Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"17b2e574-3f04-492c-93c7-5169b484ecb8","c_author":"Lengyel Tibor","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A Fogadj örökbe egy kastélyt! program folytatódik, még februárban újabb 20 állami tulajdonú ingatlan hasznosítására írnak ki pályázatot. ","shortLead":"A Fogadj örökbe egy kastélyt! program folytatódik, még februárban újabb 20 állami tulajdonú ingatlan hasznosítására...","id":"20250214_Negy-kastelynak-talalt-uj-gazdat-Lazar-Janos-jutott-a-Richternek-a-Molnak-de-meg-Marki-Zayeknak-is-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17b2e574-3f04-492c-93c7-5169b484ecb8.jpg","index":0,"item":"5fff104d-7af0-4825-89b8-4f8e7c5a677d","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250214_Negy-kastelynak-talalt-uj-gazdat-Lazar-Janos-jutott-a-Richternek-a-Molnak-de-meg-Marki-Zayeknak-is-ebx","timestamp":"2025. február. 14. 18:35","title":"Négy kastélynak talált új gazdát Lázár János, jutott a Richternek, a Molnak, de még Márki-Zayéknak is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ffd9bf94-95c8-481c-85f0-a9f6f55927b5","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Megpróbálta elmagyarázni, hogy felnőtt.","shortLead":"Megpróbálta elmagyarázni, hogy felnőtt.","id":"20250304_millie-bobby-brown-felnoves-testkep-bullyin-stranger-things","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ffd9bf94-95c8-481c-85f0-a9f6f55927b5.jpg","index":0,"item":"ac54519b-0d12-4bdf-a57c-e4ff24f3e2eb","keywords":null,"link":"/elet/20250304_millie-bobby-brown-felnoves-testkep-bullyin-stranger-things","timestamp":"2025. március. 04. 14:43","title":"„Ez nem újságírás. Ez bullying” – Millie Bobby Brownnak elege van abból, hogy mindenki a kinézetét kritizálja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3655c75-0e98-448b-92c7-4e98e56379a7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Philál Tamás fél a háborús helyzettől és úgy gondolja, nem lehet megtudni, hogy mi az igazság.","shortLead":"Philál Tamás fél a háborús helyzettől és úgy gondolja, nem lehet megtudni, hogy mi az igazság.","id":"20250222_Racz-Andras-felajanlas-Magyar-Nemzet-publicista-Philal-Tamas-nem-megy-Bucsaba","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3655c75-0e98-448b-92c7-4e98e56379a7.jpg","index":0,"item":"90ab95d4-3240-4fb9-ade7-45a6c47f8b50","keywords":null,"link":"/itthon/20250222_Racz-Andras-felajanlas-Magyar-Nemzet-publicista-Philal-Tamas-nem-megy-Bucsaba","timestamp":"2025. február. 22. 14:37","title":"Reagált Rácz András felajánlására a Magyar Nemzet publicistája, nem megy el vele Bucsába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e73d6f8-5946-4465-a6bd-49f14682b76b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Megérkezett az alap M3 Touringnál kicsit könnyebb és némileg erősebb új CS kivitel.","shortLead":"Megérkezett az alap M3 Touringnál kicsit könnyebb és némileg erősebb új CS kivitel.","id":"20250130_550-lovas-sportkombi-itt-a-vadonatuj-bmw-m3-cs-touring","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e73d6f8-5946-4465-a6bd-49f14682b76b.jpg","index":0,"item":"34952331-7bf6-4859-afa8-516033caaa77","keywords":null,"link":"/cegauto/20250130_550-lovas-sportkombi-itt-a-vadonatuj-bmw-m3-cs-touring","timestamp":"2025. január. 30. 07:07","title":"550 lovas sportkombi: itt a vadonatúj BMW M3 CS Touring","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0a7b537-e913-465c-b4e2-072a616ca9a2","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Volodimir Zelenszkij egy lényegre törő üzenetet fogalmazott meg Robert Fico felé.","shortLead":"Volodimir Zelenszkij egy lényegre törő üzenetet fogalmazott meg Robert Fico felé.","id":"20250113_Az-ukran-elnok-hajlando-targyalni-a-szlovak-kormanyfovel","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0a7b537-e913-465c-b4e2-072a616ca9a2.jpg","index":0,"item":"bc44c43a-cb94-4bdd-9097-6a75c4c95090","keywords":null,"link":"/vilag/20250113_Az-ukran-elnok-hajlando-targyalni-a-szlovak-kormanyfovel","timestamp":"2025. január. 