szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A vásárló becsületére építeni egy vállalkozást korántsem őrültség. A modell működhet, de csak akkor, ha kellő elővigyázatossággal építik fel. Van olyan külföldi étterem, amely húsz éve becsületkasszát működtet, és talpon maradt. Nálunk is többen bontogatták a szárnyaikat.

Délután három óra van, a pesti belváros peremén ekkor nyit ki a Fánkydoo nevű palacsintázó, a vendégek öt percen belül sorban állnak az édességért. A helyet kellemesen lepusztult stílusban rendezte be a tulajdonos, a sarokban a nagymama régi kredence áll, rajta Gazdálkodj okosan és Capitaly, az asztalok egykor varrógépek voltak, most tárcsás telefonkészülékek díszelegnek rajtuk. Olyan sok a vendég, hogy az óriáspalacsintákat nem győzik sütni.

Kassza nincs, pénz nem kerül szóba, mindenki annyit fizet, amennyit akar, fogyasztás után egy befőttesüveg-szerű nagy műanyag edénybe lehet rakni a pénzt. Aki nem tud fizetni, a nélkül is távozhat, a palacsintázó becsületkasszával működik.

„Ez nem üzlet, nem vállalkozás, hanem egy kísérlet, amellyel azt szeretném bemutatni, hogy lehet az emberek lelkiismeretére alapozni” – mondja a hvg.hu-nak Kiss István alapító, aki kezdetben a saját baráti körének nyújtotta a szolgáltatást, mára azonban olyan népszerű lett, hogy hamarosan a Duna másik oldalára, Budára is tervez egyet. Azt állítja, hogy a modell bejött, általában mindenki a pénztárcája vastagsága szerint fizet, és a palacsintázónak mindig van annyi pénze, hogy másnap is kinyisson. Az adózási szempontokat alaposan körüljárta, és mivel ez nem vállalkozás, nincsenek kötelezettségei, ha profit keletkezik, akkor azt a saját személyi jövedelemadó bevallásával fogja rendezni.

hvg.hu

Egy étterem, ami húsz éve ezt csinálja, és talpon van

Hasonló modellekkel több-kevesebb sikerrel régóta próbálkoznak világszerte. Egy indiai alapítású vegetáriánus étteremláncban már több mint húsz éve csak annyit fizetnek a vendégek az ebédért, amennyit jónak tartanak. Az Annalakshmi éttermek önkiszolgáló részeiben minden a megszokott rend szerint halad egészen addig, amíg a tálcát a vendég a kasszához tolja. Ott azonban a pénztáros akkor is mosolyogva köszön el, ha egy árva rúpiát sem kap. Az Annalakshmi nem profitorientált vállalkozás, sok önkéntest foglalkoztat, és nem ad mindent tetszés szerinti összegért, vagyis enyhén a szeretetkonyha felé hajlik. A tapasztalatai azonban a normál üzleti logika szerint is figyelemre méltóak. A vendégek ugyanis átlagosan többet fizetnek a költségszintnél. Előfordul ugyan, hogy átmeneti bevételi lyukak keletkeznek, és ezt más tevékenységből kell betömni, a lánc azonban a mai napig nem ment tönkre.

A becsületkasszára épülő üzleti modellek közgazdasági szakirodalma a kezdeti szórványos példák után 2009-től kezdve duzzadt nagyra. A közgazdászok fantáziáját a Radiohead 2007-es, nagy visszhangot kiváltó akciója mozgatta meg, amikor az angol együttes ezzel a módszerrel tette letölthetővé akkori albumát. A digitális termékek és szolgáltatások esetében a megoldás sokkal kézenfekvőbb, mint a hagyományos áruknál, hiszen például a Radiohead lemezeit úgyis letölti az, aki nem akar érte fizetni, és a digitális tartalom a végtelenségig másolható. A palacsinta azonban nem, és ha az éttermet kifosztják az éhes nem fizető ügyfelek, akkor azonnal tönkremegy.

