Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"085c3121-ac54-4d40-8bbc-99f7d60666b3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Levelet küldött az Európai Tanács elnökének a magyar miniszterelnök.","shortLead":"Levelet küldött az Európai Tanács elnökének a magyar miniszterelnök.","id":"20250301_Orban-vetora-utalgat-es-azt-javasolja-hogy-az-EU-kezdjen-kozvetlen-targyalasokat-Moszkvaval","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/085c3121-ac54-4d40-8bbc-99f7d60666b3.jpg","index":0,"item":"5a649e91-667a-4dd5-ad0d-935391c889ba","keywords":null,"link":"/itthon/20250301_Orban-vetora-utalgat-es-azt-javasolja-hogy-az-EU-kezdjen-kozvetlen-targyalasokat-Moszkvaval","timestamp":"2025. március. 01. 14:10","title":"Orbán vétóra utalgat és azt javasolja, hogy az EU kezdjen közvetlen tárgyalásokat Moszkvával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76360215-2ce9-4aee-b26d-66c8faf9653e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Lynx nevű robot lába végén kerekeket találni, aminek köszönhetően sokkal stabilabb, mint a „hagyományos” társai.","shortLead":"A Lynx nevű robot lába végén kerekeket találni, aminek köszönhetően sokkal stabilabb, mint a „hagyományos” társai.","id":"20250123_kina-robotkutya-deep-robotics-lynx-video","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76360215-2ce9-4aee-b26d-66c8faf9653e.jpg","index":0,"item":"5a373ac5-df58-4551-ba9f-377bb3167abd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250123_kina-robotkutya-deep-robotics-lynx-video","timestamp":"2025. január. 23. 11:03","title":"Olyan robotkutyát mutatott be egy kínai cég, hogy leesik tőle az ember álla – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20aa5a7b-35a8-477c-85be-ba7efdb73549","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Több mint félórás küzdelemben sikerült újraéleszteni a diákot.","shortLead":"Több mint félórás küzdelemben sikerült újraéleszteni a diákot.","id":"20250108_iskola-szivmegallas-16-eves-lany-szarvas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20aa5a7b-35a8-477c-85be-ba7efdb73549.jpg","index":0,"item":"2624718e-c495-440a-ae36-d1902aaa1f05","keywords":null,"link":"/itthon/20250108_iskola-szivmegallas-16-eves-lany-szarvas","timestamp":"2025. január. 08. 05:58","title":"Az iskola bejáratánál állt meg a szíve egy 16 éves lánynak Szarvason","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d2c48c8-4ed5-4c28-b00a-e79617badb1e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Apple gyakran emeli ki a termékei biztonságát, a biztonsági kutatók pedig azt, hogy ez hány sebből vérzik. Most a szinte összes termékükön ott lévő USB-C csatlakozó vezérlőjében bukkantak egy sebezhetőségre.","shortLead":"Az Apple gyakran emeli ki a termékei biztonságát, a biztonsági kutatók pedig azt, hogy ez hány sebből vérzik. Most...","id":"20250114_apple-iphone-biztonsagi-res-sebezhetoseg-usb-c-vezerlo","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d2c48c8-4ed5-4c28-b00a-e79617badb1e.jpg","index":0,"item":"62658430-1ba3-4efe-8926-e87f2bec93bf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250114_apple-iphone-biztonsagi-res-sebezhetoseg-usb-c-vezerlo","timestamp":"2025. január. 14. 19:03","title":"Súlyos biztonsági hibát találtak az iPhone-okban, az ön készüléke is veszélyben lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4eba251-bb2b-444a-a4f2-668c03ee0f26","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A korábbi szerb építésiminiszter-helyettes szerint a vállalat a biztonsági előírásokat sem mindig tartotta be.","shortLead":"A korábbi szerb építésiminiszter-helyettes szerint a vállalat a biztonsági előírásokat sem mindig tartotta be.","id":"20250114_budapest-belgrad-vasutvonal-kinai-kivitelezo-figyelmeztetes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4eba251-bb2b-444a-a4f2-668c03ee0f26.jpg","index":0,"item":"ae1e5ec9-ee88-4248-9e17-c35047996efe","keywords":null,"link":"/kkv/20250114_budapest-belgrad-vasutvonal-kinai-kivitelezo-figyelmeztetes","timestamp":"2025. január. 14. 