Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"06b20ded-13ca-4b8a-a6f1-e3108876ea11","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"Vállat vonva elfogadjuk a felülről vagy régről jövő értelmetlen hülyeségeket, a keresztelőt és templomi esküvőt nulla hittel, az egyházi iskolát a képtelen elvárásaival, a zsinóros kabátban bohóckodó ispánt, a hivatalnok felsőbbrendűségét, a feudalizmust – írja szerzőnk. Vélemény.","shortLead":"Vállat vonva elfogadjuk a felülről vagy régről jövő értelmetlen hülyeségeket, a keresztelőt és templomi esküvőt nulla...","id":"20250117_hvg-Tota-W-Arpad-A-gyermekkor-vege","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06b20ded-13ca-4b8a-a6f1-e3108876ea11.jpg","index":0,"item":"dad0f977-1e7e-4249-8065-e1b0811f7e98","keywords":null,"link":"/360/20250117_hvg-Tota-W-Arpad-A-gyermekkor-vege","timestamp":"2025. január. 17. 08:00","title":"Tóta W. Árpád: Miért kényszerítjük bele a gyereket a szalagavatóba?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03776820-02b1-470b-ae01-14e0b10459a3","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Patrióták pártcsoport képviseletében.","shortLead":"A Patrióták pártcsoport képviseletében.","id":"20250118_Donald-Trump-beiktatasa-Gal-Kinga-Patriotak-Orban-Viktor-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03776820-02b1-470b-ae01-14e0b10459a3.jpg","index":0,"item":"cde019c2-42b1-4a4c-be65-c73e37505289","keywords":null,"link":"/itthon/20250118_Donald-Trump-beiktatasa-Gal-Kinga-Patriotak-Orban-Viktor-ebx","timestamp":"2025. január. 18. 18:52","title":"Ha Orbán nem is, egy fideszes biztosan kint lesz Trump hétfői beiktatásán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08b688d2-4d5c-42e0-af19-705dfc002ada","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Társadalmi tematikájú filmek az egyén szemszögéből ábrázolva, a gengsztermozitól a történelmi portrén át a kisvárosi komédiáig terjed a francia nyelvű országok éves filmes ünnepének programja a budapesti Francia Intézet szervezésében.","shortLead":"Társadalmi tematikájú filmek az egyén szemszögéből ábrázolva, a gengsztermozitól a történelmi portrén át a kisvárosi...","id":"20250226_Frankofon-Filmnapok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08b688d2-4d5c-42e0-af19-705dfc002ada.jpg","index":0,"item":"c8602f67-feec-4852-9b79-4b5807e79560","keywords":null,"link":"/360/20250226_Frankofon-Filmnapok","timestamp":"2025. február. 26. 16:00","title":"Öt arisztokrata egy főúri kastélyban: igazi kuriózummal jön az idei Frankofón Filmnapok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b41dbec8-1c21-4ae2-ba06-cc6766915e9a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kozma atya utódjáról a küldöttgyűlés dönt.","shortLead":"Kozma atya utódjáról a küldöttgyűlés dönt.","id":"20241228_Felkertek-a-Maltai-Szeretetszolgalat-uj-elnoket","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b41dbec8-1c21-4ae2-ba06-cc6766915e9a.jpg","index":0,"item":"bde01886-04e7-4723-bd74-18d9c509b62a","keywords":null,"link":"/itthon/20241228_Felkertek-a-Maltai-Szeretetszolgalat-uj-elnoket","timestamp":"2024. december. 28. 09:58","title":"Felkérték a Máltai Szeretetszolgálat új elnökét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"254f6e8b-9b52-41b9-9356-140a60ed9c15","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Még a Tesla is érintett, amely az alkatrészei jelentős részét Mexikóból szerzi be. ","shortLead":"Még a Tesla is érintett, amely az alkatrészei jelentős részét Mexikóból szerzi be. ","id":"20250304_9000-dollar-Trump-vamok-amerikaiak-autoarak","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/254f6e8b-9b52-41b9-9356-140a60ed9c15.jpg","index":0,"item":"7a4667b0-2ec6-45b7-b275-9f79ba9896af","keywords":null,"link":"/cegauto/20250304_9000-dollar-Trump-vamok-amerikaiak-autoarak","timestamp":"2025. március. 