Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"60444192-2f63-4330-8b47-034587f421f6","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A Gazprom a tartozásokra hivatkozik, a moldávok szerint viszont politikai fegyverként használják ellenük az energiát.","shortLead":"A Gazprom a tartozásokra hivatkozik, a moldávok szerint viszont politikai fegyverként használják ellenük az energiát.","id":"20241228_Oroszorszag-Gazprom-Moldova-gaz-szallitas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60444192-2f63-4330-8b47-034587f421f6.jpg","index":0,"item":"81d822b7-2276-4324-96cd-6357fe7ffa03","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241228_Oroszorszag-Gazprom-Moldova-gaz-szallitas","timestamp":"2024. december. 28. 18:15","title":"Az oroszok most Moldovát zsarolják a gázcsap elzárásával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"754ada9a-59ac-4025-9465-f2bb346652f3","c_author":"HVG","category":"nagyitas","description":"Szilveszter előtt egy nappal adta első aréna-koncertjét a Kispál és a borz <strong>Az utolsó házibuli Kelet-Európában</strong> címmel. Így látta a teltházas bulit Fazekas István fotóriporter. ","shortLead":"Szilveszter előtt egy nappal adta első aréna-koncertjét a Kispál és a borz <strong>Az utolsó házibuli...","id":"20241231_Kispal-es-a-Borz-koncert-nagyitas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/754ada9a-59ac-4025-9465-f2bb346652f3.jpg","index":0,"item":"68a0e6cd-e5bc-41a7-8efe-84507d44e61f","keywords":null,"link":"/nagyitas/20241231_Kispal-es-a-Borz-koncert-nagyitas","timestamp":"2024. december. 31. 15:05","title":"Ilyen volt az utolsó kelet-európai házibuli - Fotók a Kispál és a Borz-koncertről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0ef479b-179d-40dd-80d1-21b553de672a","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Szívó motor 4 hengerrel, turbós benzines 3 cilinderrel, villanymotor 625 kilométeres hatótáv ígérettel. Két hibrid és egy elektromos Renault szabadidő-autót próbáltunk ki, teszten a Symbioz, a Rafale és a Scenic.","shortLead":"Szívó motor 4 hengerrel, turbós benzines 3 cilinderrel, villanymotor 625 kilométeres hatótáv ígérettel. Két hibrid és...","id":"20250124_renault-symbioz-rafale-scenic-teszt-velemeny","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0ef479b-179d-40dd-80d1-21b553de672a.jpg","index":0,"item":"c27ba411-335c-4404-bfcc-29de53a550fa","keywords":null,"link":"/cegauto/20250124_renault-symbioz-rafale-scenic-teszt-velemeny","timestamp":"2025. január. 24. 06:59","title":"3 hengeres bohóckodás és villanyos világmegváltás – a legújabb Renault-kat teszteltük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d922d4df-4da6-4cf6-9393-18bc6f219510","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ilham Alijev a felelősök megbüntetését követelte, azzal vádolta Oroszországot, hogy megpróbálják elhallgatni a történteket.","shortLead":"Ilham Alijev a felelősök megbüntetését követelte, azzal vádolta Oroszországot, hogy megpróbálják elhallgatni...","id":"20250106_azeri-elnok-lezuhant-repulogep-oroszorszag","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d922d4df-4da6-4cf6-9393-18bc6f219510.jpg","index":0,"item":"f0c6f484-b148-4cbb-99cb-9a141fc500ff","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_azeri-elnok-lezuhant-repulogep-oroszorszag","timestamp":"2025. január. 06. 20:19","title":"Az azeri elnök ismét Oroszországot okolta a repülőgépbaleset miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13a21bd4-0393-423b-b5c4-3346f2940498","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"2024 végén ezen a szinten állt, ami 9,1 százalékos emelkedés az előző év végéhez képest. Egyes régiók között kétszeres az eltérés.","shortLead":"2024 végén ezen a szinten állt, ami 9,1 százalékos emelkedés az előző év végéhez képest. Egyes régiók között kétszeres...","id":"20250121_munkaber-fizikai-dolgozok-orabere-kozepvezetok-berezese-vallalkozas-kkv-trenkwalder-moore-hungary-felmeres","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13a21bd4-0393-423b-b5c4-3346f2940498.jpg","index":0,"item":"47868d8f-6a72-4e92-b840-4e105a4180e4","keywords":null,"link":"/kkv/20250121_munkaber-fizikai-dolgozok-orabere-kozepvezetok-berezese-vallalkozas-kkv-trenkwalder-moore-hungary-felmeres","timestamp":"2025. január. 