Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9c35377b-3a8a-45ff-81c5-e1c219c000f6","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az olasz újságíró-szövetség az ügyészségnél tett panaszt, miután a kormány nem volt hajlandó válaszolni az ezzel kapcsolatos kérdésekre.","shortLead":"Az olasz újságíró-szövetség az ügyészségnél tett panaszt, miután a kormány nem volt hajlandó válaszolni az ezzel...","id":"20250219_olaszorszag-kormany-meloni-megfigyeles-kemprogram-izrael-ujsagiro-aktivista","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c35377b-3a8a-45ff-81c5-e1c219c000f6.jpg","index":0,"item":"cc73d73b-c9ec-47d5-8c6e-651f28b99a15","keywords":null,"link":"/vilag/20250219_olaszorszag-kormany-meloni-megfigyeles-kemprogram-izrael-ujsagiro-aktivista","timestamp":"2025. február. 19. 19:05","title":"Az olasz kormányt is azzal vádolják, hogy izraeli kémprogrammal figyelte meg a kritikusait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4294a3e-27a4-4d4f-bd01-ca937b95d3c3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az Aston Martin Vantage Roadster kevesebb mint 7 másodperc alatt le tudja nyitni a tetejét.","shortLead":"Az Aston Martin Vantage Roadster kevesebb mint 7 másodperc alatt le tudja nyitni a tetejét.","id":"20250115_rekordgyorsan-nyitja-tetejet-a-legujabb-gyonyoru-aston-martin-vantage-roadster-kabrio","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4294a3e-27a4-4d4f-bd01-ca937b95d3c3.jpg","index":0,"item":"5e825017-17f7-4073-ac3a-9250350261e1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250115_rekordgyorsan-nyitja-tetejet-a-legujabb-gyonyoru-aston-martin-vantage-roadster-kabrio","timestamp":"2025. január. 15. 07:21","title":"Rekordgyorsan nyitja tetejét a legújabb gyönyörű Aston Martin kabrió","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28765ece-20b0-45e3-9778-d3930eada826","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Éves összevetésben több mint 14 százalékos volt a csökkenés, a harmadik negyedév zsugorodásához hasonlóan.","shortLead":"Éves összevetésben több mint 14 százalékos volt a csökkenés, a harmadik negyedév zsugorodásához hasonlóan.","id":"20250224_Kozponti-Statisztikai-Hivatal-KSH-beruhazasok-2024-negyedik-negyedev-zuhanas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28765ece-20b0-45e3-9778-d3930eada826.jpg","index":0,"item":"90be1894-a020-485a-94c8-f0a8d6668d7d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250224_Kozponti-Statisztikai-Hivatal-KSH-beruhazasok-2024-negyedik-negyedev-zuhanas","timestamp":"2025. február. 24. 08:31","title":"Óriásit zuhantak a beruházások 2024 negyedik negyedévében is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49340145-f589-4f1d-9236-0fd1851e98b0","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"1 750 000 euró, azaz mintegy 700 millió forint megfizetésére kötelezte az Európai Bíróság Magyarországot egy újabb jogsértés miatt. Ha a pénzt nem fizeti be a kormány, akkor levonják bármely, Magyarországnak járó kifizetésből.","shortLead":"1 750 000 euró, azaz mintegy 700 millió forint megfizetésére kötelezte az Európai Bíróság Magyarországot egy újabb...","id":"20250306_europai-birosag-unios-jog-kotelezettsegszeges-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49340145-f589-4f1d-9236-0fd1851e98b0.jpg","index":0,"item":"99f41821-6977-4655-a620-aa2a60457166","keywords":null,"link":"/eurologus/20250306_europai-birosag-unios-jog-kotelezettsegszeges-ebx","timestamp":"2025. március. 06. 11:17","title":"Újabb pert bukott el az Orbán-kormány az EU-val szemben: most 700 millió forintot veszítettünk az uniós forrásokból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36447d11-34e3-4ae7-a599-4e2e24dfc520","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A készülő koalíció sorsa azon múlik, érzékelnek-e az osztrákok gyors gazdasági javulást, írja a lap szerzője.","shortLead":"A készülő koalíció sorsa azon múlik, érzékelnek-e az osztrákok gyors gazdasági javulást, írja a lap szerzője.","id":"20250110_die-welt-ausztria-kickl","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36447d11-34e3-4ae7-a599-4e2e24dfc520.jpg","index":0,"item":"6297ebb9-8511-4d6d-b23e-1e9ba0d87759","keywords":null,"link":"/360/20250110_die-welt-ausztria-kickl","timestamp":"2025. január. 10. 