Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d93b8769-4016-4a66-85b0-7d53175fd9a5","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"360","description":"A Saxo Bank elemzői, ahogy minden évben, most is a lehető legrosszabb eshetőséget is figyelembe véve jósoltak a jövő évre. Fantáziájukban az Nvidia mindent elsöprő szárnyalása, az OPEC bukása, a kínai gazdaság visszapattanása, a biotechnológia nagy ugrása alakíthatják majd a világgazdaságot 2025-ben.","shortLead":"A Saxo Bank elemzői, ahogy minden évben, most is a lehető legrosszabb eshetőséget is figyelembe véve jósoltak a jövő...","id":"20250101_saxo-bank-legvadabb-gazdasagi-joslatok-2025-re-barmilyen-botranyosak-is-erdemes-felkeszulni-rajuk-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d93b8769-4016-4a66-85b0-7d53175fd9a5.jpg","index":0,"item":"df7e2b84-c75f-4c36-8a77-4031183c4a0a","keywords":null,"link":"/360/20250101_saxo-bank-legvadabb-gazdasagi-joslatok-2025-re-barmilyen-botranyosak-is-erdemes-felkeszulni-rajuk-ebx","timestamp":"2025. január. 01. 14:30","title":"Megérkeztek a legvadabb gazdasági jóslatok 2025-re – bármilyen hajmeresztőek is, érdemes felkészülni rájuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5409dfd9-a536-49f2-9f12-f8b79a370aa8","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Ugyan Mute Egede leszögezte, hogy Grönland nem eladó, de az együttműködés lehetőségét nem zárja ki. ","shortLead":"Ugyan Mute Egede leszögezte, hogy Grönland nem eladó, de az együttműködés lehetőségét nem zárja ki. ","id":"20250113_gronland_miniszterelnok_egyuttmukodes_usa","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5409dfd9-a536-49f2-9f12-f8b79a370aa8.jpg","index":0,"item":"0b3cd969-6a4e-4f82-852e-03e1912a8cda","keywords":null,"link":"/vilag/20250113_gronland_miniszterelnok_egyuttmukodes_usa","timestamp":"2025. január. 13. 20:20","title":"Grönland miniszterelnöke bejelentette, szorosabban együttműködnének Washingtonnal a védelem és a bányászat terén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4fec273f-c5c2-4cb5-9b51-6df588a56b69","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Újratárgyalják az ipolysági mérgezésekkel vádolt nőt, mert a 2022-es ítélet megfogalmazása és indoklása törvénysértő volt.","shortLead":"Újratárgyalják az ipolysági mérgezésekkel vádolt nőt, mert a 2022-es ítélet megfogalmazása és indoklása törvénysértő...","id":"20250129_borton-mergezes-nyugdijas-gyonyor-terez","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fec273f-c5c2-4cb5-9b51-6df588a56b69.jpg","index":0,"item":"d896b80d-8dc7-4a56-8cbd-94dfeb6cf980","keywords":null,"link":"/vilag/20250129_borton-mergezes-nyugdijas-gyonyor-terez","timestamp":"2025. január. 29. 14:01","title":"Kiengedik a börtönből a mérgezésekkel vádolt nyugdíjast, Gyönyör Terézt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cc35717-9265-44ac-a717-5b1291796cd8","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az Európai Unióval folytatott jogállami vitában nem történt kézzelfogható előrelépés, így Orbán Viktor kormánya 2025. január 1-jétől már nem lesz képes lehívni a korábban befagyasztott pénzeknek ezt a részét. ","shortLead":"Az Európai Unióval folytatott jogállami vitában nem történt kézzelfogható előrelépés, így Orbán Viktor kormánya 2025...","id":"20250101_Le-Monde-Magyarorszag-EU-egymilliard-euro","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cc35717-9265-44ac-a717-5b1291796cd8.jpg","index":0,"item":"347877ad-7cff-4049-9ada-89c404c0b800","keywords":null,"link":"/360/20250101_Le-Monde-Magyarorszag-EU-egymilliard-euro","timestamp":"2025. január. 01. 