Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7324d46b-1dc8-428d-863b-7168210f5810","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Gyorsan rövdire zárta a történetet a rendőrség. ","shortLead":"Gyorsan rövdire zárta a történetet a rendőrség. ","id":"20250131_balesetveszelyes-kozlekedes-bmw-kaposvar-rendorseg","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7324d46b-1dc8-428d-863b-7168210f5810.jpg","index":0,"item":"c5c8b086-1767-4112-9ddb-d6ac1a1ea227","keywords":null,"link":"/cegauto/20250131_balesetveszelyes-kozlekedes-bmw-kaposvar-rendorseg","timestamp":"2025. január. 31. 16:22","title":"Elkapták a BMW-st, aki videójátéknak gondolta az utcai közlekedést Kaposváron – videók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb13dde5-309b-4af4-ba19-d153a00fccad","c_author":"Vértessy Péter","category":"360","description":"Nem Belgium az egyetlen olyan ország Nyugat-illetve Észak-Európában, amely a lakosság biztonságának fokozásán gondolkodik, sőt, egyenesen arra hívja fel polgárai figyelmét, hogy vásároljanak meg bizonyos cikkeket az úgymond bizonytalan békére tekintettel.","shortLead":"Nem Belgium az egyetlen olyan ország Nyugat-illetve Észak-Európában, amely a lakosság biztonságának fokozásán...","id":"20241231_szeretettel-brusszelbol-haboru-valsagcsomag","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb13dde5-309b-4af4-ba19-d153a00fccad.jpg","index":0,"item":"2e598672-e8f8-4646-a35c-6c5efff80f51","keywords":null,"link":"/360/20241231_szeretettel-brusszelbol-haboru-valsagcsomag","timestamp":"2024. december. 31. 17:30","title":"Szeretettel és némi aggodalommal Brüsszelből: Készüljünk háborúra? Legyen otthon válságcsomagunk?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b851048-38d0-401d-8a44-f12d56ca5d50","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Bűzlő díszletet kellett eltávolítani a bécsi operaházból, miután a legutóbbi előadáson több néző is a darab vége előtt távozott a szag miatt.","shortLead":"Bűzlő díszletet kellett eltávolítani a bécsi operaházból, miután a legutóbbi előadáson több néző is a darab vége előtt...","id":"20250223_Buzlo-diszletet-tavolitottak-el-a-becsi-operahazbol","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b851048-38d0-401d-8a44-f12d56ca5d50.jpg","index":0,"item":"10b70c75-9fe3-49ba-87ba-b58ee07b0779","keywords":null,"link":"/elet/20250223_Buzlo-diszletet-tavolitottak-el-a-becsi-operahazbol","timestamp":"2025. február. 23. 07:43","title":"Úgy bűzlött a díszlet, hogy kimenekültek a nézők a bécsi operaházból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3fc09312-0902-452c-9690-1bdaf519b29b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Árnyalt miniszterelnöki vélemény a Pride-ról.","shortLead":"Árnyalt miniszterelnöki vélemény a Pride-ról.","id":"20250227_Orban-Viktor-Lazar-Janos-Facebook-bejegyzese-alatt-fejtette-ki-mit-gondol-a-Pride-rol","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3fc09312-0902-452c-9690-1bdaf519b29b.jpg","index":0,"item":"44182316-33fc-47d5-9854-665283b29386","keywords":null,"link":"/itthon/20250227_Orban-Viktor-Lazar-Janos-Facebook-bejegyzese-alatt-fejtette-ki-mit-gondol-a-Pride-rol","timestamp":"2025. február. 27. 14:38","title":"Orbán Viktor odakommentelte Lázár János Facebook-posztja alá, hogy „Be bizony!”