Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1f2800e0-6491-4e1d-bab1-ab5f3429b2ff","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Várkonyi Andrea is ezt kortyolta a híres jachtos felvételen.","shortLead":"Várkonyi Andrea is ezt kortyolta a híres jachtos felvételen.","id":"20250303_hell-jegeskave-reklamarc-megan-fox","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f2800e0-6491-4e1d-bab1-ab5f3429b2ff.jpg","index":0,"item":"786e7c85-720b-4ea8-8922-1793ee5b12d3","keywords":null,"link":"/elet/20250303_hell-jegeskave-reklamarc-megan-fox","timestamp":"2025. március. 03. 12:16","title":"Megan Foxszal reklámozzák a Hell jegeskávéját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b16cd3e5-11ec-4e38-bcf0-178aa4b11a34","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy nemzetközi kutatócsoport arra volt kíváncsi, milyen döntéseket hoz a mesterséges intelligencia, ha olyan érzésekkel szembesül, mint az öröm vagy a fájdalom. Egyáltalán, hogyan fogja fel ezeket?","shortLead":"Egy nemzetközi kutatócsoport arra volt kíváncsi, milyen döntéseket hoz a mesterséges intelligencia, ha olyan érzésekkel...","id":"20250210_mesterseges-intelligencia-fajdalom-erzet-kiserlet-reakcio","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b16cd3e5-11ec-4e38-bcf0-178aa4b11a34.jpg","index":0,"item":"1b01757d-2eb0-4c1f-8ad4-9dc1589fb0d5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250210_mesterseges-intelligencia-fajdalom-erzet-kiserlet-reakcio","timestamp":"2025. február. 10. 09:03","title":"Fájdalmat okoztak a mesterséges intelligenciának – gondolták: mi baj lehet a kegyetlenkedésből?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08545e70-dfd8-46ba-b41b-d6661f41eb5b","c_author":"GyéZsé","category":"360","description":"<strong>Jártunkban-keltünkben megéhezünk, megszomjazunk, megállunk „kispiszkostól” a fine diningig. Nosztalgiázunk és felfedezünk, megyünk az emlékeink után, rábízzuk magunkat a véletlenre, vagy éppen nagyon is tudatosan keresünk valami újat. Aztán elmeséljük, mondjuk a magunkét. A vendégét – mert mi vagyunk a mindenkori vendég. Felbukkanásunk bárhol várható. Most éppen egy patinás budai villában.</strong>","shortLead":"<strong>Jártunkban-keltünkben megéhezünk, megszomjazunk, megállunk „kispiszkostól” a fine diningig. Nosztalgiázunk és...","id":"20241227_hasbeszelo-villa-bagatelle","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08545e70-dfd8-46ba-b41b-d6661f41eb5b.jpg","index":0,"item":"d60efd7d-690d-44fc-9648-45f214924c70","keywords":null,"link":"/360/20241227_hasbeszelo-villa-bagatelle","timestamp":"2024. december. 27. 19:30","title":"Hasbeszélő: Majdnem elbagatellizált ebéd egy patinás budai villában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d38932c0-a73b-4132-a513-9688c918e4cd","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök a történelem rossz oldalára állt, megoldások helyett csak hangzatos ígéreteket durrogtat és a valós problémákról tudomást sem vesz – így látta az ellenzék a szombati Orbán-beszédet.","shortLead":"A miniszterelnök a történelem rossz oldalára állt, megoldások helyett csak hangzatos ígéreteket durrogtat és a valós...","id":"20250222_Orban-Viktor-evertekelo-ellenzeki-reakciok-Magyar-Peter-Dobrev-Klara-Toroczkai-Laszlo-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d38932c0-a73b-4132-a513-9688c918e4cd.jpg","index":0,"item":"d800cc8a-8f88-4197-b78d-b7dc6bea31be","keywords":null,"link":"/itthon/20250222_Orban-Viktor-evertekelo-ellenzeki-reakciok-Magyar-Peter-Dobrev-Klara-Toroczkai-Laszlo-ebx","timestamp":"2025. február. 22. 17:13","title":"„Mint egy megfáradt, pityókás TSZ elnök” – Magyar Péter és több ellenzéki párt is reagált az évértékelőre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9fe8306c-a149-4880-8dbc-d3640930de26","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Fényárban úszott Argentína és Uruguay közös partvidéke, amikor vélhetően egy jókora darab űrszemét izzott fel az esti égbolton. ","shortLead":"Fényárban úszott Argentína és Uruguay közös partvidéke, amikor vélhetően egy jókora darab űrszemét izzott fel az esti...","id":"20250202_Argentina-tuzgomb-urszemet-meteoroid","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9fe8306c-a149-4880-8dbc-d3640930de26.jpg","index":0,"item":"652d1e9f-0e87-4098-a47e-d3b913c26e75","keywords":null,"link":"/tudomany/20250202_Argentina-tuzgomb-urszemet-meteoroid","timestamp":"2025. február. 02. 