21. 07:35","title":"2100 forint felett a fizikai dolgozók átlagos órabére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b14bb73-8ef5-4853-b50b-685ce1b12efc","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az 53 évesen, tavaly októberben elhunyt riporter férje, Balassa János arról beszélt, miként próbál megküzdeni a család a gyásszal.","shortLead":"Az 53 évesen, tavaly októberben elhunyt riporter férje, Balassa János arról beszélt, miként próbál megküzdeni a család...","id":"20250116_Hadas-Kriszta-ferje-Balassa-Janos-csalad-gyasz","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b14bb73-8ef5-4853-b50b-685ce1b12efc.jpg","index":0,"item":"5da58cf0-453d-4333-8992-866fa2057db3","keywords":null,"link":"/elet/20250116_Hadas-Kriszta-ferje-Balassa-Janos-csalad-gyasz","timestamp":"2025. január. 16. 12:57","title":"Hadas Kriszta özvegye: Elveszíteni a család szívét, motorját, ez feldolgozhatatlan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99f89d9d-2cc8-48c9-beae-b5fa75e9c192","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Hármójukat gondatlanságból elkövetett emberöléssel, két másikat kábítószerek beszerzésével vádolják.","shortLead":"Hármójukat gondatlanságból elkövetett emberöléssel, két másikat kábítószerek beszerzésével vádolják.","id":"20241230_liam-payne-vademeles-halal","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99f89d9d-2cc8-48c9-beae-b5fa75e9c192.jpg","index":0,"item":"12dabf08-4aa8-47b0-8c9b-5db6b53cc9fa","keywords":null,"link":"/kultura/20241230_liam-payne-vademeles-halal","timestamp":"2024. december. 30. 15:12","title":"Már öt ember ellen emeltek vádat Liam Payne halálának ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ead5c5f2-dab1-4383-a159-a0a882f66886","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató szerint 2024 nehéz év volt a Mol-csoport számára. Bukó a hulladékbiznisz, és a kutakon is inkább a büfék bevétele nőtt, mint a benzineladásé.","shortLead":"Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató szerint 2024 nehéz év volt a Mol-csoport számára. Bukó a hulladékbiznisz, és...","id":"20250221_mol-mukodesi-eredmeny-novekedes-2024","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ead5c5f2-dab1-4383-a159-a0a882f66886.jpg","index":0,"item":"b1744fb4-721e-4254-9aa6-052bdc8601f7","keywords":null,"link":"/kkv/20250221_mol-mukodesi-eredmeny-novekedes-2024","timestamp":"2025. február. 21. 05:35","title":"Majd negyedével esett tavaly a Mol adózás előtti eredménye","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ahogy az a múlt héten rendeletileg előkészített terepen várható volt, szerdán aláírták a Déli Áramlat magyarországi szakaszáról szóló megállapodást. Az MVM gyakorlatilag a legnagyobb hazai gázos cég lett, de a projekt továbbra is az oroszokon áll vagy bukik.
Baji Csaba, az MVM elnök-vezérigazgatója szerdán aláírta a Déli Áramlat földgázvezeték magyarországi szakaszáról szóló részvényesi megállapodást. A Gazprom elnökhelyettese, Alekszandr Medvegyev által is szignált budapesti papír azonban csak azt biztosítja, hogy a Fekete-tenger fenekén végighúzott csővezeték - ami az európai oldalon két ágra válva egyrészt Dél-Olaszország, másrészt Kelet-Közép-Európán keresztül Ausztria felé veszi az irányt - 229 kilométeres magyarországi szakaszának megépítése 2016-ig megtörténik. A tervek szerint orosz-türkmén gázzal töltendő, közel 30 milliárd köbméter éves kapacitású vezetéket 600 millió euróból építik, ebből mintegy 450 milliót hitelből finanszíroznak.
jöjjön ami a csövön befér?
