Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3a398f7b-c775-4071-9e2e-9e3e8e37a20e","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Ezres nagyságrendben kerültek Tuzson Bence miniszter asztalára tavaly megfigyelési kérelmek nemzetbiztonsági okból. Nem tudni, ebből mennyit hagytak jóvá, így azt sem, hány ember után kutakodtak a titkosszolgálatok kormányzati engedéllyel. Kiderült viszont, hogy a tárca évek óta alap nélkül ködösít a témában.","shortLead":"Ezres nagyságrendben kerültek Tuzson Bence miniszter asztalára tavaly megfigyelési kérelmek nemzetbiztonsági okból. Nem...","id":"20250211_Napi-3-4-titkos-megfigyelesrol-is-dontottek-az-Igazsagugyi-Miniszteriumban-tavaly-kozben-melyul-a-hazugsagspiral-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a398f7b-c775-4071-9e2e-9e3e8e37a20e.jpg","index":0,"item":"48477123-94b4-4b7e-beaa-37fd7fffc730","keywords":null,"link":"/itthon/20250211_Napi-3-4-titkos-megfigyelesrol-is-dontottek-az-Igazsagugyi-Miniszteriumban-tavaly-kozben-melyul-a-hazugsagspiral-ebx","timestamp":"2025. február. 11. 13:10","title":"Napi 3-4 titkos megfigyelésről is döntöttek az Igazságügyi Minisztériumban tavaly, de követhetetlenül ködösítenek a témában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4705259-2872-44de-8cd7-f157b41cd028","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Európa ugyanis többet áldozott Ukrajnára, mint az Egyesült Államok.","shortLead":"Európa ugyanis többet áldozott Ukrajnára, mint az Egyesült Államok.","id":"20250218_eu-usa-ukrajna-tamogatasok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4705259-2872-44de-8cd7-f157b41cd028.jpg","index":0,"item":"e1814b56-8e5c-46da-b9f8-ee0839181651","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250218_eu-usa-ukrajna-tamogatasok","timestamp":"2025. február. 18. 11:50","title":"Nem igaz Trumpék fő érve, amivel kizárták Európát az Ukrajnát érintő tárgyalásokból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e35bca5e-15fc-4530-8e7d-6a28d1abb389","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A fiatal karbantartónak öltözve bemászott a repülőtérre és felment egy repülőgépre.","shortLead":"A fiatal karbantartónak öltözve bemászott a repülőtérre és felment egy repülőgépre.","id":"20250306_repulogep-soretes-puska-melbourne","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e35bca5e-15fc-4530-8e7d-6a28d1abb389.jpg","index":0,"item":"2a0fea62-0b1b-40ca-b64c-9fca886d7e47","keywords":null,"link":"/elet/20250306_repulogep-soretes-puska-melbourne","timestamp":"2025. március. 06. 14:43","title":"Az utasok nyomták le azt a fiatalt, aki sörétessel szállt fel a repülőgépre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98631bc7-9d9e-44d4-a678-075e694b8fd5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szinte még fel sem ocsúdott a sokkból a Nyugat azok után, hogy a kínai DeepSeek bemutatta a saját mesterséges intelligenciáját, az R1-et, a vállalat már a következő modell kiadására készül.","shortLead":"Szinte még fel sem ocsúdott a sokkból a Nyugat azok után, hogy a kínai DeepSeek bemutatta a saját mesterséges...","id":"20250227_deepseek-r2-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98631bc7-9d9e-44d4-a678-075e694b8fd5.jpg","index":0,"item":"96020cf2-9580-44d7-9fd6-eba8ed6eb091","keywords":null,"link":"/tudomany/20250227_deepseek-r2-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. február. 27. 