22:11","title":"Rakétatámadáskor látni akkora tűzgömböt az égen, mint most Dél-Amerikában (videókkal)","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ebc233b2-9fb1-4ca9-bd0e-5956bef31af8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy évig tartott előkészíteni a hatalmas generátor háromszáz kilométeres útját. ","shortLead":"Egy évig tartott előkészíteni a hatalmas generátor háromszáz kilométeres útját. ","id":"20250221_40-tonna-teherbirasu-hidon-egy-720-tonnas-szallitmany-Magyarorszagon-video","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ebc233b2-9fb1-4ca9-bd0e-5956bef31af8.jpg","index":0,"item":"a75337a9-3c2f-4d34-a068-4a7dd5366faa","keywords":null,"link":"/cegauto/20250221_40-tonna-teherbirasu-hidon-egy-720-tonnas-szallitmany-Magyarorszagon-video","timestamp":"2025. február. 21. 15:39","title":"Így juttattak át egy 40 tonna teherbírású hídon egy 720 tonnás szállítmányt Magyarországon – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d31a7c11-4423-4a70-b9dd-74ff0844f55a","c_author":"Köves Gábor","category":"kultura","description":"Russell Howard új stand-up estjével jön. Előző műsorát Kínában is milliók nézték.","shortLead":"Russell Howard új stand-up estjével jön. Előző műsorát Kínában is milliók nézték.","id":"20250306_Russell-Howard-jon-Budapestre-stand-up","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d31a7c11-4423-4a70-b9dd-74ff0844f55a.jpg","index":0,"item":"b9c690bb-d559-42ae-a32e-0054625ed3e8","keywords":null,"link":"/kultura/20250306_Russell-Howard-jon-Budapestre-stand-up","timestamp":"2025. március. 06. 09:47","title":"Budapestre jön a világhírű komikus, aki nekiment a tamponadónak is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca998c2f-fbb9-4885-81b7-300eb8d3ceca","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A közel 5,5 méter hosszú kínai luxusszedán hátsó kerekei minden korábbinál nagyobb szögben fordulnak el.","shortLead":"A közel 5,5 méter hosszú kínai luxusszedán hátsó kerekei minden korábbinál nagyobb szögben fordulnak el.","id":"20250128_latvanyosan-oldalaz-maybachok-kozott-a-huawei-maextro-s800-uber-luxusautoja-video","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca998c2f-fbb9-4885-81b7-300eb8d3ceca.jpg","index":0,"item":"4c044a49-6a39-4cc0-be2d-919fc3bc4ed9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250128_latvanyosan-oldalaz-maybachok-kozott-a-huawei-maextro-s800-uber-luxusautoja-video","timestamp":"2025. január. 28. 07:59","title":"Látványosan oldalazik Maybachok között a Huawei über luxusautója – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A járműipart átmenetileg térdre kényszerítő koronavírus-járvány sem tudta megállítani az elektromos autók térnyerését, éves szinten változatlanul kétszámjegyű növekedést mutatnak az eladási számok. Az e-mobilitás azonban jóval több, mint a tisztán elektromos, vagy hibrid járművek összessége: az utolsó kilométer megtétele is egyre inkább az áramra épül, s az elektromos rollerek, robogók és kerékpárok piaca is rendületlenül növekszik.
A világ egyik legsürgetőbb problémája a környezet védelme, a klímaválság, a fenntarthatóság. Ezekre nekünk különös figyelmet kell fordítanunk, ezért kiemelt helyen is kell kezelnünk. Innen új alrovatunk címe is: Zhvg.
Már legalább 11 millió tisztán elektromos (BEV), illetve konnektorból tölthető hibrid (PHEV) autó közlekedik a világ útjain, s bár egyes piacokon változik az eladások dinamikája, egyelőre semmi jele annak, hogy összességében lassulna a robbanómotorral szerelt gépkocsiknál fenntarthatóbb járművek térnyerési üteme. Van is hova növekedni, hiszen a világon közel másfél milliárd jármű közlekedik, így az elektromosok aránya még csak egy százalék körül van.
Míg korábban Kína volt a leggyorsabban növekvő piac, 2020 és 2021 már inkább Európa előretöréséről szól: 2020 volt az első év, amikor Európában több új BEV és PHEV – 1,4 millió darab – fogyott, mint a világ legnépesebb országában, és a trend az idén is folytatódik. Az előrejelzések szerint a kontinensen éves szinten 15 százalékkal részesednek majd az elektromos autók az újjármű-eladásokból, az „éltanulók” ipedig smét az észak- és nyugati-európai államok lesznek. Norvégiában már az új autók több mint négyötöde elektromos, Svédországban ötven százalékhoz közelít ez az arány, de a legnagyobb piacon, Németországban is a húsz százalék felé kúszik az elektromosok részesedése.
László Ferenc
Középmezőnyben
Magyarország a középmezőnyben van: 2020-ban az újautó-eladások öt százalékát tették ki az elektromosok, ami ugyan kisebb arány, mint Nyugat- és Észak-Európában, viszont az eredmény jobb, mint a közép-európai térség többi államában. A trend 2021-ben is folytatódik, annyi a különbség, hogy míg tavaly – elsősorban az állami támogatások miatt – a BEV-ek eladása ugrott meg látványosan, addig az idén inkább a hibridek viszik előre az eladásokat. Az elektromosok közül Magyarországon a Volkswagenek a legnépszerűbben, a második helyen a Nissan, a harmadikon pedig a KIA áll.
