Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"967c3923-567b-406c-a93c-4d03485877fc","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Huszti Eliza és Huszti Henrietta január 7-én tűntek el Aberdeenből.","shortLead":"Huszti Eliza és Huszti Henrietta január 7-én tűntek el Aberdeenből.","id":"20250131_huszti-ikrek-holttest-Aberdeen-Skocia","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/967c3923-567b-406c-a93c-4d03485877fc.jpg","index":0,"item":"e8f7f217-53b9-439d-ac2d-d87b1f0a44d3","keywords":null,"link":"/vilag/20250131_huszti-ikrek-holttest-Aberdeen-Skocia","timestamp":"2025. január. 31. 11:00","title":"Találtak egy holttestet ott, ahol a Skóciában eltűnt magyar ikerpárt keresték","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d28c5a10-2606-4ce6-a30b-7bd10e9e3371","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Lépni fognak, ha kell.","shortLead":"Lépni fognak, ha kell.","id":"20250303_nagy-marton-bankok-szamladijak-fenyegetes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d28c5a10-2606-4ce6-a30b-7bd10e9e3371.jpg","index":0,"item":"28f349df-fa9c-4c22-95b6-0f30fa0c23b4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250303_nagy-marton-bankok-szamladijak-fenyegetes","timestamp":"2025. március. 03. 11:22","title":"Nagy Márton megfenyegette a bankokat az emelkedő számladíjak miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bce6dea5-620e-416d-add4-b2f8d56714f7","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A GVH feljelentette Homlok Zsoltot, miután kartellezést állapított meg egy vasútfejlesztési közbeszerzésen.","shortLead":"A GVH feljelentette Homlok Zsoltot, miután kartellezést állapított meg egy vasútfejlesztési közbeszerzésen.","id":"20250115_Meszaros-veje-homlok-zsolt-kartellezes-borton","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bce6dea5-620e-416d-add4-b2f8d56714f7.jpg","index":0,"item":"3145d85a-ab44-4a54-ab7a-b4bcbc21eab1","keywords":null,"link":"/kkv/20250115_Meszaros-veje-homlok-zsolt-kartellezes-borton","timestamp":"2025. január. 15. 07:59","title":"Mészáros volt veje akár börtönbe is mehet a milliárdos bírság mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a7e054f-e6f2-4f71-8bf0-8e2ae431e390","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Elhunyt Lukáts Andor. Emlékének tisztelegve gyűjtöttünk össze néhány fotót a HVG-n készült interjúiból és előadásából. ","shortLead":"Elhunyt Lukáts Andor. Emlékének tisztelegve gyűjtöttünk össze néhány fotót a HVG-n készült interjúiból és előadásából. ","id":"20250124_elhunyt-Lukats-Andor-interjuk-szindarabok-galeria","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a7e054f-e6f2-4f71-8bf0-8e2ae431e390.jpg","index":0,"item":"6005916c-9ebb-41fc-b9f3-97c5f7d47d6f","keywords":null,"link":"/kultura/20250124_elhunyt-Lukats-Andor-interjuk-szindarabok-galeria","timestamp":"2025. január. 24. 15:53","title":"Aki Don Quijote idealizmusával vívta a szélmalomharcait – galériánk Lukáts Andor színművészről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73a8a607-30ee-4cd4-8c39-24467c088c6f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Több millió forintos szállásdíjak és tízmillió forint fölötti magánrepülő-költségek szerepelnek Nagy Márton külföldi útjainak díjai között. A nemzetgazdasági miniszter lehajolt az apróért is, a diplomaták 40 eurós kiküldetési napidíját is lelkiismeretesen felvette.","shortLead":"Több millió forintos szállásdíjak és tízmillió forint fölötti magánrepülő-költségek szerepelnek Nagy Márton külföldi...","id":"20250107_Nagy-Marton-utazas-koltsegek-repules-szallas-ngm","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73a8a607-30ee-4cd4-8c39-24467c088c6f.jpg","index":0,"item":"a9552394-c7b3-4192-8aa3-6d788b4f32a4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250107_Nagy-Marton-utazas-koltsegek-repules-szallas-ngm","timestamp":"2025. január. 