09:15","title":"Le Monde-elemzés: Magyarország éppen most veszít el egymilliárd eurót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5283d67-fb29-4173-acf9-fff2356892d0","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Új bizonyítékok kerültek elő a XIX. századból.","shortLead":"Új bizonyítékok kerültek elő a XIX. századból.","id":"20250114_nyomozas-Hasfelmetszo-Jack-aldozat-leszarmazott","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5283d67-fb29-4173-acf9-fff2356892d0.jpg","index":0,"item":"a7ed434f-7585-4ce4-a55d-f6332a1cb934","keywords":null,"link":"/elet/20250114_nyomozas-Hasfelmetszo-Jack-aldozat-leszarmazott","timestamp":"2025. január. 14. 13:42","title":"Új nyomozást akar Hasfelmetsző Jack egyik áldozatának leszármazottja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f015bf0f-ca0e-47e4-a254-9fe554f575a4","c_author":"HVG","category":"360","description":"Nagytarcsához dől majd a nem kevés iparűzési adó, amelyet a világ második legnagyobb szerszámgyártójának leánycége fizet.","shortLead":"Nagytarcsához dől majd a nem kevés iparűzési adó, amelyet a világ második legnagyobb szerszámgyártójának leánycége...","id":"20250116_hvg-Warren-Buffett-IMC-Berkshire-Hathaway-Metaldur-Hungary-Nagytarcsa-szerszamgyartas-Iscar-Hungary","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f015bf0f-ca0e-47e4-a254-9fe554f575a4.jpg","index":0,"item":"ef3dd3b3-4172-4bfe-8db2-6ce87c921e5c","keywords":null,"link":"/360/20250116_hvg-Warren-Buffett-IMC-Berkshire-Hathaway-Metaldur-Hungary-Nagytarcsa-szerszamgyartas-Iscar-Hungary","timestamp":"2025. január. 16. 12:15","title":"A nagytarcsai szerszámgyártásban látta meg a fantáziát a befektetők királya, Warren Buffett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d5b2503-d572-44f9-9b25-81330472dc2f","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A szerencsétlenül járt sportolók személyazonosságáról egyelőre nem tudni.","shortLead":"A szerencsétlenül járt sportolók személyazonosságáról egyelőre nem tudni.","id":"20241226_Meghalt-ket-sielo-akiket-lavina-sodort-el-az-osztrak-Alpokban","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d5b2503-d572-44f9-9b25-81330472dc2f.jpg","index":0,"item":"f143aa72-a2e0-401c-ac3b-a84cc7b3d7b3","keywords":null,"link":"/vilag/20241226_Meghalt-ket-sielo-akiket-lavina-sodort-el-az-osztrak-Alpokban","timestamp":"2024. december. 26. 19:04","title":"Meghalt két síelő, akiket lavina sodort el az osztrák Alpokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e5b11e90-eb4b-49da-be41-75cfaa1c8de3","c_author":"HVG - Nyüzsi","category":"elet","description":"Nemrég igazolta le Curtist a NER, de Mága Zoltánnal meg Kis Grófóval a mulatós zenét is teljes kontroll alatt akarja tartani. Erre jön Majka, és a gazdagságot megéneklő hagyományra csatlakozva üzeni, hogy a politika megveti és kineveti az embereket. ","shortLead":"Nemrég igazolta le Curtist a NER, de Mága Zoltánnal meg Kis Grófóval a mulatós zenét is teljes kontroll alatt akarja...","id":"20250119_Majka-Csurran-cseppen-video-klip-youtube-kormany-korrupcio","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5b11e90-eb4b-49da-be41-75cfaa1c8de3.jpg","index":0,"item":"f7ae52f6-5083-4876-a817-477e8cfa9637","keywords":null,"link":"/elet/20250119_Majka-Csurran-cseppen-video-klip-youtube-kormany-korrupcio","timestamp":"2025. január. 19. 12:05","title":"Majka épp ott találja el a kormányt, ahol az a legjobban fáj","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Először 1955-ben készítették fagerendával, hamarosan azonban áttértek a típus fémből való gyártására. A gépcsaládba három különböző hosszúságú gép tartozik, hajtóművének teljesítményét pedig addig növelték, amíg a leggyorsabb dugattyús motorral hajtott gép nem lett. 52 évvel a típus első repülése után még mindig gyártják Mooney M20TN Acclaim néven, sebessége eléri a 437km/órát 8 300 méteres magasságban.
