Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d27bbf5f-2814-469a-a7a9-0151c5009227","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A kritikusai szerint ezt a furcsaságot úgy nevezik: Frauenproblem, azaz nőprobléma.","shortLead":"A kritikusai szerint ezt a furcsaságot úgy nevezik: Frauenproblem, azaz nőprobléma.","id":"20250227_friedrich-merz-furcsa-gyozelmi-foto","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d27bbf5f-2814-469a-a7a9-0151c5009227.jpg","index":0,"item":"b8f2e0c2-910a-4041-9415-e5c13ac2714c","keywords":null,"link":"/elet/20250227_friedrich-merz-furcsa-gyozelmi-foto","timestamp":"2025. február. 27. 08:25","title":"Van valami furcsa a győztes Friedrich Merz csapatfotóján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9632cc6c-557b-420d-b5ed-71de1c2f4b27","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Egy disszidens szerint a katonák agymosást kaptak, és készek feláldozni magukat Kim Dzsong Unért.","shortLead":"Egy disszidens szerint a katonák agymosást kaptak, és készek feláldozni magukat Kim Dzsong Unért.","id":"20250114_orosz-ukran-haboru-eszak-korea-katona-onrobbantas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9632cc6c-557b-420d-b5ed-71de1c2f4b27.jpg","index":0,"item":"9550d7b0-e080-4c4c-b2a9-81f945666ae9","keywords":null,"link":"/vilag/20250114_orosz-ukran-haboru-eszak-korea-katona-onrobbantas","timestamp":"2025. január. 14. 16:01","title":"Inkább felrobbantják magukat az észak-koreai katonák, mint hogy ukrán fogságba essenek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ce32327-7b51-4fca-aa3f-0f5be1e31566","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Budapest-Győr-Hegyeshalom vasútvonalon 30-60 perccel hosszabb menetidőre kell számítani, biztosítóberendezési hiba miatt.","shortLead":"A Budapest-Győr-Hegyeshalom vasútvonalon 30-60 perccel hosszabb menetidőre kell számítani, biztosítóberendezési hiba...","id":"20250217_Biztositoberendezesi-hiba-miatt-egy-orat-is-keshetnek-a-vonatok-a-gyori-vonalon","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ce32327-7b51-4fca-aa3f-0f5be1e31566.jpg","index":0,"item":"d3b9b197-4508-4c55-b2c8-ed1e26349e62","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Biztositoberendezesi-hiba-miatt-egy-orat-is-keshetnek-a-vonatok-a-gyori-vonalon","timestamp":"2025. február. 17. 20:35","title":"Biztosítóberendezési hiba miatt egy órát is késhetnek a vonatok a győri vonalon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e5b6f0ab-6e7a-4663-9c1c-d5ce12abcfe0","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"A megválasztott amerikai elnök felesküdött az illegális migránsok tömeges kitelepítésére, ami több mint tízmillió dokumentálatlan bevándorlót érinthet. A művelet borzasztó drága lenne, és mivel a célcsoport mélyen beépült az USA gazdaságának működésébe, hazaküldésük a mezőgazdaság és az építőipar bezuhanásához vezetne, de más szektorokat sem hagyna érintetlenül. ","shortLead":"A megválasztott amerikai elnök felesküdött az illegális migránsok tömeges kitelepítésére, ami több mint tízmillió...","id":"20250117_Trump-illegalis-migracio-bevandorlok-tomeges-deportalas-amerikai-gazdasag","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5b6f0ab-6e7a-4663-9c1c-d5ce12abcfe0.jpg","index":0,"item":"a5048721-d8da-465c-8f25-f3d7818196b9","keywords":null,"link":"/360/20250117_Trump-illegalis-migracio-bevandorlok-tomeges-deportalas-amerikai-gazdasag","timestamp":"2025. január. 17. 10:00","title":"Az amerikai gazdaság sírját áshatja meg Trump, ha tényleg beváltja leghangosabb kampányígéretét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"adea598a-b01a-4961-bd96-70314511c7ab","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Calin Georgescut, aki a gyanú szerint orosz befolyással nyerte a tavalyi első fordulót, a választási iroda tiltotta el az indulástól a miatta megismételt elnökválasztáson. Az ügyben azonban nem az övék az utolsó szó.","shortLead":"Calin Georgescut, aki a gyanú szerint orosz befolyással nyerte a tavalyi első fordulót, a választási iroda tiltotta el...","id":"20250309_calin-georgescu-elutasitas-roman-elnokvalasztas-szelsojobbos-botranyjelolt-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/adea598a-b01a-4961-bd96-70314511c7ab.jpg","index":0,"item":"038a4cb6-7ced-4218-acca-595fb9d6695c","keywords":null,"link":"/vilag/20250309_calin-georgescu-elutasitas-roman-elnokvalasztas-szelsojobbos-botranyjelolt-ebx","timestamp":"2025. március. 