07. 09:32","title":"Magánrepülő Svájcba 15 millió forintért, szállás Párizsban 3,4 millióért – közzétették Nagy Márton utazásainak költségeit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a3bf6d7-ef96-4a38-a568-1d2048112900","c_author":"Szabó M. István","category":"360","description":"Bengyel Ádám, a FoxPost társalapítója és ügyvezetője decemberben még a csomagautomaták térnyeréséről és régiós tervekről nyilatkozott, ám a napokban távozott a fél éve külföldi kézbe került csomagküldő cégtől. Interjú.","shortLead":"Bengyel Ádám, a FoxPost társalapítója és ügyvezetője decemberben még a csomagautomaták térnyeréséről és régiós...","id":"20250302_hvg-bengyel-adam-interju-foxpost-csomagautomata-packeta-kiszallasjelzo","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a3bf6d7-ef96-4a38-a568-1d2048112900.jpg","index":0,"item":"2080299d-3cbe-42f9-9bdb-19d5b2efd160","keywords":null,"link":"/360/20250302_hvg-bengyel-adam-interju-foxpost-csomagautomata-packeta-kiszallasjelzo","timestamp":"2025. március. 02. 08:30","title":"Távozó FoxPost-vezér: A webshopok lassan követik a fogyasztói igényeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dee57e91-4a55-4f39-8875-b7aff5508918","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A 2023-as nettókat vizsgálta meg a GKI Gazdaságkutató Zrt.","shortLead":"A 2023-as nettókat vizsgálta meg a GKI Gazdaságkutató Zrt.","id":"20250106_Szetszakado-orszag-173-ezer-forintos-keresetbeli-kulonbseg-is-kialakult-egyes-telepulesek-kozott-GKI-Gazdasagkutato-elemzes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dee57e91-4a55-4f39-8875-b7aff5508918.jpg","index":0,"item":"5e3e64fa-00a0-414e-bb5a-56d54823c2d7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250106_Szetszakado-orszag-173-ezer-forintos-keresetbeli-kulonbseg-is-kialakult-egyes-telepulesek-kozott-GKI-Gazdasagkutato-elemzes","timestamp":"2025. január. 07. 06:15","title":"Szétszakadó ország: 173 ezer forintos keresetbeli különbség is kialakult egyes települések között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ac7428e-e70b-4ba7-9220-60dcaac09394","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Bengyel Ádám és Lányfalvi Péter befejezettnek tekintik küldetésüket a cég eladásával.","shortLead":"Bengyel Ádám és Lányfalvi Péter befejezettnek tekintik küldetésüket a cég eladásával.","id":"20250212_foxpost-bengyel-adam-lanyfalvi-peter-lemondas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ac7428e-e70b-4ba7-9220-60dcaac09394.jpg","index":0,"item":"58c8111d-3556-4526-b086-cae209fcc259","keywords":null,"link":"/kkv/20250212_foxpost-bengyel-adam-lanyfalvi-peter-lemondas","timestamp":"2025. február. 12. 19:06","title":"Távoznak a cégtől a Foxpost alapítói","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Így kerülheti el a zsúfolt pótlóbuszokat a metrófelújítás idején
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
A metrórekonstrukció mindig garantálható káosszal jár, márpedig nemsokára abból is a legnagyobb jön: novemberben indul a város legforgalmasabb vonalának, a 3-as metrónak a felújítása. Pótlóbuszból nem lesz hiány, de van pár ötletünk arra, miképp kerülheti el a használatukat úgy, hogy közben gyorsabban, és főleg kényelmesebben be is jut a városba. Szavazzon: Ön hogy fogja elkerülni a metrópótlókat?