04. 16:09","title":"Szabadságharc: akár 9000 dollárral is többet fizethetnek majd a Trump-vám miatt az amerikaiak egy autóért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56f2e840-0bb4-4f0d-84a7-3f6702b0fbdf","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A kihívásokkal teli tavalyi évet követően idén többek közt az új Cooper Mini kabrió és az Aceman villanyautó sportos JCW kivitele pörgetheti fel a brit márka hazai eladásait.","shortLead":"A kihívásokkal teli tavalyi évet követően idén többek közt az új Cooper Mini kabrió és az Aceman villanyautó sportos...","id":"20250117_kabrioval-es-sportos-villanyautoval-ujit-magyarorszagon-a-mini","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56f2e840-0bb4-4f0d-84a7-3f6702b0fbdf.jpg","index":0,"item":"5efc3825-46a2-409a-9a10-e987b73a8fe3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250117_kabrioval-es-sportos-villanyautoval-ujit-magyarorszagon-a-mini","timestamp":"2025. január. 17. 08:41","title":"Kabrióval és sportos villanyautóval újít Magyarországon a Mini","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77a0f196-9e3b-4978-937b-ecdc06aa0744","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szerencséje volt, hogy nem okozott balesetet.","shortLead":"Szerencséje volt, hogy nem okozott balesetet.","id":"20250220_amokfuto-frissjogsis-17-eves-sofor-video","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77a0f196-9e3b-4978-937b-ecdc06aa0744.jpg","index":0,"item":"a51f8f6a-e90b-44ae-a2e8-187387c10164","keywords":null,"link":"/cegauto/20250220_amokfuto-frissjogsis-17-eves-sofor-video","timestamp":"2025. február. 20. 13:58","title":"Öt hónapra elbukta a friss jogsiját ezért a manőverért a 17 éves sofőr – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7b7cd78-36a0-4526-a63e-34e9c61e3a55","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Első próbálkozásra is elég tetszetős autót hoztak össze a japánok. ","shortLead":"Első próbálkozásra is elég tetszetős autót hoztak össze a japánok. ","id":"20250107_Negyvenmillio-forintos-araval-nem-lesz-nepauto-a-Sony-elso-kocsija","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7b7cd78-36a0-4526-a63e-34e9c61e3a55.jpg","index":0,"item":"2af62bc0-3598-42d7-9b94-b95dde81a657","keywords":null,"link":"/cegauto/20250107_Negyvenmillio-forintos-araval-nem-lesz-nepauto-a-Sony-elso-kocsija","timestamp":"2025. január. 07. 20:20","title":"Itt a Sony első autója, kár, hogy 40 millió forint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy atomerőmű megvalósítását a bonyolult mérték utáni építés már önmagában megnehezíti, ráadásul az effajta projekteket általában más tényezők is bonyolítják – mutat rá a buktatókra a világ vezető megaprojekt-szakértőjeként számon tartott Flyvbjerg Bent. Szerkesztett részlet a Megvalósítás hatékonyan című könyvből.
A japán kormány 1983-ban ígéretes projektet indított, amely a Mondzsu, azaz „Bölcsesség” nevet kapta. Úgy tervezték, hogy amikor elkészül, kettős funkciót tölt majd be: egyrészt a fogyasztók számára elektromos áramot termelő atomerőműként, másrészt az atomenergia-ipar számára üzemanyagot előállító, új típusú szaporítóreaktorként működik.
A japán népet régóta fenyegette a bizonytalan energiaellátás, a Mondzsu terve pedig jobb jövőt ígért. Az építkezés 1986-ban kezdődött, és közel egy évtized múlva, 1995-ben fejeződött be. Egy tűzeset miatt azonban le kellett állítani a létesítményt, és az erőmű évekre bezárt.