13:03","title":"Újra felforgatná a piacot a kínai DeepSeek, a vártnál hamarabb jöhet az új kínai mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ad425ef-137e-4281-9172-72b1a0225b5f","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A magyar diplomácia vezetője szerint az oroszok kémeinek kiáltották ki a magyar kormányt, pedig csak a háború tárgyalásos megoldását szorgalmazták. ","shortLead":"A magyar diplomácia vezetője szerint az oroszok kémeinek kiáltották ki a magyar kormányt, pedig csak a háború...","id":"20250217_Az-orosz-allami-media-is-fontosnak-tartotta-idezni-Szijjarto-Petert-aki-arrol-beszelt-a-parizsi-csucs-resztvevoi-meg-akarjak-akadalyozni-a-beket","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ad425ef-137e-4281-9172-72b1a0225b5f.jpg","index":0,"item":"08ed3ceb-2357-44d4-9952-ed5e23ab3ddc","keywords":null,"link":"/vilag/20250217_Az-orosz-allami-media-is-fontosnak-tartotta-idezni-Szijjarto-Petert-aki-arrol-beszelt-a-parizsi-csucs-resztvevoi-meg-akarjak-akadalyozni-a-beket","timestamp":"2025. február. 17. 11:20","title":"Az orosz állami média csak úgy issza Szijjártó Péter szavait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc5a3d36-d82f-48d6-98c4-839498797818","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250110_Marabu-Feknyuz-Elorehozott","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc5a3d36-d82f-48d6-98c4-839498797818.jpg","index":0,"item":"2bd2415c-4cd0-4718-a27e-aed7bac0819b","keywords":null,"link":"/itthon/20250110_Marabu-Feknyuz-Elorehozott","timestamp":"2025. január. 10. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Előrehozott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a345e8e-6082-44a8-b00c-5a6273664bbb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Nvidia vezérigazgatója, Jensen Huang Las Vegasban mutatta be a Blackwell-család tagjait, amihez négy videokártya tartozik. A legizgalmasabb ezek közül egyértelműen az RTX 5070.","shortLead":"Az Nvidia vezérigazgatója, Jensen Huang Las Vegasban mutatta be a Blackwell-család tagjait, amihez négy videokártya...","id":"20250107_nvidia-grafikus-kartya-videokartya-grafikus-processzor-rtx-5070-rtx-5080-rtx-5090","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a345e8e-6082-44a8-b00c-5a6273664bbb.jpg","index":0,"item":"91e4df3d-5526-41be-8b79-7f93d8a81453","keywords":null,"link":"/tudomany/20250107_nvidia-grafikus-kartya-videokartya-grafikus-processzor-rtx-5070-rtx-5080-rtx-5090","timestamp":"2025. január. 07. 14:03","title":"Itt vannak az Nvidia új videokártyái, csúcsteljesítményt ad alapáron a gyártó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"308b13b1-d77d-42f7-8573-f7c780767ecb","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Öt évre köthetnek szerződést a felek, Elon Musk cége az olasz kormány telekommunikációjának biztonságáért felelne.","shortLead":"Öt évre köthetnek szerződést a felek, Elon Musk cége az olasz kormány telekommunikációjának biztonságáért felelne.","id":"20250106_olaszorszag-spacex-telekommunikacios-szerzodes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/308b13b1-d77d-42f7-8573-f7c780767ecb.jpg","index":0,"item":"5b02ccf0-08e9-4797-85f6-51453ba07e56","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250106_olaszorszag-spacex-telekommunikacios-szerzodes","timestamp":"2025. január. 06. 09:34","title":"Másfél milliárd eurót fizethet Olaszország a SpaceX-nek biztonsági szolgáltatásokért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az első gyomrost a kormány, a másodikat az IMF adhatja a BKV-nak
szerző:
Kapcsándi Dóra
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Nem tűzi napirendjére a BKV pénzügyi stratégiáját szerdán a kormány - értesült a hvg.hu, bár fővárosi forrásaink még szerda reggel is abban bíznak, hogy erre mégis sor kerül. Ez azt jelenti, hogy noha a finanszírozáshoz szükséges pénz megvan, a közlekedési társaság nem tudja újrakötni a hétvégén lejáró közszolgáltatási szerződést, ezért májustól kérdésessé válik a cég működése. Ráadásul a hétfőn nyilvánosságra hozott Széll Kálmán-terv 2.0 újabb lyukakat üt a főváros büdzséjén, egy kormányzati forrásunk szerint pedig egy IMF-hitelmegállapodással még nehezebb helyzetbe juthat a BKV.