A magyarországi trendek is azt bizonyítják, hogy az állami támogatások és egyéb kedvezmények lényegesen befolyásolják a hagyományos autóknál még drágább, viszont olcsóbban fenntartható elektromosok piaci népszerűségét. Norvégiában, ahol kiemelkedő kedvezmények járnak az elektromosok mellé, továbbra is szárnyal a piac, míg Kínában, ahol egymásnak ellenmondó üzenetek érkeznek a fogyasztókhoz, inkább az elbizonytalanodás a jellemző. A környezetszennyezést csökkenteni kívánó Peking, amely a korábbi években jelentős kedvezményekkel tette népszerűvé az elektromos járműveket, 2020-ra kilátásba helyezte a támogatások leépítését, ami azonnal meg is látszott az értékesítési számok romlásában. A koronavírus-járvány hatására végül 2022 végéig meghosszabbították a kedvezmények egy részét, így valamelyest visszatért a vásárlási kedv, ám az elektromosok forgalma már csak az újautó-eladások 6 százalékét teszik ki.
Az ár, a hatótávolság és a töltőhálózat hármasa
Az árkedvezmények és egyéb támogatási formák mellett a hatótávolság alakulása és a töltőhálózat elérhetősége is döntően befolyásolja a BEV-ek és PHEV-ek népszerűségét. Ezen a két területen egyértelmű az előrelépés, a hatótávolság a legtöbb márkánál már meghaladja a 300 kilométert, és egyre több az olyan autó, amely akár 600 kilométert is képes megtenni egy töltéssel. Közben a választék is látványosan bővül. 2015-ben még csak kevesebb, mint százféle elektromos járgányból lehetett válogatni, jelenleg négyszáz körül van az elérhető modellek száma (260 BEV, illetve 140 PHEV). A választékbővülés folyamatos marad, már csak azért is, mert miközben egyre több város, illetve állam jelenti be, hogy belátható időn belül – akár 2030-tól – betiltja az új benzines és dízeles autók forgalomba hozatalát, sok gyártó dönt úgy, hogy járműveinek többségét már elektromos hajtással készíti. A kínai tulajdonban lévő, egykor svéd Volvo például azt közölte, hogy 2030 után már csak elektromos autók kerülnek ki a gyáraiból.
Túry Gergely
A nyilvános töltési kapacitások is bővülnek, s bár Brüsszel szerint még mindig nincs elég nyilvános állomás az EU-ban, ma már senki sem mondhatja azt, azért nem vesz elektromos járművet, mert komoly gondot okozna a „tankolás”. Nem csak azért javul a helyzet, mert a töltések nagy részét – Magyarországon mintegy négyötödét – otthon végzik az emberek, hanem azért is, mert öt év alatt világszerte hétszeresére ugrott a nyilvános töltők száma. 2020 végén világszerte 1,3 millió töltőoszlop várta az autósokat, s ebből harminc százalék volt a nyolcvan százalékos töltöttségi szintet 40 perc alatt szavatoló gyorstöltő. Az EU-ban az lenne a cél, hogy tíz elektromos járműre jusson egy töltőállomás, jelenleg ennek tizedénél tart az unió, azaz száz járműre jut egy „áramkút”.
Magyarországon – ahol mintegy 30 ezer zöldrendszámos autót regisztráltak már – jelenleg 1400 körül van a nyilvános töltők száma, s bár a járvány miatt lelassult az új állomások telepítése és a már meglévők használatának bővülése, négy év alatt a töltési tranzakciók száma 52-szeresére ugrott, az átadott energia mennyisége pedig 57-szeresére emelkedett és elérte a 7,1 gigawattot.
Elektromos „utolsó kilométerek”
Az elektromos autókhoz hasonlóan az elektromos mikromobilitási eszközök – e-rollerek, e-robogók és elektromos kerékpárok – népszerűsége is szakadatlanul nő, s ahogy a Covid-pandémia megváltoztatta a városi közlekedési szokásokat, úgy emelkedett a „villanyos kütyükkel” megtett utolsó kilométerek száma. Ma már talán egy nagyváros sincs a fejlett világban, ahol ne versenyeznének egymással az elektromos rollereket és elektromos robogókat kölcsönző cégek, és nem a járművek hiánya okoz gondot, hanem az, hogy miközben egyre nagyobb a forgalom, a szabályozás nem mindenhol követi a valóságos világban zajló eseményeket. Nem teljesen egyértelmű, hogy hol lehet közlekedni ezekkel a járművekkel, és miként lehet őket úgy letenni használat után, hogy az ne váltsa ki a többi közlekedő haragját. Világszerte 300 millió két- és háromkerekű elektromos járművet tartanak számon, s manapság már az újonnan eladott biciklik, robogók és rollerek harmadát teszik ki az elektromos változatok. Továbbra is Ázsia a legnagyobb piac, ám Európa is gyorsan jön fel: 2020-ban 30 százalékkal nőtt az elektromos mikromobilitási eszközök eladása.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?