Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"69611b1d-8373-4e35-bfdc-ac95682103d8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Első fokon két év börtönre ítélte a bíró K. Zoltánt, a büntetést három évre felfüggesztették. Az ügy viszont tovább folytatódik, mivel a vádlott és az ügyészség is fellebbezett.","shortLead":"Első fokon két év börtönre ítélte a bíró K. Zoltánt, a büntetést három évre felfüggesztették. Az ügy viszont tovább...","id":"20250217_Tizennegy-ev-utan-szuletett-dontes-a-dubajozos-ugyben","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69611b1d-8373-4e35-bfdc-ac95682103d8.jpg","index":0,"item":"52acffc8-4161-4ee5-9342-b5ef6fe773f3","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Tizennegy-ev-utan-szuletett-dontes-a-dubajozos-ugyben","timestamp":"2025. február. 17. 20:03","title":"Tizennégy év után született elsőfokú ítélet a dubajozós ügyben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8bdd52f-9bcb-4112-9ac0-831c3efa3a2f","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A hatóságok szerint a férfi véletlenszerűen választotta ki az áldozatait, és az utcán lőtte le őket.","shortLead":"A hatóságok szerint a férfi véletlenszerűen választotta ki az áldozatait, és az utcán lőtte le őket.","id":"20250103_rotterdam-orizetbevetel-gyilkossagok-gyanusitott","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8bdd52f-9bcb-4112-9ac0-831c3efa3a2f.jpg","index":0,"item":"293ce273-196f-412b-9530-86b94a84f870","keywords":null,"link":"/vilag/20250103_rotterdam-orizetbevetel-gyilkossagok-gyanusitott","timestamp":"2025. január. 03. 16:12","title":"Véget érhet a rotterdami rémálom azzal, hogy elfogták a gyilkosságsorozat elkövetésével gyanúsított férfit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d45b643b-1d2a-47a7-bacb-0b6dac80c65c","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A miniszterelnök szerint most lehet és kell nagyban gondolkodni.","shortLead":"A miniszterelnök szerint most lehet és kell nagyban gondolkodni.","id":"20250227_orban-viktor-haboru-vege","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d45b643b-1d2a-47a7-bacb-0b6dac80c65c.jpg","index":0,"item":"dd769ac2-da16-4a49-ae8d-d31125bd417a","keywords":null,"link":"/itthon/20250227_orban-viktor-haboru-vege","timestamp":"2025. február. 27. 18:28","title":"Orbán: A háborúnak vége van, 2025 lesz a béke első éve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"539b3e0c-ec42-4396-8c1f-02a9aa513f24","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Előbb-utóbb mindannyian megöregszünk, boldogan öregedni azonban már korántsem olyan magától értetődő. Ehhez próbálunk adni néhány fogódzót.","shortLead":"Előbb-utóbb mindannyian megöregszünk, boldogan öregedni azonban már korántsem olyan magától értetődő. Ehhez próbálunk...","id":"20250202_boldog-oregedes-szokasok-boldogsag","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/539b3e0c-ec42-4396-8c1f-02a9aa513f24.jpg","index":0,"item":"165fa642-423a-49c4-8515-8fec222b0120","keywords":null,"link":"/elet/20250202_boldog-oregedes-szokasok-boldogsag","timestamp":"2025. február. 02. 06:15","title":"Megfiatalodhat és boldogabb lehet, aki ezt a hét egyszerű szokást beiktatja az életébe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51644a94-43d3-4de6-b1d6-134d979c6a05","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az elmúlt évek egyik legnagyobb számlagyáras botrányában vállalta magára az apja és kollégája terhére rótt bűncselekményeket.","shortLead":"Az elmúlt évek egyik legnagyobb számlagyáras botrányában vállalta magára az apja és kollégája terhére rótt...","id":"20250114_Jellinek-Daniel-szamlagyaras-ugy-itelet","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51644a94-43d3-4de6-b1d6-134d979c6a05.jpg","index":0,"item":"4ec38ce1-8cf2-4544-96a9-1236a6733478","keywords":null,"link":"/kkv/20250114_Jellinek-Daniel-szamlagyaras-ugy-itelet","timestamp":"2025. január. 14. 