Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b16cd3e5-11ec-4e38-bcf0-178aa4b11a34","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy nemzetközi kutatócsoport arra volt kíváncsi, milyen döntéseket hoz a mesterséges intelligencia, ha olyan érzésekkel szembesül, mint az öröm vagy a fájdalom. Egyáltalán, hogyan fogja fel ezeket?","shortLead":"Egy nemzetközi kutatócsoport arra volt kíváncsi, milyen döntéseket hoz a mesterséges intelligencia, ha olyan érzésekkel...","id":"20250210_mesterseges-intelligencia-fajdalom-erzet-kiserlet-reakcio","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b16cd3e5-11ec-4e38-bcf0-178aa4b11a34.jpg","index":0,"item":"1b01757d-2eb0-4c1f-8ad4-9dc1589fb0d5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250210_mesterseges-intelligencia-fajdalom-erzet-kiserlet-reakcio","timestamp":"2025. február. 10. 09:03","title":"Fájdalmat okoztak a mesterséges intelligenciának – gondolták: mi baj lehet a kegyetlenkedésből?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0342dad2-b21a-404f-8246-b6edf77ecbeb","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Ilie Bolojan várhatóan mintegy 100 napig lesz ideiglenes államfő.","shortLead":"Ilie Bolojan várhatóan mintegy 100 napig lesz ideiglenes államfő.","id":"20250212_romania-ideiglenes-allamfo-ilie-bolojan-klaus-iohannis","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0342dad2-b21a-404f-8246-b6edf77ecbeb.jpg","index":0,"item":"a1c3ff2b-75b2-4397-a85f-b9e133e4ea81","keywords":null,"link":"/vilag/20250212_romania-ideiglenes-allamfo-ilie-bolojan-klaus-iohannis","timestamp":"2025. február. 12. 16:04","title":"Ideiglenes államfő lépett hivatalba Romániában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1a177c5-cbd6-49d2-8392-0225f27c6756","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az első szlovákiai gyártású Opel háromféle hajtáslánccal érhető el.","shortLead":"Az első szlovákiai gyártású Opel háromféle hajtáslánccal érhető el.","id":"20250116_bearaztak-a-vadonatuj-opel-fronterat","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1a177c5-cbd6-49d2-8392-0225f27c6756.jpg","index":0,"item":"e56f55bc-6757-4879-b43b-ac30aa7b7252","keywords":null,"link":"/cegauto/20250116_bearaztak-a-vadonatuj-opel-fronterat","timestamp":"2025. január. 16. 06:41","title":"Beárazták a vadonatúj Opel Fronterát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa76902a-2fb1-418e-af80-bebe65c9631f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Itt a megoldás arra az esetre, ha a Lamborghini Revueltót esetleg kicsit gyengének találjuk.","shortLead":"Itt a megoldás arra az esetre, ha a Lamborghini Revueltót esetleg kicsit gyengének találjuk.","id":"20241230_boven-1000-loero-felett-teljesit-a-v12-es-legerosebb-lamborghini-revuelto","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa76902a-2fb1-418e-af80-bebe65c9631f.jpg","index":0,"item":"da3384c5-dd78-4157-8ba0-6b4a41e5a202","keywords":null,"link":"/cegauto/20241230_boven-1000-loero-felett-teljesit-a-v12-es-legerosebb-lamborghini-revuelto","timestamp":"2024. december. 30. 10:22","title":"Bőven 1000 lóerő felett teljesít a V12-es legerősebb Lamborghini","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"83dc00b8-6a7f-45a1-a8ed-2863f51fecd0","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"gazdasag","description":"Az állampapír megtakarításokkal rendelkező ügyfelek fele készül portfóliójának átalakítására, a legtöbben a tőzsdei indexeket követő ETF-eket választják. A K&H Értékpapír szakértői szerint nem érdemes tőzsdekrachot várni a Trump-elnökségtől, de Európában, sőt, Magyarországon is találhatunk kedvező befektetési lehetőségeket.","shortLead":"Az állampapír megtakarításokkal rendelkező ügyfelek fele készül portfóliójának átalakítására, a legtöbben a tőzsdei...","id":"20250303_kh-ertekpapir-allampapir-sp-500-bux","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/83dc00b8-6a7f-45a1-a8ed-2863f51fecd0.jpg","index":0,"item":"ffecff1d-c9be-4fdf-a0d9-5e1d1d83dead","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250303_kh-ertekpapir-allampapir-sp-500-bux","timestamp":"2025. március. 