Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7e7c28cb-f320-457b-8863-f844d9bb8ef5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Egyesült Államokban egy éven belül megtilthatják a kínai DJI termékeinek árusítását, így nehéz nem arra gondolni, hogy a cég most emiatt végzett el egy igen veszélyes változtatást a rendszerein.","shortLead":"Az Egyesült Államokban egy éven belül megtilthatják a kínai DJI termékeinek árusítását, így nehéz nem arra gondolni...","id":"20250115_dji-tiltas-repules-tilalmi-zona-egyesult-allamok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e7c28cb-f320-457b-8863-f844d9bb8ef5.jpg","index":0,"item":"0af98082-db67-4a45-afab-3bf81d7e83d7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250115_dji-tiltas-repules-tilalmi-zona-egyesult-allamok","timestamp":"2025. január. 15. 21:03","title":"Feloldotta a DJI a tiltást Amerikában, atomerőművek fölé is berepülhetnek a kínai cég drónjai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"640fc7e9-a45e-4987-af01-2075ab0e5d63","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A sofőr pénzbírságot kapott.","shortLead":"A sofőr pénzbírságot kapott.","id":"20250305_rendorseg-traffibox-gyorshajto-szentendrei-ut","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/640fc7e9-a45e-4987-af01-2075ab0e5d63.jpg","index":0,"item":"5e38d3ee-79d4-4fb8-b32f-3347aeb539d2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250305_rendorseg-traffibox-gyorshajto-szentendrei-ut","timestamp":"2025. március. 05. 12:13","title":"70-es táblánál 111-gyel száguldott egy autós a Szentendrei úton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00ea33d8-643e-4a30-ae43-ca88ddacb8a2","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A „Kijevi Anna” nevű dandár 2300 katonáját képezték ki Franciaországban, ötvenen szökhettek meg közülük.","shortLead":"A „Kijevi Anna” nevű dandár 2300 katonáját képezték ki Franciaországban, ötvenen szökhettek meg közülük.","id":"20250107_orosz-ukran-haboru-dezertalas-franciaorszag-kikepzes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00ea33d8-643e-4a30-ae43-ca88ddacb8a2.jpg","index":0,"item":"ab7916ab-0688-4fa7-8619-9a87ba9fc78f","keywords":null,"link":"/vilag/20250107_orosz-ukran-haboru-dezertalas-franciaorszag-kikepzes","timestamp":"2025. január. 07. 12:17","title":"Ukrán katonák tucatjai dezertáltak a franciaországi kiképzésről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c0ba7fd-8f79-43f9-b7b5-0fd4f6f71bee","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A 19 éves férfi egy barátjával folytatott erőszakos üzenetváltásai kerültek elő.","shortLead":"A 19 éves férfi egy barátjával folytatott erőszakos üzenetváltásai kerültek elő.","id":"20250122_A-becsi-Taylor-Swift-koncerten-merenyletet-tervezo-ferfi-valoszinuleg-volt-baratnojet-is-meg-akarta-olni-korabban","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c0ba7fd-8f79-43f9-b7b5-0fd4f6f71bee.jpg","index":0,"item":"64278f24-1690-40b1-8c22-1855b4ba8739","keywords":null,"link":"/elet/20250122_A-becsi-Taylor-Swift-koncerten-merenyletet-tervezo-ferfi-valoszinuleg-volt-baratnojet-is-meg-akarta-olni-korabban","timestamp":"2025. január. 22. 21:37","title":"A bécsi Taylor Swift-koncerten merényletet tervező férfi valószínűleg volt barátnőjét is meg akarta ölni korábban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21bb596b-4d75-482a-bd4f-6b3e14548d8d","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"A gazdaság repülőrajtot vett, de majd csak később fog felszállni. A rossz szankció lehet jó szankció is, ha a célja a béke. 800 ezer ember fektette állampapírba a pénzét, ez 800 ezer család, csak meg kell őket szorozni néggyel. A 13. havi nyugdíj gyorsabban nő, mint a másik 12 havi juttatás. Legalábbis Orbán Viktor szerint.","shortLead":"A gazdaság repülőrajtot vett, de majd csak később fog felszállni. A rossz szankció lehet jó szankció is, ha a célja...","id":"20250131_orban-kossuth-radio-szankciok-nyugdijak-allampapirok-repulorajt-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21bb596b-4d75-482a-bd4f-6b3e14548d8d.jpg","index":0,"item":"e3749083-1fd0-4398-9c08-43805c83afad","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250131_orban-kossuth-radio-szankciok-nyugdijak-allampapirok-repulorajt-ebx","timestamp":"2025. január. 