13. 20:57","title":"Az ukrán elnök hajlandó tárgyalni a szlovák kormányfővel, de Robert Ficónak ehhez Kijevbe kell utaznia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"afe516b5-2b3e-482b-820d-b7d6902d51e0","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Aki nem tudja elolvasni az egyszavas választ, annak felolvasás is van.","shortLead":"Aki nem tudja elolvasni az egyszavas választ, annak felolvasás is van.","id":"20250219_kyiv-independent-ki-kezdte-a-haborut","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afe516b5-2b3e-482b-820d-b7d6902d51e0.jpg","index":0,"item":"086433fd-34b7-4ca1-a949-4948036ad0e5","keywords":null,"link":"/vilag/20250219_kyiv-independent-ki-kezdte-a-haborut","timestamp":"2025. február. 19. 12:58","title":"Trumpra abszolút ráférne az az egymondatos gyorstalpaló, amit egy ukrán lap készített","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3ae5eae-c8ec-4f1c-a839-beb7d34f2949","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Csaknem 16 kilométert tettek meg a 1,5 méter széles csőben. Az eset jól mutatja, miért fontos, hogy az Egyesült Államok megossza a titkosszolgálati információit Kijevvel.","shortLead":"Csaknem 16 kilométert tettek meg a 1,5 méter széles csőben. Az eset jól mutatja, miért fontos, hogy az Egyesült Államok...","id":"20250309_Gazvezetekeken-atkuszva-tamadtak-hatba-az-ukranokat-az-oroszok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3ae5eae-c8ec-4f1c-a839-beb7d34f2949.jpg","index":0,"item":"0fe7a171-740d-4e8c-aa0c-4bae14612852","keywords":null,"link":"/vilag/20250309_Gazvezetekeken-atkuszva-tamadtak-hatba-az-ukranokat-az-oroszok","timestamp":"2025. március. 09. 17:58","title":"Videón: gázvezetékeken átkúszva támadták hátba az ukránokat az oroszok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4858d1c9-3609-464a-b71c-d9028856e49e","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A hatóságok szerint a vízipisztolyok „megjelenésük miatt összetéveszthetők a valódi lőfegyverekkel”.","shortLead":"A hatóságok szerint a vízipisztolyok „megjelenésük miatt összetéveszthetők a valódi lőfegyverekkel”.","id":"20250311_svajc-temu-rozsaszin-vizipisztoly-buntetes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4858d1c9-3609-464a-b71c-d9028856e49e.jpg","index":0,"item":"e05ff9ec-e404-49a1-b1fd-75c1228b7981","keywords":null,"link":"/elet/20250311_svajc-temu-rozsaszin-vizipisztoly-buntetes","timestamp":"2025. március. 11. 17:20","title":"Temuról rendelt rózsaszín vízipisztolyok miatt büntettek meg egy politikust Svájcban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kínai villanyautókat sújtó uniós büntetővámok miatt a nagy gyártók váltottak a tisztán elektromos autókról. A hibrideknél élesedő árverseny tovább nehezíti a már most is szenvedő európai autószektor helyzetét.
Erősen verik a vészharangot az európai autógyártók, mert rohamosan szorulnak ki a kínai piacról, ráadásul a kínai gyártók egyre nagyobb konkurenciát jelentenek Európán belül is. Bár a versenytorzító állami támogatásokkal felhizlalt kínai villanyautó-gyártás európai térnyerése ellen az Európai Unió (EU) kiegyenlítő vámokkal próbál védekezni, de a tisztán elektromos járművekre vonatkozó vámrendszerének megvannak a korlátai, amit Kína alaposan ki is használ.
A legkézenfekvőbb lépés, hogy autógyártóik fokozzák a hibrid járművek Európába irányuló exportját, és további modelleket terveznek az európai piacra, mivel az uniós büntetővámok nem vonatkoznak a hibrid autókra. Ennek eredménye, hogy iparági szakértők állítása szerint
a kínai hibridek Európába irányuló exportja idén 20 százalékkal, jövőre pedig még gyorsabban nő.
