Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2b26b6ab-2009-488f-979e-f98f92ab6b37","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az ügynek csütörtökön lett volna az első tárgyalási napja, ahol Lánczinak is meg kellett volna jelennie, ám a Szuverenitásvédelmi Hivatal elnöke visszavonta a keresetét.","shortLead":"Az ügynek csütörtökön lett volna az első tárgyalási napja, ahol Lánczinak is meg kellett volna jelennie, ám...","id":"20250219_Lanczi-Tamas-AVO-borkabat-per-kereset-visszavonasa","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b26b6ab-2009-488f-979e-f98f92ab6b37.jpg","index":0,"item":"7f1d723b-d2eb-445a-98d9-463d713e24a9","keywords":null,"link":"/itthon/20250219_Lanczi-Tamas-AVO-borkabat-per-kereset-visszavonasa","timestamp":"2025. február. 19. 21:15","title":"Lánczi Tamás már nem akar pereskedni az ÁVO-s bőrkabát miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1044df37-202d-49d9-b391-acf9966c0790","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Legutóbb a benzin drágult, most a dízelen a sor.","shortLead":"Legutóbb a benzin drágult, most a dízelen a sor.","id":"20250110_uzemanyag-benzin-gazolaj-dragulas-tankolas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1044df37-202d-49d9-b391-acf9966c0790.jpg","index":0,"item":"7973854b-dda0-4214-b610-34c63520fa69","keywords":null,"link":"/cegauto/20250110_uzemanyag-benzin-gazolaj-dragulas-tankolas","timestamp":"2025. január. 10. 10:41","title":"Hétvégén jön az újabb áremelés a benzinkutakon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2bd2be6-9c9d-4f7b-ab03-cc640e1e2943","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Michele Ferrero egykori jobbkeze 97 éves volt.","shortLead":"Michele Ferrero egykori jobbkeze 97 éves volt.","id":"20250217_Elhunyt-a-Nutella-atyja","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2bd2be6-9c9d-4f7b-ab03-cc640e1e2943.jpg","index":0,"item":"56e8c8ad-d1ac-4427-949c-7ffac5f07b3f","keywords":null,"link":"/kkv/20250217_Elhunyt-a-Nutella-atyja","timestamp":"2025. február. 17. 15:34","title":"Elhunyt Francesco Rivella, aki ott volt a Nutella, a TicTac, a Kinder és a Ferrero Rocher születésénél is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b92cbd7-3237-4342-8bee-9e7c54adf31a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Még dollárban is milliárdokban mérhető veszteséget okoz Japánnak évente az anime- és mangakalózkodás. Lehet, hogy a mesterséges intelligencia bevetése jelenti majd a megoldást?","shortLead":"Még dollárban is milliárdokban mérhető veszteséget okoz Japánnak évente az anime- és mangakalózkodás. Lehet...","id":"20250111_japan-anime-manga-lopas-kalozkodas-eszlelese-mesterseges-intelligencia-japan","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b92cbd7-3237-4342-8bee-9e7c54adf31a.jpg","index":0,"item":"a1c86300-13db-431e-8cb9-4f7f53cf2bbd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250111_japan-anime-manga-lopas-kalozkodas-eszlelese-mesterseges-intelligencia-japan","timestamp":"2025. január. 11. 16:03","title":"Óriási kárt okoz Japánban a mangakalózkodás, most kitaláltak ellene egy 770 millió forintos trükköt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2da09c2d-9f88-4830-984c-755d152667a3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bár még eltart egy ideig, hogy az emberszerű robotok általánossá válnak, úgy tűnik, a nagy technológiai vállalatok igencsak komolyan veszik ezek fejlesztését. A kérdés tehát nem az, hogy tényleg lesznek-e ilyenek, hanem az, hogy mikor jelennek meg.","shortLead":"Bár még eltart egy ideig, hogy az emberszerű robotok általánossá válnak, úgy tűnik, a nagy technológiai vállalatok...","id":"20250221_nagy-technologiai-vallalatok-erofeszitesei-humanoid-robotok-meta-apple-robotika","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2da09c2d-9f88-4830-984c-755d152667a3.jpg","index":0,"item":"2bb82ec7-8111-4f4f-956d-cf60751a1675","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_nagy-technologiai-vallalatok-erofeszitesei-humanoid-robotok-meta-apple-robotika","timestamp":"2025. február. 21. 16:03","title":"Az MI után máris itt a következő hullám? Valami nagyon emberi, valami nagyon gépi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96fc81f3-4948-4162-bf9c-60e91e13cd97","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy sor új funkcióval bővül az Instagram privát üzenetküldője, és úgy tűnik, hogy a Meta számára egyre fontosabb az alapvetően fotós-videós platform ezen felülete is.","shortLead":"Egy sor új funkcióval bővül az Instagram privát üzenetküldője, és úgy tűnik, hogy a Meta számára egyre fontosabb...","id":"20250220_meta-instagram-privat-uzenetkuldes-forditas-zenek-rogzites-uj-funkciok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96fc81f3-4948-4162-bf9c-60e91e13cd97.jpg","index":0,"item":"94e480e0-b129-4898-85ce-db82179135ea","keywords":null,"link":"/tudomany/20250220_meta-instagram-privat-uzenetkuldes-forditas-zenek-rogzites-uj-funkciok","timestamp":"2025. február. 