31. 13:03","title":"Orbán Viktor hat vad, megtévesztő és egyenesen hamis állítása a gazdaságról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az Országos Mentőszolgálat szóvivője egyéb információkat is megosztott az új rendszerről, például azt, hogyan tudnak majd pihenni a nem fővárosban élő, átvezényelt mentősök. ","shortLead":"Az Országos Mentőszolgálat szóvivője egyéb információkat is megosztott az új rendszerről, például azt, hogyan tudnak...","id":"20250122_Gyorfi-Pal-Tavasztol-vezenyelnek-at-a-videki-mentosoket-Budapestre-vezenylese","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"f520dad3-d95b-4bde-8d0a-e815f0b2ac50","keywords":null,"link":"/itthon/20250122_Gyorfi-Pal-Tavasztol-vezenyelnek-at-a-videki-mentosoket-Budapestre-vezenylese","timestamp":"2025. január. 22. 05:35","title":"Győrfi Pál: Várhatóan tavasztól vezényelnék át Budapestre a vidéki mentősöket, akik nem kapnak majd külön pótlékot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9","c_author":"HVG","category":"360","description":"A pénzügyi befektető jelentése a forintpiac kilátásait bizonytalannak látja.","shortLead":"A pénzügyi befektető jelentése a forintpiac kilátásait bizonytalannak látja.","id":"20250122_EQUILOR-PROGNOZIS-Lassu-novekedes-nagyobb-inflacio","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9.jpg","index":0,"item":"6621557f-bd0a-4b81-9a1b-6b2e6e3ea364","keywords":null,"link":"/360/20250122_EQUILOR-PROGNOZIS-Lassu-novekedes-nagyobb-inflacio","timestamp":"2025. január. 22. 12:17","title":"A kormánynál lassabb növekedést és nagyobb inflációt vár az Equilor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31299bf3-de71-4cf5-b97f-b75936a50977","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A „libanoni stabilitás” fenntartása és megerősítése érdekében.","shortLead":"A „libanoni stabilitás” fenntartása és megerősítése érdekében.","id":"20250211_szijjato-peter-libanon-ukrajna-tamogatas-europai-bekekeret","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31299bf3-de71-4cf5-b97f-b75936a50977.jpg","index":0,"item":"f3e79a2e-5b38-4bf7-85f4-6110d5864504","keywords":null,"link":"/itthon/20250211_szijjato-peter-libanon-ukrajna-tamogatas-europai-bekekeret","timestamp":"2025. február. 11. 15:04","title":"Szijjártó: Ukrajna helyett a libanoni hadsereget támogatjuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kerékpárosok kiskirályok a budapesti utakon, de előfordul, hogy csúcsidőben a biciklis utakon is torlódás alakul ki. Kétségtelen, az autóhoz képest így is szabadabb a városi bicajozás, de azért vannak pezsdítő alternatívák az urbánus kerekezésre is. Első rész: a roller.
"54 éves létemre most kezdtem el rollerezni [...] először kissé félve merészkedtem ki, ma már semmi gondom nincs. Néhányan mosolyognak, többen csodálkoznak, de általában véve nem foglalkoznak velem. Magát a rollerezést pedig nagyon élvezem! Tömegközlekedést is meg lehet vele szeretni: elég sokat autóztam eddig, most egyre kevesebbet. A rollert azért vettem, hogy a gyalog kb 10 percre levő MOL-ba megteendő utat lerövidítsem, nagyon untam már gyalogolni. De annyira megszerettem, hogy egyre többet használom, gyakorlatilag bárhová megyek, viszem az autó csomagtartójában, és csak előkapom. Ezt a biciklivel sajnos nem tudom megtenni" – így áradozik az egyik magyar felnőttrolleres fórumon egy hozzászóló.
A bejegyzéseket érdemes végigböngésznie annak, aki megunta az autót, de a biciklizést körülményesnek vagy túl gyorsnak és veszélyesnek tartja. A légtömlős kerekek előnyeitől a budapesti álságos járdaviszonyokig mindent megtudhat egy érdeklődő a fórumokról, ahogy azt is, hogy legtöbbször a gyerekek láttán szoknak rá a rollerezésre a felnőttek, sőt a városi rollerezés feltalálójának története is a gyerekkorba nyúlik vissza.