A Japán Atomenergia Ügynökség 2000-ben bejelentette, hogy az erőmű újranyithat. A legfelsőbb bíróság végül 2005-ben tette hivatalossá az újraindítást, amelyet 2008-ra terveztek, ám 2009-ig elhalasztottak. A tesztüzemmód 2010-ben kezdődött, és az ütemezés szerint a teljes működés 2013-ban indult volna meg. Azonban 2013 májusában karbantartási hibákat fedeztek fel az erőmű 14 ezer alkatrésze közül néhánynál, amelyek között kulcsfontosságú biztonsági műszerek is voltak. Az újraindítást leállították.
A biztonsági protokoll további megszegésére derült fény, a japán Atomenergia Szabályozó Hatóság pedig a Mondzsu üzemeltetőjét alkalmatlannak minősítette. Ekkorra a kormány már 12 milliárd dollárt költött, és annak, hogy végül elindítsák, majd tíz évig üzemeltessék az erőművet, újabb 6 milliárd dollárra rúgott a becsült költsége. Mindez egy olyan időszakban, amikor a 2011-es fukusimai katasztrófa az atomenergia ellen fordította a közvéleményt. A kormány végül bedobta a törölközőt: 2016-ban bejelentették, hogy a Mondzsut véglegesen bezárják.
A leszerelés várhatóan újabb harminc évet vesz majd igénybe, és további 3,4 milliárd dollárba kerül. Ha ez az előrejelzés pontosabbnak bizonyul, mint a többi, a projekt hatvan évig tart, több mint 15 milliárd dollárba kerül úgy, hogy az erőmű végül egyáltalán nem termelt elektromos áramot.
A Mondzsu szélsőséges eset, de nem egyedüli
Az adatbázisom szerint az atomerőművek alkotják az egyik legrosszabbul teljesítő projekttípust. Átlagos költségtúllépésük 120 százalék reálértéken, a futamidő pedig 65 százalékkal hosszabb a tervezettnél. Ami még rosszabb: mind a költség, mind az ütemezés tekintetében fennáll a szélsőséges vastagszélűség kockázata, ami azt jelenti, hogy 20 vagy 30 százalékkal meghaladhatják a költségvetést. Vagy 200, illetve 300 százalékkal. Vagy 500 százalékkal. Vagy többel. Ahogy a Mondzsu esete is bizonyítja: a dolgok szinte megállíthatatlanul rossz irányt vehetnek.
A hiba nem az atomenergiában rejlik: sok más projekttípus van, amelynek alig rosszabb az eredménye. A probléma a módszerben gyökerezik, amellyel a Mondzsuhoz hasonló óriási projekteket tervezni és kivitelezni szokták. Ha megértjük, mi bújik meg a háttérben, azt is felismerjük, mi az a – paradox módon apró – dolog, amely megoldja a nagy építkezések kérdését.
Egyetlen hatalmas dolog
Ha óriási projektet tervezünk és valósítunk meg, annak egyik módja, hogy egyetlen dolgot építünk. Egy hatalmas dolgot. A Mondzsu ilyen hatalmas dolog. A legtöbb atomerőmű az. De ilyenek még az óriás vízerőművek, a nagy sebességű vasutak és a felhőkarcolók is. Ha így építünk, csak egy dolgot építünk, amely a dolog természetéből fakadóan egyedi. Nincsenek szabványos részei, nincsenek kereskedelemben kapható termékek, nincsenek már korábban megtett lépések. A folyamat ezért lassú és összetett.
Hiába rendezik az olimpiai játékokat négyévente, a rendezési jogok kiosztásának gyakorlata miatt az eseményt örökké kezdők tervezik és kivitelezik – mutat rá a világ vezető megaprojekt-szakértőjeként számon tartott Flyvbjerg Bent a Megvalósítás hatékonyan című könyvben. Szerkesztett részlet kiadványból.
Az atomerőművek pontosan ilyenek: elképesztő számú mérték után készült alkatrész és különböző rendszer alkotja őket, amelyeknek mind-mind működniük kell, sőt együtt kell működniük ahhoz, hogy az erőmű termelni tudjon. A bonyolult mérték utáni építési módszer önmagában véve megnehezíti a hatalmas projektek megvalósítását, számos egyéb tényező pedig tovább bonyolítja.
