szerző:
Kovács Andrea
Tetszett a cikk?

A munkahelyi előléptetéseknél nem a szakmai hozzáértés az elsődleges szempont – emeli ki az egyik legnagyobb munkaerő-toborzó cég, a Futurestep kutatása. Sokkal inkább az, hogy az érintett mennyire illeszkedik be a vállalati kultúrába, mennyire képes jó kapcsolatot ápolni a többiekkel és a főnökével. De milyen is a támogató vállalati kultúra, a közeg, és mit jelent a gyakorlatban a beilleszkedés, az együttműködés és a versengés?

A munkahelyekről általában azok az emberek lépnek ki, akik perifériára szorulnak, vagyis kevés kapcsolatuk van, egészen pontosan kevés kölcsönös kapcsolatuk – magyarázza Vicsek András, a hálózatkutatással foglalkozó Maven7 szervezetfejlesztési cég szakértője. A pszichológus szerint alapvető, hogy a munkahelyen kikkel dolgozunk együtt szívesen, kitől kapunk információkat, de az egyirányú kommunikáció nem elég. A szakember arról is beszél, néha csak a fizikai távolság vagy egy elfeledettnek hitt sérelem, esetleg a rosszul kommunikált vállalati célok tehetnek a működési problémákról. A cégek "átvilágításának", az informális struktúrák feltérképezésének módszeréről is szó esik, ahogy arról is, miért is nehéz sokszor rátalálni a problémákra.

A kutatásnak az együttműködés és versengés helyzeteit, következményeit elemző fejezete kitér arra, hogy miben és miért van meghatározó szerepe a cég vezetőjének. „Ha egy főnök például csak a legjobban teljesítő tíz munkatárs között osztja szét a bónuszt, akkor ez erős versengést kelthet a szervezetben. Ugyanilyen hatást kelthet az is, ha egy vezető időről időre leginkább csak a beosztottak hibáira mutat rá: ezt ugyanis ezután mindenki normálisnak tekinti, és követi is ezt a stílust. Ilyenkor minden újítást, ötletet apró darabokra szednek a kollégák, pillanatok alatt az összes hibát felismerni vélik” – sorol néhány példát a destruktív viselkedési mintákra Szabó Zsófia, az Ascon Consulting szervezetfejlesztési konzulense.

A csapatépítéssel kapcsolatos tévhitek eloszlatása és a nagyobb sikerrel kecsegtető praktikák bemutatása (és betartása) is segíthet abban, hogy a szervezet jól működjön és benne a munkavállalók is jól érezzék magukat.

Magyar vagyok és maximalista

A megkérdezett magyar munkavállalók fele jól érzi magát a munkahelyén, de csak 42 százalékuk gondolja, hogy elismerik munkáját, miközben a válaszadók kevesebb, mint fele (48 százalék) vallja, hogy jelenlegi munkája "tartalmas és valódi értelemmel bír" a számára – derült ki a Kelly Service 2012 április végén publikált, 30 ország 170 ezer (ebből 8500 magyar) munkavállalójának megkérdezése alapján készült felméréséből. A válaszadók 61 százaléka számára az adja meg leginkább egy munka értelmét, tartalmát, ha lehetősége van rá, hogy „kiemelkedő teljesítményt nyújtson, illetve fejlődjön” a szakterületén.

A munkavállalói igény és a valóság azonban nem feltétlenül találkozik. A magyar szervezeti kultúrákra leginkább jellemző karakterjegyek a perfekcionizmus és az alkalmazkodás, de az önmegvalósítás és a dolgozók döntéshozatalba történő bevonása sem ritka – ez már egy a 101 szervezet bevonásával készült egyedülálló felmérés eredménye, amelyet 2009-ben a Human Synergistics Hungary készített 4 tanácsadó cég bevonásával (róluk bővebben a szervezetikultura.hu-n olvashat). A felmérésben egy úgynevezett Circumplex-modellt használtak, melynek segítségével 3 kultúramintát (ún. klasztert) és az azok alá tartozó 4-4 viselkedési stílust lehet megkülönböztetni. Eszerint létezik konstruktív, passzív-védekező és agresszív-védekező kulturális minta a cégeknél, illetve ezek párhuzamosan, különböző mértékben vannak jelen a vállalati kultúrában.