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ab216ba-b9fb-4dff-9af4-2e0b97f9fc02","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Pósfai a vállalati szférából érkezik a politikába, Radnai új területekre fókuszál majd.","shortLead":"Pósfai a vállalati szférából érkezik a politikába, Radnai új területekre fókuszál majd.","id":"20250203_tisza-part-operativ-vezeto-posfai-gabor-radnai-mark","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ab216ba-b9fb-4dff-9af4-2e0b97f9fc02.jpg","index":0,"item":"a2243ad0-eb96-42f4-a650-91273bcaab69","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_tisza-part-operativ-vezeto-posfai-gabor-radnai-mark","timestamp":"2025. február. 03. 16:02","title":"A Decathlontól jön a Tisza párt új operatív vezetője, az egy hangfelvételen Magyar Péterről beszélő Radnai Márknak más feladatokat találtak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ce1f1df2-328e-4dcc-8c97-7d8bc20cdf9e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Egyesült Arab Emírségekkel közösen épülhet meg Franciaországban Európa legnagyobb adatközpontja.","shortLead":"Az Egyesült Arab Emírségekkel közösen épülhet meg Franciaországban Európa legnagyobb adatközpontja.","id":"20250207_adatkozpont-franciaorszag-megallapodas-legnagyobb-europai-adatkozpont","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ce1f1df2-328e-4dcc-8c97-7d8bc20cdf9e.jpg","index":0,"item":"58e98616-4d3b-4acb-8ceb-e355547ff037","keywords":null,"link":"/tudomany/20250207_adatkozpont-franciaorszag-megallapodas-legnagyobb-europai-adatkozpont","timestamp":"2025. február. 07. 11:49","title":"Európa legnagyobb adatközpontja épül meg Franciaországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aa393bd1-99dd-4b05-9214-567de8702dfe","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az OKSZ élelmiszer-kereskedő tagjai „remélik, hogy a hazai termelők, beszállítók is csatasorba állnak az infláció elleni harcban” – írja a szervezet a közleményében, miután a kormány újabb termékeket vonna be az online árfigyelő rendszerbe.","shortLead":"Az OKSZ élelmiszer-kereskedő tagjai „remélik, hogy a hazai termelők, beszállítók is csatasorba állnak az infláció...","id":"20250123_oksz-elelmiszer-inflacio-beszallito-arcsokkentes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa393bd1-99dd-4b05-9214-567de8702dfe.jpg","index":0,"item":"122388f1-2139-428a-8d5f-acd445f2eb08","keywords":null,"link":"/kkv/20250123_oksz-elelmiszer-inflacio-beszallito-arcsokkentes","timestamp":"2025. január. 23. 09:02","title":"Élelmiszerboltok a kormány bejelentése után: csökkentsék inkább a beszállítók az árakat!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64210de3-f316-4211-9b61-cddcc366c236","c_author":"Balogh Csaba","category":"tudomany","description":"Térerő nélküli üzenetküldős szolgáltatás bevezetését tervezi még idén több európai piacon a Telekom.","shortLead":"Térerő nélküli üzenetküldős szolgáltatás bevezetését tervezi még idén több európai piacon a Telekom.","id":"20250303_deutsche-telekom-google-pixel-9-geo-muholdas-sms-teszt-mwc-2025","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64210de3-f316-4211-9b61-cddcc366c236.jpg","index":0,"item":"2e0f5f96-d004-4367-b13e-e60bac78c18c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_deutsche-telekom-google-pixel-9-geo-muholdas-sms-teszt-mwc-2025","timestamp":"2025. március. 03. 13:18","title":"Nem volt térerő, mégis átment az SMS: Európában először sikerült, hamarosan mindenki elérheti a műholdas üzenetküldést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Két hónap káosz után hadat üzentek az utasok a MÁV-nak
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Úgy tűnik, betelt a pohár az utasoknál, petíciót adtak be, és tüntetést szerveznek a rendszeres késések és káosz miatt. A botrány a MÁV-nál már egy vezérigazgató-helyettes fejébe került. Míg ezermilliárdokat költünk el anélkül, hogy látszana a fejlődés, közben alapvető dolgok sem működnek.