20. 13:03","title":"Fordítás 99 nyelven, zenemegosztás és még sok más: nézze, milyen újításokat kapott az Instagram üzenetküldője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86fe4a7a-02bd-463c-88c4-c94f257bf8c0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Sigma BF egy tükör nélküli fényképezőgép, ami belső SSD-re menti a rögzített pillanatokat.","shortLead":"A Sigma BF egy tükör nélküli fényképezőgép, ami belső SSD-re menti a rögzített pillanatokat.","id":"20250225_sigma-bf-tukor-nelkuli-fenykepezogep-milc","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86fe4a7a-02bd-463c-88c4-c94f257bf8c0.jpg","index":0,"item":"29b29379-8f87-404b-b156-b8860e9e916a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250225_sigma-bf-tukor-nelkuli-fenykepezogep-milc","timestamp":"2025. február. 25. 16:03","title":"Memóriakártya nélküli fényképezőgépet villantott a Sigma – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e63fe76d-793a-4e30-807f-3e29458c859e","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az akkor 21 éves férfi három embert ölt meg egy bazilikában Franciaországban, ezzel akarta megbosszulni muzulmánok meggyilkolását.","shortLead":"Az akkor 21 éves férfi három embert ölt meg egy bazilikában Franciaországban, ezzel akarta megbosszulni muzulmánok...","id":"20250226_Tenyleges-eletfogytiglanra-iteltek-az-ot-evvel-ezelotti-nizzai-keseles-elkovetojet-terrortamadas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e63fe76d-793a-4e30-807f-3e29458c859e.jpg","index":0,"item":"56d7ba71-e444-4620-972c-94a68bd6f5e4","keywords":null,"link":"/vilag/20250226_Tenyleges-eletfogytiglanra-iteltek-az-ot-evvel-ezelotti-nizzai-keseles-elkovetojet-terrortamadas","timestamp":"2025. február. 26. 22:05","title":"Tényleges életfogytiglanra ítélték az öt évvel ezelőtti nizzai késelés elkövetőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hamarosan véget ér a 2015-16-ban Budapesten forgalomba állított spanyol villamosok gyártói karbantartása, a munkát a BKV saját embereinek kell átvenni, ráadásul a közlekedési vállalatnak rengeteg alkatrészt is vásárolnia kell. 600 millió forintból kijött volna még kétévi karbantartás. A BKV-s karbantartók túlterheltek, de nem a CAF-okkal fognak legtöbbet küzdeni.
A BKV rengeteg alkatrészt vásárol a három éve forgalomba helyezett, a spanyol CAF-tól rendelt villamosokhoz, amik az 1-es, a 3-as és a budai fonódó vonalakon járnak. Az alkatrészvásárlást a közlekedési vállalat több közbeszerzési eljárás keretében bonyolítja. A teljesség igénye nélkül az alábbi alkatrészek beszerzését tervezik:
175 darab kerékabroncs,
20 darab áramszedő és 578 darab áramszedő-alkatrész,
40 darab akkumulátor és több száz elektronikai alkatrész,
Alváz- és forgóváz-elemek: homokszóró-alkatrészek, lengéscsillapítók, pályakotró-elemek,
Külső és belső burkolati elemek, ablaküvegek, ülések és üléselemek,
184 darab hajtómű és -alkatrész,
Fékelemek és -alkatrészek a hidraulikától a sínfékekig.
A BKV azzal magyarázta a hatalmas alkatrészvásárlást a hvg.hu-nak, hogy a 2015-16-ban beszerzett villamosok garanciája és azzal együtt a gyártói karbantartás 2019. május végén, illetve decemberben lejár, ezért nekik kell átvenniük a villamosok fenntartását a CAF szakembereitől, amihez értelemszerűen alkatrészekre van szükségük. A járművek nagyjavításáról vagy felújításáról nincs szó, csak a normál karbantartásról, a „CAF-villamosok első nagyjavítására, felújítására a járműgyártó ajánlásának megfelelően, várhatóan a járművek 5-6 éves korától kezdődően, az egyes járművek futásteljesítményének függvényében fog sor kerülni”.
600 millióból kijött volna még két év
A spanyol villamosok egyébként nem a BKV tulajdonában vannak, a BKK volt a vevő, a BKV szolgáltatói szerződés keretében üzemelteti őket. A BKK anno három év (a szerződés szerint egész pontosan 1096 nap) szállítói karbantartással vette a járműveket, ez azt jelenti, hogy az első három évben a CAF szakemberei végzik a karbantartási munkákat, és a BKK/BKV-nak alkatrészekre sem kell (külön) költenie, az üzemben tartáshoz szükséges alkatrész-utánpótlás ugyanis benne van az árban.