A legnagyobb kínai villanyautó-márka BYD más módszerekkel is folytatja a terjeszkedést a régióban. Stratégiájának része, hogy a gyártást és összeszerelést is az unión belülre helyezi át, így nem vonatkoznak rá az októberben elfogadott vámok. Noha a BYD szegedi üzemének építése még folyamatban van, Stella Li, a BYD európai vezetője a Capital üzleti magazinnak adott interjúban elárulta, hogy a gyár 2025 végén megkezdi a termelést: az első két modell, amelyet gyártanak, a Dolphin és az Atto 3 lesz.
Döntésük érthető, hiszen a kínai villanyautó-behozatalt az EU a már meglévő 10 százalékos alapvám mellett további akár 35,3 százalékos vámmal sújtja október végétől, hogy ellensúlyozzák az Európai Bizottság szerint tisztességtelen támogatásokat. E támogatások ugyanis olyan kihasználatlan kapacitásokat hoztak létre a kínai autógyártásban, hogy mostanra az uniós villanyautó-piac kétszeresét meghaladó, évi 3 millió felesleges e-autót képesek előállítani. Ráadásul az Egyesült Államokban és Kanadában a kínai gyártású e-autókra 100 százalékos vámot vetnek ki, így Európa az egyik legkézenfekvőbb felvevőpiac a kínai autógyártók számára.
A kiadáscsökkentések és átszervezések hatalmas elbocsátási hullámot indítottak az európai autóiparban, amelyet egyszerre több probléma sújt: 2035-re teljesen át kellene állnia az elektromos autók gyártására, miközben visszaesett a kereslet e járművek iránt. A kínai gyártók egyre nagyobb konkurenciát jelentenek Európában, de még ennél is nagyobb baj, hogy a régi nagy autómárkák rohamosan szorulnak ki a kínai piacról.
Ahhoz, hogy megértsük e problémát, érdemes egy kis kitérőt tenni. Tudni kell, hogy Kína az utóbbi két évtizedben a történelem legnagyobb adósságbuborékát hozta létre: az ország a világgazdaság történetében soha nem látott méretű vállalati adósság- és ingatlanbuborékot fújt. Vállalati adósságállománya eléri a GDP 150 százalékát, a helyi önkormányzatok adóssága pedig a GDP további 80-90 százalékára rúgnak. A háztartások adóssága nem olyan magas, mint máshol, de nagy része a szenvedő ingatlanpiachoz kapcsolódik. Úgy tűnik, hogy Kína részben úgy próbál kilábalni a bajból, hogy a hitelekből felhizlalt kapacitásain hatalmas kereskedelmi többletet termel, így más országok finanszírozzák a mérlege rendbetételét. Ezzel viszont kereskedelmi háborút kockáztat.
Az autók külföldre termelését ráadásul a kínai gazdaság lassulása miatt a vártnál gyengébb belföldi autóeladások is hajtják, ennek eredménye, hogy
Kína – az e-autók terén elért dominanciájának köszönhetően – tavaly a világ legnagyobb autóexportőre lett, megelőzve Japánt.
Röviden tehát: a vámok mellett a lassuló belső kereslet motiválja a nagy kínai autógyártókat, hogy Európában stratégiát váltsanak, és inkább a hibridek exportjára összpontosítsanak, miközben a hazai túlkapacitást próbálják kezelni.
Döntésükben fontos szerepet játszik az is, hogy a legtöbbször benzin és elektromos áram kombinációjával működő hibridek egyre népszerűbbek Európában, mivel a vásárlók megfizethető kompromisszumnak tartják őket a tisztán belső égésű és a tisztán elektromos meghajtású autók között.
A tendencia már a számokban is jól látható: júliustól októberig az Európába irányuló hibridexport több mint háromszorosára, 65 800 darabra nőtt az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest, megfordítva a 2023-ban észlelt csökkenő értékesítési tendenciát – derül ki a Kínai Személyautó Szövetség (CPCA) adataiból.
Ennek eredménye, hogy a harmadik negyedévben a plug-in hibridek és hagyományos hibridek Európába irányuló exportja a teljes itteni jármű-értékesítésük 18 százalékát tette ki, ami az első negyedévi 9 százalékhoz képest duplázódás.
