Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"192dbbdb-bf83-4ac6-ac81-104b869edc3a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Elismerés a kapitánynak, bunkóság, bűnös élvezet – megoszlanak a vélemények arról, hogy van-e létjogosultsága ennek a különös szokásnak. Melyik ország utasai tapsolnak leginkább landolás után, és mit szólnak hozzá a pilóták?","shortLead":"Elismerés a kapitánynak, bunkóság, bűnös élvezet – megoszlanak a vélemények arról, hogy van-e létjogosultsága ennek...","id":"20250313_taps-a-repulon-leszallaskor","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/192dbbdb-bf83-4ac6-ac81-104b869edc3a.jpg","index":0,"item":"e51df57b-2a9c-4524-bfc4-a85489a08352","keywords":null,"link":"/elet/20250313_taps-a-repulon-leszallaskor","timestamp":"2025. március. 13. 05:01","title":"Ön szerint kínos tapsolni, miután leszállt a repülő?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0725daa0-db4f-49cc-86b1-5a4e88a09322","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volkswagen ID.7 Pro S-ben egy hatalmas méretű, nettó 86 kWh kapacitású akkumulátor kapható.","shortLead":"A Volkswagen ID.7 Pro S-ben egy hatalmas méretű, nettó 86 kWh kapacitású akkumulátor kapható.","id":"20250129_rekord-hatotav-magyarorszagon-a-vw-id7-pro-s-700-kilometert-tudo-villanyauto","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0725daa0-db4f-49cc-86b1-5a4e88a09322.jpg","index":0,"item":"c255fa81-04b9-4536-ac12-bc7cbeeb8885","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_rekord-hatotav-magyarorszagon-a-vw-id7-pro-s-700-kilometert-tudo-villanyauto","timestamp":"2025. január. 29. 06:41","title":"Rekordhatótáv: Magyarországon a VW 700+ kilométert tudó villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"309134a5-579d-4d84-bdfe-9ef5538e391d","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Legfeljebb 3,7 százalékkal drágulhatnak a költségek.","shortLead":"Legfeljebb 3,7 százalékkal drágulhatnak a költségek.","id":"20250214_bankok-szolgaltatasi-dijak-emeles-inflacio","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/309134a5-579d-4d84-bdfe-9ef5538e391d.jpg","index":0,"item":"caf6b625-684e-4fae-ae56-61911d22d1ca","keywords":null,"link":"/kkv/20250214_bankok-szolgaltatasi-dijak-emeles-inflacio","timestamp":"2025. február. 14. 17:46","title":"Már négyen: most épp az infláció miatt emelik meg a számladíjakat a bankok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00305054-be5e-4199-942e-22dae5a1c2e6","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Decemberben egy öt bíróból álló testület 20 év börtönbüntetésre ítélte Dominique Pelicot-t.","shortLead":"Decemberben egy öt bíróból álló testület 20 év börtönbüntetésre ítélte Dominique Pelicot-t.","id":"20241230_Pelicot-Franciaorszag-fellebbezes-itelet","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00305054-be5e-4199-942e-22dae5a1c2e6.jpg","index":0,"item":"6367747b-21a0-4bf9-8f33-c8a386688569","keywords":null,"link":"/elet/20241230_Pelicot-Franciaorszag-fellebbezes-itelet","timestamp":"2024. december. 30. 22:04","title":"Nem nyújt be fellebbezést a Franciaországot megrendítő nemierőszak-ügy elítéltje, Dominique Pélicot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"725e4cb4-a163-480c-8d3a-b9fe73254d8f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Érdemes várnia annak, aki a szerdát ki tudja húzni úgy, hogy csak másnap kelljen tankolnia.","shortLead":"Érdemes várnia annak, aki a szerdát ki tudja húzni úgy, hogy csak másnap kelljen tankolnia.","id":"20250129_Nagyot-esik-a-gazolaj-es-a-benzin-ara-a-het-masodik-feleben","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/725e4cb4-a163-480c-8d3a-b9fe73254d8f.jpg","index":0,"item":"2d70a59d-9a9f-4f76-9736-9d9eac4c57eb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_Nagyot-esik-a-gazolaj-es-a-benzin-ara-a-het-masodik-feleben","timestamp":"2025. január. 