Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8c048665-a4dc-4b59-94e5-e3d714bdf31b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Új funkciókat kapott, és több tekintetben is a mobiloshoz igazították a TikTok asztali böngészős felületét. Örülhetnek a játékközvetítések iránt érdeklődők is.","shortLead":"Új funkciókat kapott, és több tekintetben is a mobiloshoz igazították a TikTok asztali böngészős felületét. Örülhetnek...","id":"20250228_bytedance-tiktok-webes-valtozat-atalakitas-videok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c048665-a4dc-4b59-94e5-e3d714bdf31b.jpg","index":0,"item":"0702f3ce-1b3e-4316-8035-c31e5f35255e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250228_bytedance-tiktok-webes-valtozat-atalakitas-videok","timestamp":"2025. február. 28. 13:03","title":"Retteghet a YouTube? Lépett a TikTok, teljesen átalakult a webes felület","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d57b96a4-af06-43db-ab8f-5f5c69a85ef4","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök esetlegesen megválna tisztségétől, ha Ukrajnát felvennék az EU-ba és a NATO-ba, valamint az orosz csapatok visszavonulnának és meglennének a szükséges biztonsági garanciák.","shortLead":"Az ukrán elnök esetlegesen megválna tisztségétől, ha Ukrajnát felvennék az EU-ba és a NATO-ba, valamint az orosz...","id":"20250218_Zelenszkij-szerint-Putyinnak-kedveznek-a-jelenlegi-amerikai-nyilatkozatok-orosz-ukran-haboru","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d57b96a4-af06-43db-ab8f-5f5c69a85ef4.jpg","index":0,"item":"81124a24-7d4d-4768-97fe-36bce478dda4","keywords":null,"link":"/vilag/20250218_Zelenszkij-szerint-Putyinnak-kedveznek-a-jelenlegi-amerikai-nyilatkozatok-orosz-ukran-haboru","timestamp":"2025. február. 18. 06:46","title":"Zelenszkij szerint Putyinnak kedveznek a jelenlegi amerikai nyilatkozatok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f5cdd736-20b0-44b5-8a43-cd3cafb97fd2","c_author":"Csányi Nikolett - Földes András","category":"360","description":"Gyerekek voltak, amikor haláltáborokba, gettókba vitték őket, a legidősebb interjúalanyunk ma már elmúlt 99 éves. Négy túlélő visszaemlékezéseiből nem csak a a Holokauszt borzalmai, és az akkori Magyarország hangulata rajzolódik ki. A lágerből meneküléshez, a túléléshez szinte csodák kellettek, és nem mindig az erő volt, ami segített. Csányi Nikolett és Földes András videója.","shortLead":"Gyerekek voltak, amikor haláltáborokba, gettókba vitték őket, a legidősebb interjúalanyunk ma már elmúlt 99 éves. Négy...","id":"20250127_Holokauszt-az-utolso-magyar-tulelok-tortenetei-video","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5cdd736-20b0-44b5-8a43-cd3cafb97fd2.jpg","index":0,"item":"ef0abce6-dfd8-4dac-b9fb-722b4f627a7d","keywords":null,"link":"/360/20250127_Holokauszt-az-utolso-magyar-tulelok-tortenetei-video","timestamp":"2025. január. 27. 19:42","title":"„Azt reméltük, hogy minket is lebombáznak, mert az is jobb, mint itt várni a halált” – az utolsó magyar túlélők történetei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20aa5a7b-35a8-477c-85be-ba7efdb73549","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Több mint félórás küzdelemben sikerült újraéleszteni a diákot.","shortLead":"Több mint félórás küzdelemben sikerült újraéleszteni a diákot.","id":"20250108_iskola-szivmegallas-16-eves-lany-szarvas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20aa5a7b-35a8-477c-85be-ba7efdb73549.jpg","index":0,"item":"2624718e-c495-440a-ae36-d1902aaa1f05","keywords":null,"link":"/itthon/20250108_iskola-szivmegallas-16-eves-lany-szarvas","timestamp":"2025. január. 08. 05:58","title":"Az iskola bejáratánál állt meg a szíve egy 16 éves lánynak Szarvason","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96d01208-8729-4984-be30-432bfcc7adcf","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A miniszterelnök kifejtette azt is, szeretné, ha az innovációra fordított összegben a legjobbak között lennénk. ","shortLead":"A miniszterelnök kifejtette azt is, szeretné, ha az innovációra fordított összegben a legjobbak között lennénk. ","id":"20250307_orban-viktor-tudomany-mmc-szeged","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96d01208-8729-4984-be30-432bfcc7adcf.jpg","index":0,"item":"94cc59e1-2fba-4004-bc5c-6519b755311a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250307_orban-viktor-tudomany-mmc-szeged","timestamp":"2025. március. 07. 