Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4b91692c-6d05-4f29-85c8-d81e8fe8878d","c_author":"Domokos László","category":"360","description":"Indul a kifizetés a lakossági állampapírok után, de mások is megfontolhatják azt, hogy befektetik rendelkezésre álló forrásaikat. De mit jelentenek a befektetési alapok által fogalmak? Segítünk. ","shortLead":"Indul a kifizetés a lakossági állampapírok után, de mások is megfontolhatják azt, hogy befektetik rendelkezésre álló...","id":"20250202_hvg-Penzugyi-szotar-befektetesi-alapokhoz","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b91692c-6d05-4f29-85c8-d81e8fe8878d.jpg","index":0,"item":"d0094c30-32ae-4f43-91ef-e64332c1de95","keywords":null,"link":"/360/20250202_hvg-Penzugyi-szotar-befektetesi-alapokhoz","timestamp":"2025. február. 02. 10:45","title":"Eszközérték? Reálhozam? Sikerdíj? Pénzügyi szótár befektetési alapokhoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c66d826e-4463-42f2-8b5a-aa7aefac0a1e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az országba így is bejutott 70 magyar terrorelhárító, Milorad Dodik boszniai szerb elnök hívására.","shortLead":"Az országba így is bejutott 70 magyar terrorelhárító, Milorad Dodik boszniai szerb elnök hívására.","id":"20250303_bosznia-hercegovina-magyar-terrorelharitok-milorad-dodik-leszallas-megtagadas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c66d826e-4463-42f2-8b5a-aa7aefac0a1e.jpg","index":0,"item":"3513e7c1-bc56-4303-a3af-65081b8780c1","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_bosznia-hercegovina-magyar-terrorelharitok-milorad-dodik-leszallas-megtagadas","timestamp":"2025. március. 03. 17:53","title":"Megtagadták egy magyar katonai repülőgép leszállását Bosznia-Hercegovinában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd2335cd-d7d1-428f-8631-887d0990cb4b","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A baloldal segítette Donald Trumpot naggyá tenni – mondta a Zeit Online-nak adott interjúban Dani Rodrik, a Harvard közgazdászprofesszora. Beszélt a rossz globalizációról, a vámtarifákról és a jobbról jövő veszélyről.","shortLead":"A baloldal segítette Donald Trumpot naggyá tenni – mondta a Zeit Online-nak adott interjúban Dani Rodrik, a Harvard...","id":"20250121_Dani-Rodrik-harvard-zeit-online-A-Trump-boom-gyorsan-osszeomolhat","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd2335cd-d7d1-428f-8631-887d0990cb4b.jpg","index":0,"item":"91f01d58-5cb1-4856-b799-7f5669d4516f","keywords":null,"link":"/360/20250121_Dani-Rodrik-harvard-zeit-online-A-Trump-boom-gyorsan-osszeomolhat","timestamp":"2025. január. 21. 16:10","title":"Dani Rodrik harvardi professzor: A Trump-boom gyorsan összeomolhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ecc613c1-e006-4197-9f4f-d1db11d6c992","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Szijjártó Péter javaslatára Sulyok Tamástól kapta meg a címet Jászai Gellért.","shortLead":"Szijjártó Péter javaslatára Sulyok Tamástól kapta meg a címet Jászai Gellért.","id":"20250305_4ig-jaszai-gellert-nagykovet","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ecc613c1-e006-4197-9f4f-d1db11d6c992.jpg","index":0,"item":"aab0f6cc-e203-4299-8543-40b235f8bef3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250305_4ig-jaszai-gellert-nagykovet","timestamp":"2025. március. 05. 21:10","title":"Nagyköveti rangot és diplomataútlevelet kapott a 4iG elnöke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d62a4cbf-cef9-460b-a306-5a4de493895d","c_author":"HVG","category":"360","description":"Szentesi Teszt Itthon","shortLead":"Szentesi Teszt Itthon","id":"20250417_Szentesi-Teszt-Itthon","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d62a4cbf-cef9-460b-a306-5a4de493895d.jpg","index":0,"item":"838fc1eb-7a73-4ca6-93a4-12a62f23a7e6","keywords":null,"link":"/360/20250417_Szentesi-Teszt-Itthon","timestamp":"2025. április. 17. 