hvg.hu

A konstruktív stílus alapvetően a munkavállalók bevonását, a teljesítményt, az önmegvalósítást, együttműködést preferálja – s nem mellesleg gazdasági összehasonlításban is ennek dominancájával tud a legeredményesebben működni hosszú távon egy szervezet. A passzív-védekező stílusban – amely a legjellemzőbb a magyar cégekre, s amely alapvetően a szervilitásra épül – az alkalmazkodást, a vezetői utasítások kérdés nélküli követését, a konfliktus és a döntéshozatal elkerülését jutalmazza a rendszer, elsősorban a status quo, a biztonság fenntartására törekszik. Gyakori még a harmadik, agresszív-védekező stílus is. Ez esetben a hibakeresés, a hatalmi szó, a versengés, a 110 százalékos munka a kívánatos.

"Társadalmi kultúránkban gyökerezik, hogy csak a tökéletest tartjuk elégnek, nem a teljesített, sikeres dolgokra, hanem sajnos a hibákra koncentrálunk. Emellett munkakultúránkat szintén jellemzi, hogy alkalmazkodunk a szabályokhoz, elvárjuk másoktól, hogy konfliktuskerülő módon szabályosan működjenek, csak hogy a megszokott rend ne boruljon” – magyarázza Szabó Zsófia, az Ascon Consulting szervezetfejlesztési konzulense. A szakember maga is részt vett a 3 évvel ezelőtti kutatásban, s ennek kapcsán azt hangsúlyozza: a magyar cégek átlagértékei együttműködés, támogatás, önmegvalósítás, vagyis a konstruktív stílus jellemzőit illetően nem maradnak el a többi ország átlagától, inkább az a különbség, hogy nálunk jóval erősebben jelenik meg a már említett irreális célok kitűzése, a függőségi viszonyok jutalmazása, illetve az erős vezetői kontroll. A felmérés azt is kiemeli, hogy sajnos még igen sok helyen jellemző az az üzenet, hogy a munkát nem kell élvezni, és jobban járunk, ha a döntéseket áttoljuk másra, mert nem érdemes folyamatosan „látszódni”.

A Circumplex-modell fogalmai

Teljesítmény – A szervezet azt értékeli, ha a munkatársak kihívást jelentő, de elérhető célokat tűznek ki, terveket készítenek, és lelkesen kitartanak a megvalósítás során.

 

Önmegvalósítás – A munkatársakat arra bátorítják, hogy munkájukat élvezettel csinálják, innovatívak, kreatívak legyenek, fejlődjenek.

 

Támogatás/bevonás – A szervezet azt várja tagjaitól, hogy legyenek támogatóak, konstruktívak és nyitottak, ezt a személyes fejlődés lehetőségével és aktív bevonással segíti.

 

Együttműködés – Az érzékeny, nyitott, barátságos munkatársat értékelik, a konstruktív személyes kapcsolatokon és a csapatmunkán van a hangsúly.

 

Megfelelés – Konfliktuskerülő szervezet, a munkatársak azt érzik, hogy egyet kell érteniük, el kell nyerniük mások jóindulatát és akkor jó, ha szeretik őket.

 

Alkalmazkodás – Elvárják a munkatársaktól, hogy a szabályokat betartsák, "jó benyomást" keltsenek, miközben a szervezet konzervatív, bürokratikusan kontollált.

 

Függés – Hierarchikus, a munkatársak bevonását kerülő szervezet, ahol a döntéshozatal központosított.

 

Elkerülő – Ezek a szervezetek nem jutalmazzák a sikereket, ugyanakkor büntetik a hibát, ezért a munkatársak igyekeznek a felelősséget elkerülni.