21:58","title":"Orbán Viktor Szegedre látogatott az MCC miatt, és kijelentette, hogy a nemzet fennmaradása szempontjából a tudomány nélkülözhetetlen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d675f22-5a0c-4ee9-85b1-fcded3992b5a","c_author":"4iG Nyrt.","category":"brandchannel","description":"Egy fontos társadalmi jelenségre, az idősebb korosztály láthatatlanságára hívja fel a figyelmet idei karácsonyi kampányában a Vodafone Magyarország. A szolgáltató egy szívmelengető, elgondolkodtató ünnepi reklámfilmben dolgozza fel ezt az aktuális témát, amelyben Szacsvay László, Oszvald Marika és Székely B. István egy különleges városi kalandra indulnak. A karácsonyi felhívás célja, hogy új megvilágításba helyezze az időskor és a digitális világ kapcsolatát.","shortLead":"Egy fontos társadalmi jelenségre, az idősebb korosztály láthatatlanságára hívja fel a figyelmet idei karácsonyi...","id":"20241126_4iG_Vodafone-Az-idoskor-nem-lathatatlan","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d675f22-5a0c-4ee9-85b1-fcded3992b5a.jpg","index":0,"item":"35bda2be-bc47-4abf-a680-768da18f8c0e","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241126_4iG_Vodafone-Az-idoskor-nem-lathatatlan","timestamp":"2025. január. 07. 10:30","title":"Az időskor nem láthatatlan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"2b533719-cdbe-4980-9b60-a426eaa5e8d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"38737fb7-039b-454a-9366-f9e164622e30","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az orosz és az amerikai elnök törékeny viszonyán múlik a világ sorsa – erről ír a Timesban Mark Galeotti Oroszország-szakértő.","shortLead":"Az orosz és az amerikai elnök törékeny viszonyán múlik a világ sorsa – erről ír a Timesban Mark Galeotti...","id":"20250126_lapszemle-trump-putyin-ukrajna-times","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38737fb7-039b-454a-9366-f9e164622e30.jpg","index":0,"item":"a6247ed7-8cfa-4847-a6df-cc649ef148b4","keywords":null,"link":"/360/20250126_lapszemle-trump-putyin-ukrajna-times","timestamp":"2025. január. 26. 09:00","title":"Brit szakértő: Ha Trump bedühödik, sokkal-sokkal veszélyesebb elődeinél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e5dacff-8801-4054-8ce0-c8c7b46e2d8c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Próbálta megmagyarázni a minden várakozást alulmúló gazdasági adatokat szokásos pénteki interjújában a miniszterelnök, aki szerint mindenről Brüsszel tehet. Továbbra is kitart a fantasztikus évet jövendölő jóslata és a repülőrajt mellett, csak most már az év végére várja ennek jeleit. Szerinte elérhető közelségben van a havi 1 milliós átlagfizetés is, csak le kell törni a közvéleményben eluralkodó cinizmust. A szokásos ukránellenes beszólások és a Bajnai–Gyurcsány-kormányra mutogatás sem maradt el, de most aktuálisan a februári 13. havi nyugdíjért kell csatázni a brüsszeli „bürokratákkal”.","shortLead":"Próbálta megmagyarázni a minden várakozást alulmúló gazdasági adatokat szokásos pénteki interjújában a miniszterelnök...","id":"20250131_Orban-nagy-jovot-nem-josol-annak-ami-Nyugat-Europaban-tortenik","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e5dacff-8801-4054-8ce0-c8c7b46e2d8c.jpg","index":0,"item":"385afe13-edf7-4133-a4d5-6fc9c4326b85","keywords":null,"link":"/itthon/20250131_Orban-nagy-jovot-nem-josol-annak-ami-Nyugat-Europaban-tortenik","timestamp":"2025. január. 31. 08:49","title":"Orbán „nagy jövőt nem jósol annak, ami Nyugat-Európában történik”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A márkahűség hajszolása az ortodox marketing rögzült eleme, amelynek értéke szinte megkérdőjelezhetetlen. Mégis jobb lenne, ha megkérdőjeleznénk. A kutatások ugyanis ezt támasztják alá.
A legtöbb hűségkampány nem válik be, és amikor ritkán mégis működnek, az inkább a penetráció és nem a hűség növelése miatt történik. Alig találunk példát olyan hatásos reklámkampányra, amely elsősorban a vásárlói hűség javításán keresztül ért volna el eredményeket. Aki jártas a marketingirodalomban, azt mindez nem éri meglepetésként. Kutatók ugyanis már több mint 50 éve hasonló megfigyelésekről számolnak be.
A marketingközösség azonban jellemzően nem hallgat rájuk. Inkább az olyan menedzsment-tanácsadóknak hisz, mint a Bain, amely állítólag „bebizonyította” a márkahűség jelentőségét. Sajnos azonban úgy tűnik, hogy a kutatásaik főleg gondolatkísérleteken alapulnak. A Bain ugyanis csak azt állapította meg, hogy ha a cégek képesek lennének javítani meglévő ügyfeleik hűségét, akkor hatalmas nyereségre tennének szert. Ez olyan, mintha kijelentenénk, hogy ha arannyá tudnánk változtatni az ólmot, akkor meggazdagodnánk.