13:42","title":"Szentesi Teszt Itthon Kiccsávó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"820e962d-b5e0-44ec-9fc4-a88a93b71feb","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A költségvetési csalás miatt számos megyében indultak nyomozások, több tucat orvos és egészségügyi dolgozó érintett. ","shortLead":"A költségvetési csalás miatt számos megyében indultak nyomozások, több tucat orvos és egészségügyi dolgozó érintett. ","id":"20250306_ortoped-protezis-gyogyaszati-segedeszkoz-halozat-csalas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/820e962d-b5e0-44ec-9fc4-a88a93b71feb.jpg","index":0,"item":"f60bdb39-f5d6-4092-b589-dbcf48be40b8","keywords":null,"link":"/itthon/20250306_ortoped-protezis-gyogyaszati-segedeszkoz-halozat-csalas","timestamp":"2025. március. 06. 14:49","title":"Országos hálózat csalt végtagprotézisekkel és gyógyászati segédeszközökkel Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec9ba355-b6b6-470d-8b76-0a5983b69af3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Százmilliárdokat érne a kriptovagyon, ami egy adathordozón pihen valahol egy szeméttelep mélyén. A tulajdonosa pedig egyre érdekesebb módszerekkel igyekszik előkeríteni az elveszett merevlemezt.","shortLead":"Százmilliárdokat érne a kriptovagyon, ami egy adathordozón pihen valahol egy szeméttelep mélyén. A tulajdonosa pedig...","id":"20250214_james-howells-bitcoin-elveszett-merevlemez-szemettelep-megvasarlasa","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec9ba355-b6b6-470d-8b76-0a5983b69af3.jpg","index":0,"item":"e91a0929-1467-4fb8-aa7b-c939c4288947","keywords":null,"link":"/tudomany/20250214_james-howells-bitcoin-elveszett-merevlemez-szemettelep-megvasarlasa","timestamp":"2025. február. 14. 15:03","title":"Ezt nevezik elszántságnak: most már az egész szeméttelepet megvenné az a férfi, aki véletlen kidobott egy merevlemezt, rajta 7500 bitcoinnal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77fd4e34-67df-45bd-92f2-85317522ffc9","c_author":"Köves Gábor","category":"kultura","description":"Remekműnek lett kikiáltva, és már temérdek díjat besöpört az Amerikába szakadt fiktív magyar építész, a holokauszttúlélő Tóth László története. De vajon fellelhetők-e a remekműre utaló jelek abban a 215 percben, amit a szépen szenvedő Adrien Brodyval töltünk?","shortLead":"Remekműnek lett kikiáltva, és már temérdek díjat besöpört az Amerikába szakadt fiktív magyar építész...","id":"20250122_A-brutalista-kritika-Adrien-Brody-Brady-Corbet","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77fd4e34-67df-45bd-92f2-85317522ffc9.jpg","index":0,"item":"307d91a7-7be4-434f-b202-2b64690d3885","keywords":null,"link":"/kultura/20250122_A-brutalista-kritika-Adrien-Brody-Brady-Corbet","timestamp":"2025. január. 22. 20:00","title":"Magasabbra a tetőt, Lazlo! - kritika A brutalista című filmről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A márkahűség hajszolása az ortodox marketing rögzült eleme, amelynek értéke szinte megkérdőjelezhetetlen. Mégis jobb lenne, ha megkérdőjeleznénk. A kutatások ugyanis ezt támasztják alá.
A legtöbb hűségkampány nem válik be, és amikor ritkán mégis működnek, az inkább a penetráció és nem a hűség növelése miatt történik. Alig találunk példát olyan hatásos reklámkampányra, amely elsősorban a vásárlói hűség javításán keresztül ért volna el eredményeket. Aki jártas a marketingirodalomban, azt mindez nem éri meglepetésként. Kutatók ugyanis már több mint 50 éve hasonló megfigyelésekről számolnak be.
A marketingközösség azonban jellemzően nem hallgat rájuk. Inkább az olyan menedzsment-tanácsadóknak hisz, mint a Bain, amely állítólag „bebizonyította” a márkahűség jelentőségét. Sajnos azonban úgy tűnik, hogy a kutatásaik főleg gondolatkísérleteken alapulnak. A Bain ugyanis csak azt állapította meg, hogy ha a cégek képesek lennének javítani meglévő ügyfeleik hűségét, akkor hatalmas nyereségre tennének szert. Ez olyan, mintha kijelentenénk, hogy ha arannyá tudnánk változtatni az ólmot, akkor meggazdagodnánk.
De vajon miért volt olyan ellenállhatatlan a márkahűség, akár a „bolondok aranya”? Részben talán azért, mert a Bain kutatása gazdasági recesszió idején, az 1990-es évek elején jelent meg, amikor a cégek körében amúgy is a „tartsd meg, amid van” mentalitás uralkodott. De előfordulhat, hogy a magyarázat magában a szóban rejlik: a „hűség” egész egyszerűen olyasvalaminek hangzik, amiből sohasem lehet elég.
