Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"10ff0c04-7cfd-4b31-b862-27b669642f30","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az amerikai szankciók miatt lehet gondban a szerb olajipar.","shortLead":"Az amerikai szankciók miatt lehet gondban a szerb olajipar.","id":"20250219_mol-szerbia-uzemanyag-mennyiseg","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10ff0c04-7cfd-4b31-b862-27b669642f30.jpg","index":0,"item":"fc98dd66-4feb-4dbc-8369-c51df9587dee","keywords":null,"link":"/kkv/20250219_mol-szerbia-uzemanyag-mennyiseg","timestamp":"2025. február. 19. 20:43","title":"A Mol kész megduplázni a Szerbiába szállított üzemanyag mennyiségét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50b4ef17-88b6-4d48-8de7-c2c75428a0e0","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az indoklás szerint a termékeik nem tekinthetők iparművészeti produktumnak, az utánzatokat nem kell kivonni a forgalomból. ","shortLead":"Az indoklás szerint a termékeik nem tekinthetők iparművészeti produktumnak, az utánzatokat nem kell kivonni...","id":"20250220_Birkenstock-papucs-szandal-klumpa-pert-vesztett-utanzatok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50b4ef17-88b6-4d48-8de7-c2c75428a0e0.jpg","index":0,"item":"60d403dd-aa36-4270-a3b9-cfd6dde44e77","keywords":null,"link":"/elet/20250220_Birkenstock-papucs-szandal-klumpa-pert-vesztett-utanzatok","timestamp":"2025. február. 20. 11:37","title":"Pert vesztett a Birkenstock, bárki gyárthatja a papucsaikat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"986671c6-cd43-41c1-a2d5-5b624f25573d","c_author":"Deutsche Welle","category":"elet","description":"A gyerekeknek és a nyugdíjasoknak azóta hetente egyszer közös foglalkozásokat tartanak. A Deutsche Welle riportja.","shortLead":"A gyerekeknek és a nyugdíjasoknak azóta hetente egyszer közös foglalkozásokat tartanak. A Deutsche Welle riportja.","id":"20250125_rezsivalsag-bolcsis-jatszohaz-idosek-napkozije-Kecskemet-osszekoltozes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/986671c6-cd43-41c1-a2d5-5b624f25573d.jpg","index":0,"item":"07fb3911-5570-40e0-b3e5-d298b1aaa6db","keywords":null,"link":"/elet/20250125_rezsivalsag-bolcsis-jatszohaz-idosek-napkozije-Kecskemet-osszekoltozes","timestamp":"2025. január. 25. 14:38","title":"A rezsiválság miatt költözött össze a bölcsis játszóház és az idősek napközije Kecskeméten, aztán rájöttek, hogy ez mindenkinek jó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08ac2d4e-b7ff-4721-a6cb-6a720d0551a5","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az osztrák kancellárjelölt és a magyar miniszterelnök közötti különbségeket és hasonlóságokat fejti ki Kováts Eszter az osztrák nemzeti hírügynökségnek, az APA-nak adott interjúban.","shortLead":"Az osztrák kancellárjelölt és a magyar miniszterelnök közötti különbségeket és hasonlóságokat fejti ki Kováts Eszter...","id":"20250124_Becsi-magyar-szakerto-Kickl-azert-nem-Orban-lapszemle","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08ac2d4e-b7ff-4721-a6cb-6a720d0551a5.jpg","index":0,"item":"4da60af7-c54e-4036-aecf-690e52679bb2","keywords":null,"link":"/360/20250124_Becsi-magyar-szakerto-Kickl-azert-nem-Orban-lapszemle","timestamp":"2025. január. 24. 