15:30","title":"Die Welt: Ha Kickl nem tud csodát művelni, elveszti varázsát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2f1ba10-0dbe-4596-844a-b95c264f1a77","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Akár kapcsolódna a Balatonhoz a tervezett lakópark belső tava, akár nem, Natura2000-es területről van szó.","shortLead":"Akár kapcsolódna a Balatonhoz a tervezett lakópark belső tava, akár nem, Natura2000-es területről van szó.","id":"20250108_Kockazatos-lenne-a-Balatonra-a-szemesi-luxus-lakoparkhoz-tervezett-belso-to","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2f1ba10-0dbe-4596-844a-b95c264f1a77.jpg","index":0,"item":"bda255a6-18ef-4e3b-ab9a-4d742a2db150","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250108_Kockazatos-lenne-a-Balatonra-a-szemesi-luxus-lakoparkhoz-tervezett-belso-to","timestamp":"2025. január. 08. 08:26","title":"Kockázatos lenne a Balatonra a szemesi luxuslakóparkhoz tervezett belső tó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a50c8116-2b02-461b-b4ee-ee7db3c4e46f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Orbán Viktor szerint az amerikai elnök egy sötét összeesküvésnek vetett véget.","shortLead":"Orbán Viktor szerint az amerikai elnök egy sötét összeesküvésnek vetett véget.","id":"20250205_orban-usaid-trump","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a50c8116-2b02-461b-b4ee-ee7db3c4e46f.jpg","index":0,"item":"64948481-0dd1-4d32-b801-ba19f43dff63","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_orban-usaid-trump","timestamp":"2025. február. 05. 21:22","title":"Orbán az USAID beszántásáról: Azt hiszem a világ hálával tartozik Trumpnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"493db27f-c863-4fb0-ac17-430953ac918e","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A világ leggazdagabb embere ott tart, hogy az EU elitje megsemmisítené a német választás eredményét, ha az AfD nyerne, csakhogy a videón, amire ezt alapozza, szó sem volt erről.","shortLead":"A világ leggazdagabb embere ott tart, hogy az EU elitje megsemmisítené a német választás eredményét, ha az AfD nyerne...","id":"20250111_Elon-Musk-alhir-fidesz-ep-eu-breton","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/493db27f-c863-4fb0-ac17-430953ac918e.jpg","index":0,"item":"5314824b-7867-4b26-8a00-33db8b32c2a1","keywords":null,"link":"/vilag/20250111_Elon-Musk-alhir-fidesz-ep-eu-breton","timestamp":"2025. január. 11. 20:02","title":"Elon Musk egy álhírrel és egy fideszes EP-képviselő postjával támadja az EU-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Leg-leg-legMaximális felszálló tömegével (640 tonna) jelenleg a világ...
Leg-leg-leg
Maximális felszálló tömegével (640 tonna) jelenleg a világ legnehezebb repülőgépe, amely 250 t hasznos terhet tud szállítani (százzal többet, mint korunk legújabb óriásgépe: az A 380). Méreteit tekintve szintén a világon jelenleg üzemelő legnagyobb repülőgép. Az első – 75 perces - berepülésre Kijevben került sor 1988. december 21-én. Ezt követően 1989 márciusában 500 tonnás felszálló tömeggel több repülési világrekordot állítottak fel vele.
Születés és újjászületés
Műszaki adatok
Gyártó: ANTK "Antonov" (Kijev, Ukrajna) Első repülés: 1988. december 21. Személyzet: 6 fő Szállítható személyek száma: 70 fő
Méret- és tömegadatok
Hossz: 84 m Fesztáv: 88,4 m Szárnyfelület: 905 m2 Magasság: 18,1 m Vezérsíkok fesztávja: 32,65 m Tehertér mérete: 4,4 × 6,4 × 43 m Legnagyobb felszállótömeg: 600 000 kg Legnagyobb hasznos terhelés: 250 000 kg
Hajtóművek
Hajtóművek száma: 6 db Hajtómű típusa: Lotarjov D–18T Tolóerő (egyenként): 229,5 kN
Repülési adatok
Utazósebesség: 800 km/h Legnagyobb sebesség: 850 km/h Utazómagasság: 9000 m Szolgálati csúcsmagasság: 11 000 m Legnagyobb repülési távolság: 15 400 km Repülési távolság 200 t terheléssel (tehertérben): 4500 km Repülési távolság 150 t terheléssel (tehertérben): 7000 km
A gép tervezéséhez 1985-ben látott neki az Antonov Tervezőiroda, melynek gárdája mindössze három és fél év alatt megépítette az AN 225-öt. A rövid fejlesztési idő mindenekelőtt annak volt köszönhető, hogy a repülőgép alapkoncepciója az AN–124-el azonos (annak számos berendezését és részegységét – pl. a hajtóműveket is – alkalmazták). A gépóriást erdetileg a Burán- űrrepülő szállítására építették, ennek megfelelően alkalmazásának első időszaka a szovjet űrprogramokhoz kapcsolódott. 1989. április 13-án indult első útjára: a Burán űrrepülőgépet vitte Zsukovszkijból (Moszkva) a Bajkonurba (Kazahsztán).
