Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cadf68cc-b19c-450e-a708-9a0c36d80065","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A negyvenes éveikben járó elkövetők legfőbb vágya volt, hogy közös kislányuk lehessen.","shortLead":"A negyvenes éveikben járó elkövetők legfőbb vágya volt, hogy közös kislányuk lehessen.","id":"20250108_nemet-par-ukran-menekultek-gyilkossag-ujszulott-rablas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cadf68cc-b19c-450e-a708-9a0c36d80065.jpg","index":0,"item":"ee74ddd5-fa01-46fe-88bf-b174ba8d7f4d","keywords":null,"link":"/vilag/20250108_nemet-par-ukran-menekultek-gyilkossag-ujszulott-rablas","timestamp":"2025. január. 08. 16:40","title":"Ukrán menekülteket ölt egy német pár, hogy újszülöttet raboljanak tőlük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1a177c5-cbd6-49d2-8392-0225f27c6756","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az első szlovákiai gyártású Opel háromféle hajtáslánccal érhető el.","shortLead":"Az első szlovákiai gyártású Opel háromféle hajtáslánccal érhető el.","id":"20250116_bearaztak-a-vadonatuj-opel-fronterat","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1a177c5-cbd6-49d2-8392-0225f27c6756.jpg","index":0,"item":"e56f55bc-6757-4879-b43b-ac30aa7b7252","keywords":null,"link":"/cegauto/20250116_bearaztak-a-vadonatuj-opel-fronterat","timestamp":"2025. január. 16. 06:41","title":"Beárazták a vadonatúj Opel Fronterát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5af2675-ea1d-4f4c-a317-fb6161134500","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"És rögtön vicceskednek!","shortLead":"És rögtön vicceskednek!","id":"20250201_Elindult-a-budapesti-rendorok-TikTok-csatornaja","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5af2675-ea1d-4f4c-a317-fb6161134500.jpg","index":0,"item":"c823827b-b260-4001-976c-7fef33c4d3d7","keywords":null,"link":"/itthon/20250201_Elindult-a-budapesti-rendorok-TikTok-csatornaja","timestamp":"2025. február. 01. 10:56","title":"Elindult a budapesti rendőrök TikTok-csatornája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"173ff8f5-9a3c-40c4-bf5a-cc45b0f70d65","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Magyarország végül elállt az Oroszország elleni szankciók kiterjesztésének blokkolásától, Szijjártó előadásában azért, mert megkapta az energiabiztonsági garanciákat, amiket követelt. Valójában semmi kézzelfoghatót nem kapott, így a külügyminiszter szavai leginkább arra szolgálnak, hogy megelőzzék az itthoni arcvesztést.","shortLead":"Magyarország végül elállt az Oroszország elleni szankciók kiterjesztésének blokkolásától, Szijjártó előadásában azért...","id":"20250128_Neue-Zurcher-Zeitung-Orban-csak-hencegett-Brusszelben","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/173ff8f5-9a3c-40c4-bf5a-cc45b0f70d65.jpg","index":0,"item":"0ed83ee2-cd01-4705-be7d-44a5b9b4ff04","keywords":null,"link":"/360/20250128_Neue-Zurcher-Zeitung-Orban-csak-hencegett-Brusszelben","timestamp":"2025. január. 28. 07:49","title":"Neue Zürcher Zeitung: Orbán csak hencegett Brüsszelben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7caa020-e0ed-457f-a615-041cfdb06501","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Valamivel később érkezhet meg, mint a bajor rivális. ","shortLead":"Valamivel később érkezhet meg, mint a bajor rivális. ","id":"20250306_Kepeken-a-Mercedes-uj-szabadido-autoja-ami-majd-debreceni-BMW-ellenfele-lesz","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7caa020-e0ed-457f-a615-041cfdb06501.jpg","index":0,"item":"03927e3b-98ae-4d36-8fd6-51fb1793a2bc","keywords":null,"link":"/cegauto/20250306_Kepeken-a-Mercedes-uj-szabadido-autoja-ami-majd-debreceni-BMW-ellenfele-lesz","timestamp":"2025. március. 06. 08:34","title":"Képeken a Mercedes, amely a debreceni BMW ellenfele lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a634c68-6374-4535-ab31-b51c2b590946","c_author":"Kuglics Sarolta (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Nemzeti projektnek nevezte az Európai Bizottság bővítéspolitikáért felelős biztosa az Európai Unióhoz való csatlakozás folyamatát. Albánia és Montenegró esélyei a legjobbak, Moldova és Ukrajna felkészül, de erről nem volt egybehangzó egyetértés az EP-ben.","shortLead":"Nemzeti projektnek nevezte az Európai Bizottság bővítéspolitikáért felelős biztosa az Európai Unióhoz való csatlakozás...","id":"20250114_europai_parlament_bovites_marta_kos","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a634c68-6374-4535-ab31-b51c2b590946.jpg","index":0,"item":"47fb5a47-89f3-48ab-ada5-d16a8a45a433","keywords":null,"link":"/eurologus/20250114_europai_parlament_bovites_marta_kos","timestamp":"2025. január. 