Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"07eb4238-4607-45e2-bb08-f1e4fe359d65","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"itthon","description":"A Magyar Honvédség repülőgépével érkezett a párizsi olimpiára Sulyok Tamás köztársasági elnök – értesült a HVG. A szállodáért – hiába töltött ott az államfő 18 éjszaka helyett csak három napot – több mint 228 millió forintot kellett fizetni, mert már nem lehetett módosítani az elődje, Novák Katalin hivatali idejében történt foglalást. A Sándor-palota arra nem tudott válaszolni, hogy lakott-e valaki a szobákban abban az időszakban, amikor Sulyok Tamás már elutazott Franciaországból. ","shortLead":"A Magyar Honvédség repülőgépével érkezett a párizsi olimpiára Sulyok Tamás köztársasági elnök – értesült a HVG. A...","id":"20250120_Sulyok-Tamas-hivatala-parizis-olimpia-szallas-hotelszobak-hasznalata-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07eb4238-4607-45e2-bb08-f1e4fe359d65.jpg","index":0,"item":"66393bc7-c4aa-4066-8a8c-b1b4fa8a5afc","keywords":null,"link":"/itthon/20250120_Sulyok-Tamas-hivatala-parizis-olimpia-szallas-hotelszobak-hasznalata-ebx","timestamp":"2025. január. 20. 06:15","title":"Sulyok Tamás hivatala nem tudja, használta-e valaki a Párizsban lefoglalt szobákat, amikor az elnök már nem volt a városban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93ddcbba-80bf-4f7f-9075-56513e6ba21b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Folyamatosan jön majd a pénz” – jósolta Kiss Ambrus, de ehhez először a fővárosnak pereket kell nyernie. Sorozatban, éveken keresztül. Kisst Kacskovics Mihály Béla kérdezte.","shortLead":"„Folyamatosan jön majd a pénz” – jósolta Kiss Ambrus, de ehhez először a fővárosnak pereket kell nyernie. Sorozatban...","id":"20250303_Fulke-podcast-Kiss-Ambrus-Budapest-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93ddcbba-80bf-4f7f-9075-56513e6ba21b.jpg","index":0,"item":"18ccae9f-8f30-469a-b274-746f41000577","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_Fulke-podcast-Kiss-Ambrus-Budapest-ebx","timestamp":"2025. március. 03. 16:00","title":"Kizsebelik a várost, majd ott a cetli, hogy bocs – Karácsony jobbkeze a Fülkében a főváros és a kormány csatájáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"655daaa8-5397-46f4-bd76-5d2465fe13a0","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"A három balti ország villamosenergia-hálózata sikeresen integrálódott az EU belső energiapiacába azáltal, hogy első körben Lengyelországon keresztül csatlakoztak az európai uniós hálózathoz.","shortLead":"A három balti ország villamosenergia-hálózata sikeresen integrálódott az EU belső energiapiacába azáltal, hogy első...","id":"20250209_esztorszag-lettorszag-litvania-elektromos-aram-oroszorszag-europai-unio-energiafuggoseg","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/655daaa8-5397-46f4-bd76-5d2465fe13a0.jpg","index":0,"item":"df1b2d0c-0421-46eb-82ea-b5bb60adb196","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250209_esztorszag-lettorszag-litvania-elektromos-aram-oroszorszag-europai-unio-energiafuggoseg","timestamp":"2025. február. 09. 16:56","title":"Vége az orosz függőségnek: Észtország, Lettország és Litvánia is az uniós villamosenergia-rendszerre váltott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ce924263-c8f4-4905-adaa-4f851f1603b7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az, aki rögzítette, már börtönben ül, Suha pedig tavaly április óta van a rácsok mögött.","shortLead":"Az, aki rögzítette, már börtönben ül, Suha pedig tavaly április óta van a rácsok mögött.","id":"20250204_telex-suha-gyorgy-eljaras","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ce924263-c8f4-4905-adaa-4f851f1603b7.jpg","index":0,"item":"16627153-b675-43aa-8aa4-ea8fe99407df","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_telex-suha-gyorgy-eljaras","timestamp":"2025. február. 04. 