Bár elvileg finisébe értek a BKV-tárgyalások a főváros és a kormány között, és a hétfői hírek még arról szóltak, hogy már csak a kormánynak kell szerdán elfogadnia a stratégiát, a hvg.hu információi szerint erre lehet, hogy nem kerül sor, a kormány napirendjére sem veszi a BKV finanszírozásának rendezését. Megállapodás hiányában viszont nem köthető újra a hétvégén lejáró közszolgáltatási szerződés a főváros és a BKV között. A főpolgármester a februári tárgyalások megkezdése óta végig optimistán nyilatkozott, ám városházi források szerint mára „Tarlós István kincstári optimizmusán” kívül semmi sem maradt. Jelzésértékű az is, hogy míg a tárgyalások előtt és alatt végig hosszú távú stratégia kidolgozásáról beszéltek, egy hete Tarlós már csak középtávú stratégiáról beszélt. A főváros és a Századvég Gazdaságkutató Zrt. által megfogalmazott dokumentumban találtak ugyan egy-két olyan pontot, amelyet mind a kormány, mind a főváros támogatna - ezek közül például a dugódíj és az elektronikus jegyrendszer bevezetését már a Széll Kálmán-terv 2.0 is tartalmazza -, ám ezek nem biztosítanak elegendő bevételt a főváros számára a BKV finanszírozására. A tárgyalásokra rálátó forrásunk úgy nyilatkozott: a készülő stratégia gyakorlatilag csak az elveket fekteti le azzal, hogy a konkrétumok kidolgozására később kerül sor. A kérdés csak az, ha eddig nem sikerült konszenzusra jutniuk a feleknek, milyen fordulópont következhetne be, amitől megváltozhatnának az álláspontok. Forrásaink ugyanis ilyet nem látnak.
2012-re van pénz, szerződés nélkül viszont leáll a BKV
Közszolgáltatási szerződés hiányában elvileg nem finanszírozható állami támogatással a BKV, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy május 1-től csődbe megy a cég. Pedig a főváros teljesítette a kormánnyal kötött korábbi megállapodás rá eső részét, vagyis hogy minden állami forinthoz hozzátesz 1 forint önkormányzati pénzt. Épp emiatt módosítják szerdán a költségvetést.
Az előterjesztés szerint a fővárosi tulajdonban lévő intézményektől korábban zárolt 10 százalékból 6,09 százaléknyi zárolt összeget végleg elvesznek és a BKV-ra fordítanak: ez körülbelül 6 milliárd forintot jelent. Emellett a főváros adott 15 milliárd forintot - fejlesztésről átcsoportosítva 6 milliárdot és 9 milliárdot szabad pénzmaradványból -, a BKV megtakarításából pedig újabb 5 milliárdot biztosítanak. Ingatlan többletbevételéből 4,7 milliárd folyik be, a Csarnok és Piacigazgatóság ad 1,5 milliárd forintot, szabad pénzmaradványból pedig körülbelül 4 milliárdot tudnak a BKV-ra fordítani. A kormánynak sokat nem kellene hozzátenni, hiszen a 32 milliárd forintos normatív támogatást korábban zárolták, az az összeg rendelkezésre áll továbbra is.
Tarlós szűkszavúan nyilatkozik csak
Stiller Ákos
Ha valahogy mégis meg tudnak egyezni a közszolgáltatási szerződésről, akkor is kérdéses még, hogy 2013-tól miből működhetne tovább a BKV. Amennyiben nem biztosítanak plusz bevételi forrást a fővárosnak, a BKV drasztikus jegyáremelésre kényszerül. Ezt korábban mind Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetője, mind Tarlós el akarta kerülni, mivel a jegyáremelés nem feltétlenül hozza be a kívánt bevételt, sokan inkább a bicikliznének, autóznának, vagy megpróbálnak inkább bliccelni. A koncepcióban szintén felvetődött a járatritkítás lehetősége is, amelyet korábban a főváros és a BKK szintén nem támogatott, ám forrás hiányában rákényszerülhet a BKV.
Egy másik hátráltató tényező, hogy a hétfőn nyilvánosságra hozott Széll Kálmán-terv 2.0 már tartalmazza azt a megszorítást, amiről korábban csak a háttérben beszéltek a Városházán: a kormány jövőre 10 milliárd forinttal kevesebbet fordít a közösségi közlekedésre, majd fokozatosan egy fillért sem ad a BKV-ra, csupán a bevételt hozó fejlesztésekbe akar beszállni, például az elektronikus jegyrendszer kiépítésébe, amelyet döntően uniós forrásból hoznának létre, valamint új járművek vásárlásába. A kormány a dokumentumban támogatja az inflációt követő díjemelési rendszert, vállalja, hogy uniós források felhasználásával megújítja a járműparkot és a dugódíj infrastruktúrájának kiépítését. A dugódíj bevezetésének többek között előfeltétele a megfelelő számú P+R parkoló megléte.