Balhét balhéra halmozott a MÁV júliusban és augusztusban a két legforgalmasabb vasútvonalán, a vácin, és a cegléd–szolnokin: volt itt partfalleomlás, felsővezeték-szakadás, rendkívüli pályafelújítás, mindez pedig rendszeres káoszt, késést és zsúfoltságot okozott. Az utasoknál itt telt be a pohár, és elkezdték megszervezni saját ellenállásukat a MÁV-val szemben.
Már közel 10 ezer tagot számlál az "Elegem van a MÁV-ból" nevű Facebook-csoport, amelyben a magukat cserben hagyottnak érző ingázók gyűltek össze, hogy információval segítsék egymást a vasúti fennforgások idején, de ennél most már messzebbre jutottak: petíciót írnak, tüntetést szerveznek, sőt, egy csoporttag két magasrangú MÁV-os vezetővel is találkozott, hogy elmondja: elegük van a MÁV-ból.
Fülöp Máté
Mindeközben a médiában is egyre több eset kapott figyelmet az elmúlt hetekben, hónapokban. Hogy csak néhányat említsünk:
Nem véletlen, hogy éppen a budapesti elővárosi vonalakon alakul ki rendszeres káosz: a fővároson belüli vasúthálózat, és azon belül is a fejpályaudvarok vannak igazán leromlott állapotban, illetve a leginkább túlterhelve.
Valamelyest igazságtalan, hogy éppen akkor lett elegük az utasoknak, amikor a MÁV végre pályafelújításba kezdett: éppen a nyáron kezdték el ugyanis felszámolni a pályahibákat a legsürgetőbb helyeken.
A munkálatokkal azonban több dolog sem sikerült jól, és ez is jócskán hozzátett a káoszhoz: a Cegléd–Szolnok-vonalon Pestszentlőrincnél kezdtek felújításba, itt egy markoló leszakította a felsővezetéket. A váci vonalon pedig Rákospalota-Újpestnél dolgoztak, ott viszont egy peron balesetveszélyes lett, ezt a közlekedési hatóság le is záratta - mondja Gyöngyösi Máté, a Közlekedő Tömeg elnökségi tagja.
A két vonal problémáinak megoldására vonatkozó kérdésünkre a MÁV elmondta, hogy jövőre újabb 6 milliárd forintot csoportosított át a Cegléd–Szolnok-vonal pályafelújítására, illetve szeptember eleje óta két dupla Flirt motorvonatot küldtek a Monorig közlekedő S50-es járatra.
Reviczky Zsolt
Az emeletes vonatoktól tényleg jobb lesz
Forrásaink és a MÁV is hangsúlyozta, hogy a sokat reklámozott emeletes vonatok - amelyek éppen a két kaotikus vonalra kerülnek - megjelenésével új korszak kezdődik majd. Az új Kiss motorvonatok ugyanis:
mintegy négyszer olyan jól gyorsulnak, mint a mostani piros csíkos ingavonatok, így ha késnének, azt is sokkal nagyobb eséllyel hozzák be
oldalanként 12 duplaszárnyú ajtóval rendelkeznek, ezért sokkal gyorsabb lesz a fel- és leszállás, így kisebb eséllyel alakul majd ki késés a zsúfolt csúcsórákban
a mostani 521-ről 600-ra nő a férőhely, nagyobb rajtuk az ajtó körül a tér, és emeletes mivoltuk miatt jóval rövidebbek a mostani szerelvényeknél, így jobb lesz az utaseloszlás, és csökken majd a zsúfoltság is
nem fognak annyiszor meghibásodni, mint a mostani, 40-50 éves szerelvények
Ezermilliárdokat költünk a vasútra, de nem látszik a fejlődés
A két elővárosi vasútvonal kálváriája jól mutat rá több mélyen gyökerező problémára is. Az egyik ilyen az, hogy nagyon rosszul költjük el a pénzt.
a helyi politikai lobbicsoportok sokszor áterőltetnek olyan projekteket a saját körzetükben, amelyeknek kevés értelme van, erről itt írtunk bővebben.