08:48","title":"Telex: Titokban rögzített hangfelvételek adják a Suha György elleni eljárás alapját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d5b39fd-0881-4ff1-9309-64116a0cc48b","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az ország nagy részén borult, ködös idővel ér véget az év, Szilveszter napján csak kevéssel 0 Celsius-fok felett alakul a csúcshőmérséklet. Az új év első napjaiban sokfelé felszakadozik a felhőzet és kisüt a nap, de erős lesz a szél.","shortLead":"Az ország nagy részén borult, ködös idővel ér véget az év, Szilveszter napján csak kevéssel 0 Celsius-fok felett alakul...","id":"20241229_idojaras-szilveszter-ujev-elso-het-fagy-kod-eso-napsutes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d5b39fd-0881-4ff1-9309-64116a0cc48b.jpg","index":0,"item":"be2fc909-0d36-4f4d-8409-88371f352f5d","keywords":null,"link":"/itthon/20241229_idojaras-szilveszter-ujev-elso-het-fagy-kod-eso-napsutes","timestamp":"2024. december. 29. 15:52","title":"Ködös idővel ér véget az óév, széllel köszönt be az új","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"986671c6-cd43-41c1-a2d5-5b624f25573d","c_author":"Deutsche Welle","category":"elet","description":"A gyerekeknek és a nyugdíjasoknak azóta hetente egyszer közös foglalkozásokat tartanak. A Deutsche Welle riportja.","shortLead":"A gyerekeknek és a nyugdíjasoknak azóta hetente egyszer közös foglalkozásokat tartanak. A Deutsche Welle riportja.","id":"20250125_rezsivalsag-bolcsis-jatszohaz-idosek-napkozije-Kecskemet-osszekoltozes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/986671c6-cd43-41c1-a2d5-5b624f25573d.jpg","index":0,"item":"07fb3911-5570-40e0-b3e5-d298b1aaa6db","keywords":null,"link":"/elet/20250125_rezsivalsag-bolcsis-jatszohaz-idosek-napkozije-Kecskemet-osszekoltozes","timestamp":"2025. január. 25. 14:38","title":"A rezsiválság miatt költözött össze a bölcsis játszóház és az idősek napközije Kecskeméten, aztán rájöttek, hogy ez mindenkinek jó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"022801c1-3b4a-4cf9-b41c-225404e595be","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A 61 éves Ferrari 250 LM a becsértékénél jelentősen drágábban talált gazdára a párizsi árverésen. Nem véletlenül.","shortLead":"A 61 éves Ferrari 250 LM a becsértékénél jelentősen drágábban talált gazdára a párizsi árverésen. Nem véletlenül.","id":"20250206_megneztuk-a-14-milliard-forintert-elkelt-legendas-ferrari-250-lm-fotogaleria","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/022801c1-3b4a-4cf9-b41c-225404e595be.jpg","index":0,"item":"9a1f6378-7faf-44cc-8c12-6012845f574f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_megneztuk-a-14-milliard-forintert-elkelt-legendas-ferrari-250-lm-fotogaleria","timestamp":"2025. február. 06. 08:41","title":"Megnéztük a 14 milliárd forintért elkelt legendás Ferrarit – fotógaléria","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e516de2b-c8cf-4efd-804d-60f252678884","c_author":"SSI Schäfer","category":"brandchannel","description":"Sokan nem is gondoljuk végig, milyen mértékű tervezettség szükséges ahhoz, hogy az otthonunk kényelméből megrendelt termékek eljussanak hozzánk. Pedig mára emberek, robotok és mesterséges intelligencia felügyelte automata rendszerek gondoskodnak a minél zökkenőmentesebb ügyfélélményért. De vajon hol van az ember szerepe ezekben a rendszerekben? Milyen folyamatok, trendek jellemzik az intralogisztika világát? Többek között ezekről a kérdésekről is beszélgettünk az SSI SCHÄFER két szakemberével.","shortLead":"Sokan nem is gondoljuk végig, milyen mértékű tervezettség szükséges ahhoz, hogy az otthonunk kényelméből megrendelt...","id":"20250122_ssi_raktarozas_robotok_logisztika","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e516de2b-c8cf-4efd-804d-60f252678884.jpg","index":0,"item":"96ac06ef-c7ee-4e0b-9124-3c2d94f511c0","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250122_ssi_raktarozas_robotok_logisztika","timestamp":"2025. február. 28. 15:30","title":"Íme a következménye a sok házhoz rendelésnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"SSI Schäfer Systems International Kft.","c_partnerlogo":"587ab37a-5d07-4b1b-898a-62d35ece6a1d","c_partnertag":""}]
A hármas metró hat nemrég felújított kocsiját kellett kivonni a forgalomból a padlólemez rozsdásodása miatt, ezeket a Metrovagonmas február végéig garanciálisan javítja. A BKV új felügyelőbizottsága a közbeszerzéstől az átvételig kivizsgálja a metrókocsik felújítását.