07:30","title":"Bécsi magyar szakértő: Kickl azért nem Orbán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f13ca190-4114-4d5a-9884-7d7b72d42aa4","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Az emberi hajszálnál százszor vékonyabb struktúrákban sikerült megfigyelni az emlékek megszületését egy magyar kutatók által fejlesztett speciális mikroszkóp segítségével. A felfedezés új távlatokat nyithat az időskori és neurológiai betegségek kezelésében.","shortLead":"Az emberi hajszálnál százszor vékonyabb struktúrákban sikerült megfigyelni az emlékek megszületését egy magyar kutatók...","id":"20250109_memoriazavarok-kezelese-felfedezes-neurologiai-betegsegek-hun-ren","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f13ca190-4114-4d5a-9884-7d7b72d42aa4.jpg","index":0,"item":"87066b88-21be-4b92-b44d-791f284d3b43","keywords":null,"link":"/tudomany/20250109_memoriazavarok-kezelese-felfedezes-neurologiai-betegsegek-hun-ren","timestamp":"2025. január. 09. 14:03","title":"Áttörés jöhet a memóriazavarok kezelésében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7f8012c0-9810-4433-b7e5-bafb84536cfd","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Marine Le Pen úgy véli, hogy bár senki sem kényszerítheti az Egyesült Államokat Ukrajna támogatására, az azonban igencsak kifogásolható, hogy nem adtak időt Kijevnek a váltás előkészítésére.","shortLead":"Marine Le Pen úgy véli, hogy bár senki sem kényszerítheti az Egyesült Államokat Ukrajna támogatására, az azonban...","id":"20250304_le-pen-ukrajna-tamogatas-usa","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f8012c0-9810-4433-b7e5-bafb84536cfd.jpg","index":0,"item":"f5ac3f18-a577-401d-b817-536bf0fada22","keywords":null,"link":"/vilag/20250304_le-pen-ukrajna-tamogatas-usa","timestamp":"2025. március. 04. 16:12","title":"Még Orbán francia szövetségese szerint is brutális, ahogy Trump felfüggesztette az ukránok támogatását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"29496dd0-889e-4292-80c2-415717ff1c2b","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"A progresszív ellenzéki populizmust ki kellene használni. Azt kell mondani: ez a galád, aljas, tolvaj kormány majd annyi pénzt akar adni a gazdagoknak, mint a legnehezebben élőknek, mi azonban ezt a gyalázatot nem tűrjük. Vélemény.","shortLead":"A progresszív ellenzéki populizmust ki kellene használni. Azt kell mondani: ez a galád, aljas, tolvaj kormány majd...","id":"20250303_revesz-sandor-A-kormany-ellen-fordithato-a-valasztasok-elotti-igeretcunami","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/29496dd0-889e-4292-80c2-415717ff1c2b.jpg","index":0,"item":"ced50eb7-d70d-4ac3-8dca-6543ed477834","keywords":null,"link":"/360/20250303_revesz-sandor-A-kormany-ellen-fordithato-a-valasztasok-elotti-igeretcunami","timestamp":"2025. március. 03. 10:30","title":"Révész Sándor: A kormány ellen fordítható a választások előtti ígéretcunami","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4afe802b-e2ce-4020-ba05-6801baac7576","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A légitársaság 15 ezer eurós kártérítést követel.","shortLead":"A légitársaság 15 ezer eurós kártérítést követel.","id":"20250108_ryanair-per-rendzavaras-megszakitott-repulout","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4afe802b-e2ce-4020-ba05-6801baac7576.jpg","index":0,"item":"bbd36599-02ff-4f87-abdc-8c42157dfa6e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250108_ryanair-per-rendzavaras-megszakitott-repulout","timestamp":"2025. január. 08. 14:25","title":"Beperelte egy utasát a Ryanair, aki miatt meg kellett szakítani az egyik járat útját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Miért kell a gyerekekkel megutáltatnunk az olvasást?
Hercsel Adél
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Befeszült, konzervatív kisdiákok, tanácstalan szülők, érettségi és felvételi horror, nem gyerekeknek való kötelező olvasmányok. Lexikális tudás vagy kreativitás? Trónok harca vagy Jókai? A Fiatal Írók Szövetségének Mesebeszéd 2. című gyermekirodalmi szimpóziumán jártunk.