14. 16:59","title":"Az EU nyit a Balkán felé, de az orosz befolyás beárnyékolja a folyamatokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d5d140a-766b-4254-8e6b-89573aa07cd1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Idénymunka esetén a minimálbér 0,75 százalékát, alkalmi munka esetén 1,5 százalékát kell közteherként befizetnie a munkáltatónak. Az időtartamot is korlátozza a kormány: július 1-től egy évben legfeljebb 120 napot dolgozhat valaki egyszerűsített foglalkoztatásban.","shortLead":"Idénymunka esetén a minimálbér 0,75 százalékát, alkalmi munka esetén 1,5 százalékát kell közteherként befizetnie...","id":"20250109_alkalmi-munka-adoteher-emeles","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d5d140a-766b-4254-8e6b-89573aa07cd1.jpg","index":0,"item":"e44eabc4-c081-4f6d-97e3-5b98c1d7d308","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250109_alkalmi-munka-adoteher-emeles","timestamp":"2025. január. 09. 15:52","title":"Durván megemeli a kormány az alkalmi munkát sújtó adót februártól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d1f90b4-11f3-4ac2-8f9c-7ce535157fcc","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"Miután Varga Mihály megérkezett az MNB-be, váratlanul lefejezték a Pallas Athéné alapítvány vagyonát forgató céget és az eddigi, áttekinthetetlen vagyongazdálkodás felülvizsgálatát ígérték.","shortLead":"Miután Varga Mihály megérkezett az MNB-be, váratlanul lefejezték a Pallas Athéné alapítvány vagyonát forgató céget és...","id":"20250311_matolcsy-mnb-varga-mihaly-pallas-athene-optimum","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d1f90b4-11f3-4ac2-8f9c-7ce535157fcc.jpg","index":0,"item":"d2d6faf2-b3c4-4d51-a579-8d04f6ee151c","keywords":null,"link":"/360/20250311_matolcsy-mnb-varga-mihaly-pallas-athene-optimum","timestamp":"2025. március. 11. 06:30","title":"Matolcsy emberét már kirúgta, Varga Mihály most visszaszerezne 500 milliárd forintot az MNB-nek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Fideszes túlárazás és hasztalan kiadások: így áll össze a klímaharc 50 ezer milliárdos számlája
szerző:
Farkas Károly
Tetszett a cikk?
A miniszterelnök előszeretettel hivatkozik arra, hogy Magyarország karbonsemlegessé válásának költsége 2050-ig 50 ezer milliárd forintba kerülne. A hvg.hu birtokába került egy anyag, amelyből kiderül, mire is gondol Orbán Viktor. Utánajártunk, valós adatok alapján kalkulálta ki az őrületes összeget.
Csütörtökön mutatja be a kormány a 2030-ig szóló klímastratégiát, amelyről a kormányzati nyilatkozatok alapján leginkább két dolgot lehet tudni:
1. Magyarország klímabajnok, ahogy ezt kedden Kovács Zoltán a Twitteren, Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő pedig a Facebookon igyekezett sulykolni:
2. A kormány soknak tartja azt a költséget, amelyet az újabb célok – vagyis a 2050-re vállalt karbonsemlegesség – teljesítése az országra ró.
Ezzel indokolta Orbán Viktor azt, hogy – több más tagállammal egyetemben – júniusban megvétózta a karbonsemlegesség elérését célzó uniós vállalást. Decemberben aztán meggondolta magát, ám közben – először egy októberi felszólalásában – konkrét számot is említett azzal kapcsolatban, mit is ért az átállás magas költsége alatt. A bűvös 50 200 milliárd forint ekkor jelent meg először a kormányzati kommunikációban, hogy azután rendre elő-elő bukkanjon, amikor a klímasemleges gazdaság elleni érvekre volt szükség.
Több alkalommal is megkísérelték ellenzéki képviselők kikérni azt, vagy azokat a tanulmányokat, amelyek ezt a számot alátámasztják, mert sem az ezzel foglalkozó kutatásokban, sem a korábban megjelent klímastratégiákban nem szerepelt ez az összeg. Ám hiába az ismételt érdeklődés, sem az illetékes Innovációs és Technológiai Minisztérium, sem más kormányzati szervezet azóta sem prezentált olyan tanulmányt, amely – akár csak említés szintjén – indokolná ezt a bődületes, napi árfolyamon számolva 150 milliárd eurós összeget. (Csak összehasonlításképp: az Európai Bizottság az ugyancsak kedden bemutatott terve alapján 100 milliárd eurót különít el azon pénzalap számára, amely segítséget fog nyújtani a tiszta energiaforrásokra történő átálláshoz az olajpalától vagy széntől függő gazdaságok számára.)