Emlékszik még, milyen felfordulással járt, amikor egyszerre volt a Széll Kálmán tér felújítása, a 4-6-os pótlás, és fonódóvillamos-építés? Hasonló buli várható a 3-as metró felújításakor is. A hangulat felidézésére hallgassuk meg az alábbi számot!
A fővárosi közgyűlés döntése szerint a 3-as metróvonal infrastruktúrájának felújítása idén novemberben indul meg, és két ütemben zajlik majd: a Főmterv-Uvaterv Origo.hu által is közölt tervei szerint az első szakaszban Újpest-központ és a Lehel tér, valamint Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér között fogják buszokkal pótolni a 3-as metrót.
Stiller Ákos
Mindeközben sűrítik majd a Keletiig közlekedő 20E-t és 30-as családot, kettő helyett három kocsival, gyakrabban, és a Lehel térig hosszabbítva fognak közlekedni a 12-es villamosok Rákospalotáról, valamint a 34-es és a 106-os buszok Óbudáról járnának a Lehel térig.
A déli szakasz tehermentesítésére az M5-ös-bevezetőn a gyáli buszok és a 254E, valamint a 200E és a 136E is a Nagyvárad térig járna be, továbbá új buszjáratot indítanak 223E néven Pesterzsébet központja és a Boráros tér között.
A 3-as metró pótlására újra beindítják majd az 1A villamost is a Bécsi út/Vörösvári út és a Népliget között, és sűrítenék az 1-es, 2-es, 4-6-os, valamint a 14-es villamosok járatát, bár a körúti villamosok kapacitása így is a maximumán van.
Mindezek mellett természetesen a metrópótló buszok is mindenhol ott lesznek, 150 darabot vesznek erre a célra. Ám önmagában ezekkel helyettesíteni a csúcsidőben 2-3 percenként járó, kb. 1100 embert szállító metrószerelvényeket lehetetlen volna, a Főmterv számítsai szerint még akkor is csak legfeljebb a metró kapacitásának 70-80 százalékát tudnák elvinni, ha a másfél percenkénti lámpaváltásoknál kettesével tudnának áthaladni. A BKK szerda délután kiadott közleménye pedig arról ír, hogy a pótlóbuszjárat a metró utasforgalmának kb. 60%-át, férőhelykínálatának kb. 45%-át tudja pótolni, legalábbis a metró nyomvonalát követő buszjáraton ennél nagyobb kapacitás nem biztosítható.
Idejétmúlt szemlélet, hogy a főváros a metró pótlásakor szinte csak a megszokott megoldásokban tud gondolkodni, innovatív elképzelések nélkül - mondta a hvg.hu-nak Ekés András, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője, aki hiányolta pl. a metrófelújítás tervezéséből, hogy a metrót potenciálisan helyettesítő vasút- és villamoshálózat minimális fejlesztése nem képezte részét a keretnek, ennek hiányában viszont jelentősen több kötöttséggel kell szembenézni. Egy ekkora beruházásnál bele kellene, hogy férjen a 14-es villamos átadása óta kapacitáshiányos északi végállomásának fejlesztése, illetve - akár ideiglenes vágányokon - a villamosok behozatala a Nyugatiig. Ilyen ideiglenes vágányokat a Margit híd felújításánál is felfektettek a hídra, emlékeztetett a szakember.
Összeszedtünk pár alternatívát, amellyel talán kiválthatja a zötykölődést a metrópótló expresszbuszon, akinek nem fűlik a foga ehhez.
Itt az idő, hogy a vasút is besegítsen
Az első megoldás: Kőbánya-Kispest és a Nyugati pályaudvar között történetesen közlekedik vonat, csak ez nemigen szokott eszünkbe jutni. Úgy tudni, az onnan érkező vasúti kapacitás majdnem a maximumon van, de ha óránként még egy szerelvényt be lehetne szuszakolni ide, azzal lényegében már tízpercenként indulna egy vonat irányonként a két állomás között. Így már csak egy akadály maradt a metrópótló vasút előtt: az intercity- és gyorsvonatokra Budapesten belül nem érvényesek a BKK-bérletek, sőt a jegy mellé intercity- és gyorsvonati pótjegyet is kellene venni. A MÁV-nak tehát meg kellene egyeznie a fővárossal, hogy a metrópótlás ideje alatt BKK-bérlettel igénybe lehessen venni a vasutat Kőbánya-Kispest és a Nyugati között. Persze, sima személyvonatokkal is be lehet jutni a Nyugatiba, igaz akkor kevesebb vonat közül választhatunk. A Kökin eleve sokan leszállnak a vonatokról, tehát arra a Nyugatiig tartó párperces szakaszra vélhetően lenne elegendő hely, ha más nem, akkor álló.
