Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bd4195e6-ed05-4863-856c-290a5c4a6449","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Fábry Sándor csalódott a NER-ben. „Ezektől” már nem vár semmit. Pedig még Kossuth-díjat, meg világ körüli utat, szülinapi ajikat is megérdemelne. Fábrynak – gondolhatja – több jár, hiszen ő a liberális akolt hagyta ott a Fideszért, és saját hitelét adta be a Fidesz Zrt.-be, azt, ami más NER-celebnek soha nem volt.","shortLead":"Fábry Sándor csalódott a NER-ben. „Ezektől” már nem vár semmit. Pedig még Kossuth-díjat, meg világ körüli utat...","id":"20250107_Fabrynak-igaza-van-hamvay-peter-velemeny","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd4195e6-ed05-4863-856c-290a5c4a6449.jpg","index":0,"item":"74ce2053-c5f2-4c32-8b31-2475cb76f2e4","keywords":null,"link":"/360/20250107_Fabrynak-igaza-van-hamvay-peter-velemeny","timestamp":"2025. január. 07. 12:55","title":"Hamvay Péter: Fábry Sándornak igaza van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d38932c0-a73b-4132-a513-9688c918e4cd","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Miniszterelnök – független sajtó: 2 – 0.","shortLead":"Miniszterelnök – független sajtó: 2 – 0.","id":"20250226_Orban-Viktor-sajtoper-Klubradio-Kuria-SPAR","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d38932c0-a73b-4132-a513-9688c918e4cd.jpg","index":0,"item":"7a0a8249-963b-4f8a-813a-e8d3cc291f77","keywords":null,"link":"/itthon/20250226_Orban-Viktor-sajtoper-Klubradio-Kuria-SPAR","timestamp":"2025. február. 26. 12:38","title":"Újabb sajtóperben fordított Orbán Viktor javára a Kúria","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5619cd19-d324-4fbb-81be-d2cbc264bf0e","c_author":"Kuglics Sarolta (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Megsokszorozódtak az Európai Unió kiadásai az elmúlt öt évben, a hitelek rendezésében a tagállamok pénzügyi közreműködésére az eddiginél is jobban számíthat az Európai Bizottság.","shortLead":"Megsokszorozódtak az Európai Unió kiadásai az elmúlt öt évben, a hitelek rendezésében a tagállamok pénzügyi...","id":"20250224_koltsegvetes_eu_hitel_unios-forrasok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5619cd19-d324-4fbb-81be-d2cbc264bf0e.jpg","index":0,"item":"24ecb29d-e84b-4d99-af95-e28589b528f6","keywords":null,"link":"/eurologus/20250224_koltsegvetes_eu_hitel_unios-forrasok","timestamp":"2025. február. 24. 15:24","title":"„Az engedetlen tagállamokat büntetik” – a költségvetésről vitáztak az Európai Parlamentben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d27aa1a-9b62-4cdd-9767-fafb6bee10f2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A japán gyártó tavaly minden korábbinál több új autót értékesített Magyarországon.","shortLead":"A japán gyártó tavaly minden korábbinál több új autót értékesített Magyarországon.","id":"20250109_a-toyota-uralja-a-magyar-piacot","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d27aa1a-9b62-4cdd-9767-fafb6bee10f2.jpg","index":0,"item":"00fb4c8c-272a-4b31-8089-f7c401fbc941","keywords":null,"link":"/cegauto/20250109_a-toyota-uralja-a-magyar-piacot","timestamp":"2025. január. 09. 07:11","title":"A Toyota uralja a magyar piacot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"285124d0-6fec-4305-ab50-64861c87a124","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ha a képviselő-testület nem lép, a kormányhivatal bírósághoz fordul. ","shortLead":"Ha a képviselő-testület nem lép, a kormányhivatal bírósághoz fordul. ","id":"20250109_kiss-laszlo-obudai-polgarmester-letartoztatas-sara-botond-torvenyessegi-felhivas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/285124d0-6fec-4305-ab50-64861c87a124.jpg","index":0,"item":"e3ad5b97-4640-4272-ba76-d5065c23e6cb","keywords":null,"link":"/itthon/20250109_kiss-laszlo-obudai-polgarmester-letartoztatas-sara-botond-torvenyessegi-felhivas","timestamp":"2025. január. 09. 