 

Ellenállás – A tagok azzal erősítik pozíciójukat és befolyásukat, hogy kritikusak mások ötleteivel szemben, önmaguk pedig biztonságos döntéseket hoznak, amelyeket lehetetlen megkérdőjelezni.

 

Hatalom – A hatalom a pozícióból ered, a tagok úgy hiszik, hogy azért ismeri el őket a szervezet, mert megbízatásukat, feletteseik kérését teljesítik, munkatársaik felett kontrollt gyakorolnak.

 

Versengés – A győzelem az érték, a kollégákat akkor jutalmazzák, ha a másiknál jobban teljesítenek, egymás ellen dolgoznak.

 

Perfekcionizmus – A kitartás és a kemény munka képviseli az értéket, a tagok úgy érzik, hogy el kell kerülniük a hibákat, s mindenről tudniuk kell.

A magyar munkahelyek azt várják a munkatársaktól, hogy keményen dolgozzanak: akkor vagy jó munkaerő, ha szívesen túlórázol, és túlteljesíted a sokszor teljesíthetetlen penzumot. Nem jellemző a dicséret, a tanulásra való ösztönzés, a pozitív megerősítés. Azok a munkavállalók, akik egy ilyen vállalati kultúrában megmaradnak és „túlélnek”, általában nem akarnak váltani – derült ki a felmérésből. „Nem szabad elfeledkezni arról, hogy a kutatás már a válság időszakában készült, így nyilván ez is befolyásolta az eredményeket. Ugyanakkor az nyilvánvaló, hogy a hazánkban jellemző, ’poroszos’, az önálló megoldásokat, az eltérő, kilógó kollégákat kevésbé szerető szervezeti közeg szépen lassan ’fogyasztja’ el a munkatársak önbizalmát, akik így gyakorlatilag beragadnak munkahelyükre és megrettennek már a munkahelyváltás gondolatától is” – egészíti ki az eredményeket Szabó Zsófia.

A kérdésre, hogy a cégek többségénél miért nem meghatározó a konstruktív stílus, ha igazi sikerrel – a tapasztalatok alapján – leginkább az kecsegtet, Szabó Zsófia azt mondja: „leginkább azért, mert nem könnyű változni”. Ha egy cég vagy cégvezető eddig nem így működött, akkor azzal kell szembenéznie – amennyiben valóban eltökélte magát –, hogy teljesen új magatartásmintákat kell elsajátítani. Ez hosszú és fáradságos folyamat, s bár megéri, nem mindenki tud, akar belevágni. „És persze vannak olyan helyzetek is, például egy krízis, amikor átmenetileg szükség van a kézi irányításra. Hosszú távon azonban ez nem lehet megoldás” – magyarázza.

A témáról többet a HVG Pszichológia magazin 2. kiadásában olvashat, amely többek között sorra veszi a munkahelyi kapcsolatok csapdáit és lehetőségeit, a versengés okozta sajátos helyzetek problémáit és előnyeit, és a hatékonyan működő cégstruktúra titkait, figyelmeztet a buktatókra és szakemberek segítségével rávilágít arra is, hogyan lehet kiszűrni, mitől nem működik jól egy szervezet. Bővebben a kiadványról: extra.hvg.hu

Cukorbetegek milliói sóhajthatnak fel, meglepően hamar megjelenhetnek a vércukorszintet 24 órában mérő órák

Cukorbetegek milliói sóhajthatnak fel, meglepően hamar megjelenhetnek a vércukorszintet 24 órában mérő órák

Kolumbia államfői gépet bocsát rendelkezésre az Egyesült Államokból kiutasított illegális bevándorlók szállítására

Kolumbia államfői gépet bocsát rendelkezésre az Egyesült Államokból kiutasított illegális bevándorlók szállítására

Bombafenyegetés miatt egy plázát és egy áruházat is kiürítettek Székesfehérváron

Bombafenyegetés miatt egy plázát és egy áruházat is kiürítettek Székesfehérváron

Járhat-e nagyobb támogatás egy magyar e-autósnak, mint egy németnek?

Járhat-e nagyobb támogatás egy magyar e-autósnak, mint egy németnek?