Ha hihetünk az irodalomtörténeti emlékezetnek, miszerint az 1901-ban született Egri csillagok már Gárdonyi életében kötelező olvasmány volt, akkor valószínű, hogy a mű már több mint száz éve a mindenkori iskolai tananyag szerves részét képezi. Minek köszönhető az egri vár ostromát megidéző irodalmi alkotás évszázados pedagógiai sikere? A Mesebeszéd 2. szimpóziumon kiderült, hogy a történelmi regény nem csak a 2005-ben megrendezett Nagy Könyv vetélkedőn győzött, hanem a Magyar Olvasástársaság friss felmérésén is a legnépszerűbb kötelező olvasmányok között van.
Diákok az újpesti Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola könyvtárában
Stiller Ákos
Gombos Péter, a Magyar Olvasástársaság elnöke szerint az Egri csillagok azért fontos, mert egyrészt kitűnő történelmi kordokumentum egy olyan időszakról, amely regényben kevés helyen jelenik meg ilyen pontosan, másrészt az Egri csillagok a történelmi regény műfajának iskolapéldája. Varga Betti, a budapesti Arany János Gimnázium fiatal magyartanára úgy véli, az Egri csillagokban a Tamási Áron-féle Ábel-trilógiához hasonlóan „ott van az az X-faktor”, ami miatt ma is szívesen olvassák a gyerekek.
Nyilas Misit Móricz sem akarta kötelezőnek
A jelenlévő pedagógusok szerint a Gárdonyi-műhöz hasonlóan a Pál utcai fiúk sem tud elavulni, mert a barátságról és a bandaszellemről szóló üzenete a mai napig érvényes. Ellentétben Móricz Zsigmond Légy jó mindhalálig című regényével, aminek viszont semmi keresnivalója a felső tagozatos kötelező olvasmányok között, mert szereplői hiába gyerekek, a mű nem a kiskamasz korosztálynak szól. Annak idején egyébként maga Móricz is tiltakozott az ellen, hogy a fehér- és a vörösterror közti élményeinek regényesített allegóriája az iskolai tananyag része legyen.
A mű hiába nem szerepel sem a régi, sem az új kerettantervben, mégis számtalan pedagógus a mai napig ragaszkodik hozzá. Az új tartalmi szabályozás elvileg ad az általános- és a középiskolai tanárok számára lehetőséget a szabad olvasmányválasztásra, ugyanakkor – mint lapunknak Arató András, a Magyartanárok Egylete elnöke elmondta (ld. keretes írásunkat) – a túlzsúfolt szabályozás miatt a gyakorlatban nincs erre lehetőség.
A kronológia kizárólagossága a magyartanítás rákfenéje
A kötelező olvasmányoknál Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke is tapasztal rossz berögzüléseket. Például a Kincskereső kisködmön mára hiába bizonyult működésképtelennek a kisdiákok körében, és a kerettanterv sem írja elő, még mindig számos pedagógus repertoáron tartja a művet. „5-6. osztályban nincs olyan nagy baj, mert a Pál utcai fiúk rendben van, de az Egri csillagok már nem mindenhol tanítható” – mondja Arató, aki szerint a problémák a 7-8. osztályban kezdődnek, amikor a magyartanításba belép a történeti elv. A szakember szerint ennek ékes bizonyítéka, hogy az ekkor tanított Jókai-művek, mivel nem ennek a korosztálynak valók, egy életre elidegeníthetik a gyerekeket az olvasástól.