AP / Svetlana Kozlenko
A szerződés előjele volt, hogy egy hete a kormány kiemelt jelentőségűvé nyilvánította a Déli Áramlattal kapcsolatos közigazgatási ügyeket. A Magyar Közlönyben múlt csütörtökön megjelent rendeletnek köszönhetően a Hercegszántó-Tornyiszentmiklós közötti szakasz építése egyszerűbb eljárásban, rövidebb idő alatt épülhet meg.
Nabucco vs. Déli Áramlat
A Nabucco 2004-ben született egy olyan projektvállalat terveként, melyben - európai energiacégek igényeit szem előtt tartva - az orosz gáz alternatívájaként kezelt Kaszpi térségből Törökországon, Bulgárián, Románián és Magyarországon át az ausztriai Baumgartenben lévő elosztó központba eljuttatandó energiahordozó szállítását célozták meg. A projektben kezdetektől sok kérdőjel volt, főként a beruházási költség és a vezetékbe töltendő gázmennyiség ügyében.
Az oroszok két évvel később válaszként jelentették be a Déli Áramlat tervét, ami főként a dél-európai gázellátás szűk keresztmetszeteinek felszámolását helyezte kilátásába. Az új távvezeték szexepiljét az jelentette, hogy az Európára rendszeresen gázellátási frászt hozó ukrán-orosz vitára ígért gyógyírt azzal, hogy az ukránokat kivonta e képletből. A Déli Áramlat gyakorlati megépítése azonban annak ellenére nem haladt előbbre, hogy az utóbbi időben több, a munka megkezdését sürgető bejelentés is történt (akárcsak a Nabucco projekt esetében).
Magyarország idővel mindkét projektbe beszállt, és a vasak mindkét tűzben tartása mellett akkor is kitartott, amikor az orosz terv támogatása miatt az EU-ból is, Amerikából is támadták. Főként ezért keltett nagy feltűnést, amikor Orbán Viktor, mint azt áprilisban megírtuk, egy brüsszeli konferencián kerek perec bejelentette: a Mol kivonul a Nabucco tervből. (A legfőbb érv az volt, hogy a Nabucco bajban van, elszálltak a költségei - 7 milliárd euró helyett több mint 20-ról szóltak a becslések. De elhangzott az is, hogy nem látszik, a beruházás megtérülését biztosító évi, legalább 30 milliárd köbméter gázhoz honnan lesz forrás, mivel ehhez az azeri termelői oldal 10 milliárdos teljesítménye önmagában nem elegendő.)
Itt még azért nem járunk...
AP / Misha Japaridze
Azóta azonban nyilvánvalóvá vált, hogy a témában csupán súlypontáthelyezés történt a kormány részéről. Ennek lényege, hogy az egyébként kisebbségi állami tulajdonú Molt kitúrják a gázszállítási piacról, és helyébe az olajipari cégénél kezesebbnek tartott MVM kerüljön. Ezt igazolja, hogy a villamos művek egyszeriben - a Mol-hoz tartozó infrastruktúra-építő FGSz helyett - az Észak-Dél Energiafolyosó részeként megépülő magyar-szlovák összeköttetés építője lett. Ezt a 30 millió eurós uniós támogatással készülő projektet tavaly novemberben kiemelt jelentőségűvé is nyilvánították.
De az is ezt igazolja, hogy a végül csak szóbeli „Mol-talanítás” után, augusztusban a Nabucco gázvezeték 384 km-es magyarországi szakasza megkapta az utolsó szükséges környezetvédelmi engedélyt is. És így került ma az MVM első emberének aláírása a Déli Áramlatról szóló megállapodásra is.
Déli Áramlat is kérdőjelekkel
„Szép dolog ez a mai szerződéskötés, de - miközben az most sem kérdés, hogy Moszkva meg tudná-e építeni a Déli Áramlatot akár egyedül is, és az is biztosítottnak látszik, hogy a kellő gázmennyiséget is be tudják táplálni, ha kell – az a nagy kérdőjel, hogy ez a beruházás az oroszoknak valóban megtérül-e” – mondta a hvg.hu kérdésére Sz. Bíró Zoltán. Az Oroszország-szakértő szerint ugyanis a Déli Áramlat terve fölött (is) évek óta gomolyfelhők gyűltek, és ezeket máig sem sikerült eloszlatni.