9. de Havilland Canada DHC-1 Chipmunk
Azért tervezték, hogy a háború előtti Tiger Moth helyébe lépjen oktatórepülőként. A Chipmunk volt az első, amelyet a downsview-i (Ontario állam) gyár készített (ezt azóta megvásárolta a Bombardier Aerospace). A teljesen aerobatikus gép először 1964-ben repült, és hamarosan a kanadai (RCAF) és a brit királyi légierő (RAF), majd kisebb légierők első számú oktatógépévé vált. A legtöbb Chipmunkot Angliában gyártották, de több mint 200 Kanadában, 66 pedig Portugáliában készült. A gép népszerűvé vált sport és mezőgazdasági repülőként is, különösen miután a hetvenes években visszahívták az RAF és az RCAF kötelékéből. Még ma is sok Chipmunk repül Angliában, Kanadában, Ausztráliában és az USA-ban.
8. Fieseler Fi 156 Storch
Az először 1963-ban gyártott Fi 156 gyorsan ismertté vált Storch néven, mivel hosszú lába, széles pilótafülkéje és nagy szárnyai miatt valóban úgy nézett ki, mint egy gólya. A Luftwaffe gépeként szolgált a második világháború alatt, és elképesztően rövid fel- és leszállási távolságának köszönhetően hamarosan híressé vált. Könnyű szélben akár 45 méter után fel tud szállni, míg 18 méter után landolni képes. Otto Skorzeny ezen a gépen hajtotta végre Mussolini kiszabadítását egy olasz katonák által körülzárt hegytetőről. A gép szárnyai a gép törzse mellé hajthatók, ezért könnyen vontatható. Az Fi 156-ost 1949-ig Csehszlovákiában és Franciaországban is gyártották (Franciaországban Morane-Saulnier MS 500 Criquet néven) az 50-es évekig.
7. Yakovlev Yak-18
A DHC-1 Chipmunkhoz hasonlóan a Yak-18-as is 1946-ban állt szolgálatba a szovjet légierő kétüléses oktatógépeként. Eleinte nagy számban gyártották, majd a későbbi verziókat aerobatikus és teherszállítógépekké alakították. Sokat gyártottak belőle Kínában Nanchang CJ-5 és CJ-6 néven. A négyüléses Yak-18T-t (a képen) és a kétüléses Yak 54-et (szintén a Yak egyik változata) a mai napig gyártják.
6. Boeing Stearman
A Stearman – amelyet 1934-ben vásárolt meg a Boeing – a harmincas évek elején kezdte gyártani a Model 75 biplánt alap kiképzőgépként. Az amerikai légierő oktatógépként alkalmazta a megbízható kisgépet Kaydet néven, majd a haditengerészet is átvette. A 30-as, 40-es években csaknem 8600 darab készült belőle katonai célokra, majd a második világháború után a nagyszámú feleslegessé vált Stearmanst mezőgazdasági és sportrepülőként használták. Több gépet lehetett látni légiparádékon.
5. Piper PA-28 Cherokee
Először 1960-ban jelentek meg a piacon a négyüléses, csupa fém repülővel, amelyet még ma is gyártanak. Túlélte a gyártó cég kilencvenes évekbeli válságát, és sikerült feltámadnia. A modern korszak egyik legnépszerűbb hobbigépe és egymotorosa, amelyből egy egész gépcsalád fejlődött ki, több mint 12 géppel, köztük a Cherokee 140-es – kétüléses, 150 lóerős oktatógép -, valamint a mai turbómeghajtású PA-28R-200T és a Saratoga II, amely behúzható futóművel rendelkezik. A kisgépet szabadidős és oktatógépként használják világszerte.