Házi készítésű roller
AFP / Junior D. Kannah
Felnőtté válás, vagy inkább mégsem
A svájci Wim Ouboter nővérének egyik lába 25 centivel rövidebb volt, mint a másik. Ez az anatómiai adottság vezetett a felnőttrollerezés egy évtizeddel ezelőtti elterjedéséhez. A felemás lábú kislány nem tudott sem biciklire ülni, sem a környéken mindennapos sízésnek hódolni, ezért a szülők kitalálták, hogy a gyerekeik rollerrel fognak közlekedni mindenhova. Évente lecserélték a darabokat, és amikor Ouboter felcseperedett, már nem akart lemondani az élvezetről.
Harmincévesen bankárként dolgozott Zürichben, de a kedvenc hentesboltjának „mikrotávolsága” annyira zavarta, hogy eszébe jutott a gyerekkori felhőtlen száguldozás a domboldalon. „Készítettem egy primitív rollert, és görkorcsolya kerekeit használtam fel hozzá. Működött, az egyetlen baj az volt vele, hogy amint a belvárosba értem, kinevettek az emberek.” Ouboternek további 12 évébe került, hogy kifejlessze az összecsukható, könnyűfém vázas változatot, amit a hátizsákjába rejthetett, ha megérkezett A-ból B-be.
Roller 1925-ből (Berlin)
AFP / Roger Viollet
1996-ban lett piacképes Ouboter Micro Skate Scootere, amit 1999-ben a tajvani JD Corporation kezdett el tömegesen gyártani, és Razor néven lett a japán juppik dilije Tokióban. A hájp átterjedt a nyugati féltekére, egy USA-beli kiállítás után rögvest rendeltek négyezer darabot az összecsukható, repülőgépek összeeszkábálásához is használt alumíniumból készített rollerekből. Egy évvel később a cég már alig bírta fedezni az egyre növekvő keresletet, 2000-re pedig egymillió darabra kellett növelnie a darabszámot. A vállalat egy év alatt megduplázta 40 millió dolláros forgalmát.
Kerekezés máshogy
Nagy-Britanniában és Franciaországban is egyre többen csapták hónuk alá a kétezres években a 3-5 kilós szerkezetet, melynek őse körülbelül száz évvel ezelőtt szolgálta a gyorsabb közlekedést. Még amisok is használták, akiknek a vallásuk tiltja, hogy autóval járjanak. A kutyaszán rolleres változatát is ismerik az északi vidékeken, és ahogy a biciklinek, a rollernek is kifejlesztették a gázzal, benzinnel és elektromos hajtóerővel mozgó változatát.
Hogy mi válthatta ki a lelkesedést? A kerékpárral szemben rövid távon a roller felhasználóbarátabb. Nem kell bíbelődni a tárolással és a lakatolással, de még borús idő esetén is elindulhatunk vele, ha elered az eső, csak behajtogatjuk a hátizsákba és felszállunk a metróra. Messzebbi kiruccanásokhoz is magunkkal vihetjük: elfér a bőröndben, a repülőn is csak pár kiló extrasúly, városnézéshez pedig tökéletes. Nem izzaszt le annyira, mint a biciklizés, ezért lett olyan kedvelt például az öltönyösök körében nyugaton.
Az elektromos roller
Míg a lábmeghajtású roller kettő-négy kerékkel rendelkezik, kormányozható, egy lábtartóval és valamilyen fékberendezéssel van felszerelve, és használója egyik lábával, a talajhoz képest tolja előre magát, miközben a másik lába a lábtartón helyezkedik el, az elektromos roller kétkerekű, és eleve a szélesebb deszkával készítik. A jóval drágább motoros járművek átlagban 20 kilót nyomnak, létezik összecsukható verziója, sebessége a 40 km/h-t is elérheti. A vezess.hu-n nemrégiben leteszteltek egy notebook áráért kapható masinát.