29. 09:59","title":"Rég volt ilyen: nagyot esik a dízel és a benzin ára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac785cdb-d274-4b54-a091-f5f8f1b590ba","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250117_Marabu-Feknyuz-Ne-hagyjuk-hogy-Elon-Musk-nevessen-a-vegen","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac785cdb-d274-4b54-a091-f5f8f1b590ba.jpg","index":0,"item":"164006fe-a00e-4552-b671-2432a4123aab","keywords":null,"link":"/itthon/20250117_Marabu-Feknyuz-Ne-hagyjuk-hogy-Elon-Musk-nevessen-a-vegen","timestamp":"2025. január. 17. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Ne hagyjuk, hogy Elon Musk nevessen a végén!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"815df8ad-c9ac-4a48-9869-72b948e6401b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A vevők nyomására be kellett vezetniük a hawaii pizzát, így oldották meg.","shortLead":"A vevők nyomására be kellett vezetniük a hawaii pizzát, így oldották meg.","id":"20250114_ananasz-hawaii-pizza-elrettentes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/815df8ad-c9ac-4a48-9869-72b948e6401b.jpg","index":0,"item":"86b8aa61-3557-42e6-acec-b7a75c5e5bad","keywords":null,"link":"/elet/20250114_ananasz-hawaii-pizza-elrettentes","timestamp":"2025. január. 14. 11:21","title":"Száz fontot számol fel egy brit vendéglő, ha valaki ananászt kér a pizzájára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"37a91be5-ddf2-4a61-899c-e687e9cb3a44","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Közel 40 millió forintba került. ","shortLead":"Közel 40 millió forintba került. ","id":"20250116_Lazar-Janos-foldet-vett-a-batidai-kastely-mellett","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/37a91be5-ddf2-4a61-899c-e687e9cb3a44.jpg","index":0,"item":"8fb3e3c3-4af2-4811-891c-1c4164dea1b2","keywords":null,"link":"/itthon/20250116_Lazar-Janos-foldet-vett-a-batidai-kastely-mellett","timestamp":"2025. január. 16. 20:05","title":"Lázár János földet vett a batidai kastély mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Elaltatott disznókkal és emberi tetemekkel is végeztek törésteszteket
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A Spektrum új, Világraszóló találmányok című dokusorozatának első epizódja a töréstesztekre fejlesztett próbabábukat mutatja be, melyek alapjaiban forradalmasították az autóipart.
Az első autó olyan lassan haladt, így nem a többi járművel, hanem a gyalogosokkal és lovakkal való ütközés okozta a legtöbb gondot. Később ahogy az autók gyorsabbak lettek, John Stapp kezdte el vizsgálni, milyen erők hatnak az emberi testre egy autóbaleset során. Semmiféle kapcsolata nem volt az autóiparral, mégis az ő kutatásai vezettek el a próbabábu feltalálásához – idézi fel közleményében a Spektrum. Az 1940-es években végzett első kísérletei elég rémisztőek voltak, a Barbeque-tervezetben elaltatott disznókkal végzett ütközési teszteket, majd emberi tetemekkel is kísérleteztek. Előbbi nagy felháborodás váltott ki az emberekből, így a Pentagon megvonta a támogatást Stapptól, utóbbi pedig a testek különbözősége miatt nem nyújtott lehetőséget megbízható adatok gyűjtésére.
Végül 1949-ben egy fizikus, Samuel Alderson feltalálta az első tesztbábut, akit Sierra Samnek neveztek el. A figura 90 kilós volt, és 150 centi magas. Stapp Sierra Sammel folyatta a kutatásait, csakhogy a bábu – durván kapcsolódó végtagjai és rossz súlyeloszlása miatt – nem felelt meg az igényeknek, nem volt kellően élethű. Stapp ezredes ezek után arra az elhatározásra jutott, hogy a saját testén fogja tanulmányozni az erős lassulás hatásait. Gyakorlatilag ő lett a töréstesztek első, eleven próbabábuja.