A problémát az olvasásértést monitorozó PISA- és egyéb kompetencia-felmérések is egyértelműen jelzik: „4.-ben a gyerekek még elég jó eredményt mutatnak, 6.-ban picit rosszabbat, és 8.-ban szignifikánsan rosszabbat. Pedig főként 7-8. osztályban kulcskérdés az olvasóvá nevelés. Aki még 7-8.-ban is szeret olvasni, az nagy valószínűséggel később is fog. Éppen ezért botrányos, hogy a kerettantervben 7.-ben maximum 8 órát kapnak az ifjúsági regények, azt is csak társbérletben a kötelező Szent Péter esernyőjével. Ez azt jelenti, hogy körülbelül négy órát biztosít a hetedikes kerettanterv a szabadabban választott, a gyerekekhez közelebb álló ifjúsági regényekre. Pedig ötödiktől nyolcadikig a János vitéz, a Toldi és a Lúdas Matyi mellett – és természetesen nem helyett – elsősorban mai és részben a máról is szóló ifjúsági regényeket kellene tanítani.
A szakértő szerint az olvasóvá nevelést egy újabb pofon éri a középiskola elején, amikor az ókori és a középkori irodalom kerül terítékre. „A kronológia kizárólagossága a magyartanítás rákfenéje. Nem azt mondom, hogy sehol sem kellene kronológiát tanítani, de a kilencedikesekhez jobban passzolnának a 20. századi klasszikusok. Például előbb kellene tanítani Kosztolányit és Móriczot, mint Zrínyit.” Arató azt is szerencsétlen dolognak tartja, hogy a kortárs irodalom a 12. osztály végére szorul: 10 órát ír elő a kortárs irodalomra, de ebben kvázi kötelező jelleggel szerepel a Sorstalanság. „Választhatok, hogy a maradék 6 órában Mészöly Miklóst, Grecsó Krisztiánt, Háy Jánost, esetleg Juhász Ferencet, Kemény Istvánt vagy Erdős Virágot tanítok. Közülük csak egy fog beleférni a Sorstalanság mellett.”
A kerettanterv tehát hiába adja meg a szabad olvasmányválasztás lehetőségét a magyartanároknak, és teszi lehetővé a kortárs, alternatív olvasmányok tanítását, az előírt menetrend zsúfoltsága miatt mindezt szinte lehetetlen a gyakorlatban megvalósítani.
„A kerettanterv nem biztat arra, hogy megszólaltassuk a művek közti párbeszédet. A kerettantervben nem lehet látni az újdonságokat. Szabadon választható olvasmányi javaslatként olyan hipermodern szerzők szerepelnek benne, mint Mark Twain, Erich Kästner, Charles Dickens vagy Jules Verne. A kerettanterv sugalmazása, miszerint csak a halott szerző a jó szerző, ellentétes az irodalom lényegével.”
Megfelelő trükkökkel
Az már egy másik kérdés, hogy a diákokat, főleg a gimnáziumban végzetteket, úgy kell elbocsátani az iskolából, hogy rendelkezzenek „egy közös nyelvvel”: ismerjék az általános műveltség alapjait jelentő irodalmi műveket. Varga Betti ehhez azt is hozzáfűzte, hogy a progresszív, például kortárs irodalmi műveket alkalmazó tanítási kísérletek sokszor azért buknak el, mert az irodalom „pontvivő”, kötelező érettségi tantárgy jellegéből fakadóan a diákokat az irodalom szépségeinél sokkal jobban leköti az érettségin jó eredményt hozó tudás megszerzése.
„Sokszor a tanárnak is lélekölő, hogy verselemzési sablonokat tanít, de sok gyereknek csak ez segít, például azoknak, akik magával az olvasással küzdenek.”
Ennél jóval pozitívabb tapasztalatokról számolt be Bacsó Péter, a budapesti elit Eötvös Gimnázium magyartanára. Ő is érzékeli a gyermeki konzervativitást, és ő is folyamatosan küzd azzal a téves elképzeléssel, hogy a diákok szerint az író csak egy halott, unalmas ember lehet. Éppen ezért a klasszikus művekhez rendszeresen kortárs műveket párosít, például a narrációtechnikát legutóbb az Időfutár című magyar ifjúsági regénysorozaton keresztül mutatta be a gyerekeknek.