09. 19:28","title":"Elutasították a szélsőjobbos botrányjelöltet a román elnökválasztás új fordulójában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06823f21-08f2-49fc-bd95-f327c2ea0c10","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy demokrata és egy republikánus képviselő közösen készített törvényjavaslatot, ami kitiltaná a DeepSeek mesterséges intelligenciáját a kormányzati számítógépekről. A TikTok általános betiltása pontosan egy ilyen törvénnyel kezdődött.","shortLead":"Egy demokrata és egy republikánus képviselő közösen készített törvényjavaslatot, ami kitiltaná a DeepSeek mesterséges...","id":"20250207_deepseek-r1-mesterseges-intelligencia-tiktok-egyesult-allamok-nemzetbiztonsagi-kockazat","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06823f21-08f2-49fc-bd95-f327c2ea0c10.jpg","index":0,"item":"4f358617-097a-4d94-a9ab-39849b8bf241","keywords":null,"link":"/tudomany/20250207_deepseek-r1-mesterseges-intelligencia-tiktok-egyesult-allamok-nemzetbiztonsagi-kockazat","timestamp":"2025. február. 07. 09:03","title":"Lecsapna a kínai mesterséges intelligenciára Amerika, a TikTok sorsára juttatná a DeepSeek R1-et","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97bfe222-a63c-46d4-8ea5-0df7d82a0105","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A lengyel Piast Gliwicétől szenvedett vereséget felkészülési meccsen a Ferencváros.","shortLead":"A lengyel Piast Gliwicétől szenvedett vereséget felkészülési meccsen a Ferencváros.","id":"20250115_ferencvaros-edzomeccs-Robbie-Keane-vereseg","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97bfe222-a63c-46d4-8ea5-0df7d82a0105.jpg","index":0,"item":"29f1a6ad-fd3d-4a67-95ef-3ee2a990328f","keywords":null,"link":"/sport/20250115_ferencvaros-edzomeccs-Robbie-Keane-vereseg","timestamp":"2025. január. 15. 16:57","title":"A második meccsén sem nyert a Fradi Robbie Keane-nel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03b970d1-9ff3-46dd-9822-363699383060","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Mindaddig hóekéznek majd a Magyar Közút munkatársai, amíg újra teljesen fekete lesz a burkolat.","shortLead":"Mindaddig hóekéznek majd a Magyar Közút munkatársai, amíg újra teljesen fekete lesz a burkolat.","id":"20250115_magyar-kozut-kozutkezelo-kozlekedes-soszorsas-hoekezes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03b970d1-9ff3-46dd-9822-363699383060.jpg","index":0,"item":"308a5ce5-e53c-41ff-9ff6-80e8442f0e12","keywords":null,"link":"/cegauto/20250115_magyar-kozut-kozutkezelo-kozlekedes-soszorsas-hoekezes","timestamp":"2025. január. 15. 11:17","title":"Csak téligumival induljanak útnak, vezessenek óvatosan – ezt kéri a közútkezelő a közlekedőktől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Budapest Európa egyik legjobb városa, vagy szemétdomb, ahol a befektetők tobzódnak? Mi hiányzik leginkább a fővárosból? Budapest születésnapja, november 17. előtt, a rendszerváltás utáni 19. évben a metropolisz építészeti arculatát másfél évtizeden át befolyásoló Schneller Istvánnal, volt főpolgármester-helyettessel és főépítésszel, illetve a jelenlegi megbízott főépítésszel, Beleznay Évával beszélgettünk.
"Most egy kicsit másképp látom a dolgot, mint 19 éve. Ma már úgy gondolom, jobban le kellett volna szállni a földre" - kezdte a beszélgetést Schneller István, aki 1991-1994 között a városfejlesztésért is felelős főpolgármester-helyettes volt, aztán 2006-ig főépítészként dolgozott, jelenleg pedig a Budapesti Corvinus Egyetem tanszékvezetője.