10:35","title":"Jellinek Dánielt 250 milliós büntetésre ítélték a számlagyáras ügyben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09699d75-e2a9-4efb-949d-0e60c4c3edb6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"El tudtuk volna képzelni tíz éve, hogy Simicska Lajosé lesz 35 évre a teljes magyar gyorsforgalmi úthálózat? Hogy az ország második legnagyobb bankjában tulajdont szerez? Vagy hogy alig lehet úgy nyaralni, hogy ne az ő érdekeltségeibe fussunk bele? A G-nap tizedik évfordulóján összeszedtük, mennyire volt Simicska Lajos megkerülhetetlen a 2015-ös bukása előtti időkben, és mennyire megkerülhetetlen ma a NER elitje.","shortLead":"El tudtuk volna képzelni tíz éve, hogy Simicska Lajosé lesz 35 évre a teljes magyar gyorsforgalmi úthálózat...","id":"20250206_Simicska-10-ev-g-nap-meszaros-tiborcz-garancsi-ner-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09699d75-e2a9-4efb-949d-0e60c4c3edb6.jpg","index":0,"item":"4f02edaa-3bae-4dfe-97ac-685aa96e6b35","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_Simicska-10-ev-g-nap-meszaros-tiborcz-garancsi-ner-ebx","timestamp":"2025. február. 06. 07:00","title":"Gyenge kezdőnek tűnik Simicska Lajos ahhoz képest, amit az új NER-elit a G-nap óta elért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a78aea4e-c187-4065-9a51-0d00535458b1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Érdekes megállapításra jutottak kanadai és francia kutatók: napi öt percnyi extrém hidegnek való kitettség javíthatja az alvásminőséget.","shortLead":"Érdekes megállapításra jutottak kanadai és francia kutatók: napi öt percnyi extrém hidegnek való kitettség javíthatja...","id":"20250107_extrem-hideg-kriostimulacio-alvasminoseg","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a78aea4e-c187-4065-9a51-0d00535458b1.jpg","index":0,"item":"87e82eb9-a70c-47b6-829d-85f18092024b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250107_extrem-hideg-kriostimulacio-alvasminoseg","timestamp":"2025. január. 07. 08:03","title":"Rosszul alszik? Ez az 5 perces módszer segíthet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30e7f654-6dcc-4402-9e2f-4795582adbc2","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"A német cég résztulajdonosa a kínai autógyártónak. ","shortLead":"A német cég résztulajdonosa a kínai autógyártónak. ","id":"20250108_toltoallomast-nyit-Kinaban-a-Volkswagen-XPeng","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30e7f654-6dcc-4402-9e2f-4795582adbc2.jpg","index":0,"item":"eb44e1c8-5e17-4af9-b067-02c2d3eb2b9f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250108_toltoallomast-nyit-Kinaban-a-Volkswagen-XPeng","timestamp":"2025. január. 08. 08:05","title":"Összeáll a VW és az XPeng: 20 ezer töltőállomást nyitnak Kínában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A világörökségi cím is ugorhatna a rakpart lefedésével
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Rengeteg gyakorlati kérdést vetne fel Tarlós István legújabb ötletének megvalósítása, a pesti alsó rakpart befedése. Az utat például egy méterrel süllyeszteni kellene, vagy a felső rakpartot megemelni. És ez csak az egyik nehézség. Összegyűjtöttünk látványterveket is.
Nagyon drága lenne a pesti alsó rakpart befedése, és a gyakorlati problémákon túl az UNESCO világörökségi címét is veszélyeztethetné a megvalósítás – mondta a hvg.hu-nak Ongjerth Richárd, a Magyar Urbanisztikai Társaság elnökségi tagja. Tarlós István a Tv2 Mokka című műsorában beszélt arról, hogy a rakparti forgalom átszervezési tervei – korábban felvetődött teljes lezárás, sávszűkítés, illetve egyirányúsítás – mellett új lehetőségként felvetődött a Városházán, hogy az alsó rakpartot a felső síkjában lefedik és a felső területet kapnák meg a gyalogosok és kerékpárosok.
A BME tanára szerint a legfontosabb gyakorlati probléma az, hogy az alsó és a felső rakpart közötti szintkülönbség nincs 4,5 méter (a legtöbb helyen nagyjából 3 méter a távolság), amennyinek a magyar szabványok szerint egy fedett közlekedési szelvénynek lennie kell. Így viszont a tervet csak úgy lehet megvalósítani, hogy vagy az alsó rakpartot süllyesztenék bő egy méterrel, vagy a felsőt kellene megemelni. Ez már horribilis költségekkel járna. Ongjerth Richárd szerint így reálisan legfeljebb egyes szakaszokon lehetne lefedni a rakpartot, praktikusan azokon a részeken, ahol már ma is közösségi terek vannak a közelben, mint például a Március 15. tér.