Kerék-deszka-kormány
A rollerre kettőtől-négy kereket szerelhetnek, ez függ a deszka vastagságától is. Kardinális kérdés, hogy milyen átmérőjű: már a 100 és a 110 mm is teljesen eltérő utazási élménnyel (ahogy egy Youtube-videó is bemutatja) járhat, főleg, ha girbe-gurba pesti utcákon szeretnénk előrehaladni. Természetesen minél nagyobb a kerék, annál zökkenőmentesebb és gyorsabb a haladás, ugyanez azonban a praktikusságban üthet vissza. Azonban a profi városi rollerek (külföldön kick scooternek hívják) vázát úgy alakítják ki, hogy akár 170-200 mm átmérőjű kerekek se foglaljanak túl sok helyet összehajtogatásnál. Érdemes odafigyelni, hogy legyen lökhárítója a rollernek, főleg, ha irodába száguldásra szeretnénk használni: az út porát, az esetleges sárfelcsapódást ezzel elkerülhetjük, és a fékezést is optimalizálhatja. (Arra azonban minden rollert népszerűsítő fórumon felhívják a figyelmet, hogy esős időben, nedves talajon veszélyes rollerezni)
A deszka szélességét kényelmi szempontok alapján kell kiválasztani, a 20 centi széles deszkára mindkét lábat el lehet már helyezni gurulás közben, vagy akár a gyermeket is elénk állíthatjuk az oviba menet.
A kormánynál érdekes lehet a fogó anyaga: a gumi, a parafa és a szivacs nem töri fel a kezet, a keményebb műanyagon viszont nagyobb a súrolódás. A fék is fontos felszerelés, ha túlgyorsul a jármű a járókelőkkel teli utcaszakaszokon. A kormány magasságát a felnőttek esetében teleszkópos megoldással lehet variálni, így akár magasra nőtt gyereklelkű irodisták is felpattanhatnak rá. A rollerek teherbírását is átszabták a nagyobb termetre, vannak akár 130-160 kilogramot is bíró mikrojárművek, a legtöbbet azonban 100 kilóra kalibrálják.
Magyarországon a gyerekek részére nagyobb a kínálat, de az interneten találtunk 100 kilós terhelésig felnőtt változatot is, egy női fehér-lila összecsukható Spartan rollert pedig már 8900 forintért is meg lehet kapni, vállpánttal ellátva.
nycewheels
Szabályok és veszélyek
A rollerezés bár gyerekjátékként van elkönyvelve, mióta felnőttek is művelik, kérdésessé vált a KRESZ-beli helye. A közúti közlekedésben gyalogosnak kell tekinteni: (…) - az úton gyermekjátékkal (pl. gyermekkerékpárral, rollerrel), gyermekkocsival, kerekes székkel (l. a Függelék II/a pontot), valamint talicskával közlekedő személyt (…)
Így ahogy a görkorcsolya, a gördeszka, a roller sem része egyelőre a szabályozásnak, ezzel az eszközzel is gyalogosként kell közlekedni.
A balesetveszélyt még a 10-15 km/óra átlagsebességet elérő, lábbal hajtható rollerrel sem szabad figyelmen kívül hagyni. Egy amerikai kutatás szerint augusztusban történik a legtöbb rolleres baleset, ezért fontolóra vették a rollereseknek is a védőfelszerelés előírását. A sérülések nagy része rándulás, de a bejelentett balesetek egyharmada töréssel vagy ficammal végzõdött – írja az egyik orvosi magazin, melyből az is kiderül, hogy a rollerezés közben elszenvedett balesetek elenyészőek például a görkorcsolyás zúzódásokhoz képest.
Most kúl vagy nem?
Tavaly egy blogger viszont ráhúzta a vizes lepedőt a rollerre, és a világ leghaszontalabb járművének kiáltotta ki: A roller a gördeszka és a bicikli valamiféle torz szerelemgyereke, viszont ellentétben két ősével, ez tökéletesen használhatatlan. Amennyiben az ember egy kicsit is lejtősebb terepen van, máris felesleges energiaelszívást és/vagy halálfélelmet kelt. Felfelé nyilván gyakorlatilag lehetetlen haladni vele, sík terepen pedig, bár használható, a hajtása feleslegesen nehézkes – írta a Hamu és Feltámadás blog szerzője, de az urbánus szubkultúrák közül a görkorisok és a gördeszkások is fújnak a rolleresekre. De hogy tényleg nem kúl? Pipó Bence az egyik legtehetségesebb hazai extrém rolleres erre is rácáfol, aki a freestyle rollerezésével igazi csodákat művel.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?