12:21","title":"Sára Botondék visszafizettetnék az óbudai polgármesterrel a börtönből felvett fizetését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b84fa09-82a5-46d5-986a-35e0fd568cd9","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Három erős ráutaló jel, hogy feleslegesen strapálod magad az online társkeresőn.","shortLead":"Három erős ráutaló jel, hogy feleslegesen strapálod magad az online társkeresőn.","id":"20250109_online-randi-into-jel-testbeszed","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b84fa09-82a5-46d5-986a-35e0fd568cd9.jpg","index":0,"item":"5251ffdd-60a2-44d3-a1aa-44183fc555a1","keywords":null,"link":"/elet/20250109_online-randi-into-jel-testbeszed","timestamp":"2025. január. 09. 06:03","title":"Online randis „testbeszéd” – három intő jel, hogy nem érdekled a párod","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b2d91e97-f510-4279-b855-e8226831a5cf","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A nyertes mind az öt fő számot és mindkét Joker nyerőszámot eltalálta a brit EuroMillions lottón, ezzel 83,5 millió fonttal (40,5 milliárd forinttal) lett gazdagabb, ami minden idők 23. legnagyobb nyereménye.","shortLead":"A nyertes mind az öt fő számot és mindkét Joker nyerőszámot eltalálta a brit EuroMillions lottón, ezzel 83,5 millió...","id":"20250206_Ket-het-utan-jelentkeztek-a-vilag-egyik-legnagyobb-lottonyeremenyeert","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2d91e97-f510-4279-b855-e8226831a5cf.jpg","index":0,"item":"86bb1451-818c-4a41-82d2-53c2e8e1542c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Ket-het-utan-jelentkeztek-a-vilag-egyik-legnagyobb-lottonyeremenyeert","timestamp":"2025. február. 06. 22:03","title":"Két hét után jelentkeztek a világ egyik legnagyobb lottónyereményéért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f9c5fc7d-b1e5-44b6-bad3-e721d9e40c1c","c_author":"Földes Márton","category":"360","description":"Trump aránytalan finanszírozásra és túlzott kínai befolyásra hivatkozva léptetné ki az USA-t az Egészségügyi Világszervezetből, ám a problémás jogi folyamathoz kevésnek tűnik egy elnöki rendelet. Az amerikai hozzájárulás Washingtonból nézve aprópénz, kiesésével mégis mindenki, még az USA is nagyot veszít. Kína előtt pedig új lehetőségek nyílhatnak.","shortLead":"Trump aránytalan finanszírozásra és túlzott kínai befolyásra hivatkozva léptetné ki az USA-t az Egészségügyi...","id":"20250131_hvg-who-usa-kilepes-kina","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f9c5fc7d-b1e5-44b6-bad3-e721d9e40c1c.jpg","index":0,"item":"5d4656b8-ea14-4f1f-9d5a-0cc73258ac66","keywords":null,"link":"/360/20250131_hvg-who-usa-kilepes-kina","timestamp":"2025. január. 31. 12:17","title":"Hosszú folyamat lesz az amerikai kilépés a WHO-ból, de már látszik, hogy Kínán kívül mindenki veszít vele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Új szereplő lépett a taxis piacra. Az okokat a szaktársak is csak találgatják. A zöld civilek viszont lelkesen támogatják a céget - bár igazgatójuk csak a bemutatkozó sajtótájékoztatón ismerte meg a cégvezetést.
Így akar a Zóna nevet szerezni magának a belvárosban, hiszen eddig csak reptéri fuvarozóként ismerték – mondta egy taxis, akit arról kérdeztünk, mit tud a jövő év elején induló, a legújabb környezetvédelmi előírásokat szem előtt tartó, s elektormos autókat is a jövőben üzembe helyező Green Taxiról. Egy másik sofőr szintén a Zóna érdekeltségi körébe sorolta az új szolgáltatót. Olyan vélemény is van taxis körökben, miszerint a cég előre menekült, gyakorlatilag biztos volt benne, hogy tavasszal újrázhat a reptéri tenderen, s ehhez rukkolt elő valami újdonsággal. „Ha kimegy a reptérre, már lát Green Taxi feliratos autókat” - mondták az egyik társaságnál, míg másutt azt pedzegették, vajon miként zajlik majd le a váltás a reptérről távozni kényszerülő Zóna és az új cég, a Főtaxi között. (A Zóna zöldfordulatára már korábban is utaltak jelek. Lapunk 2008 júniusában írta meg, hogy a tervek szerint néhány éven belül környezetkímélő autókra cseréli le flottáját a budapesti repülőtér hivatalos taxiszolgáltatója, a Zóna Taxi.) Egyes felvetések szerint akkor járhatna jól a cég, ha a belvárosba csak környezetbarát taxikat engednének be - de egyelőre mindez csak spekuláció.