Az AN 225-ből jelenleg egy működő példány lézetik. Az 1980-as évek végén egy második építését is elkezdték ugyan Kijevben, de a Szovjetunió felbomlása és a Burán-program lezárása miatt a majdnem kész gépet nem fejezték be. Az üzemképes első példány 1994-ben hangárba került, később a hajtóműveit kiszerelték és AN 124-ekbe szerelték be őket.
Az 1990-es évek végén merült fel az igény az olyan kereskedelmi célú teherszállítási feladatokra, amelyekhez az AN–124-nél nagyobb repülőgépek szükségesek. Ezért aztán az 1989-ben alapított és nagyméretű, nehéz terhek szállítására szakosodott, főleg AN–124 és AN–12 repülőgépeket üzemeltető Avialinyiji Antonova (Antonov Airlines) ismét repülőképes állapotba hozta, majd üzembe állította az AN–225-t.
A típus 2001. április 26-án kapta meg a nemzetközi légialkalmassági bizonyítványt. 2002. január 31-én hajtotta végre első kereskedelmi célú repülésé, amikor Stuttgartból Ománba szállított 187,5 t élelmiszert az ott állomásozó amerikai csapatok ellátására. Azóta a gép az Avialinyiji Antonova légitársaság színeiben, a nagy-britanniai Air Foyle HeavyLift céggel közösen rendszeresen résztvesz a teherforgalomban. A gép legnagyobb és leggyakoribb bérlője az USA és a NATO.
2002-ben felröppent a hír, hogy megkezdik a második An-225 építését, de az építés még nem fejeződött be.
Kiállítások sztárja
Az 1989-es berepülés után egy hónappal a Párizsi Air Show-n (Le Burget) mutatták be a nagyközönségnek, ahol ez a gép volt méltán a legnagyobb érdekesség. A párizsi vendégszereplés után több repülőbemutatón és szakkiállításon vendégeskedett a világ legnagyobb repülőgépe: így Angliában, az Egyesült Államokban, az Egyesült Arab Emirátusokban, Kanadában, Írországban, Csehszlovákiában és Oroszországban.
A „tetőcsomagtartós” repülő
Az AN–225 törzse az AN–124 meghosszabbított változata (a két gép törzsének keresztmetszete egyező). A törzsben kialakított túlnyomásos hermetizált tehertér 43 m hosszú, 6,4 m széles és 4,4 m magas. A törzsrészben – a tehertér fölött – max. 70 fő szállítására alkalmas utasteret alakítottak ki. A törzs hátsó részén – a repülőgép tömegének csökkentése érdekében - nem alakítottak ki teherajtót és rámpát. A tehertéri berakodásra csak a felnyitható orr-részen át kerülhet sor.
Az elülső teher-ajtó és a rakodó rámpák nyitása 7 percet vesz igénybe. A gép arra is képes, hogy a törzsön kívül szállítson terhet. Ennek rögzítésére a repülőgép tetején rögzítési pontokat alakítottak ki. Ilyen módon szállította például az űrrepülőt.
Futóműve ugyancsak AN–124-es örökség, azzal a különbséggel, hogy főfutója héttengelyes, melyből az utolsó négy futó-tag elfordítható. Ez biztosítja a földi manőverezés megkönnyítését: ezek maguktól beállnak a kívánt irányba. A földön 60 m átmérőjű körön tud a gép megfordulni.
A szárny az AN–124 szárnyának átalakított változata, ahol a vezérsíkoknál történt nagyobb átalakítás. Mivel a gépen kívül is elhelyezhető teher, ezért a hagyományos függőleges vezérsík helyett osztott függőleges vezérsíkokat alkalmaztak. Ezek a nagyméretű vízszintes vezérsíkok végén helyezkednek el. Ezzel a megoldással a külső teher mögött keletkezett örvénylés nem zavarja a függőleges vezérsíkokat. Így kívül akár 70 m hosszú és 7–10 m átmérőjű terhek is rögzíthetők.
Az AN–225-be az AN–124-nél is alkalmazott Lotarjov D–18T kétáramú gázturbinás sugárhajtóműveket építettek be. A jelentősen nagyobb felszállótömeg miatt azonban az AN 225 hat hajtóművet kapott. Ebből hármat-hármat a félszárnyak alatti pilonokra függesztettek fel. A hat hajtómű össz-tolóereje 1377 kN.
A pilótafülke, mely a hatfős személyzetnek helyet ad, a repülőgép orrában magasan, a tehertér ajtaja fölött található. A gép elektronikai rendszere, rádiótechnikai berendezései és a pilótafülke berendezései azonos az AN–124-ével. A meteorológiai és navigációs radarberendezés a repülőgép orrában kapott helyet.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?