03. 10:24","title":"Az állampapíroktól a tőzsdék felé fordulhatnak a K&H-s ügyfelek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d3bd3d0-3934-4fe7-923e-4f45178b5a55","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Azért, hogy csökkenjen a konfrontáció.","shortLead":"Azért, hogy csökkenjen a konfrontáció.","id":"20250312_orosz-amerikai-szvr-cia-rendszeres-kapcsolattartas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d3bd3d0-3934-4fe7-923e-4f45178b5a55.jpg","index":0,"item":"3e124929-0fdd-42bd-b82e-94f680fe8045","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_orosz-amerikai-szvr-cia-rendszeres-kapcsolattartas","timestamp":"2025. március. 12. 11:36","title":"Az orosz és az amerikai hírszerzés igazgatója megállapodott, hogy rendszeresen tartani fogják a kapcsolatot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8bbd5e06-b6ef-4b8e-a4d3-4efe09916b1b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nem indul jól a nap a forint számára.","shortLead":"Nem indul jól a nap a forint számára.","id":"20250103_Ismet-414-felett-az-euro-de-a-dollar-403-forint-felett-jar","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bbd5e06-b6ef-4b8e-a4d3-4efe09916b1b.jpg","index":0,"item":"2ec51eb9-a06b-4f5f-b756-813f66e706c6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250103_Ismet-414-felett-az-euro-de-a-dollar-403-forint-felett-jar","timestamp":"2025. január. 03. 09:23","title":"Ismét 414 felett az euró, de a dollár is 403 forint felett jár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e1753c9-5a86-4a90-8524-03aba8c57d30","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A 73 éves sztár később kárpótolja a rajongóit.","shortLead":"A 73 éves sztár később kárpótolja a rajongóit.","id":"20250122_Sting-lebetegedett-ket-koncertjet-is-elhalasztotta","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e1753c9-5a86-4a90-8524-03aba8c57d30.jpg","index":0,"item":"df9cf301-6912-4b81-9652-77199b1fd235","keywords":null,"link":"/elet/20250122_Sting-lebetegedett-ket-koncertjet-is-elhalasztotta","timestamp":"2025. január. 22. 14:23","title":"Sting beteg lett, két koncertjét is elhalasztotta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tanyáról a Mercedes-gyárba - így lehetsz Merci-dolgozó
szerző:
Kottra Kata
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Négy éve döntött úgy a Daimler, hogy Kecskemétre telepíti az új gyárát. Azóta a Mercedes nemcsak a város arculatára, hanem a magyar szakképzésre is nagy hatással volt. Miért szorgalmazta a cég a duális szakképzés bevezetését és hogyan működik az a gyakorlatban? Kecskeméten tényleg 14 éves tanoncok állnak a szalag mellett? A hvg.hu látogatást tett a Mercedes tanműhelyében.
A fehér karosszérialemez első ránézésre hibátlannak tűnik. De Fábián Richárd gyakorlott szemmel rögtön észrevesz rajta egy apró horpadást. Richárd 16 éves, tavaly ősszel kezdődött a gyakorlati képzése a Mercedes kecskeméti gyárában. 2014 nyarán járműkarosszéria-karbantartó és felületbevonóként végezhet, és a Mercedes jó eséllyel átveheti. Richárd a kecskeméti Gáspár András Szakközépiskola és Szakiskola kilencedik osztályába jár. Ez egyike annak a két helyi iskolának, amely együtt dolgozik a Mercedesszel.
Az oktatóközpontban a karosszéria-ellenőrzés csak az egyik állomás a sok közül. Maga a centrum nem direkt a gyárban van, hanem jó tíz kilométerrel arrébb, egy ipari parkban, Kecskeméttől délnyugatra. Itt nemcsak annak a 34 szakiskolásnak folyik a képzése, akik néhány év múlva gépjármű mechatronikusként vagy karosszéria-karbantartóként dolgozhatnak tovább a Mercedesnél, hanem itt tanítják be az újonnan felvett felnőtt szakmunkásokat és a mérnököket is. Jelen pillanatban olyan gyorsan bővül a gyár, hogy kéthetente 70 új dolgozó érkezik, az év végére a cég reményei szerint már háromezer körül alakulhat a dolgozói létszám.