Egy város hangulatát, arculatát nem a szenzációk határozzák meg szerinte. Nem hiszi például azt, hogy ha egy nemzetközi sztárépítész "odabuffant" valamit a Belváros közepére, akkor mondjuk egy Zaha Hadid-épület megváltoztatja majd Budapestet. Sokkal inkább az épületek közötti terek határozzák meg azt, hogy milyen érzéssel járunk-kelünk a városban. És persze Schneller elismeri, nem mindig jó Budapesten járni-kelni.
Barcelonából, egy konferenciáról visszatérve rémülve tapasztalta, milyen például az a nemrég létesült vasúti kapcsolat, amely a Ferihegy 1-es terminált köti össze a várossal. Hihetetlen balkáni látvány fogadta Pesten, összefirkált vasútállomás, hajléktalanok, aztán a főút felett egy csőben kellett átmásznia, amelyben nem volt mozgólépcső, csak egy utólag odabiggyesztett lift.
"Barcelona példája kellenne, hogy inspiráljon minket, ott a közterületi program révén újul meg a város, és az épületek és a köztük lévő terek a tájépítészet megoldásait felhasználva keletkeznek" - mondja a Corvinus egyetem tanszékvezetője. A katalán városban a parkok, szobrok, utcabútorok és az új épületek egyszerre jönnek létre, folyamatosan, és így szerves egészet képezve alakul át a tengerparti metropolisz. Persze ott is látott Schneller olyan tereket, ahol túl nagyok az új épületek. "Sajnos a mostani építészek nem konkurálhatnak Gaudival és a XX. század eleji modernistákkal, akik számára az épület tagolása egyúttal a közterület arculatának megfogalmazását is jelentette" - jegyezte meg.
"Nem az a fontos, hogy szenzációs és új legyen az épület, hanem az, hogy minőséget képviseljen" - ezzel egyetért Beleznay Éva is, aki Schneller 2006 júniusi távozása után került a főépítészi székbe, de némi politikai ellenállás miatt még mindig szerepel a titulusa mellett a "megbízott" kitétel.
A pennsylvaniai és a pesti Műegyetemen egyaránt tanult Beleznay ugyanúgy kénytelen szembesülni azzal, hogy Budapestnek nincs pénze saját építészeti arculatának megalkotására, mint korábban Schneller, de ő éppen ezért a fejlesztőkkel, befektetőkkel való szoros kapcsolattartást, a "projektmenedzsmentet" hangsúlyozza. Jó példának tartja erre a Dél-Budán a napokban elkészült Allee bevásárlóközpontot. Szerinte itt jó szerződést kötöttek a beruházóval, aki olyan megoldásokat is vállalt, amelyekkel a közérdeknek is megfelelt. Például az Október 23. utcára kifutó Bercsényi utcában alagutat épített, amellyel a parkolóba behajtó és az üzletekbe szállító autók és teherautók nem zavarják a gyalogosközlekedést. (Bár nemrégiben a szellőzőrendszer hibája az ott dolgozók közül tizennégy embernek okozott enyhe szén-monoxid mérgezést.) Schneller viszont azt állítja, hogy a túlépített tömbben alig van igazi zöldterület. Elsimerve a kereskedelmi kínálat nagyvonalúságát, szerinte a bevásárlóközpont forgalomvonzása agyonterheli az amúgy is közlekedési problémákkal sújtott környéket.
Tíz dolog, ami hiányzik Budapestről - a két főépítész véleménye
A jelenlegi és a volt főépítészt megkérdeztük, mi a véleményük tíz olyan programról, ami akár meg is valósulhatna a magyar fővárosban.
1. Disneyland Scheller: nem - Beleznay: nem
2. Közúti Duna-alagút, hosszában, északról délre Schneller: nem - Beleznay: igen
3. Közúti Duna-alagút keresztben, keletről nyugatra Schneller: igen - Beleznay: nem, de ha lesz észak-déli alagút a budai oldalon, akkor onnan több kihajtó kell Pestre és Budára is, vagyis: igen.