A hvg.hu birtokába került azonban egy olyan, 2017-ben készült, tanulmánynak alig nevezhető összegzés, amely megmutathatja, mi áll a kormányfő által előszeretettel emlegetett szám mögött – a benne szereplő végösszeg legalábbis pontosan megfelel annak. A Capital Consulting Magyarország Zrt. elemzőcég energetikai igazgatója, Zarándy Tamás, (a Századvég Gazdaságkutató energetikai üzletágának korábbi vezetője) által jegyzett anyag három fő témakört jelöl meg:
a villamosenergia-termelés dekarbonizációját, amely 2050-ig 8000 MW napenergia-kapacitás rendszerbe illesztésével számol, 4200 milliárd forint beruházási költséggel, illetve évi 500 milliárd forintra teszi a hálózatfejlesztési és rendszeregyensúly fenntartási költségeit – ez utóbbi pedig átlagosan 50 százalékos drágulást hozhat a dokumentum szerint a villamos energia áránál;
a földgázfelhasználás kiváltását, méghozzá hidrogéngázzal, ennek költségeit, amely tartalmazza a teljes magyar földgázhálózat átalakítását, 43 ezer milliárd forintra becsüli, lakásonként 1,3 millió forintos beruházással számol, és megjegyzi: a megújuló energiából előállított hidrogén ára a földgáz háromszorosa;
illetve a közlekedés teljes átállását elektromos hajtásra, amelyhez a tanulmány 250 ezer töltőpont telepítését teszi szükségessé, 3000 milliárd forint értékben.
Ebből áll össze tehát az 50 200 milliárd forintos számla. Szakértőket kérdeztünk arról, hogy valósak-e az értékek és megvalósíthatók-e a célkitűzések.
Túlárazott napelemek: 4200 milliárd
„A nyolcezer megawatt teljesítmény rendszerbe állítása egyáltalán nem túlzó, sőt inkább alábecsült érték” – mondta lapunknak Magyar László, az Energiaklub megújuló energiaforrásokkal foglalkozó projektvezetője. A magyar villamosenergia-fogyasztás csúcsértéke 2018. december 12-én 6869 MW volt a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) adatai alapján, ennek mintegy 8,5 százaléka származott megújuló energiaforrásból.
Reviczky Zsolt
„Az elmúlt években a hazai napenergia-kapacitás csaknem a háromszorosára nőtt, mára már megközelíti az 1200 MW-t, ezen belül nem lebecsülendő a lakossági egységek aránya, amely ennek a kapacitásnak mintegy harmada” – mondta Magyar. Az Energiaklub számításai szerint 2030-ra különösebb erőfeszítés nélkül teljesíthető lenne 6000 MW napenergia-kapacitás beépítése a rendszerbe. „A nyolcezer MW csak első pillantásra tűnik nagynak, de ne feledjük, hogy harminc év alatt épülne ennyi a rendszerbe. A költségek is túlbecsültek, hiszen a napelemek ára egyre csökken” – hangsúlyozta.
Egy projekt ára számtalan tényezőtől függ, de jó közelítésként azt mondhatjuk, hogy a tanulmányban számolt mintegy 500 millió forintos megawattonkénti ár helyett jelenleg 320-350 millió forintos árral számolhatunk, így a teljes beruházási összeg 2500-2800 milliárd forint, éves szinten tehát 85-95 milliárd forintnyi befektetéssel minden további nélkül végrehajtható 2050-re.
A hálózatfejlesztési és a rendszeregyensúly fenntartására becsült éves 500 milliárd forint szintén horribilisan magas összegnek tűnik. Ebből a pénzből több mint ezer kilométernyi távvezetéket lehetne építeni évente (kilométerenként egymillió eurós költséggel számolva), miközben a teljes magyar távvezetékhálózat hossza nem éri el a 3500 kilométert. Vagy, ha már szempont a környezetvédelem: 500 milliárd forintból 18 ezer kilométeren lehetne kicserélni a légvezetékeket földkábelre, eltűntetve így a magyar tájképet és a városokat csúfító vezetékrengeteget.
