568f7-cef9-4518-9116-cbf614ac9062","keywords":null,"link":"/360/20250129_covid-belpolitika-magyar-peter-kulja-andras-orban-sikerpropaganda","timestamp":"2025. január. 29. 13:15","title":"Életeket menthetett volna, ehelyett Orbán már 2020-ban eldöntötte, kik lesznek a járvány győztesei, kik a vesztesei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb612f68-b58d-464c-b120-e7db726bd1de","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Mindössze pár hétig mehettek nyugati turisták Észak-Koreába, ismét lezárták az országot.","shortLead":"Mindössze pár hétig mehettek nyugati turisták Észak-Koreába, ismét lezárták az országot.","id":"20250306_eszak-korea-lezaras-turizmus","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb612f68-b58d-464c-b120-e7db726bd1de.jpg","index":0,"item":"899fc3a8-e4d8-4985-bf3d-e573bf1e024b","keywords":null,"link":"/elet/20250306_eszak-korea-lezaras-turizmus","timestamp":"2025. március. 06. 15:06","title":"Ha Észak-Koreába akart menni nyaralni, van egy rossz hírünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"805b48b2-2d9a-4295-b24c-af64d4821864","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Ivica Kostelicet és társát órákig keresték a viharos tengeren.","shortLead":"Ivica Kostelicet és társát órákig keresték a viharos tengeren.","id":"20250311_ivica-kostelic-horvat-sizo-felborult-kajak-tenger-mentoakcio","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/805b48b2-2d9a-4295-b24c-af64d4821864.jpg","index":0,"item":"ed01b40c-e0a5-44dd-8244-cc92f0b92c62","keywords":null,"link":"/sport/20250311_ivica-kostelic-horvat-sizo-felborult-kajak-tenger-mentoakcio","timestamp":"2025. március. 11. 14:03","title":"Kajakozni indult, kis híján odaveszett a horvátok olimpiai ezüstérmese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A járműipart átmenetileg térdre kényszerítő koronavírus-járvány sem tudta megállítani az elektromos autók térnyerését, éves szinten változatlanul kétszámjegyű növekedést mutatnak az eladási számok. Az e-mobilitás azonban jóval több, mint a tisztán elektromos, vagy hibrid járművek összessége: az utolsó kilométer megtétele is egyre inkább az áramra épül, s az elektromos rollerek, robogók és kerékpárok piaca is rendületlenül növekszik.
A világ egyik legsürgetőbb problémája a környezet védelme, a klímaválság, a fenntarthatóság. Ezekre nekünk különös figyelmet kell fordítanunk, ezért kiemelt helyen is kell kezelnünk. Innen új alrovatunk címe is: Zhvg.
Már legalább 11 millió tisztán elektromos (BEV), illetve konnektorból tölthető hibrid (PHEV) autó közlekedik a világ útjain, s bár egyes piacokon változik az eladások dinamikája, egyelőre semmi jele annak, hogy összességében lassulna a robbanómotorral szerelt gépkocsiknál fenntarthatóbb járművek térnyerési üteme. Van is hova növekedni, hiszen a világon közel másfél milliárd jármű közlekedik, így az elektromosok aránya még csak egy százalék körül van.
Míg korábban Kína volt a leggyorsabban növekvő piac, 2020 és 2021 már inkább Európa előretöréséről szól: 2020 volt az első év, amikor Európában több új BEV és PHEV – 1,4 millió darab – fogyott, mint a világ legnépesebb országában, és a trend az idén is folytatódik. Az előrejelzések szerint a kontinensen éves szinten 15 százalékkal részesednek majd az elektromos autók az újjármű-eladásokból, az „éltanulók” ipedig smét az észak- és nyugati-európai államok lesznek. Norvégiában már az új autók több mint négyötöde elektromos, Svédországban ötven százalékhoz közelít ez az arány, de a legnagyobb piacon, Németországban is a húsz százalék felé kúszik az elektromosok részesedése.
László Ferenc
Középmezőnyben
Magyarország a középmezőnyben van: 2020-ban az újautó-eladások öt százalékát tették ki az elektromosok, ami ugyan kisebb arány, mint Nyugat- és Észak-Európában, viszont az eredmény jobb, mint a közép-európai térség többi államában. A trend 2021-ben is folytatódik, annyi a különbség, hogy míg tavaly – elsősorban az állami támogatások miatt – a BEV-ek eladása ugrott meg látványosan, addig az idén inkább a hibridek viszik előre az eladásokat. Az elektromosok közül Magyarországon a Volkswagenek a legnépszerűbben, a második helyen a Nissan, a harmadikon pedig a KIA áll.