A 2008-ban Európában begyűrűző gazdasági válság okozta gázfogyasztáscsökkenés mellett a kontinens gázpiaca radikális változáson ment keresztül. Amellett, hogy 2009-ben 44 milliárd köbméterrel esett az európai gázfogyasztás, éppen ekkor a piacra ömlött a katari cseppfolyós gáz is, ami drasztikusan lenyomta az árakat. (Az eredetileg az amerikai piacokra szánt katari LNG úgy került Európába, hogy az USA a palagáz-technológia elterjedésével és hatására importőrből önellátóvá vált.) Az orosz gáz versenyképességén esett csorbán a szolidan emelkedő fogyasztás és gázáremelkedés köszörült egy keveset, de a piaci előrejelzések az amerikai palagáz 2016-os megjelenésével kapcsolatban is hasonló traumát jósolnak.
Ebből kiindulva az oroszoknak egyáltalán nem mindegy, hogy milyen megtérülés mellett kell új gázvezetékekbe befektetniük, hogy a biztos piacot jelentő Európában nagy menniységű gázt eladhassanak. És ha az Oroszországot Németországgal összekötő Északi Áramlat jelenlegi két, már átadott vezetéke (évi 55 milliárd köbméter kapacitással) mellé olcsóbb a 3. és 4. csövet lefektetni, és ezzel az exportmennyiséget megduplázni, nem kérdés, hogy mi a befektetői preferencia.
Stratégiai sakkjátszma
A Dél Áramlattal kapcsolatos kérdés úgy is feltehető, hogy ebben az esetben arra az oroszoknak valóban szükségük van-e. A Déli Áramlat építési költségei ugyanis messze meghaladják az északi rokonét, ami főként abból adódik, hogy a Fekete-tenger aljára fektetett csövek mélyebbre kerülnek, mint északon - ahol az is további megtakarítást jelenthet, ha sikerül az észtekkel megegyezni egy rövidebb útvonalban. Ráadásul, bár a ma aláírt MVM -Gazprom szerződésben szereplő magyarországi szakasz költsége nem csak az oroszokat terhelné (a Gazpromnál úgy számolnak, hogy a teljes Déli Áramlat projekt felét nekik kell majd finanszírozniuk), az oroszországi betáplálási pontok infrastruktúra-építéséhez még hozzá sem kezdtek. Putyin áprilisban ugyan arra kérte Alekszej Millert, a Gazprom vezérigazgatóját, hogy még az idén kezdejenk hozzá az építéshez, de azóta erről nincs hír.
Alekszandr Medvegyev - még kivárnak
AP / Michel Euler
A Déli Áramlat valódi Achilles-sarka azonban az, hogy az ukrán tranzitvezeték-rendszert megkerülő, 16,5 miliárd eurós beruházás (ebből a 2000 kilométeres szárazföldi szakasz kivitelezési költsége 6,5 milliárd euróba, a tenger alatti 925 kilométeres hosszúságú rész pedig 10 milliárd euróba kerül) feltétlenül szükséges-e, vagy mégis kikényszeríthető valahogy az ukrán gázszállítói kapituláció. A Déli Áramlat építési költségeinek töredékéből meg-, és fel lehetne újítani a jelenlegi ukrajnai tranzit infrastruktúrát, de ennek csak akkor van értelme, ha a gáztranszportok dézsmálása és a főcsapok elzárásával fenyegetések egyszer és mindenkorra leszerelhetők. Ha ez nem lehetséges, akkor valóban nőnek a Déli Áramlat megépültének esélyei.
Sz. Bíró Zoltán szerint a mai megegyezés olvasata az, hogy Moszkva fenn akarja tartani a látszatát és a lehetőségét annak, hogy ha úgy dönt, akkor megépítse a Déli Áramlatot. A történész szerint azonban ettől még az kérdéses maradt, hogy valóban lesz-e valaha ilyen vezeték. "Amíg a projekt legköltségesebb részéhez, a tengerfenéken végzendő munkákhoz nem kezdenek hozzá, addig igazából csak egy nagy stratégiai sakkjátszma zajlik. Olyan, amiben nem vagyunk központi szereplők, de olyan, amiben ennek ellenére, amíg lehet, ott kell maradnunk” - mondta.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?