Air Force Test Center History Office
Air Force Test Center History Office
A kísérletek során Stapp gyakran viselte a Charles F. Lombard tervezte, gyorsulásmérővel felszerelt sisakot, ezzel mérték és rögzítették a lassulási erőt. A rekord fékezési tempó 46,2 g lett az új rekord, ami azért is érdekes, mert korábban a tartós 18 g-t már halálosnak tekintették. Stapp végül szörnyű árat fizetett azért, hogy tűrőképességén túl hajszolta magát: a szemgolyójában elpattanó hajszálerek miatt átmenetileg megvakult, és össze-vissza zúzta magát.
A Spektrum közleménye emíti Samuel Aldersont is, aki újabb figurával rukkolt elő: a 77 kilós VIP-bábu lett Átlag Úr. Javítottak a súlyeloszlásán, csuklós ízületei és valósághű medenceszerkezete révén életszerű vezetési testhelyzetben ülhetett, emberszerűbb lett, és új műszerekkel is fölszerelték. Ezekkel a tudósok pontosabb adatokat gyűjthettek, és megalkothatták az egyik legsikeresebb biztonsági eszközt: a hárompontos rögzítő rendszert, vagyis a biztonsági övet. A biztonsági öv azon alapul, hogy elnyeli a mozgási energiát. Ha ütközés történik, az hirtelen, gyors lassulással jár. A nagy sebességváltozás mozgási energiája aktiválja a biztonsági öv szerkezetének belső mechanizmusát, és az megfogja, rögzíti az övet. Az utas védelme szempontjából létfontosságú, hogyan fekszik rá az öv az emberi testre. Ha túl mélyen van, akkor megsértheti a medencecsontot, ha túl magasan, akkor bevághat. Nemrég bebizonyosodott, hogy az öv 42 százalékkal csökkenti a vezetők baleseti halálának esélyét.
Az 1950-es években – a biztonsági övek fejlesztésének kezdetén – még a VIP volt a leginkább emberszerű az addigi tesztbábuk közül. További kísérletezések után végül 1977-ben alkották meg a Hibrid III nevű, mindmáig szabványos próbabábut. Ez a változat az ütközések során híven követi az emberi test mozgásait, tovább javították a nyak és a gerinc illeszkedését, és a tengernyi beépített műszernek köszönhetően temérdek adat rögzítésére is képes. Nem csak ízület utánzatokra, de a bőrre és a műhús kialakítására is hangsúlyt fektettek, hogy teljesen emberi legyen a tesztbábu, olyan, ami évente sok száz balesetet képes kibírni.
Az ATD – vagyis maga a tesztbábu – a csuklós ízületeivel pontosan úgy viselkedik, mint az ember, így megérthetjük a baleset során keletkező sérüléseket. Ha a jármű hirtelen lassul vagy szilárd tárgynak – falnak, másik autónak – ütközik, akkor a benne ülő személy is lefékeződik. Ekkor a tehetetlenség miatt elmozdulnak a belső szervei és a test szilárd részeinek, például a mellkasnak vagy a medencének ütköznek. Emiatt a belső szerveket hirtelen erőhatás éri, ami főleg akkor lehet végzetes, ha jelentős vérzés vagy zúzódás keletkezik a testben.
A modern autótervezés célja az, hogy maga a jármű nyelje el ennek a lassulási erőnek a javát. Az elülső és hátsó rész gyűrődése gátolja meg az erők átadását az utasok testének, eközben a kocsi belső tere erős és sértetlen marad. Nagyobb sebességű baleseteknél viszont a lassulási erő egy részét óhatatlanul az emberi testnek kell elnyelnie. Ilyenkor hatalmas mértékű a lassulás, vagyis hihetetlenül nagy erők hatnak a testünkre.
A próbabábu tudományos hátteréről és innovációiról szombaton (október 3.) 13 órától lesz szó a Spektrumon, a Világraszóló találmányok sorozat első részében. Az epizódot 19 órától ismétli a csatorna.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?