15:24","title":"Lassúsága és szakszerűtlensége miatt többször is figyelmeztették Szerbiában a Budapest–Belgrád-vasútvonal kínai kivitelezőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c974d5e-e0d6-4abc-820d-868eef2ced58","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Spanyol kutatók bebizonyították, a vélekedéssel ellentétben a mikrohullámú sütők nem pusztítják el a betegséget okozó baktériumokat. Sőt, olyanokat is találtak a készülékekben, amik kifejezetten jól érzik magukat az extrém környezetben.","shortLead":"Spanyol kutatók bebizonyították, a vélekedéssel ellentétben a mikrohullámú sütők nem pusztítják el a betegséget okozó...","id":"20250213_mikrohullamu-suto-tevhit-bakterium-extremofil","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c974d5e-e0d6-4abc-820d-868eef2ced58.jpg","index":0,"item":"31b654f0-48a7-4492-ac4c-6fb3861efebd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250213_mikrohullamu-suto-tevhit-bakterium-extremofil","timestamp":"2025. február. 13. 08:03","title":"Megdőlt egy nagy tévhit a mikrohullámú sütőkkel kapcsolatban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60aade4d-8d4c-4e59-abb6-65142f35a17b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A csed, gyed esetén nem kellene szja-t fizetni, a kettő és háromgyermekes anyák életük végéig mentesülnének a személyi jövedelemadó megfizetése alól. A Bankmonitor kiszámolta, ez mennyit hozhat a konyhára a családoknak.","shortLead":"A csed, gyed esetén nem kellene szja-t fizetni, a kettő és háromgyermekes anyák életük végéig mentesülnének a személyi...","id":"20250223_Kozel-20-szazalekkal-is-emelkedhet-egy-haromgyerekes-csalad-jovedelme-Orban-bejelentesei-nyoman","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60aade4d-8d4c-4e59-abb6-65142f35a17b.jpg","index":0,"item":"7f97836e-8489-4535-88ec-41922fa57305","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250223_Kozel-20-szazalekkal-is-emelkedhet-egy-haromgyerekes-csalad-jovedelme-Orban-bejelentesei-nyoman","timestamp":"2025. február. 23. 11:32","title":"Közel 20 százalékkal emelkedhet egy háromgyerekes család jövedelme Orbán bejelentései nyomán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"848970df-2d78-4d7a-9bc0-1db6533f6c9c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az LG lakossági felhasználásra szánt új klímája a Dualcool AI Air nevet kapta. Ebből már kitalálható, hogy mesterséges intelligencia dolgozik benne. A vállalat ígérete szerint a továbbfejlesztett modell több téren is érdekes újdonságokat kínál.","shortLead":"Az LG lakossági felhasználásra szánt új klímája a Dualcool AI Air nevet kapta. Ebből már kitalálható, hogy mesterséges...","id":"20250210_lg-klima-legkondi-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/848970df-2d78-4d7a-9bc0-1db6533f6c9c.jpg","index":0,"item":"ed6b0610-f077-4cc0-abe6-b20000bfe0a0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250210_lg-klima-legkondi-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. február. 10. 20:03","title":"Új rendszer kerül a légkondikba, itt az első ilyen klíma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az állam visszavesz: így pöfögött el a Rába régi dicsősége
szerző:
Torontáli Zoltán
Tetszett a cikk?
Megérte? Mit kezdett a patinás győri céggel az állam, amely az elmúlt hat évben ötezermilliárd forint értékű vagyonra tette rá a kezét? HVG Dosszié, nyolcadik rész.
A tervgazdasági évek sikereit visszaálmodva a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) 2011 novemberében váratlan vételi ajánlatot tett a Rába Nyrt. valamennyi részvényére. Az államnak már majdnem 17 százalékos részesedése volt a patinás győri cégben, mert a korábban einstandolt magán-nyugdíjpénztári vagyonnal együtt ez a pakett is az ölébe hullott. A Rába is vásárolt a saját részvényeiből, az állami MFB Invest Zrt. kezében szintén voltak papírok. Mindemellett az 1997-es tőzsdei bevezetés és privatizáció óta a malajziai DRB volt az egyetlen nagy, szakmai tulajdonos. A mindig háttérben lévő ázsiai befektetővel azonban a kormány még a nyilvános vételi ajánlat megtétele előtt megállapodott, hogy megveszi tőle a 10,85 százalékos részesedését. A Budapesti Értéktőzsdén a cég részvényeinek 65 százaléka forgott akkoriban, ennek nagy részét vélhetően a Pintér István vezetette menedzsment kontrollálta. Az 1997-es privatizáció lényege ugyanis éppen az volt, hogy a társaság vezetőiből kerüljenek ki a fő tulajdonosok.
A vételi ajánlatot részvényenként 815 forinton tette meg az MNV, ami a korábbi hetek árfolyamához képest körülbelül 30 százalékos prémiumot jelentett. A Rába megvétele így összesen 10,1 milliárd forintba került, ebből azonban 1,7 milliárd a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapba vándorolt, vagyis az állam szempontjából tulajdonképpen házon belül maradt.