Három kilencedikes tanonc a Mercedes kecskeméti tanműhelyében
Kottra Kata
A több száz négyzetméteres csarnok tele van diákokkal és felnőttekkel, akik különböző munkaállomásokon előadásokat hallgatnak, szerelnek, csiszolnak, esztergálnak. Egy zárt festőkamrában két szakiskolás épp egy fémbakot fúj le kékre, amin majd a motor összeszerelését gyakorolhatják a diákok. A falra egy nagyméretű fehér leporellót ragasztottak. Ezen próbálgatják, hogyan kell beállítani a festékszóró pisztolyt úgy, hogy a kék réteg ne legyen se túl vastag, se túl vékony. „Hagyni kell, hadd kísérletezzenek. Ez a filozófiánk. Learning by doing”, magyarázza Mevlüt Sezen oktató. A 35 éves Sezen a Mercedes sindelfingeni gyárából jött Kecskemétre, mint oly sokan a kollegái közül. Magyarul még nem tud, a tanoncok viszont nemigen beszélnek németül, így mindig egy német és egy magyar szaktanár dolgozik velük. Sezen szülei németországi török bevándorlók, ő maga 15 évesen kezdett a Mercedesnél, éppúgy, mint Fábián Richárd tavaly. Vagyis tanoncként. "Én is ennél a vállalatnál nőttem fel, ezért a képzés a szívügyem", mondja Sezen. Úgy érzi, hogy a török kulturális háttér segít a számára eligazodni Magyarországon. "Kicsit hasonlít a két nép mentalitása" - mondta.
A Mercedes kecskeméti megjelenésének szerepe van abban, hogy Magyarországon a gazdaságpolitika az úgynevezett duális szakképzés meghonosítása mellett döntött. A rendszer Németországból származik, és azért hívják duálisnak, mert a szakiskolások nemcsak elméleti, hanem gyakorlati készségeket is elsajátítanak. A gyakorlati képzés nem tanműhelyben, hanem egy igazi hús-vér cégnél folyik. Németországban ez úgy zajlik, hogy a diákok először egy céggel kötnek képzési szerződést, a vállalat fizeti őket a képzés ideje alatt. A cég az, amely egy adott szakiskolával együttműködést létesít, így iskolát keresniük a tanulóknak már nem kell. Magyarországon mindez épp fordítva van: nálunk iskolába felvételiznek először a diákok. Igaz, a döntésüknél az is szerepet játszhat, hogy az iskola melyik céggel kooperál, a vállalatoknak pedig van beleszólása a diákok kiválasztásába.
A Mercedes tavaly például 90 diákot hívott meg az oktatási központba felvételizni. „Egyebek mellett kockát kellett összeraknunk különböző alkatrészekből és egy prototípust hajtogatnunk”, mesélte Baranyi Péter, aki 15 éves és a szintén kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskolába jár. Péter egy jakabszállási tanyán lakik, ért a bicikliszereléshez és más kisebb javításokat is el tud a ház körül végezni. A Mercedesnél a felvételinél előny, ha valaki ilyen gyakorlatias készségekkel érkezik. A kecskeméti gyárba tavaly összesen 33 fiút és egy lányt vettek fel. Ősszel indul a második évfolyam.
Belà, nem Béla
A kecskeméti oktatóközpont vezetőjének a neve első blikkre magyarosnak tűnhet. Fehér betűkkel „Fabio Belà” van az ingére hímezve. De a „Belà” nem „Béla”, magyarázza a 44 éves férfi, akinek az apja olasz, és az első vendégmunkások között volt, akik megjelentek a Daimler Stuttgart közeli gyárában a hatvanas években. "Apám ott ismerkedett meg anyámmal, aki viszont tősgyökeres sváb”, meséli Fabio Belà. Jót nevet azon a feltételezésen, hogy a neve Béla, csak valaki rosszul hímezte az ékezetet az ingére. "A Mercedesnél természetesen ezekre a részletekre is ügyelnek" - mondja.
