Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"44c9a8ae-f64e-42a6-b76a-7c42a9f1b73f","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Állítólag Izrael is hajlik arra, hogy rábólintson.","shortLead":"Állítólag Izrael is hajlik arra, hogy rábólintson.","id":"20250114_izrael-hamasz-gazai-ovezet-tuzszuneti-megallapodas-tervezet","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44c9a8ae-f64e-42a6-b76a-7c42a9f1b73f.jpg","index":0,"item":"019e12db-0b36-4d3a-b6f9-78ee0705b5e4","keywords":null,"link":"/vilag/20250114_izrael-hamasz-gazai-ovezet-tuzszuneti-megallapodas-tervezet","timestamp":"2025. január. 14. 14:45","title":"Elfogadta a Hamász a gázai tűzszüneti megállapodás tervezetét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"67b317f5-a437-46a5-8a75-e84d525a7b28","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A névtelen véleménycikk szerzője formálisan azért borult ki, mert Majka kritizálta Donald Trumpot és szavazóit. Ugyanazon a napon jelent meg a volt TV2-s Majka új, kormánykritikus klipje, a Csurran, cseppen.","shortLead":"A névtelen véleménycikk szerzője formálisan azért borult ki, mert Majka kritizálta Donald Trumpot és szavazóit...","id":"20250119_A-kormanyparti-TV2-paros-labbal-szallt-bele-Majkaba-kormanykritikus-uj-klipje-utan","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67b317f5-a437-46a5-8a75-e84d525a7b28.jpg","index":0,"item":"14e9f200-eaa9-4470-a4b9-0197ab66cdfe","keywords":null,"link":"/elet/20250119_A-kormanyparti-TV2-paros-labbal-szallt-bele-Majkaba-kormanykritikus-uj-klipje-utan","timestamp":"2025. január. 19. 13:21","title":"A rapháború, amit senki sem látott jönni: a kormánypárti TV2 páros lábbal szállt bele Majkába kormánykritikus új klipje után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91872e20-4071-4c26-916b-db2fd09fdc67","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A beruházás 21 milliárd forintba kerülne, finanszírozója pedig az Európai Fejlesztési Bank lenne.","shortLead":"A beruházás 21 milliárd forintba kerülne, finanszírozója pedig az Európai Fejlesztési Bank lenne.","id":"20250117_budapest-karacsony-gergely-m2-metro-akadalymentesites-beruhazas-hitel","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91872e20-4071-4c26-916b-db2fd09fdc67.jpg","index":0,"item":"ca8153a6-ce58-4a7f-882b-6932efa8e5b5","keywords":null,"link":"/itthon/20250117_budapest-karacsony-gergely-m2-metro-akadalymentesites-beruhazas-hitel","timestamp":"2025. január. 17. 13:05","title":"Hitelből akadálymentesítené a 2-es metrót Karácsony, de ehhez a kormány engedélye is kell","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f1bc372-b4fd-437c-a04b-288b812632c8","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"13. és 14. havi nyugdíjat is fizetnek, de csak a minimumot.","shortLead":"13. és 14. havi nyugdíjat is fizetnek, de csak a minimumot.","id":"20250211_lengyelorszag-nyugdij-nyugdijemeles","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f1bc372-b4fd-437c-a04b-288b812632c8.jpg","index":0,"item":"d3f52dae-d0e8-4f01-afef-ba2e2fdba1ed","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250211_lengyelorszag-nyugdij-nyugdijemeles","timestamp":"2025. február. 11. 19:53","title":"9,5 százalékkal nőttek a lengyel reáljövedelmek, és ezt is figyelembe veszik a nyugdíjak emelésénél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"058530cf-aa7e-4b6a-adf2-5879952993a7","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Mit jelent együtt gondolkodni és dolgozni az intelligens gépekkel? Miként használjuk ki ezt a potenciált anélkül, hogy közben elveszítenénk identitásunkat? – ezeket a kérdéseket boncolgatja Ethan Mollick, a Wharton Egyetem oktatójának könyve. Szerkesztett részlet a Társintelligencia című kiadványból.","shortLead":"Mit jelent együtt gondolkodni és dolgozni az intelligens gépekkel? Miként használjuk ki ezt a potenciált anélkül...","id":"20250111_Miert-lesznek-mindenkinek-almatlan-ejszakai-az-MI-miatt","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/058530cf-aa7e-4b6a-adf2-5879952993a7.jpg","index":0,"item":"c3d7fc46-3756-4e24-89e1-bf7bb7249e71","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250111_Miert-lesznek-mindenkinek-almatlan-ejszakai-az-MI-miatt","timestamp":"2025. január. 11. 19:15","title":"Miért lesznek mindenkinek álmatlan éjszakái az MI miatt?