Még a jó projektek körében is híresen nagy a túlárazás, és ezen projektek mögött egyre gyakrabban jelennek meg kormányközeli üzletemberek, például Mészáros Lőrinc, ezt ebben a cikkben részleteztük.
A harmadik probléma, a szakmai túlárazás, amikor ugyanis hírbe kerül egy infrastrukturális beruházás, a MÁV-os felelősök is minél több elemet igyekeznek abba belezsúfolni, ami miatt kevesebb projektre jut pénz.
Nem kerülne pénzbe, mégsem figyelnek rá oda
De több egészen egyszerű dolog is van, ami nem igényel forrást, csak odafigyelést, mégis egészen csapnivaló szinten űzi a MÁV. Ezekkel pedig rengeteget lehetne javítani az utasok komfortérzetén, ráadásul néhány hónap alatt jelentős eredményt lehetne ezekben elérni, mondja Gyöngyösi Máté. Szerinte három területen lenne azonnali javulásra szükség.
Fazekas István
Az első ilyen, hogy szüntessék meg az IC+ kocsik gyártását a szolnoki járműjavítóban, helyette az elővárosi kocsik megfelelő karbantartására fordítsák az energiákat. Nem ritka ugyanis, hogy 7 helyett 6, vagy esetleg csak 4 kocsival közlekednek az amúgy is zsúfolt elővárosi vonatok, mert nincs több üzemképes vagon – a gyártás pedig a karbantartástól veszi el az energiát.
A másik ilyen terület a tisztaság, Gyöngyösi szerint ugyanis rendszeres, hogy a vonatok koszosak, szemetesek, és az üléseken több centi vaspor áll, aminek szagát a ruhánkon is érezhetjük. Szerinte egyszerűen
egy vezetői intézkedéssel el kellene rendelni a takarítók munkájának ellenőrzését, és máris hetek alatt javulna a helyzet.
A harmadik – és az „Elegem van a MÁV-ból” csoportban is erre panaszkodnak a legtöbbet: az utastájékoztatás teljes hiánya. A posztok tanúsága szerint
az állomásokon még jobb a helyzet, az éppen veszteglő vonaton azonban a legritkább esetben szólnak bármit is az utasokhoz, így nekik fogalmuk sem lehet, hogy mikor megy tovább a vonat, és mekkora késéssel érkeznek úticéljukhoz.
A túlárazott és kevés haszonnal járó projektek ellenére nyilatkozóink egyöntetűen úgy látták, hogy a MÁV-os vezetőkkel, és nem a kormány vasútügyi döntéseivel van a probléma.
Az egész szervezet maga a velünk élő szocializmus, egy mocsár, rendszeresen rossz döntéseket hoznak, a középvezetői szint bedarál mindenkit, ezért nem látszik a fejlődés
– mondja Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke. Úgy tudjuk, most is több középvezetői pozíció üres a MÁV-csoportnál, ezekben a fluktuáció is nagy, egyszerűen nem találni embereket, akik ezeket a stresszes feladatokat megfelelően ellátják.
De sokszor egyszerűen a dolgozók hozzáállásával van a baj, egyik nyilatkozónk szerint
a forgalomirányítók is rendszeresen rossz döntéseket hoznak, nem értik meg például, hogy az utast kell elszállítani, és nem a vonatot kell leközlekedtetni.
Elég volt egy újabb felsővezeték-szakadás, és olvasóink a hajukat tépve írtak, telefonáltak szerkesztőségünkbe, hogy elmondják, mit művel velük, állomásokon vagy vonatokon ácsorgókkal a MÁV. A vasúttársaság azonban állítja, náluk minden rendben volt, ők tájékoztattak mindenkit. Valaki nyilvánvalóan nem mond igazat, vagy egy párhuzamos világban él. Az eseten túl vagyunk, de bármikor ismét előállhat, így megnéztük, hol a hiba. Kiderült: sok hiba van.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?