Hidrogén a földgáz helyett: 43 ezer milliárd
A földgázról történő átállást nem tartja reális forgatókönyvnek Bali Gábor független földgázpiaci szakértő. „Jelenleg is zajlanak Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban kísérletek arra, hogy a hidrogént hasznosítsák a lakossági fűtésben, de ez nem jelenti azt, hogy kiváltható lenne a földgázfogyasztás” – mondta kérdésünkre. „Ezekben a projektekben hidrogént kevernek a földgázhoz, ezzel csökkentve annak szennyezőanyag-kibocsátását, de egyetlen pillanatra sem merült fel az, hogy ezzel helyettesíteni lehetne a földgázt” – indokolta. A probléma elsősorban biztonsági természetű: a hidrogén lényegesen veszélyesebb, lobbanékonyabb, mint a földgáz, komoly problémákat okozhatna, ha valaki ezzel próbálna meg üzemeltetni egy gázrezsót.
Túry Gergely
Ennek ellenére a jelenlegi magyar földgázhálózat alkalmas arra, hogy hidrogént is szállítson. „Egyszerűen nem szükséges ehhez átépíteni a vezetékhálózatot, viszont cserélni kellene minden, jelenleg földgázzal működő készüléket végfelhasználói oldalon. Ezt senki sem gondolhatja komolyan, ennél lényegesen egyszerűbb és olcsóbb, ha a lakossági gázfogyasztást villamos energiával váltjuk ki, Nyugat-Európában is ez a trend” – hangsúlyozta Bali Gábor, példaként említve, hogy Hollandiában 2022 után tilos lesz új építésű lakóingatlant gázfűtéssel átadni. „Hollandiában lényegesen magasabb a gázfogyasztás penetrációja, mint nálunk, ha ott lehet erre törekedni, akkor nálunk is” – tette hozzá. A tanulmányban szereplő, 43 ezer milliárd forintos költség tehát teljes egészében felesleges.
250 ezer töltőpont: a tizede is sok lenne
„Feleslegesen sok” – válaszolta Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse kérdésünkre azzal kapcsolatban, hogy kell-e Magyarországra 250 ezer új töltőpont ahhoz, hogy a teljes magyar autóflottát átállíthassuk elektromos üzeműre. „Akinek családi háza, vagy saját telephelye van, az úgyis ott fogja tölteni, évente néhány alkalommal fogjuk a nyilvános töltőpontokat igénybe venni, lényegesen kevesebbszer, mint a benzinkutakat. De a teljes lefedettség érdekében vegyük alapul a jelenlegi magyar benzinkúthálózatot, annál több nemigen kell majd” – mondta. Jelenleg a Magyar Ásványolaj Szövetség listáján mintegy ezer darab töltőállomást tartanak nyilván (1022), de még ha a 2009-es KSH adatban szereplő kétezer töltőállomással is számolunk, akkor is csak a tanulmányban megjelölt töltőpontok töredékére van szükség.
MTI / Czeglédi Zsolt
„Azt se feledjük el, hogy a technológiai fejlődés elképesztő ütemben halad. 2050-re én arra számítok, hogy az elektromos autók hatótávja meghaladja majd a most forgalomban lévő dízeles autókét. Aki ennek fényében azt gondolja, hogy ilyen sok töltőpontra lenne szükség, az nagyot téved” – mondta Vargha Márton. „Azzal, hogy ezek a járművek otthon is tölthetők, ráadásul sokkal jobban járnak azok a kistelepüléseken élők, akiknek most akár 15-20 kilométert is autózniuk kell, hogy megtankolják autóikat” – emelte ki. Az erre tervezett 3000 milliárd forint tehát pénzkidobás lenne. Még ha a teljes költség tizedével is számolunk, akkor is évente 10 milliárd forintot kellene az államnak erre a célra fordítania, amelyből húszezer töltőpontot építhetnénk ki Magyarországon, hússzor annyit, mint ahány benzinkút jelenleg üzemel.
És a végösszeg…
Az Orbán Viktor által emlegetett 50 200 milliárd forint tehát irreálisan nagy összeg. A tanulmányban említett beruházási költségek túlárazottak, vagy feleslegesek. A napelemekre tervezett 4200 milliárd forint helyett a reális összeg 2800 milliárd, a földgázhálózat teljes lecserélése felesleges, és még bőkezű állami támogatással számolva is a töltőpontok hálózatának kiépítése legfeljebb 300 milliárd forint.
A magyar gazdaság karbonmentesítése tehát 3100 milliárd forintból megoldható 30 éves távon, azaz kevesebb mint évi 104 milliárd forintot kellene erre fordítani.
Még akkor is, ha nagyarányú hálózatfejlesztésbe fog a kormányzat, a költségek nem lennének elviselhetetlenek a költségvetésnek, miközben az előnyök kézzelfoghatók és azonnaliak lennének.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?