Már a rendszerváltás előtt is
Az, hogy Budapest rekreációs szempontból „el van vágva” a folyótól, régóta probléma, így a rakpartok ilyen célú hasznosítása már a rendszerváltás előtt is felvetődött: 1986-ban azt tervezték, hogy a Hungária körút teljes kiépítése után zárják le az átmenő forgalom elől a pesti rakpartot. Akkor még azt gondolták, a Hungáriának lesz akkora forgalom-mentesítő hatása, hogy az ötlet kivitelezhető.
Szép lenne, jó lenne, de nagyon drága is - kattintson képeinkért!
szeretembudapestet.hu
A Szeretem Budapestet blog a Belgrád rakpart lefedésére készített terveket és látványterveket:
Pedig a budai és a pesti rakpartokat 1937-38-ban kifejezetten gyorsforgalmi céllal építették meg. „A város és a folyó kapcsolata mindig is az adott korszak társadalmi-gazdasági viszonyait tükrözte: a XIX. századig állatokat itattak a parton, a század végén kofahajók állomásoztak ott nagy számban (de a parlament helyén például fűrésztelep működött); a XX. században a közlekedési funkció került előtérbe, és úgy tűnik, most a rekreációs szempontok lesznek egyre erősebbek” – mondta Ongjerth Richárd.
Az építész szerint ugyanakkor a költségeken túl számos egyéb gyakorlati kérdés is adódik. Mi lesz például a 2-es villamossal (itt még a 4,5 méter magas „alagút” sem lenne elég), mi lesz a rakpartok műemléki védettségével, és főleg: sikerülne-e az UNESCO-val elfogadtatni a világörökséggé nyilvánított Duna-part komoly átépítését? Demszky Gáborék 2005-ben például éppen azért léptek vissza a budai alsó rakpart 4 sávossá alakításától, mert az UNESCO azzal fenyegetőzött: visszaveszi a címet a fővárostól. (Ongjerth Richárd emlékeztetett rá, hogy az ENSZ szakosított szervezete „nem szívbajos” ezen a téren: Drezdától is visszavették a címet egy autópálya-híd miatt, és a budai alsó rakpart szabálytalan átalakítása is azonnali műemléki vizsgálatot vont maga után 2010-ben.)
Lenézünk a Dunára?
Ha mindezek a kérdések tisztázódnak, már „csak” azt kellene kitalálni: mit is kezdjünk a lefedett szakaszokkal. „Ha a víz és a város között akarunk kapcsolatot teremteni, mi lesz majd a lefedett részeken? Egy korláton keresztül lenézhetünk a méterekkel alattunk folyó Dunára? Vagy lépcsőt építünk? Ebben az esetben komoly mederalakítási munkálatokra lenne szükség, ez ismét hatalmas költség lenne, és azt sem lehetne tudni, a folyó áramlását hogy befolyásolná, mi történne egy áradás esetén” – sorolta tovább a problémákat Ongjerth Richárd.
Mindezek után már tényleg „csak” egy kérdést kellene tisztázni: milyen reakciókat szülne az átalakítás az érintett negyedek lakói részéről: ha ugyanis uniós forrásból valósulna meg a beruházás – márpedig egyéb lehetőség nem nagyon mutatkozik –, akkor a társadalmi egyeztetésnek is fontos szerepe lenne, hiszen „balhés” beruházásokra az EU sem szívesen ad pénzt. Valószínűleg jellemzően a „szabadtéri” megoldások között kellene megkeresni az optimálist, gondolva arra is, hogy a rakpartok szélessége, magassága és parti kapcsolata, várható használata sem egységes egyik oldalon sem.
Kerestük a városháza kommunikációs osztályát, de kérdéseinket írásban kérték, választ későbbre ígértek.
Közlekedési káosz nélkül is sétánnyá alakítható a pesti alsó rakpart, igaz, drága megoldással. Egy tervező cég szerint a föld alá terelhetnék a járműveket, így a felszín a gyalogosoké és a kerékpárosoké lehetne – írja a Blikk.
A pesti alsó rakpart belvárosi szakaszának forgalomcsillapításával számol az ősszel a fővárosi közgyűlés elé kerülő rakpartfejlesztési koncepció. A legpuhább verzió szerint 30-40 km/órás sebességhatár és járdaszintre emelt zebrák segítenék elő az új Duna-parti sétány elérését, a köztes változat egyirányúsítással és egy sáv elvételével operál, míg a legdurvább forgatókönyv szerint kizárnák a teljes autós forgalmat – számolt be az Index.
Egy hónapja zárták le a Budai alsó rakpartot a Rákóczi hídtól az észak felé autózóknak. A lezárás egészen a Halász utcáig tart. A dél felé igyekvők viszont kaptak egy ideiglenes kétsávos „városi autópályát”.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?