Úgy látja, hogy a diákok többnyire élvezik az irodalmi elemzéseket, és a megfelelő trükkökkel és hozzáállással fel tudja kelteni az érdeklődésüket. Ennek például hatékony eszköze lehet, amikor a magyartanár a kötelező olvasmányok listájának összeállításakor nem csak a diákok érdekeit, hanem a saját ízlését és személyiségét is szem előtt tartja: „Például Jókaitól az Aranyembert nem azért olvastatom, mert rettegek attól, hogy Aranyember nélkül nem lehet leérettségizni, hanem ezért, mert szerintem izgalmas az elképzelésem, a mondanivalóm a műről.”
A kötelező csak traumát okoz
Merőben másképp látja a helyzetet Hartai László, a Magyar Mozgókép és Médiaoktatási Egyesület elnöke, ő ugyanazt várja el az iskolai irodalomoktatásról, amit a mozgókép és média tantárgytól: a pedagógusok egyrészt a műalkotásokon keresztül készítsék föl a gyerekeket a felnőtt élet konfliktusaira, másrészt neveljék őket kreativitásra, továbbá ébresszék rá őket arra, hogy egy műben nem csak a történet a lényeg, hanem az elmesélés módja, és a „történeten túli” is.
Amikor a filmszakértő kollégáival a média és mozgókép tantárgy módszertanát kidolgozta, alapvető szempont volt számukra, hogy a tananyagban ne szerepeljenek kötelező filmek, „mert az csak traumát okoz”. Akkor azt is fontosnak tartották, hogy a megnézett, feldolgozott filmekhez mindig valamilyen alkotó feladat is társuljon. Szerinte ennek mintájára jót tenne az irodalomóráknak, ha a gyerekek kipróbálhatnák például a szonettkoszorú-írást, mert ez közelebb vinné őket a művekhez. Hartai még azt is hozzátette, hogy ő minden további nélkül bevinné az Alkonyat-trilógiát a magyarórára, hogy a gyerekek a népszerű, kevésbé jól megírt műveken keresztül is megtanulják értékelni a remekműveket.
A tanárképzésből hiányzik a gyerekirodalom
A Mesebeszéd 2. szimpózium arra a jellegzetes tendenciára is rávilágított, hogy a bölcsészkari tanárképzésből, néhány kurzus kivételével, mindig is kimaradtak a gyermek- és ifjúsági irodalmi képzések. A tanító- és óvónőképző főiskolai karokon a hallgatók ugyan találkoznak a témával, de többnyire rendkívül elavult formában.
Vásárló egy könyvesboltban
Stiller Ákos
Mivel az elmúlt 15-20 év gyerek- és ifjúságikönyv-kultúrája nem tudott beépülni a tanárképzésbe, ezért a közoktatásba sem szivároghatott át. A szülőket legalább nem éri meglepetés: a gyermekeik a saját gyermekkorukból ismert Gazdag Erzsi és Benedek Elek meséket fogják hallgatni az óvodában, és az iskolai olvasókönyv olvasmányai sem lesznek számukra ismeretlenek. Éppen ezért a Mesebeszéd 2. meghívott egyetemi, főiskolai oktató szakértői mind úgy vélik, hogy a pedagógusképzés jelenlegi helyzetén sürgősen változtatni kell.
Pedig az elmúlt évek összesített könyveladási listáiból egyértelműen látszik, hogy a magyar gyerekkönyvkiadás jobban teljesít. Új gyerek-és ifjúsági könyvkiadók alakultak, egyre több színvonalas magyar ifjúsági regény jelent meg, például az Időfutár, a D.A.C., a Szent Johanna Gimi, a Dobozváros, a Kékhajú lány, vagy a Dühös nemzedék. Lovász Andrea kritikus, mesekutató szerint pedig az utóbbi időben intellektuálisabbá váltak a gyerekkönyvek, és egyre több olyan színvonalas kiadvány jelenik meg, ami a felnőtteknek és a kamaszoknak is egyaránt maradandó olvasmányélmény lehet.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?