A becsületkasszázás lélektana

A cambridge-i egyetem egy nemrég megjelent kutatása szerint a becsületkasszás módszer mögött mély pszichológia áll, amely végső soron még a hagyományos árukkal kereskedők malmára is hajthatja a vizet. Idén nyáron például öt párizsi szálloda próbálta ki a becsületkasszás modellt, és bár egyelőre nem tudni, hogy üzletileg bejött-e a kísérlet, a vendégek hozzászólásai között nem egy utal arra, hogy a lelkiismeretre lehet apellálni. „Ha egy-két eurót fizetsz egy szobáért, seggfejnek fogod érezni magad, ahogy kell” – fogalmaz sommásan egy vendég.

A párizsi szállodák valószínűleg ingyenreklámnak szánták az akciójukat, és az angol egyetemi kutatás egyik eredménye is az volt, hogy csak a járulékos előnyöket figyelembe véve, illetve kellő előkészítéssel van benne ráció. Úgy viszont nagyon is lehet benne.

Egy tipikus példa szerint a múzeumba ingyen beengedett látogató hajlamosabb többet költeni a kávézóban, vásárolni a múzeumboltban –összességében ugyanannyit költ, mintha a belépőt is ki kellett volna fizetnie. És többször tér vissza, jobb érzésekkel távozik, vagyis jó hírét viszi az intézménynek.

A kulcs: a vevők beszéljenek egymással, hogy mi a fair

A kutatás szerint a hosszabb távú nyereségességnek azonban a digitális korban két elengedhetetlen összetevője van. Egyrészt biztosítani kell, hogy a potenciális és visszatérő vásárlók folyamatosan egyeztethessenek az árakról. A kutatás egyik fő eredménye ugyanis az, hogy a vásárlóközönség tagjainál ilyenkor kialakul egyfajta hallgatólagos egyezség a termék jogosnak vélt áráról. A másik kritérium pedig az, hogy világosan a vevők értésére kell adni: csak profit elérésével maradhat fenn a modell. Erre egyébként a Wikipédia az egyik legjobb példa, amely jórészt adományokból tartja fenn magát, de ezt lényegében csak azért éri el, mert az adománygyűjtő kampányaiban egyértelműen közli, hogy ha nem jön össze a megfelelő mennyiségű pénz, hirdetéseket kell közölnie vagy fizetőssé kell válnia. A vevőknek érzékelniük kell, hogy nincs ingyenebéd, a költségszint alatti értékesítés csak egyedi eset lehet, és nem válhat általánossá. A kutatás szerint azonban jó előkészítéssel és megfelelően kiválasztott digitális eszközökkel nem lehetetlen elérni, hogy a vásárlók olyan árban állapodjanak meg, amelyet tisztességesnek tartanak, és a kereskedőnek is hasznot hoz.

A sarki pék tehát a kutatók szerint jó eséllyel csak akkor foghat hasonló kísérletbe, ha lehetőséget teremt a vevőknek az árak egyeztetésére, és előre közli azt is, hogy mindenkinek nem adja ingyen a túrós batyut, vagyis bizonyos határok átlépése esetén azonnal megszünteti a becsületkasszáját.

Itthoni úttörők

Magyarországon nehéz jó példát találni ezzel a módszerrel működő, profitra dolgozó üzletre, úgy tűnik, hogy a vállalkozó szellemű kereskedők eddig inkább csak tesztelték ezt a lehetőséget. Tavaly év végén például a Hátsó Udvar nevű budapesti helyen szerveztek egy olyan egynapos éttermet, ahol a vendégek annyit fizettek, amennyit jónak láttak. Nováki Karola, az esemény szervezője azt mondja a hvg.hu-nak, hogy a nap végén (a költségekhez képest) pozitív eredménnyel zártak, és az volt a benyomása, hogy a vendégek lelkiismeretére lehet építeni, igaz, ebben az esetben az is sokat nyomott a latban, hogy a profitot jótékonysági célokra fordították, és ezt előre jelezték is.