De vajon miért volt olyan ellenállhatatlan a márkahűség, akár a „bolondok aranya”? Részben talán azért, mert a Bain kutatása gazdasági recesszió idején, az 1990-es évek elején jelent meg, amikor a cégek körében amúgy is a „tartsd meg, amid van” mentalitás uralkodott. De előfordulhat, hogy a magyarázat magában a szóban rejlik: a „hűség” egész egyszerűen olyasvalaminek hangzik, amiből sohasem lehet elég.
Akkor tehát a hűség nem számít?
Nos, ez attól függ, mit értünk rajta. Ha az emberek márka iránti pozitív érzéseinek megerősítését, akkor természetesen számít. A hagyományos „hűségmutatók”, mint a meglévő felhasználók vásárlási gyakorisága vagy a vásárlók megtartásának aránya, azonban nem igazán alkalmas a márkafogyasztó kapcsolat erejének mérésére. Azok a marketingesek pedig, akik a márka iránti igazi hűség mérőszámainak tekintik ezeket, sok pénzt pazarolnak arra, hogy rossz csatornákon rossz üzeneteket rossz célközönséghez juttassanak el.
A növekedés és a nyereségesség maximalizálásához nem elég, ha a már meglévő ügyfeleinket szólítjuk meg. Mindenkit – ügyfeleket és potenciális ügyfeleket egyaránt – meg kell szólítanunk a kategóriánkban, és ehhez olyan kommunikációt kell alkalmaznunk, amely erősíti a márkánkhoz való kötődésüket és a fizetési hajlandóságukat. Ez az igazi hűség, amely valóban aranyat ér.
Hogyan gondolkodjunk akkor a hűségről?
HVG Könyvek
- A márkahűség homályos koncepció, és alig mérhető. Fogalmazzuk meg pontosabban, milyen érzéseket és viselkedést szeretnénk kiváltani az ügyfeleinkből!
- Alkalmazzunk viselkedési mérőszámokat, mint a vásárlási gyakoriság és az átlagosan vásárolt mennyiség, a tranzakciónkénti átlagos költés, a kategórián belüli vásárlási arány, a megtartási arány, az újravásárlási arány és a keresztértékesítési arány!
- Ne hagyjuk, hogy elkábítson a hűség mítosza! Jól hangzik, de téves az az elképzelés, hogy egy márka kisszámú, elvakultan hűséges ügyféllel is sikeres lehet.
- A hűséget fogjuk fel inkább nyitott házasságként! Nagyon kevesen hűségesek kizárólag egyetlen márkához. A kisszámú, igazi lojalista pedig nem sokat számít az értékesítés és a nyereség szempontjából.
- Ne két független dologként gondoljunk a penetrációra és a márkahűségre! Ezek valójában a vásárlási hajlandóság különböző megnyilvánulásai.
- Ne várjuk, hogy a penetráció és a márkahűség egymástól függetlenül alakuljon! Ha egy márka növekszik, a penetráció és a hűség mindig együtt javul.
- Ne feledjük, hogy a penetráció mindig sokkal érzékenyebb a marketingre, mint a hűség! Tehát ne a hűség kerüljön elsődlegesen a fókuszba! A márkahűség alig változik, a márkahűségstratégiák pedig nem túl hatásosak.
- Összpontosítsunk inkább a penetrációra! Ez a növekedés legfőbb hajtóereje. Igyekezzünk növelni a keresletet az „ügyfelek” és a „nem ügyfelek” között egyaránt! Szólítsunk meg mindenkit, aki az adott kategóriát vásárolja!
- Legyenek kreatív ötleteink, amelyek olyanoknak is tetszenek, akiket nem érdekelnek a termékeink!
- És ne feledjük, hogy egy magasabb árszint beállítása általában nagyobb nyereséget hoz, mint ha csak a mennyiséget növeljük! Elképzelhető, hogy az árérzékenység a legjobb hűségmutató.
A fenti cikk a Hogyan (ne) tervezz? című könyv szerkesztett részlete.A kiadványban két elismert kommunikációs stratéga - Les Binet és Sarah Carter - ad átfogó, mégis követhető gyakorlati útmutatót a hatékony marketingstratégia tervezéséhez.
A könyvhöz kapcsolódó, Lépj előre digitálisan! Egy Telekom-sztori című kiadvány a Telekom CFU (Customer Facing Unit) csapat működését és filozófiáját mutatja be, a könyvben ábrázolt paradigma- és perspektívaváltások egyik hazai gyakorlataként. Erről bővebben a Szabó Béla Attila, a Telekom márka- és kereskedelmi kommunikációs igazgatója beszél ebben az interjúban.
Hogyan lehetséges, hogy amikor olyan sok időt és pénzt fordítunk kutatásokra, és több adat áll rendelkezésünkre, mint a múltban bármikor, sokan mégis a téves megérzéseiket követik a nekik ellentmondó bizonyítékok helyett?
Kutatások szerint az ötletelő csoportok kevesebb és gyengébb minőségű ötletet gyártanak, mint ugyanannyi, egyedül dolgozó munkatárs. De mit tegyünk, ha mégis ötletelni kell?
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?