4. Vasúti alagút a Duna alatt, a Nyugati és a Déli pályaudvar összekötése Schneller: igen - Beleznay: igen
5. Olimpia Budapesten Schneller: igen - Beleznay: igen
6. Aquincumi híd Óbuda és Újpest-Angyalföld között és két új híd Dél-Buda és Csepel között Schneller: természetesen igen, de nem mindegy a sorrend, hiszen egyszerre két Duna-híd nem fog épülni. Először Csepel-Budafok, utána Acquincum, tekintettel arra, hogy az M0 északi híd épült utoljára - Beleznay: igen
7. Körvasúti körút Pesten, a Hungária körút és az M0-s gyűrű között Schneller: igen, de szakaszolni kell, mert egyszerre nem megy. Először a Dunát áthidaló szakaszok mind délen, mind északon - Beleznay: igen.
8. Gyaloghidak Budapesten Schneller: a fő Duna-ágon nem, de a mellékágakon lehetséges, például a Soroksári Dunán, vagy akár a Margitsziget és Angyalföld között - Beleznay: nem
9. Felhőkarcolók Schneller: nem, legfeljebb Csepelen, a szigetcsúcson - Beleznay: csak Csepelen, de ott igen
10. Egy új nagy városi közpark kialakítása Schneller: igen - Beleznay: igen, a csepeli szigetcsúcson, rendezvények befogadására alkalmasan
Lazítani kéne (Oldaltörés)
Schneller szerint inkább Budapest fellazítására lenne szükség, vagyis a meglévő telkek túlépítése helyett inkább a parkosításra, közterületi programokra, kerékpárút-építésekre kéne koncentrálni. Az úgynevezett szintterület-mutató jelenlegi 4,0-5,0-s értékét elsősorban a lakóterületeken a felére kéne levinni. Ez azt jelenti, hogy a telkek egy négyzetméterén nem 4-5, hanem csak 2,4 négyzetméternyi lakás emelkedhetne, míg irodákból és kereskedelmi létesítményekből ennél valamivel több.
A Corvinus Egyetemen elkészült új tanulmányukat idézte ennek kapcsán a várostervezés professzora. Eszerint a "lakóparkok" többsége túlzsúfolt Budapesten. A legrosszabb például a Mandarin lakópark Dél-Budán, amelynek túlépítettsége - a város szélén - duplája például a londoni City beépítési sűrűségének, pedig ott felhőkarcolók állnak. A Mandarin lakóparkban ugyanis egy hektárra 610 lakás jut, egy lakásra pedig 3 négyzetméter zöldfelület. Ezzel szemben a londoni City szabályozási tervei 3-400 lakást céloznak meg ugyanekkora területre, és ott még csak most sűrítik a beépítést - hívta fel a figyelmet Schneller.
A Duna bekapcsolása
Mindkét szakember fontosnak tartja a Duna-part jobb bevonását a város életébe, Beleznay szerint hosszabb távon éppen egy Duna alatti alagút válthatja ki Budán a rakparti autóutat, és akkor a gyalogosok visszaszerezhetnék a folyópartot.
Jól látszik a rendszerváltás összes problémája
"A mai Budapesten jól látszik a rendszerváltozás összes problémája: a befektetők sok esetben inkább kifektetők, politikai szövetségeseket keresnek - és találnak is. A korrupció, a kicsinyesség, a túlépítés jellemző. Általában a közérdek sérül először, és ebbe Budapest 'beledöglik'" - jegyezte meg Schneller. "Magyarországon és Budapesten hirtelen lett olyan a helyzet, hogy az európai átlagnál nagyobb haszonnal lehetett építeni. Ez teljesen normális piaci folyamat volt, amelyben az üzleti élet a maximális profitra törekedett. A közszféra pedig nem volt felkészülve arra, hogy a közösségi érdekeket számon kérje. És ha a közszféra nem tudja jól képviselni a saját érdekeit, akkor ez történik" - véli Beleznay Éva.
Ma viszont már biztatóbb valamelyest a helyzet Beleznay szerint: "Telítődik a piac, és most már nemcsak a köz érdeke, hogy jobbat csináljon egy beruházó, hanem a másik oldalnak is érdeke ez. Hiszen a befektető csak akkor tud eladni, ha jó minőségű épületeket húz fel. Budapest az egyik legjobb város Európában. De ne valósuljon meg minden fejlesztés, csak az, amelyik jó. Rosszfejlesztés-ellenes vagyok, de nem vagyok fejlesztésellenes" - mondja a főépítész.
Schneller szerint ami sikerült a kilencvenes évek eleje óta, az a városközpont meghosszabbítása a Duna mentén, északi és déli irányban. "Városszerkezetileg ez sikerült. Ez természetesen nem csak az én eredményem, de mindvégig ez volt a koncepcióm" - magyarázza Schneller.