Hasonlóan innovatív ötlet lenne az észak-pesti lakosoktól, ha a Nyugatiig a váci vasútvonalat használnák, amelyről Rákospalota-Újpestnél ugyanúgy át lehet szállni a 12-es és 14-es villamosra, mint a metrópótlón aszalódás után Újpest-központnál. Ráadásul itt csak személyvonatok közlekednek, melyekre pótjegy se kell, igaz, itt valamivel ritkábban járnak.
Magát a metrópótlózást is ki lehetne maxolni: Ekés András szerint az Üllői út és a Váci út is alkalmas arra, hogy legalább csúcsidőben, bizonyos megállókat kihagyó, gyorsjáratként is közlekedő metrópótlókat indíthassunk. Mivel az állomások egy része jóval forgalmasabb a többinél, lenne is relevanciája a csak néhány helyen megálló expressz metrópótlóknak, melyek így felvehetnék a versenyt még akár a metró menetidejével is, állítja a szakember.
De hogy a belvárost a pesti rakparton békésen elkerülők se meneküljenek a pótlódömpingtől: ott is közlekedhetne a metrópótlók egy része ritkább követéssel, a hidak alatt kialakított megállókból pedig egészen jól elérhető lenne a belváros, és kapcsolatot így is teremtene a 2-es és 4-es metróval, a 4-6-ossal és a 7-esekkel is.
Stiller Ákos
Bubival a belvárosban
Szintén némi tarifális innovációra volna szükség a következő ötlethez: ugyan, a metrórekonstrukció idején miért is ne vehetnék igénybe a BKK-bérletek tulajdonosai a közbringa rendszert - ingyen? A Bubinak vannak kihasználatlan kapacitásai, a bevételkiesést pedig talán elnézzük majd annak a pár embernek, aki mondjuk a Kálvin tér és a Nyugati között a bringasávban húz tovább, így mentesítve a túlterhelt autósávokat, a tömött villamosokat és a metrópótlókat is.
Gyalog, egészségesen!
A metrópótlás szűk keresztmetszete a Kiskörút lesz: itt van a legkevesebb hely, de itt a legrövidebbek megállók, ráadásul a pótlóbuszok a Ferenciek terét elkerülik: aki tehát a Ferenciek tere-Kálvin tér-Astoria-Deák tér négyszögben közlekedne, jó eséllyel így is sétára kényszerül. És Budapest gyönyörű belvárosában sétálni öt-tíz percet miért volna rosszabb, mint szaunázni egy metrópótló buszon?
A stoppolás az új tömegközlekedés!
Végezetül emlékezzünk vissza a BKV-sztrájkok idejére! A Negyedik köztársaság! nevű csoport által meghirdetett "BKV-pótló" nevű kezdeményezés egy szuperkorszerű formája volt az autómegosztásnak vagy a telekocsizásnak. Mint a szerveződés írta Facebook-oldalán: "ez egy jó alkalom arra, hogy megmutassa Budapest, mennyire képes segíteni önmagán, mennyire vagyunk képesek egy kicsit rendesek lenni egymással". Miért ne indulhatna most is újra ez a kezdeményezés? Sokan ülnek egyedül vagy másodmagukkal az autóban, akik szívesen beszélgetnének az úton, ez az egyszeri utasnak is remek muri lehet, ráadásul elkerülné a metrópótlókat.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?