Ami biztos, a Green Taxit bemutató sajtótájékoztatón csak a két cég közötti együttműködést ismerte el Simon Géza, cégalapító, a tulajdonosi átfedést tagadta. A közös munkát eltagadni persze nehéz lett volna, mert a Green Taxi hívásai a Zóna diszpécserszolgálatára futnak be. A társaságot ráadásul az a hárommilliós jegyzett tőkéjű Green Taxi Kft. üzemelteti, melynek egyik tulajdonosa a Green City Future Zrt. Utóbbinak csak egy részvényese ismert, a Beri Hun Betéti Társaság, amely ugyanarra a címre van bejegyezve, mint a Zóna Taxi, a XII. kerületben. Megkeresésünkre Simon Géza hangsúlyozta: nincs tulajdonosi átfedés, csak együttműködés a Zóna Taxival, amelyre elsősorban azért esett a befektető választása, mert korábban is hangsúlyt fektetett arra, hogy a környezetvédelmi szempontoknak megfelelő autókat vásároljon. A befektető kilétét firtató kérdésre válaszolva azt mondta: a magyar származású angol üzletember, Tarnóy Péter vezette befeketetői csoport érdekeltsége a Green Taxi Kft. (Tarnóy volt az, akinek a segítségével Bernard Matthews angol üzletember a rendszerváltás után beruházásba kezdett Magyarországon, és 1993-ban privatizálta a sárvári pulykafeldolgozót, amelyet SáGa Foods Zrt. néven működtetett - írta 2007-ben a HVG Pulykamérleg című cikkében a madárinfluenza kapcsán.)
A cég 200 forint körüli tarifákat ígér, amelyre az általunk megkérdezett taxipiaci szereplők azt mondták, hogy irreális. „Lefelé pörög az árverseny, ami egyrészt nagyon sokat árt a szakmának, a szolgáltatásnak, a taxisoknak, másrészt lehetetlenné teszi, hogy valaki ilyen árakon életben maradjon a piacon”- mondta egyikük, hozzátéve, szerinte ezzel a tarifával maximum egy évig maradhat meg a fővárosi taxisok között. Simon Géza azonban azt mondja: nincs ezzel a tarifával semmi baj, meg lehet belőle élni. "Már most folynak olyan tárgyalásaink a környezetvédelmet szem előtt tartó nagy cégekkel, akik minket szeretnének választani, mert nem érik be a takarékos izzóval és számítógéppel"- magyarázza. A kérdésre, hogy számítanak-e környezetbarát autókra fazonírozott belvárosi behajtási rendre, azt mondja: ők nem fogják ezt kezdeményezni, de a nyugat-európai trendek erre mutatnak, ahogy az uniós előírások is.
Zóna-sztori
„A mi főnökünk, a Veres mindenkinek jól alávágott, kivérezteti a többieket” - értelmezte a Ferihegyi repülőtér taxistenderét a Tourist Taxi sofőrje múlt pénteken, a HVG munkatársát fuvarozva. Számára nem volt kérdés, ki áll valójában a repülőtér-üzemeltető Budapest Airport Zrt. pályázatán nyertes Zóna-Service konzorcium, illetve az általa alapított Zóna-Service Taxi Személyszállító és Szolgáltató Zrt. mögött, sőt afelől sem volt kétsége, hogy a stáb zömmel a Tourist-taxisokból verbuválódik. Még akkor sem, ha a konzorciumnak a Tourist Taxi hivatalosan nem volt tagja, továbbá annak a cégadatok szerint az emlegetett Veres István nem tulajdonosa és nem is ügyvezetője - írta a HVG 2006-ban (Időutazás 2006/33).
Két héttel ezelőtt pedig a nagy vihart kavart reptéri tenderről szóló cikket közöltek (Túl a Zónán 2010/47): a Zóna és a Rádió Tele 5 Taxi esetében az offshore háttér lehetett a kizáró ok, bár ezt a BA hivatalosan nem kommunikálta. A Zóna-vita kapcsán azonban világossá vált, hogy követelésével a BA végeredményben két offshore céghez fordulhat. A Zóna két éve veszteséges, a könyvvizsgáló a tőkehelyzet rendezésére szólította fel a tulajdonosokat, miután a tavalyi év végére a cég 3,4 millió forintra apasztotta a saját tőkéjét. A Zóna-Service Zrt. fő tulajdonosa az Euro Taxi Kft., amelyet a ciprusi Mazalaca Ltd., illetve az USA Nevada államában bejegyzett IV Investments LLC. birtokol.
Pedig a Green Taxinak a jelek szerint hosszú távú tervei vannak: január elsején 120 autóval indul, később 500-ra növelné az Euro5 környezetvédelmi besorolású autóparkot - ígérik. A későbbiekben, miután több elektromos töltőállomás is lesz majd a városban, az elektromos autók használatát is bevezetik – hangzott el a bemutatkozón. Simon Géza, a vállalkozás alapítója azt is elmondta: a későbbiekben bárkivel szívesen együtt dolgoznak, ha elfogadják a feltételeiket. Ha vállalják, hogy a mi diszpécserközpontunkkal dolgoznak, s hogy csak Euro5-ös kocsikkal járnak – mondta Simon. Taxis forrásainkat faggatva: mi motiválhat valakit, hogy egy amúgy is telített piacra egy ilyen szolgáltatással lépjen be, azt mondták, „mindenesetre, ismerve a körülményeket, furcsa”.