"Az az egy baja van az egésznek, ha közelebb megyünk, sok hibát látunk" - tette hozzá, megint csak a túlépítésre utalva. Schneller elmondta, hogy az egykori pesti expótelkekről hónapokig egyeztetett, szerette volna, hogy legyen nemzetközi építészeti pályázat, ám ez elmaradt, mert valószínűleg attól félt a beruházó, hogy a város lejjebb nyomja a szintterületi beépítési mutatókat. A Petőfi és a Lágymányosi híd közötti pesti Duna-parti területet a volt főépítész szerint azóta hihetetlen sűrűséggel, gátlástalanul kiuzsorázva építették be. "Egymás mögé kötött vonatkocsik - most úgy néz ki az egész", jegyezte meg, hozzátéve: a szemben lévő budai egyetemváros sem sokkal jobb kvalitású építészetileg.
Beleznay Éva szerint a városközpont észak-déli meghosszabbítása tényleg nem rossz gondolat, de figyelni kell arra, hogy ne folyamatosan épüljön be a Duna-part, és maradjanak szabad zöldterületek.
A Budapest szíve program
A Budapest szíve program Beleznay szerint a metróépítés nyomán, és a várható belvárosi forgalomkorlátozások után újra élhetőbbé teszi a centrumot. Az V. kerületi fejlesztések, a Petőfi Sándor utca, a Kecskeméti utca és a Károlyi Mihály utca átépítése már látható, de hosszabb távon a nagyobb forgalmú utak forgalomcsillapítását is meg kell oldani. A Károly körút programja fut, megvalósítása 2011-ig megtörténik, ám későbbi elem a Kossuth Lajos utca, ahol előreláthatólag csak a forgalom egy részének alagútba süllyesztésével lehet úrrá lenni az autóáradaton.
Schneller szerint a Budapest szíve program - amelynek egyik elindítója volt - csak akkor indul meg igazán, ha a Kossuth Lajos utcán és a Károly körúton radikális forgalomcsillapítással igazi nagyvárosi főutcák válnak korzó jellegűvé, addig a forgalom kiszorítja a nívós funkciókat.
Metró és szennyvíztisztító
A főváros kevés fejlesztést csinál ugyan, de azok nagy fejlesztések - mondja Beleznay Éva. Ilyen például a 4-es metró, amely része az elmúlt 50 év elmaradásait felszámoló infrastruktúra-bővítésnek. De ilyen a központi szennyvíztisztító megépítése is Csepelen. Olyan hiányosságok ezek, amelyeket egy XXI. századi városban be kell pótolni. Ez a két nagyprojekt viszi el most a legtöbb pénzt, de ezáltal 2010-re gyakorlatilag teljes körű csatornázás és szennyvíztisztítás lesz. Az új metró pedig lehetővé teszi, hogy a belvárosban kevesebb autó közlekedjen a jövőben.
Megfogni 400 ezer embert
A belváros tehermentesítéséhez azonban a külső kerületek és a centrum között kellene "megfogni" a forgalmat. Beleznayék most azon dolgoznak, hogy négy-öt nagyobb csomópont átépítésével 4-500 ezer ember számára tegyék napi szinten élhetőbbé a várost.
Kelenföldön az Etele téren új városközpontot terveznek a MÁV, a BKV, a főváros és a magántulajdonosok bevonásával. Ide, az Örs vezér térre, illetve Újpest-Angyalföld városkapujának térségében és a Határ úti metróállomáshoz használható, működő P+R parkolókat akarnak építeni. Kulturális, közlekedési és kereskedelmi alközpontokat létesítenének itt, amik arra bírják rá az embereket, hogy szálljanak ki ezeken a pontokon a kocsijukból, vásároljanak, egyenek valamit, aztán menjenek tovább metróval.
Van még egy terve a főépítésznek: Csepelen új városrészt és lagúnavárost alakítanának ki. Az irodaközpont a régi "Manhattan-projekt" felújítása, itt a városban egyedüliként megengednék a magasházak, felhőkarcolók építését is - magyarázta Beleznay. De ennél sokkal fontosabbnak tartja, hogy a terület emberközpontú, a "lagúnavárosban" kisebb öblöket, csatornarendszert alakítanának ki, és egy egymáshoz kapcsolódó víz- és parkrendszerrel gazdagított, igényes lakóterületet hoznának létre.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?