Először is: egy atomerőművet nem lehet gyorsan felépíteni, egy ideig üzemeltetni, megnézni, mi működik és mi nem, majd a tanulságokat hasznosítva megváltoztatni a tervet. Ez túlságosan költséges és veszélyes lenne. Ebből fakadóan a kísérletezés kizárt, a projektnek első nekifutásra jól kell sikerülnie.
Másodszor: van egy kis probléma a tapasztalattal is. Ha atomerőművet építünk, esélyes, hogy nem sok ilyet csináltunk korábban, azon egyszerű oknál fogva, hogy eddig kevés atomerőmű épült, azok is sok éven át, így alig adódott lehetőség a tapasztalatszerzésre. Annak ellenére, hogy nincs mód kísérletezésre, és kevés a tapasztalatunk, elsőre jól kell megvalósítanunk a projektet. Ez nehéz, sőt, szinte lehetetlen.
Még ha van is némi tapasztalatunk az atomerőművek létrehozásában, ennek a konkrét erőműnek az építésében esélytelen, hogy legyen, mivel kevés kivétellel minden erőművet egyedileg terveznek egy konkrét helyszínre, és folyamatosan változó technológiára támaszkodnak. Minden erőmű olyan, mint a Mondzsu: mérték után készül, egyedi. Minden, amit egyedi rendelésre gyártanak, drága, és lassan lesz kész.
Kísérletezés és a tapasztalat híján menet közben csupán azt tanulhatjuk meg, hogy a projekt nehezebb és költségesebb, mint vártuk – és nem csupán az a bizonyos projekt, amelyen épp dolgozunk, hanem az adott projekttípus mint olyan. Eddig ismeretlen akadályok merülnek fel. Azok a megoldások, amelyekről korábban úgy hittük, működnek, most nem használhatók. És hiába kezdjük újra javított és átalakított tervekkel, nem jutunk előre. Az üzemeltetési szakértők ezt a folyamatot „negatív tanulásnak” nevezik: minél többet tanulunk valamiből, annál nehezebb és költségesebb lesz.
A harmadik tényező a pénzügyi nyomás. Egy atomerőműnek teljesen el kell készülnie, mielőtt elektromos áramot termelne. Ezért az összes pénzből, amelyet az erőműbe öntöttek, egészen az átadás pillanatáig semmi sem jön vissza. A szalag átvágásáig pedig rengeteg idő telik el, tekintettel a rendelés szerinti gyártásra, az összetettségre, a kísérletezés kiesésére, a tapasztalathiányra és a negatív tanulásra, valamint arra, hogy mindennek első alkalommal mindjárt jól kell sikerülnie.
Megvalósítás hatékonyan
HVG Könyvek
Végül ne feledkezzünk meg a fekete hattyúkról sem. Minden projektet megjósolhatatlan krízisek fenyegetnek, és az idő múlásával egyre nő a sérülékenységük. Így, mivel az egyetlen hatalmas dolog megvalósítása rengeteg időt vesz igénybe, fennáll a kockázata, hogy előbb-utóbb előre nem látható csapás éri. Pontosan ez történt a Mondzsuval is.
Több mint negyedszázaddal azután, hogy a projekt elindult, egy földrengés miatt cunami csapott le a fukusimai atomerőműre, ami súlyos katasztrófához vezetett. A közvélemény a nukleáris energia ellen fordult, ez pedig végül meggyőzte a japán kormányt, hogy leállítsa a Mondzsu-projektet. Erős túlzás lenne azt állítani, hogy az események ilyetén alakulását 1983-ban előre látni lehetett volna.
Amikor azonban a megvalósítás évtizedeket vesz igénybe, elkerülhetetlenül bekövetkezik valami megjósolhatatlan. Ha mindezt összeadjuk, természetesnek tűnik, hogy az atomerőművek és a többi „egyetlen hatalmas dolog” kivitelezését célzó projektek fájdalmasan lassan készülnek el, és rendkívül költségesek. Az a meglepő, hogy egyáltalán elkészülnek. Szerencsére van egy másik módja is annak, hogyan építsünk hatalmas dolgokat.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?