Van azonban olyan szereplője is a történetnek, akinek kérdése jóval kevesebb van, ellenben komoly indulatokat váltott ki, főként a fórumozók körében, a Green Taxi bemutatkozóján történő megjelenése." Tizenkilenc éve kapcsolatban vagyunk a taxis szervezetekkel a taxizást, mint a közösségi közlekedés kiegészítőjét, azóta támogatjuk. Ahogy a tömegközlekedést, a kerékpározást és a gyaloglást is" – mondta lapunk megkeresésére a Levegő Munkacsoport (LMcs) igazgatója, Horváth Zsolt. A civileket igen sok támadás érte azóta, mióta a Zóna taxi-közeliként aposztrofált, újonnan alakult, január 1-gyel induló Green Taxit beharangozó sajtótájékoztatón megjelentek, de „példamutató kezdeményezésnek” nevezve azt, kiálltak a Green Taxi céljai mellett.
Nincs köztünk együttműködési megállapodás, de nem minden előzmény nélküli a történet – magyarázza Horváth Zsolt. A Zóna Service Zrt. még a nyáron kereste meg őket azzal az indokkal, hogy nekik is fontos a környezetvédelem, így szívesen támogatnák a LMcs-t. A cég megrendelt tőlük egy hatástanulmányt, amely a taxik károsanyag-kibocsátásval, ezek egészségügyi következményeivel foglalkozik. Többek között azt is megállapították, hogy bruttó 500 ezer forintos jövedelem alatt Budapesten - racionálisan - nem éri meg autót vásárolni és tartani. „Régóta foglalkozunk ezekkel a témákkal, így szívesen működtünk közre egy olyan feladatban, ami lendíthet az ügyön. A féléves munkára létrejött, december 31-ig tartó együttműködés keretében havi nettó 300 ezer forintot kaptunk, ami mélyen a piaci ár alatt van, tekintettel arra, hogy számos szakértővel dolgoztunk”- magyarázza Horváth Zsolt, hozzátéve: a tervek szerint az anyag nemsokára nyilvános lesz. Elmondása szerint a tanulmányban lévő eredmények miatt kérhették fel őket, hogy a Green Taxi bemutatkozó eseményén részt vegyenek. „Nem ismerem a tulajdonosi kört, s a cégvezetőkkel is csak a helyszínen találkoztam először”- mondja arra utalva, hogy semmilyen anyagi vagy egyéb előnyük nem származik ebből.
Budapesten közel 500 ezer autó közlekedik minden nap, idén már a 62. olyan napon is túl vagyunk, amikor a levegőben lévő aprópor meghaladta a határértéket. Mindezt úgy, hogy az a hatályos jogszabályok alapján a 35 napot nem haladhatná meg – magyarázza Horváth Zsolt, arra utalva, hogy szerinte minden olyan kezdeményezés mellé oda kell állni, amely környezetbarát, javítja Budapest levegőminőségét. „Ha valaki jót tesz, mellé állunk, s ez más civil szervezetnél sincs másképp: az Ökotárs a Mollal, a Madártani Egyesület a villamosművekkel dolgozott együtt, nincs ebben semmi rossz” - teszi hozzá. A Green Taxi vállalta, hogy 2011 év végére teljesen elektromos taxikat is üzembe állít, valamint ha bármikor behoznak egy új szabványt, akkor azzal szerelik fel a kocsikat, s ez az LMcs szerint támogatandó dolog. Arra a kérdésre, hogy erre kértek-e a garanciákat az ügy támogatóiként, azt mondja: nekik erre nincs kapacitásuk, de bíznak benne, hogy például a sajtó teljesíti ezt a feladatot.
Többször kerestük Simon Gézát is, a Green Taxit működtető cég alapítóját is, de sajnos cikkünk megjelenéséig nem értük el.
Az összeomlás közelébe került a magyar taxipiac, a helyzeten csak állami beavatkozással lehetne változtatni – mondta Dudás Zoltán, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara közlekedési tagozat taxis szekciójának elnöke szerdán Szegeden.
Új taxitársaság jelenik meg hamarosan a magyar piacon. Az eddig a repülőtéri transzferjéről ismert Zóna Taxi járműparkjának csaknem felével, 400 kocsival indít új társaságot a Green City Future Zrt.
A társaság egyebek között azt vállalta, hogy az utasok a megrendeléstől számítva legfeljebb 5 percet várakozhatnak az autókra. Olcsóbb taxit is ígér a Főtaxi. A Napi Gazdaság viszont azt írja, a Zóna megtámadta a BA és a Főtaxi között létrejött szerződés.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?