Egy kormányzati forrásunk szerint a cég helyzete miatt a főváros a felelős: nekik kellett volna még a konvergenciaprogram előtt megállapodniuk, akkor elkerülhették volna a tízmilliárdos vágást - ami nem is biztos, hogy az utolsó. "A főváros húzta az időt, míg végül a kormány verte le az első cölöpöt a cég finanszírozásával kapcsolatban. A másodikat pedig majd az IMF fogja" - mondta sejtelmesen forrásunk, akinek szavait alátámaszthatja, hogy a Valutaalap előszeretettel "utazik" a tömegközlekedési cégekre, például a szomszédos Bukarestben is komoly költségcsökkentést írt elő, ami a metró járatritkításához vezetett.
Fónagy még optimista
Orbán Viktor miniszterelnök péntek este kinevezte Fónagy Jánost a közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztossá. Fónagy ebbéli minőségében a BKV-ért is felelős lesz. A hvg.hu kérdésre, miszerint hogyan látja a BKV helyzetét, Fónagy hétfőn azt mondta: a BKV teljesítménye szerinte nem marad el a nyugati nagyvárosok közösségi közlekedésétől, csupán az a különbség, hogy ezt a BKV kedvezőtlenebb műszaki feltételek között teszi. „Szakmailag tehát nagyon jól teljesít a BKV” - állította a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára.
Fónagy úgy vélte, a hétfőn elfogadott személyszállítási törvénnyel ráadásul a BKV mint közszolgáltató finanszírozása kiszámíthatóbbá válik. A július 1-jén életbe lépő törvény rögzíti, hogy a személyszállítási közszolgáltatási szerződés része egyebek mellett a közszolgáltatási menetrend. A közszolgáltatási szerződésnek többek között tartalmaznia kell a szolgáltatási feladatokat, a mennyiségi és minőségi feltételeket, a műszaki és technikai elvárásokat, az alvállalkozó bevonására vonatkozó kikötéseket, az igényvezérelt szolgáltatás lehetőségét, a közszolgáltatások díjait, pótdíjait, a díjalkalmazás feltételeit. A törvény szabályozza a sztrájk idején nyújtandó még elégséges szolgáltatást is a közforgalmú közlekedésben.
A pénz meglenne 2012-re, szerződés nélkül viszont nem járhatnak a buszok
MTI / Máthé Zoltán
A hétvégén lejáró közszolgáltatási szerződés nélkül viszont a BKV finanszírozása kérdésessé válik. Horváth Csaba, a fővárosi MSZP-frakció vezetője szerint ez arra utal, hogy a kormány privatizálni akarja a BKV-t. „Több év állt volna rendelkezésre a szerződés megkötésére, a végén már csak ideiglenes szerződésről beszéltek. Eszerint nincs meg a kormányzati szándék a megállapodásra” - közölte Horváth. Februárban ugyanakkor Varga Mihály, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár azt mondta: az állam nem tudja átvenni a tulajdonosi jogosítványokat, de fontosnak érzi, hogy Budapest kezelni tudja a közlekedési cég problémáját.
A bankokkal is meg kell még állapodni
Tarlós januárban kongatta meg a vészharangot, és a BKV csődjével fenyegetett, amennyiben az állam nem ad támogatást a közösségi közlekedéshez és a lejáró hitelekhez A kormánnyal való tárgyalások az ügyben február óta folynak. A hitelek refinanszírozásáról is az utolsó pillanatban született döntés: az állam végül megadta a bankok által kért kezességvállalást. Április 3-án megjelent a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amelyben rögzítik, hogy a kormány legfeljebb 63,1 milliárd forintig egyedi állami készfizető kezesség mellett támogatja a fővárost a BKV-hitelek megújításában. Ezt követően április elején egy 3 hónapos „stand still” megállapodást írtak alá a hitelező bankokkal. Ez alatt az idő alatt kell a bankokkal a refinanszírozásról megállapodni.
Tarlós szinte hetente közölte, hogy a BKV finanszírozásáról is egyre jobban közelednek a megállapodáshoz a kormánnyal, de minden egyes alkalom után az derült ki, hogy még súlyos milliárdok hiányoznak, csupán a bevétel egyharmadát sikerült körvonalazni.
A hvg.hu megkereste ezzel kapcsolatban a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatóját, aki egyelőre nem kívánta kommentálni értesüléseinket.
A hvg.hu úgy értesült, hogy a kormány mai ülésén a BKV megsegítéséről döntött. Részletek egyelőre nem ismertek. A fővárost szorítja az idő, mivel 19-én lejár az első olyan hitelcsomag, amelyet már nem tudnak kifizetni.