4. Beechcraft Bonanza
Az erős, gyors és eredetileg V-farkú repülő először a 35-ös modellel jelent meg 1945-ben. A sorozatos halálos balesetek miatt elsősorban a gép V-alakú hátsó részét okolták – bár ezt nem sikerült bizonyítani -, ezért a vállalat végül 1982-ben végleg megváltoztatta a farokrész formáját, és inkább az 1968-ban már bemutatott 36 Bonanza hosszabb géptestének és a hagyományos farokrészének fejlesztésével kezdtek foglalkozni. 1959 és 1995 között a vállalat legyártotta a Bonanza egy újabb változatát is, a 33 Debonair modellt. A G36-ot még ma is gyártják a Hawker Beechcraftnál, a hosszú életű Bonanza gépcsaládból pedig napjainkig legalább 17 000 példányt készítettek.
3. de Havilland Tiger Moth
A korábbi de Havilland Gipsy Moth rokonát, az elegáns DH-82 Tiger Moth biplánt a harmincas években fejlesztették ki, és választották nemcsak a brit Királyi Légierő, hanem a Nemzetközösség szinte valamennyi országában kiképzőgépnek a második világháború alatt. Több mint 12 000 példány készült belőle: 7 000 Angliában, és több mint 4 600 a világ többi országában, köztük 1 523 darab DH-82C-es modell, amelyet a de Havilland Canada gyártott. E változatba valamivel erősebb Gipsy Moth hajtóművet és üvegbúrával ellátott pilótafülkét építettek, amely a pilótát megvédte az időjárás viszontagságaitól. 200 darabot az amerikai légierő vásárolt meg. A háború után többszáz gépet vásároltak meg magánszemélyek, és használták mezőgazdasági és rekreációs célokra világszerte. Napjainkban még több mint 200 Tiger Moth repül.
2. Piper Cub, PA-11 és Super Cub
A kisgépet az 190-as Taylor E-2 Cubból fejlesztette ki a Piper, amely megvásárolta a csődbement vállalat eszközeit. A kétüléses Piper J-3 ezután az amerikai polgári pilótaképző program elsőszámú oktatógépe lett, és a második világháború alatt az amerikai katonai pilóták négyötöde szintén ilyen típuson tanult meg repülőgépet vezetni. A Piper több mint 19 000 darabot készített, majd 1947-ben befejezte a gyártást a PA-11 kedvéért, amely egy továbbfejlesztett változat volt, és több mint 1 500 darabot adtak el belőle. A gépcsalád hasonló és népszerű tagja volt a PA-12 Super Cruiser. A PA-11 ezután átadta a helyét a PA-18-95 Super Cubnak, amellyel a Piper 1949-ben jelent meg a piacon, és végül 1981-ben állt le a gyártásával. A Piper Cub/Super Cub minden idők egyik legnépszerűbb kisgépcsaládja, amelyet fantasztikus le- és felszállási képességeiért mindenki csodált.
1. Cessna 172 Skyhawk
A történelem legnagyobb számban gyártott kisgépe, amely először 1956-ban jelent meg, és még ma is folyik tömegtermelése, bár a gyártást a nyolcvanas évek közepétől a kilencvenes évek közepéig egy évtizedre felfüggesztették. Több mint 43 000 Skyhawkot szereltek össze, és a négyüléses modell az egyik legnépszerűbb túra és kiképzőgép marad a világon. A világ repterein mindenhol láthatunk Cessna 172-eseket. Az USA-ban és Franciaországban (a Reims Aviationnél) a Cessna 172-esből és közeli rokonából, a 175-ösből több tucat változatot gyártottak. A Cessna 172-es magas szárnyú dizájnjának és alacsony sebességnél nagyfokú stabilitásának köszönhetően kiváló felderítő és mentő repülőgép, amely az Egyesült Államok polgári légvédelmének gerincét alkotja. A típust számos légierő használja világszerte.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?