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a81184d-7d04-416a-b955-77c68c99b9a4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyelőre azt még nem tudni, hogy a Habony–Garancsi-érdekkörhöz tartozó cég akar-e élni a területen lévő elővásárlási jogával.","shortLead":"Egyelőre azt még nem tudni, hogy a Habony–Garancsi-érdekkörhöz tartozó cég akar-e élni a területen lévő elővásárlási...","id":"20250204_bkm-rakosrendezo-rakosdubaj","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a81184d-7d04-416a-b955-77c68c99b9a4.jpg","index":0,"item":"2e70e61d-4c66-44aa-b4d8-984fd1c99589","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_bkm-rakosrendezo-rakosdubaj","timestamp":"2025. február. 04. 07:26","title":"Hivatalosan is bejelentkezett a Rákosrendezőért a Budapesti Közművek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3334fb4c-bbd8-43db-bfda-6a247551e192","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Az államkincstári elnöki állás szakmai követelményeit eddig tételesen felsorolta egy kormányrendelet, most ezeket kihúzták, és csak annyi szerepel a helyükön, hogy a szakmai és képesítési feltételekről a miniszter dönt.","shortLead":"Az államkincstári elnöki állás szakmai követelményeit eddig tételesen felsorolta egy kormányrendelet, most ezeket...","id":"20250124_nagy-marton-mak-elnok-kinevezes-szakmai-feltetelek-kormanyrendelet","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3334fb4c-bbd8-43db-bfda-6a247551e192.jpg","index":0,"item":"fd12d291-91b2-4cf4-8b50-11debd0b5abe","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250124_nagy-marton-mak-elnok-kinevezes-szakmai-feltetelek-kormanyrendelet","timestamp":"2025. január. 24. 07:45","title":"Nagy Márton bárkit kinevezhet a Magyar Államkincstár élére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff51ac8c-c01b-4f28-8c36-e71e7ccb2277","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Csodák csodájára sérülés nélkül úszta meg a kalandot, pedig a vonat óránként 282 kilométeres sebességgel száguldott – ám mivel nem volt jegye, megbüntették.","shortLead":"Csodák csodájára sérülés nélkül úszta meg a kalandot, pedig a vonat óránként 282 kilométeres sebességgel száguldott –...","id":"20250117_magyar-ferfi-nemetorszag-ice-vonat-utazas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff51ac8c-c01b-4f28-8c36-e71e7ccb2277.jpg","index":0,"item":"e05d2a98-fd4f-496d-ae33-a59a3fe1e7a6","keywords":null,"link":"/elet/20250117_magyar-ferfi-nemetorszag-ice-vonat-utazas","timestamp":"2025. január. 17. 17:55","title":"Egy magyar férfi két kocsi között, a kábelekbe kapaszkodva „utazott” egy nagy sebességű német vonaton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nyáron tesztelik az űrutazást forradalmasító ionhajtóművet
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Egy brit cég célegyenesben jár egy olyan meghajtási rendszer kifejlesztésében, amely segítségével lehetővé válik, hogy az emberiség eljusson más bolygókra is.
A BBC értesülései szerint a Qinetiq nevű védelmi és biztonsági cég kutatócsoportja Neil Wallace vezetésével egy óriási vákuumkamrában teszteli az ionhajtóművet. A kamrát 20 Kelvin (-253 Celsius) hőmérsékletűre hűtik, a nyomás pedig a légkör nyomásának milliomod részére esik vissza.
1. Az 1100 kilogrammos Goce űrhajó merev anyagokból épül fel, szárnyai napelempanelekből állnak. 2. A napcellák 1300 wattos teljesítménye biztosítja az energiaellátást a Nap felé eső oldal elemei működnek, míg az ellenkező irányba néző oldal kisugározza a hőt, hogy hűtse az űrhajót. 3. Az 5x1 méteres hajótesten uszonyra emlékeztető szárnyak szolgálják a stabilitást, ahogy a változó sűrűségű légrétegeken áthatol. 4. A Goce gyorsulásmérői akár a gravitáció 10 000 milliárdod részét is képesek érzékelni. 5. A brit fejlesztésű xenon-hajtómű 40 000 m/s sebességgel lövi ki magából az ionokat. 6. A begyűjtött adatokat a svédországi Kiruna földi bázisra továbbítja majd az űrhajó, ahonnan azok eljutnak az ESA olaszországi központjába. 7. GPS-antennák segítségével precízen meg tudják határozni a Föld gravitációs mezejének sajátosságait.
Az ionhajtómű – amelyet elektromos meghajtási rendszernek hívnak – azt a fizikai jelenséget aknázza ki, hogy a mágneses térben áthaladó elektromosság olyan elektromos mezőt hoz létre, amely merőleges az áram irányára. Ezt használják fel arra, hogy egy xenon-ionokból (gerjesztett atomokból) álló nyalábot vezetnek ki az űrhajó faránál, tolóerőt idézve elő ezáltal.