A kormány a szerdai ülésén várhatóan dönt arról, hogy biztosítja a BKV jelenlegi, 63 milliárd forintos adósságállománya számára az állami garanciát - közölte Tarlós István (Fidesz-KDNP) főpolgármester hétfőn.
Folytatódnak az egyeztetések a kormány és a főváros között a BKV finanszírozásának hosszú távú rendezéséről. Addig is a Fővárosi Közgyűlés ma újabb 5 milliárdról döntött, amit a most lejáró hitelének törlesztésre fordíthat a cég. Kormánypárti képviselők szerint a kabinet addig akarja préselni a fővárost, amíg az utolsó szabad forintot is ki nem izzadja magából. Az ellenzék viszont úgy látja: a kormány csak akkor adna pénzt, ha a fővárosi források már végképp kimerültek, amitől a BKV, de akár a főváros is bedőlhet.
A BKV soha nem látott anyagi helyzetbe kerülhet, ha rendezik adósságállományát - mondta a főpolgármester az InfoRádió Aréna című műsorában. Tarlós István hozzátette: valamilyen adót biztosan ki kell vetni.
A BKV saját buszaival váltanák ki a járatokat a sikertelen pályáztatás miatt május elsejével alvállalkozói szerződés nélkül maradt vonalakon - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerdán az MTI-vel.
További 15 milliárd forintot kaphat a BKV a működésére, ha a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdán elfogadja Bagdy Gábor pénzügyi főpolgármester-helyettes költségvetés-módosításról szóló javaslatát.
A hvg.hu információi szerint Tarlós István főpolgármester és Varga Mihály, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár még a héten egyeztet a BKV hosszú távú finanszírozásáról. A koncepció nagyjából kész, a jövő héten a kormány elé terjesztik. Úgy tudjuk, négy-öt javaslatot tekintve van egyetértés a felek között. Azt egyelőre nem tudni, a jövőben a kormány vagy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) lesz-e a közösségi közlekedés megrendelője. Úgy tudjuk, a kormány a működtetésből ki akar szállni, csupán a fejlesztésekhez járulna hozzá.
A kormány és a főváros BKV-finanszírozásról zajló tárgyalásán egyelőre csak a szükséges pénzek egyharmadára találtak forrást - értesült a hvg.hu. A kabinet információink szerint nyitott az elektronikus jegyrendszer és a dugódíj bevezetésére, ám egyelőre elzárkózik az adóemeléstől és az új adók bevezetéséről. A főváros szerint viszont enélkül nem lesz meg a szükséges fedezet a BKV hosszú távú működtetésére.
Egy rádióban jutott állandó szerephez a BKV-tól kis híján elbocsátott vicces buszsofőr. Bócsa Viktor sajátos közlekedési információkkal látja majd el a hallgatókat - írja a Bors.
Ha az állam nem fizet, a bankok egymással versenyt futva nyújtják majd be az igényüket államilag garantált hitelek mielőbbi kifizetésére. Nagyjából ez a képlet ma a fővárosi közlekedési vállalat finanszírozása ügyében. Ma lejár egy ötmilliárdos, egy héten belül további két, összesen több mint hétmilliárdos hitel.
Buszokat gyártana a fővárosnak a Kravtex-Kühne-cégcsoport, amennyiben megindul a buszos személyszolgáltatás kiszervezése. Egyelőre még raktárra készülnek a tavaly már Budapesten tesztelt járművek.
A Magyar Közlönyben kedden megjelent az a kormányhatározat, amely a BKV-hitelekhez nyújtandó állami kezességvállalásról szól. Ebben a nemzetgazdasági miniszter június 20-ig kap időt, hogy elkészítse az egyedi állami kezességvállalásról szóló előterjesztést. Egyelőre nem tudni, ezt hogyan valósítanák meg.
A főpolgármester szerint a napokban megállapodhat a kormány és a főváros a BKV középtávú működési feltételeiről, így esetleg április 30-a előtt végleges közszolgáltatási szerződést köthet az önkormányzat a tömegközlekedési társasággal.
A kormány szerdai döntése április végéig megmenti ugyan a BKV-t a csődtől, a hosszú távú megoldás ugyanakkor még várat magára. A fővárosnak meg kell alkotnia, a kormánynak pedig el kell fogadnia a közlekedési koncepciót, illetve tartani kell azt a megállapodást, hogy minden állami forint mellé ugyanannyit letesz az önkormányzat is.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?