A CAF Urbos nevű típusából két változat jár Budapesten, rövidből (34 méteres) jelenleg 35 darab és hosszúból (56 méteres) 12 darab, a BKK már rendelt még 26-ot. Az eredeti szerződés szerint a gyártói karbantartás díja alkatrész-utánpótlással együtt a rövid változat esetében szerelvényenként és havonta 1 403 euró (aktuális árfolyamon 450 ezer forint), a hosszú változat esetében 2 526 euró (810 ezer forint). A BKK persze hosszabb gyártói karbantartással is vehette volna a villamosokat, akkor magasabb lett volna a vételár, cserébe a BKV-nak nem kellene három év után külön alkatrészeket vásárolnia, illetve nem terhelné a saját karbantartóit a villamosok üzemben tartása. Az eredeti számokkal kalkulálva még két év gyártói karbantartás összesen bő 610 millió forintnyi euróba került volna a 47 darabos flottára. Ez nem csekély összeg, de a teljes beszerzés nagyságrendjében nem is olyan nagy: a rövid villamosokat darabonként 1,8 millió euróért (580 millió forint), a hosszúakat darabonként 2,9 millió euróért (930 millió forint) vette a BKK. Az ötéves gyártói karbantartás nem lett volna szokatlan a budapesti villamosállományban, a 4-es, 6-os vonalon szolgálatot teljesítő Combino Supra villamosokat ennyivel vette a BKK a Siemenstől. Ráadásul az első nagyjavítás is 5-6 év után esedékes. A CAF-ok beszerzése során szó sem volt ötéves gyártói karbantartásról, a BKK alapból három évvel írta ki a közbeszerzést.
A karbantartók túlterheltek, de nem a CAF-okkal kell megküzdeniük
A karbantartási feladatok átvétele a CAF szakembereitől, a BKV saját karbantartóinak betanulása amúgy rendben zajlik – mondta el a hvg.hu-nak egy BKV-s forrás. Az átvételt nagyban megkönnyíti, hogy a CAF szakemberei magyarok, akiket a cég spanyol telephelyén oktattak ki a típusra, ezért könnyen át tudják adni a tapasztalataikat és a tudnivalókat a BKV-soknak. Ha már a Combinóknál tartunk, azokkal egész más volt a helyzet, a gyártói karbantartást a Siemens német szakemberei végezték, akik jobbára csak tolmács segítségével tudtak szót érteni a BKV-s karbantartókkal.
Forrásunk szerint a 47 CAF villamos karbantartása nem fog különösen nagy pluszterhelést jelenteni a BKV karbantartóinak, relatíve új villamosokról van szó, ezért egyrészt megközelítően sem igényelnek annyi munkát, mint a BKV-nál nem kis számban futó régi típusok, például a csehszlovák Tatrák, másrészt az alkatrész-utánpótlással sem lesz gond, mint a régi típusoknál. Szem előtt tartva persze, hogy a munkaerőhiány miatt a karbantartók már alapból túlterheltek, ahogy egyébként a villamosvezetők is.
Olcsó húsnak híg a leve
A CAF-ok beszerzésére visszatérve, a spanyol gyártó a Siemenset verte a közbeszerzésen olcsóbb ajánlatával. Versenyben volt még a Ganz-Skoda, ami kevesebbet kért volna a CAF-nál, de a BKK kizárta az eljárásból. A Skoda az utolsó pillanatig küzdött a megrendelésért a Közbeszerzési Döntőbizottságtól a bíróságokig minden lehetséges fórumon, de végül nem sikerült bizonyítania, hogy a BKK jogszerűtlenül zárta ki. Az egyik hevesen vitatott pont épp a gyártói karbantartás volt, a Skoda ajánlata nagyon olcsó volt, a BKK szerint irreálisan olcsó. A közlekedési vállalat szerint a Skoda nem tudta alátámasztani, hogyan tudná annyi időráfordítással megoldani a dolgot, mint amennyivel pályázott, ráadásul a Skoda kevés, és mindössze egykészletnyi szerszámmal oldotta volna meg a feladatot, amivel a BKK szerint nem tudtak volna három kocsiszínt kiszolgálni.
A spanyol villamosok nagyobb botrány nélkül abszolválták a Budapesten töltött három évüket. 2018 elején az Omnibusz blogon jelentek meg képek rohadás jeleit mutató külső burkolat-lemezekről, a BKV akkor azt közölte, hogy tudnak a „korróziós elváltozásokról”, amiket a CAF garanciálisan javít. BKV-s forrásunk szerint a CAF-oknak voltak gyermekbetegségeik, de ez minden típusra igaz. Nagyobb bajt jelentenek a CAF-ok konstrukciós hiányosságai, például a gyenge fékek, illetve a nagy tengelyterhelésük, ami miatt „eszik a sínt” – ez utóbbi miatt a BKK le is pontozta a CAF-okat a közbeszerzési eljárásban, de a végső egyenlegben az alacsony ár és egyéb szempontok segítettek a Siemens fölé kerekedni. A villamosvezetők beszámolói szerint Combinóból CAF-ba átülni olyan, mint Mercedesből Trabantba, igaz, egy Combino nem is annyiba kerül, mint egy CAF.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?