Áll a bál a 3-as metró szerelvényei körül. A minőségi problémák 2020 elején váltak igazán kritikussá, amikor a BKV hat kocsit kivont a forgalomból a padlólemezek rozsdásodása miatt. A BKV akkor azt közölte, a felújítással megbízott Metrovagonmas az első 13 szerelvény (darabonként hat kocsival) leszállítása után megváltoztatta a gyártási technológiát, a többivel nem lesz gond. Illetve hogy a kocsik javíttatását az orosz céggel fogják elvégeztetni garanciálisan. A hat forgalomból kivont kocsit a Metrovagonmas a BKV telephelyén, alvállalkozó bevonásával, február végéig szolgálatra kész állapotba fogja hozni – ígérte meg a BKV a hvg.hu-nak.
A Metrovagonmas általában véve 30 éves élettartamot ígért, de a kocsiszekrények és az alvázak rozsdamentességére vonatkozó jótállás csak 10 évre szól.
Karácsony Gergely főpolgármester azt nyilatkozta, a kocsik ügyében zajlik a vizsgálat, nincs politikai prekoncepció, várják a felügyelőbizottsági vizsgálat végét, azt nyilvánosságra hozzák majd. Karácsony szerint a beruházás elhibázott, egy bizonyos gazdasági körön kívül mindenki jól járt volna, ha új kocsit szereznek be. Karácsony a kampányban „az utóbbi évek legsúlyosabb korrupciós botrányának” nevezte a kocsik felújítását.
Tüttő Kata főpolgármester-helyettes a hvg.hu-nak megerősítette, hogy az ügyben a városvezetés nem kíván véleményt nyilvánítani, amíg a külső szakértők bevonásával zajló vizsgálat le nem zárul. Tüttő szerint az egész felújítást meg fogják vizsgálni a közbeszerzés kiírásától a kocsik átvételéig bezárólag. Katona Tamás, a BKV felügyelőbizottságának elnöke január 24-e, péntekre hívta össze a testületet, az ülés vezető napirendi pontja a beszerzés kivizsgálása lesz.
Csányi Nikolett
Kérdés van bőven
A lefolytatandó vizsgálat eredményei függvényében a kocsikkal kapcsolatban alapvetően a következő kérdések merülnek fel:
A felújítással megbízott Metrovagonmas valóban a régi budapesti kocsikat újította fel, vagy újakkal teljesítette a szerződést? (A közbeszerzést felújításra írták ki, új kocsik vásárlására kiírt tendert a Metrovagonmasnak esélye sem lett volna megnyerni.)
Ha a kocsik újak, van-e bárkinek jogi/műszaki felelőssége abban, ahogy a BKV megrendelte és átvette őket?
Vannak-e alapvető minőségi problémák a felújított/új kocsikkal?
Ha vannak, van-e magyar részről ebben bárkinek jogi/műszaki felelőssége (a megrendelésnél és az átvételnél)?
Ha vannak, milyen lehetőségei vannak a fővárosnak és a BKV-nak a minőségi problémákból fakadó, forintban kifejezhető károk minimum mérséklésére?
A fentiek tükrében (is) jó, vagy legalábbis megfelelő megoldásnak ítélhető-e, ahogy a főváros és a BKV a 2010-es évek közepén megoldotta a régi kocsik cseréjét?
Ha nem, felvethető-e magyar részről bárkinek a műszaki/jogi, illetve politikai felelőssége?
Nem az az igazi kérdés, hogy új-e vagy felújított
A 3-as metró kocsijai körül emberemlékezet óta szakadatlanul zajlik a balhé – de legalábbis 2013 óta, mikor a főváros, illetve a BKV nekilátott a tarthatatlan állapotba került, öreg orosz szerelvények lecserélésének. Amennyire tudni lehet, alapból Tarlós István akkori főpolgármester és Vitézy Dávid akkori BKK-vezér is új kocsikat akart venni, de ez drágább lett volna, mint a régiek felújítása, és a kormány csak a felújításra adott elég pénzt. Illetve az Index2017-es cikke szerint Vitézy felújításnak való ellenállása szerepet játszhatott 2014-es kirúgásában.