A Király utcai Márgál étterem (amely ma már nem létezik) 2012 elején több hónapon át vitt becsületkasszát a napi ajánlataira. Gál Attila séf-tulajdonosnak akkor elsősorban az volt a célja, hogy a költségek és az étlapon szereplő árak közötti különbségre hívja fel a figyelmet. Az étterem ugyanis feltüntette a menüjében a költségeket, és arra kérte a vendégeket, hogy lehetőség szerint ennél többet fizessenek. Látható volt, hogy egy hasonló minőségben dolgozó hazai étterem a költségek többszörösét is elkérheti egy ebédért, és bár a Márgál vendégei átlagosan ezt a magasabb szintet nem fizették meg, az akció itt is pozitív egyenleggel zárult.

A Sopron Bank 2011 augusztusában két italautomatát állított fel, egyet Pesten, egyet pedig Budán, amelyből a vevő választása szerint ingyen, vagy meghatározott áron lehetett ásványvizet venni. A rövid akció alatt mindkét automatánál körülbelül 40 százalék volt a fizetős kuncsaftok aránya, a szomjas fővárosiak 60 százaléka viszont élt a felkínált ingyenesség lehetőségével. Az is kiderült, hogy a fizetési hajlandóság sokat javul akkor, ha nagyobb figyelem övezi az automatákat, a lelkiismeretesség ekkor nagyobb szerepet kapott a választásban.

Facebook / Fánkydoo Palacsintázó

Kőszeg környékén egyenesen hagyománya van a becsületkasszának, a lakosok a felesleges, vagy eladni szánt gyümölcsöt és zöldséget ki szokták tenni az útra, vagy a lakások bejárata elé, a vevők pedig általában egy befőttes üvegbe dobhatják be az áru ellenértékét, amit többnyire becsületesen meg is tesznek.

A MagNet Banknak is van egy becsületkasszásnak nevezett számlacsomagja. A pénzintézet közli, hogy neki 537 forintba kerül a számla fenntartása, az ügyfél pedig 0-1000 forint között választhat a különböző havidíjak között. A lelkiismereten itt is nagy a hangsúly, az ügyfeleket azzal ösztönzik nagyobb díj vállalására, hogy a profitot a bank fejlesztésére és adományozásra fordítják majd. Ebben az esetben is világos az ügyfelek előtt, hogy a pénzintézet szolgáltatása csak akkor fejlődhet, ha átlagban profitot tud termelni.

Az egyik leghíresebb nemzetközi becsületkasszás üzleti példa egyébként nincs is olyan messze, Bécsben a Wiener Deewan nevű étterem már nyolc éve sikerrel alkalmazza a modellt. A pakisztáni ételeket kínáló helyen csak az alkoholtartalmú és dobozos italokért kell kötelezően fizetni, a számla többi részét önkéntesen rendezik. „Ha valaki semmit sem akar fizetni, akkor sem szólnak semmit, de azért szúrósan néznek” – számolt be a nyomásgyakorlás személyes módjáról egy magyar vendég, aki evett már ott. A betérők egyébként átlagosan 5-6 eurót fizetnek ételenként, és a két tulajdonos évente 30-40 ezer euró nyereséget szokott elkönyvelni.
Rossz évet zárt a Mercedes, és idén sem számít jobbra

Rossz évet zárt a Mercedes, és idén sem számít jobbra

Magyar Péter: Ha a miniszterelnök minden családtagja százmilliárdossá válik, az államfőnek meg kell szólalnia

Magyar Péter: Ha a miniszterelnök minden családtagja százmilliárdossá válik, az államfőnek meg kell szólalnia

Változtatási tilalmat rendeltek el Balatonalmádiban, egy ablakot sem lehet kicserélni

Változtatási tilalmat rendeltek el Balatonalmádiban, egy ablakot sem lehet kicserélni

Az AKG-ban már kijavították a felvételiket és láthatóan nehezebb volt az idei vizsga

Az AKG-ban már kijavították a felvételiket és láthatóan nehezebb volt az idei vizsga