Orosz exportra gyártott futóművek ellenőrzése a győri Rába járműipari gyárának futóműgyártó részlegében 2009-ben.
MTI / Győri Károly
A vétel indoka a magyar gépgyártás zászlóshajójának, azon belül a hazai buszgyártásnak a felfuttatása volt, a csomag azonban ennél jóval több elemből állhatott. Egyrészt a kirívóan nem magas, de kétségkívül gáláns vételár révén megfelelő haszonnal honorálták a menedzsment 14 éves munkáját, de úgy, hogy a cég vezetése továbbra is a régi motorosok kezében maradjon (Pintér István 1980 óta dolgozik a Rábánál, ma is ő az elnök-vezérigazgató). Másrészt a Rába a 2011 előtti években nem muzsikált jól, árbevétele folyamatosan csökkent, a megelőző években többször is veszteséggel zárt. Mivel a következő évekre sem a hazai, sem az exportpiacok nem kecsegtetettek semmi jóval, az átvétel állami mankónak is felfogható volt.
A Rábát egyértelműen protekcionista céllal vette meg az állam, az udvari beszállító szerepét szánta neki. Az elképzelés az volt, hogy a tűzoltóautótól a katonai járművekig minden Győrben készüljön, illetve, a Rába legyen a megújuló magyarországi buszgyártás (egyik legfontosabb) központja. A nagy terv megvalósítása azonban döcögősen indult. Csak 2013 elejére sikerült állami közvetítéssel tető alá hozni egy megállapodást a Volvóval, a BKV és a regionális Volán társaságok pedig 2014-től kezdtek el rendelni az együttműködés közös buszaiból. A projekttel szakmai források szerint két probléma akadt: egyrészt a széria nem volt megfelelően nagy, másrészt a gyártásban a hozzáadott érték jelentős részét a Volvo vitte el. A tűzoltóautókra és katonai járművekre is kapott ugyan a megrendeléseket a Rába a katasztrófavédelemtől és a honvédségtől, ám ezek sem tudták igazán lendületbe hozni.
A Rába éves árbevétele az állami átvétel után valamelyest nőtt, a 2011-es 39 milliárd forintról 2013-ra 47 milliárdra, ott viszont megrekedt. Nyereségtermelő képessége is javult, részvényeinek árfolyama pedig az utóbbi időben tartósan 1200-1300 forint körül mozog. Igaz, ehhez 250 munkatárstól váltak meg Győrben, vagyis több mint 10 százalékos leépítést hajtottak végre. Az állami és önkormányzati megrendelések nem kerültek túlsúlyba, tavaly például a (stagnáló) éves árbevételnek még mindig csak a 39 százaléka jött belföldről. 2014-ben ugyanez az arány 41, 2013-ban pedig mindössze 28 százalék volt. Összességében még mindig több értéket ad el a Rába az uniós piacokon, mint Magyarországon.
A 2012-ben meghirdetett nemzeti buszstratégia vajmi kevés eredményt hozott. A buszbeszerzésekre meghirdetett moratóriumot feloldották ugyan, és 2013–2014-ben már évi 400–500 új buszt vettek a Volánok és a BKK-t kiszolgáló cégek, ám a Rába–Volvo ezeknek a megrendeléseknek alig a felét tudta elvinni, a többit külföldi vagy más magyar gyártók happolták el előle. Ráadásul az elnyert tenderek igazi győztese is a Volvo lett, hiszen a közös buszokat Lengyelországban szerelték össze. Egy nagyobb piaci szereplő Európában ideális esetben évente legalább 10 ezer buszt gyárt – ettől a Rába ma is fényévekre van.
Bakondi György beszéde az új, magyar gyártású tűzoltóautó prototípusának bemutatóján a gyártó BM Heros Zrt. fővárosi telephelyén 2014. március 31-én.
MTI / Kovács Tamás
Idén májusra a Nemzetgazdasági Minisztérium kidolgozta a nemzeti autóbuszgyártás cselekvési stratégiáját – vagyis meghirdette ugyanazt, amit 2012-ben. A közösségi közlekedésben használt buszok átlagéletkora ma tizennégy év, de minden nyolcadik busz húsz évnél öregebb. A mostani tervek arról szólnak, hogy 2020-ra az átlagéletkort tíz év alá csökkentsék, de ehhez évente legalább 1000 új buszt kellene forgalomba helyezni. Ez lehetőséget adhatna a Rábának is, de csak akkor, ha jobban lobbizna a saját tulajdonosánál a pártatlanságukról nem éppen híres tenderkiírásoknál.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?