„A xenonpumpákat 20 Kelvinre hűtjük le” – magyarázta Wallace a BBC-nek adott interjújában. „Azok a gázatomok, amelyek hozzáérnek a falához, megfagynak. Miután a hajtóművek pár óráig üzemelnek, dérhez hasonló réteget lehet látni rajtuk – amely valójában fagyott levegő és xenon. A tesztelés során a hajtómű az ionokat a vákuumkamra másik vége felé lövi ki, amelyen egy grafit védőréteg található.”
Az ionok megközelítőleg 50 km/sec sebességgel lökődnek ki a hajtóműből.
„Amikor a xenonrészecskék beleütköznek a grafitfalba, atomokat szakítanak le a felszínéről” – magyarázta a szakember. „Úgy lehet elképzelni, mint amikor egy üveglapon homokfúvást végeznek, mi ugyanezt tesszük csupán atomi szinten.”
A Qinetiq által kifejlesztett, T5 jelzésű ion-hajtóművet először az Európai Űrügynökség (ESA) Goce nevű űrhajóján tesztelik majd, amely 2-300 kilométerrel a Föld felszíne felett repülve térképezi majd fel az apró változásokat bolygónk gravitációs mezejében.
A T5 motorja – amelynek pontos mása a Qinetiq tesztlaborjáan pihen – mindössze három kilogrammot nyom és nagyjából úgy néz ki, mint egy autó olajszűrője. Ennek ellenére 2-3 évtizednyi fejlesztés és több tízmillió font szükségeltetett ahhoz, hogy működőképes változata létrejöhessen. Jelentősége óriás, hiszen az ionhajtómű napelemek segítségével biztosítaná „üzemanyagellátását”. A kutatók szerint egy ilyen motorral akár a Naprendszer elhagyása is lehetséges lenne.
A Goce űrjármű tesztje során az ion hajtóművel egyelőre még csak az alacsony Föld körüli pályán mozgó test röppályáját korrigálják majd.
„A Goce mintegy 8,5 km/sec sebességgel halad majd” – fejtette ki Neil Wallace. „S az alacsony pálya miatt többször „beleütközik” a Föld atmoszférájának a tetejébe, ami miatt „göröngyös” lesz az útja. Ezt a rázkódást fogjuk kompenzálni az ion-motor segítségével.”
Korábban is használtak már ionhajtóműveket például az európai Smart-1 Hold-szonda esetében, illetve a NASA Deep Space űrszondáján, amely egy üstököst tanulmányozott közelebbről. Az ESA Merkúr-expedíciója során is ilyen motort használ majd automatizált űrhajóján.
A Qinetiq idén nyáron indítja el a Goce-t az orosz Pleszetszkben található űrkikötőből. Wallace szerint a kilövés valódi drámai esemény lesz.
„Amikor az ember tíz éven keresztül dolgozik egy ilyen küldetés előkészítésén, valóban a sajátjának érzi az elkészült szerkezetet” – fejtette ki a kutató. „Soha nem visszük ki a steril kamrából, a széltől is óvjuk, aztán amikor elkészül, akkor odaerősítjük 100 tonna éghető üzemanyag tetejére. Gyomorszorító érzés. Az igazán izgalmas rész azonban az, amikor az űrhajó megjelenik a horizonton és a földi irányítás végre látni fogja működés közben. Akkor derül ki, hogy az ionhajtóművek vajon tényleg megcsinálják-e azt, ami miatt létrehoztuk őket.”
Bár a lassan nyugdíjba vonuló űrsiklók számtalan értékes adattal gazdagították tudásunkat, működtetésük óriási költségeket emésztett fel, s a kutatási eredmények csak töredékét tudták visszaforgatni a befektetett összegeknek. A technika azonban mostanra eljutott egy olyan fejlettségi szintre, hogy hamarosan nagyvállalatok százai indulnak majd a kozmosz meghódítására. Az űrverseny egyre kiélezettebb lesz, annak ellenére, hogy még el sem indult igazából.
Nemzetközi összefogásra és az űrhasznosító rendszerek rendszereire van szükség – hangoztatta Günter Verheugen, az Európa Bizottság alelnöke a Föld és a Világűr Hete címmel hétvégén zárult brüsszeli rendezvénysorozaton.
A Huygens európai űrszonda leszállása a Szaturnusz legnagyobb holdjára, a Titánra ráirányította a figyelmet az Európai Űrügynökség (ESA) egyre sikeresebb tevékenységére a kozmikus piacon. A következő években újabb nagy kalandok kezdődnek.
Az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA, a floridai Kennedy Űrközpontban ringatta a kozmosz kutatásának bölcsőjét az első műholdaktól, s a közelgő Mars-misszióra is innen készül. Munkatársunk a helyszínen járt, beszámolójában olvashatnak a Szputnyik-krízisről és az űrsiklóflotta pótlásáról is.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?