Akkor tehát a hűség nem számít?
Nos, ez attól függ, mit értünk rajta. Ha az emberek márka iránti pozitív érzéseinek megerősítését, akkor természetesen számít. A hagyományos „hűségmutatók”, mint a meglévő felhasználók vásárlási gyakorisága vagy a vásárlók megtartásának aránya, azonban nem igazán alkalmas a márkafogyasztó kapcsolat erejének mérésére. Azok a marketingesek pedig, akik a márka iránti igazi hűség mérőszámainak tekintik ezeket, sok pénzt pazarolnak arra, hogy rossz csatornákon rossz üzeneteket rossz célközönséghez juttassanak el.
A növekedés és a nyereségesség maximalizálásához nem elég, ha a már meglévő ügyfeleinket szólítjuk meg. Mindenkit – ügyfeleket és potenciális ügyfeleket egyaránt – meg kell szólítanunk a kategóriánkban, és ehhez olyan kommunikációt kell alkalmaznunk, amely erősíti a márkánkhoz való kötődésüket és a fizetési hajlandóságukat. Ez az igazi hűség, amely valóban aranyat ér.
Hogyan gondolkodjunk akkor a hűségről?
HVG Könyvek
- A márkahűség homályos koncepció, és alig mérhető. Fogalmazzuk meg pontosabban, milyen érzéseket és viselkedést szeretnénk kiváltani az ügyfeleinkből!
- Alkalmazzunk viselkedési mérőszámokat, mint a vásárlási gyakoriság és az átlagosan vásárolt mennyiség, a tranzakciónkénti átlagos költés, a kategórián belüli vásárlási arány, a megtartási arány, az újravásárlási arány és a keresztértékesítési arány!
- Ne hagyjuk, hogy elkábítson a hűség mítosza! Jól hangzik, de téves az az elképzelés, hogy egy márka kisszámú, elvakultan hűséges ügyféllel is sikeres lehet.
- A hűséget fogjuk fel inkább nyitott házasságként! Nagyon kevesen hűségesek kizárólag egyetlen márkához. A kisszámú, igazi lojalista pedig nem sokat számít az értékesítés és a nyereség szempontjából.
- Ne két független dologként gondoljunk a penetrációra és a márkahűségre! Ezek valójában a vásárlási hajlandóság különböző megnyilvánulásai.
- Ne várjuk, hogy a penetráció és a márkahűség egymástól függetlenül alakuljon! Ha egy márka növekszik, a penetráció és a hűség mindig együtt javul.
- Ne feledjük, hogy a penetráció mindig sokkal érzékenyebb a marketingre, mint a hűség! Tehát ne a hűség kerüljön elsődlegesen a fókuszba! A márkahűség alig változik, a márkahűségstratégiák pedig nem túl hatásosak.
- Összpontosítsunk inkább a penetrációra! Ez a növekedés legfőbb hajtóereje. Igyekezzünk növelni a keresletet az „ügyfelek” és a „nem ügyfelek” között egyaránt! Szólítsunk meg mindenkit, aki az adott kategóriát vásárolja!
- Legyenek kreatív ötleteink, amelyek olyanoknak is tetszenek, akiket nem érdekelnek a termékeink!
- És ne feledjük, hogy egy magasabb árszint beállítása általában nagyobb nyereséget hoz, mint ha csak a mennyiséget növeljük! Elképzelhető, hogy az árérzékenység a legjobb hűségmutató.
A fenti cikk a Hogyan (ne) tervezz? című könyv szerkesztett részlete.A kiadványban két elismert kommunikációs stratéga - Les Binet és Sarah Carter - ad átfogó, mégis követhető gyakorlati útmutatót a hatékony marketingstratégia tervezéséhez.
A könyvhöz kapcsolódó, Lépj előre digitálisan! Egy Telekom-sztori című kiadvány a Telekom CFU (Customer Facing Unit) csapat működését és filozófiáját mutatja be, a könyvben ábrázolt paradigma- és perspektívaváltások egyik hazai gyakorlataként. Erről bővebben a Szabó Béla Attila, a Telekom márka- és kereskedelmi kommunikációs igazgatója beszél ebben az interjúban.
Hogyan lehetséges, hogy amikor olyan sok időt és pénzt fordítunk kutatásokra, és több adat áll rendelkezésünkre, mint a múltban bármikor, sokan mégis a téves megérzéseiket követik a nekik ellentmondó bizonyítékok helyett?
Kutatások szerint az ötletelő csoportok kevesebb és gyengébb minőségű ötletet gyártanak, mint ugyanannyi, egyedül dolgozó munkatárs. De mit tegyünk, ha mégis ötletelni kell?
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?