Fábián Richárd karosszéria karbantratónak tanul
Kottra Kata
Fabio Belànak szerepe volt abban, hogy a szakképzés területén a duális képzés kapott hangsúlyt. Tagja volt annak a bizottságnak, amely a kormány és a ipari kamarák képviselőivel egyeztetve az új autóipari szakirányokat kidolgozta. A Mercedes képzési felelőse büszkén idézi fel, amikor a tárgyalások lezárultával Orbán Viktorral is koccinthatott a parlament díszes vadásztermében. A győri Audi vagy az esztergomi Suzuki az új képzési tartalmak kidolgozásában nem vettek részt, Belà szerint azért, mert már kicsit beletörődhettek a magyarországi keretfeltételekbe.
A Mercedesnél viszont a kezdettől fogva hatalmas igény mutatkozott a képzési rendszer alakítására. „2008 júniusában döntöttünk úgy, hogy Kecskeméten építjük fel a gyárat. Hamar rájöttünk, hogy nagyon alacsony a lehetséges munkavállalói kör gyakorlati tudása”, meséli Ulrich Jäger személyügyi igazgató. „Sok beszélgetés után ezt a kormány is belátta.” Jägeréket különösen az zavarta, hogy a gyakorlati képzés jelentős része az iskolák tanműhelyeiben folyt, és nem volt rá lehetőség, hogy a diákok több időt töltsenek cégeknél. Ugyanakkor az iskoláknak nincsenek meg az anyagi lehetőségeik arra, hogy olyan körülményeket teremtsenek a tanműhelyekben, mint amilyenek a későbbi munkahelyükön várnak rájuk", mondta Jäger.
Az oktatási központban működik például egy 58 millió forintos festőrobot, ami pont olyan, mint az „igazi”. „Múltkor, amikor elromlott a gyári, kölcsön is kérték" - mesélte Fabio Belà.
Csak a nyelvtudással van baj
A szakképzés átalakítását sok kritika érte Magyarországon. Főleg azt hánytorgatták fel, hogy a kormány kiszolgálja a külföldi autócégek érdekeit, akiknek fiatal, olcsó munkaerőre lenne szükségük. Ezt a vádat igazságtalannak érzik a Mercedesnél, hiszen a szakiskolások hároméves képzése egyáltalán nem olcsó, és évekbe telik a befektetés megtérülése, mondta Belà. A képzés első évében a tanulók a gyár közelébe se mennek, végig az oktatási központban vannak. A második és harmadik évben viszont már bevetik őket a szalag mellett. „De ettől nem lesz kevesebb kézre szükség, sőt a képzésükkel foglalkozó tutoroknak sok időbe kerül a folyamatos visszajelzés, a tanulók állandó instruálása.”
Kottra Kata
Azt, hogy a fiatalok már 14-15 évesen elkezdik a munkát, nem tartja problémának. "Én is 15 éves voltam, amikor beléptem a Mercedeshez. 160 centiméter és 48 kiló voltam, de amikor végeztem, az én vizsgám sikerült az ötven fiú közül a legjobban." Hazai képzési szakemberek azt is kifogásolták, hogy az új rendszerben nem jut elég idő a közismereti tárgyakra. Belà szerint a náluk tanulók elég jól tudnak írni, olvasni és számolni, tehát az alpkészségekkel nincs baj, a Mercedes pedig válogathat a jelentkezők közül. Egyedül az zavaró, hogy a német nyelvtudásuk nem megfelelő. Ezért ősztől a tervek szerint nyelvtanfolyamok is lesznek a gyáron belül. Fábián Richárd, Baranyi Péter és társaik már a képzés ideje alatt megfordulhatnak a Mercedes német telephelyein, és Ulrich Jäger munkaügyi igazgató abból indul ki, hogy ha a nyelvtudás megvan, a későbbiekben a Mercedes bármely üzemében alkalmazhatnak magyar szakmunkást. "A képzés Magyarországon pont olyan színvonalú, mint a német telephelyeinken, hiszen az itt készülő járművek minősége sem lehet alacsonyabb a Németországban gyártott autók minőségénél" - mindez pedig jól mutatja, hogy milyen lehetőségekkel és elvárásokkal találkozhat a Mercedeshez bekerülő szakiskolás.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?