A magyarországi trendek is azt bizonyítják, hogy az állami támogatások és egyéb kedvezmények lényegesen befolyásolják a hagyományos autóknál még drágább, viszont olcsóbban fenntartható elektromosok piaci népszerűségét. Norvégiában, ahol kiemelkedő kedvezmények járnak az elektromosok mellé, továbbra is szárnyal a piac, míg Kínában, ahol egymásnak ellenmondó üzenetek érkeznek a fogyasztókhoz, inkább az elbizonytalanodás a jellemző. A környezetszennyezést csökkenteni kívánó Peking, amely a korábbi években jelentős kedvezményekkel tette népszerűvé az elektromos járműveket, 2020-ra kilátásba helyezte a támogatások leépítését, ami azonnal meg is látszott az értékesítési számok romlásában. A koronavírus-járvány hatására végül 2022 végéig meghosszabbították a kedvezmények egy részét, így valamelyest visszatért a vásárlási kedv, ám az elektromosok forgalma már csak az újautó-eladások 6 százalékét teszik ki.
Az ár, a hatótávolság és a töltőhálózat hármasa
Az árkedvezmények és egyéb támogatási formák mellett a hatótávolság alakulása és a töltőhálózat elérhetősége is döntően befolyásolja a BEV-ek és PHEV-ek népszerűségét. Ezen a két területen egyértelmű az előrelépés, a hatótávolság a legtöbb márkánál már meghaladja a 300 kilométert, és egyre több az olyan autó, amely akár 600 kilométert is képes megtenni egy töltéssel. Közben a választék is látványosan bővül. 2015-ben még csak kevesebb, mint százféle elektromos járgányból lehetett válogatni, jelenleg négyszáz körül van az elérhető modellek száma (260 BEV, illetve 140 PHEV). A választékbővülés folyamatos marad, már csak azért is, mert miközben egyre több város, illetve állam jelenti be, hogy belátható időn belül – akár 2030-tól – betiltja az új benzines és dízeles autók forgalomba hozatalát, sok gyártó dönt úgy, hogy járműveinek többségét már elektromos hajtással készíti. A kínai tulajdonban lévő, egykor svéd Volvo például azt közölte, hogy 2030 után már csak elektromos autók kerülnek ki a gyáraiból.
Túry Gergely
A nyilvános töltési kapacitások is bővülnek, s bár Brüsszel szerint még mindig nincs elég nyilvános állomás az EU-ban, ma már senki sem mondhatja azt, azért nem vesz elektromos járművet, mert komoly gondot okozna a „tankolás”. Nem csak azért javul a helyzet, mert a töltések nagy részét – Magyarországon mintegy négyötödét – otthon végzik az emberek, hanem azért is, mert öt év alatt világszerte hétszeresére ugrott a nyilvános töltők száma. 2020 végén világszerte 1,3 millió töltőoszlop várta az autósokat, s ebből harminc százalék volt a nyolcvan százalékos töltöttségi szintet 40 perc alatt szavatoló gyorstöltő. Az EU-ban az lenne a cél, hogy tíz elektromos járműre jusson egy töltőállomás, jelenleg ennek tizedénél tart az unió, azaz száz járműre jut egy „áramkút”.
Magyarországon – ahol mintegy 30 ezer zöldrendszámos autót regisztráltak már – jelenleg 1400 körül van a nyilvános töltők száma, s bár a járvány miatt lelassult az új állomások telepítése és a már meglévők használatának bővülése, négy év alatt a töltési tranzakciók száma 52-szeresére ugrott, az átadott energia mennyisége pedig 57-szeresére emelkedett és elérte a 7,1 gigawattot.
Elektromos „utolsó kilométerek”
Az elektromos autókhoz hasonlóan az elektromos mikromobilitási eszközök – e-rollerek, e-robogók és elektromos kerékpárok – népszerűsége is szakadatlanul nő, s ahogy a Covid-pandémia megváltoztatta a városi közlekedési szokásokat, úgy emelkedett a „villanyos kütyükkel” megtett utolsó kilométerek száma. Ma már talán egy nagyváros sincs a fejlett világban, ahol ne versenyeznének egymással az elektromos rollereket és elektromos robogókat kölcsönző cégek, és nem a járművek hiánya okoz gondot, hanem az, hogy miközben egyre nagyobb a forgalom, a szabályozás nem mindenhol követi a valóságos világban zajló eseményeket. Nem teljesen egyértelmű, hogy hol lehet közlekedni ezekkel a járművekkel, és miként lehet őket úgy letenni használat után, hogy az ne váltsa ki a többi közlekedő haragját. Világszerte 300 millió két- és háromkerekű elektromos járművet tartanak számon, s manapság már az újonnan eladott biciklik, robogók és rollerek harmadát teszik ki az elektromos változatok. Továbbra is Ázsia a legnagyobb piac, ám Európa is gyorsan jön fel: 2020-ban 30 százalékkal nőtt az elektromos mikromobilitási eszközök eladása.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?