A felújításra kiírt közbeszerzést az orosz Metrovagonmas nyerte meg.
Az a kérdés, hogy a kocsikat felújították vagy újakat szállítottak ugyan nagyon fontos, de rég lerágott csont, és jórészt értelmezhetetlen. Az gyakorlatilag biztosra vehető, hogy nem a raktárban porosodó, kész kocsikat küldtek vissza Budapestre. Az is biztos, hogy a kocsik alkatrészeit (beleértve a főrészeket, mint a kocsiszekrény) nagy százalékban kicserélték, nem pedig felújították – a Metrovagonmas már a felújítás közben, szemrebbenés nélkül közölte például, hogy az első, prototípus szerelvényen gyakorlatilag mindent újra cseréltek. Kocsinként változó, hogy mekkora az új elemek aránya, az „újak vagy felújítottak-e a kocsik” kérdés már csak ezért is értelmezhetetlen. Ráadásul nincs arra semmiféle szabály, hogy egy jármű részei közül melyeket és milyen arányban lehet kicserélni addig, amíg egy csapásra felújítottból újjá lényegül át. Ha a Metrovagonmas a szerződésnek és a műszaki leírásnak megfelelő kocsikat szállított le a BKV-nak, ezen az alapon nem lehet beléjük kötni – olyan módon biztosan nem, ami egy bíróságon is megállja a helyét.
Csányi Nikolett
Maga Karácsony Gergely október 10-én, még jelöltként azt mondta, a beruházás „valójában valószínűleg inkább metrókocsi-vásárlásnak” minősül, de nem felújításnak. Az „új vagy felújított”-vita amúgy szó szerint folyamatosan zajlik 2016 óta, kisebb-nagyobb fellángolásokkal.
Szóval a fenti listában az első három kérdés nemhogy megválaszolhatatlan, de jórészt értelmetlen. Adódik viszont az az újabb kérdés, hogy Budapest miért újíttatta fel egyáltalán a régi szerelvényeket ahelyett, hogy újakat vett volna? Illetve ha Budapest végső soron rosszul jár ezzel a megoldással: kinek a politikai/döntéshozói felelőssége, hogy a főváros nem új szerelvényeket vett?
Modern metró nyilván jobb lett volna
Márpedig nagyon úgy tűnik, hogy Budapest rosszul járt a felújítással – bár ennek megítélése szubjektív szempontoktól nem mentes. A kisebbik probléma, hogy a szerelvények elavult technológiát képviselnek mind az utazási élmény, mind a műszaki megoldások tekintetében. Az utazási élményt enyhén szólva nem javítja, hogy a kocsikon nincs klíma, bár Tarlós István ezt a szempontot igyekezett elbagatellizálni anno. Aztán arról volt szó, hogy a kocsikra nem is lehet klímaberendezést szerelni, mert nem bírnák el a súlyát. Végül Tarlós az önkormányzati választások előtt bejelentette, hogy mégis megoldják a klimatizálást. Persze pluszpénzért, amivel máris olvad a „felújítás” árelőnye.
Műszaki szempontból kiemelhető, hogy ezek a szerelvények már most elavult vonatvezérlő rendszert (AVR-t) használnak, és a tervek szerint még közel 30 évig fognak futni.
Kicsit sok a minőségi probléma
Annál, hogy a felújított kocsik nem érnek fel az új kocsikhoz, amiket Budapest vásárolhatott volna, súlyosabb gond, hogy nagyon úgy tűnik: alapvető minőségi problémák vannak velük. Már forgalomba állásuk után több meghibásodást produkáltak – például az ajtók záródása közben, ez volt a híres-hírhedt fakocka-gate. Aztán hamar szemet szúrtak az első rozsdafoltok (a BKV szerint: koszfoltok), illetve a silány szerelésre utaló repedések, szabálytalan illesztések stb.
És aztán 2020 elején ugyebár hat szerelvényt ki kellett vonni a forgalomból rozsdásodás miatt.
Az még a jövő zenéje, hogy a Metrovagonmas úgy általában mennyire lesz készséges a garanciális és egyéb szerződéses kötelezettségeit teljesíteni. A jelek egyelőre nem jók, a BKV ugyanis 6 milliárd forint késedelmi kötbért követelt tőlük, emiatt bíróságra kellett mennie. Ugyanakkor a garanciális javítási igényeknek eddig eleget tettek, ahogy a BKV ígérete szerint a padlólemezeket is rendbe fogják rakni.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?