Az átrendeződés pedig abból is látható, hogy ezalatt az elektromos autók részaránya 62-ről 58 százalékra mérséklődött.
Az természetesen kérdés, hogy az EU meddig nézi jó szemmel a Kínából érkező egyre növekvő hibridimportot.
Milyen kínai hibrid modelleket vetnek be az uniós büntetővámok ellen?
Az amerikai rivális Teslával ellentétben a BYD tiszta és plug-in hibrid elektromos autókat is gyárt, de a jövőben a hibridek lesznek „a BYD európai stratégiájának középpontjában” – állítja Alfredo Altavilla, egy veterán autóipari szakértő, aki a Fiat Chrysler európai vezetőjeként dolgozott, és az év elején nevezték ki a kínai cég európai különleges tanácsadójává.
A BYD első körben a Seal U DM-i plug-in hibrid SUV-modelljével száll szembe a Volkswagen és a Toyota autóival, nem is rossz esélyekkel.
A modell ára 35 900 eurótól (15 millió forint) indul, ami 700 euróval olcsóbb, mint a Volkswagen (VW) legkelendőbb plug-in hibrid modellje, a Tiguan, és 10 százalékkal kínál alá a Toyota C-HR plug-in hibrid modelljének.
Az ár pedig még lejjebb is mehet, hiszen a China Auto News információi szerint a kínai vállalat azt is fontolgatja, hogy
magyarországi üzemében a tisztán elektromos autók mellett a későbbiekben hibrideket is gyárt majd.
Alessandro Grosso a BYD olaszországi területi igazgatója, aki októberben került a BYD-hez a Stellantistól, hangsúlyozza, hogy a plug-in hibridek már most a BYD európai eladásainak mintegy 70 százalékát adják.
Kína második legnagyobb autógyártója sem szeretne lemaradni: a Geely a múlt hónapban egy új plug-in hibridet mutatott be Lynk & Co márkanéven kifejezetten Európa számára, emellett a SAIC, amelynek az EU-ba irányuló e-autó exportját a legmagasabb, 45,3 százalékos büntetővámmal sújtják, közölte, hogy kifejezetten az európai piacra tervez új hibrid autókat, ezekkel ugyanis meg tudja kerülni a vámokat. A többi nagy gyártó is hasonló lépéseket tervez, a Nio például novemberben jelentette be, hogy – bár jelenleg még nem rendelkezik ilyen technológiával – 2026-tól már kifejezetten az európai piacra gyárt majd hibrideket.
A kínaiak ráadásul olyan hibridekben is gondolkodnak, melyekben a benzinmotor nem közvetlenül a hajtást szolgálja, hanem csupán generátorként működik, amennyiben az akkumulátor töltöttsége ezt megkívánja. E típusok nagy előnye a hatótáv: teli tank és teljes akkutöltés után indulva akár kétezer kilométert is megtehetünk velük megállás nélkül.
A kecskeméti Mercedes-üzem egy hónapos leállásának hírére utánajártunk, milyen hosszú termelési szünetet tart a több magyarországi autógyár.
Tovább éleződik az árverseny
Az európai autógyártók árengedményekkel reagálnak a növekvő kínai konkurenciára, miközben emelik a benzines autók árát.
Az új árazás további oka, hogy az unió január 1-jétől drasztikusan csökkenti a gépjárművek után számolt szén-dioxid-kibocsátás felső határát, ami azt jelenti, hogy az autógyártóknak – ahhoz, hogy elkerüljék a súlyos bírságokat – az eladások legalább egyötödét elektromos meghajtású járművekkel kell teljesíteniük. Idén azonban a régióban eladott összes járműnek csak 13 százaléka volt elektromos – derül ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adataiból.
Bár a Kínából érkező növekvő export valóban intenzív árversenyt indíthat el az európai hibridjármű-piacon is, egyes szakértők azt is hangsúlyozzák, hogy a kínai cégek valószínűleg óvatosabbak lesznek, mert attól tartanak, hogy újabb uniós vámokat vetnek ki rájuk.
„Ha a BYD 20 ezer eurós áron viszi Európába a Qin Plus-t, biztos vagyok benne, hogy az újabb földrengést váltana ki” – mondta a hibrid szedánra utalva Yale Zhang, az Automotive Foresight ügyvezető igazgatója.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?