Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4bad46cc-675a-4736-a8bd-7c80037d6297","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A klímaváltozás az élet legtöbb területére hatással van: a gazdaságtól az emberek környezetén át egészen az alvási szokásokig sok mindent érinthet. Azonban az egyre melegebb napoknak olyan társadalmi hatásai is vannak, amelyekről ritkábban esik szó. Ilyen a hőmérséklet-növekedés és a termékenység kapcsolata is.","shortLead":"A klímaváltozás az élet legtöbb területére hatással van: a gazdaságtól az emberek környezetén át egészen az alvási...","id":"20250109_klimavaltozas-eghajlatvaltozas-homerseklet-novekedes-terhesseg-termekenyseg-hatasok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4bad46cc-675a-4736-a8bd-7c80037d6297.jpg","index":0,"item":"e98cc1a6-ef11-43b9-997c-6f900e7a8c17","keywords":null,"link":"/tudomany/20250109_klimavaltozas-eghajlatvaltozas-homerseklet-novekedes-terhesseg-termekenyseg-hatasok","timestamp":"2025. január. 09. 20:03","title":"A terhességekre is súlyos hatással lesz a klímaváltozás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09d27815-29a5-4d12-a243-5773f2862944","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Röszkénél akadt fenn az értékes szállítmány.","shortLead":"Röszkénél akadt fenn az értékes szállítmány.","id":"20250224_Negyvenmillio-forintnyi-lopott-elektromos-biciklivel-kaptak-el-egy-furgont","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09d27815-29a5-4d12-a243-5773f2862944.jpg","index":0,"item":"c181d9f1-b597-4585-b0dc-eb53c0ded19f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250224_Negyvenmillio-forintnyi-lopott-elektromos-biciklivel-kaptak-el-egy-furgont","timestamp":"2025. február. 24. 16:21","title":"Negyvenmillió forintnyi lopott elektromos bringával kaptak el egy furgont","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c309f7d1-7a48-40d0-ba87-7afc2ef5d83a","c_author":"Rácz Gergő","category":"gazdasag","description":"A piac egyik vezető pénzintézete a magyar gazdaság általános gyenge teljesítménye ellenére is jócskán növelni tudta a profitját tavaly. A cég vezetői szerint a cég stabil talapzaton áll, termeli belga anyjának a profitot, és nem eladó.","shortLead":"A piac egyik vezető pénzintézete a magyar gazdaság általános gyenge teljesítménye ellenére is jócskán növelni tudta...","id":"20250224_K-H-Bank-eves-eredmeny","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c309f7d1-7a48-40d0-ba87-7afc2ef5d83a.jpg","index":0,"item":"8a15decb-7804-44e7-9e9f-4fe999c9c27f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250224_K-H-Bank-eves-eredmeny","timestamp":"2025. február. 24. 17:27","title":"Nyűglődő gazdaságban is rekordnyereséget termelt a K&H Bank","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7890d3c-df9b-479f-b8cf-65a402a0efff","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Szüksége van a Fidesz-tábornak a jó hírekre a háborús propaganda közepette, alighanem ezért készíttetett a kormány reklámfilmet a Covid sikeres legyőzéséről. Pedig életek múltak azon, hogy mint mindent, a járványhelyzetet is politikai harcként kezelték, és az EU, valamint az ellenzék megbélyegzésére használták fel. Öt év távolából ismét belpolitikai vita tárgya lett, ami 2020-ban és 2021-ben történt. ","shortLead":"Szüksége van a Fidesz-tábornak a jó hírekre a háborús propaganda közepette, alighanem ezért készíttetett a kormány...","id":"20250129_covid-belpolitika-magyar-peter-kulja-andras-orban-sikerpropaganda","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7890d3c-df9b-479f-b8cf-65a402a0efff.jpg","index":0,"item":"39a568f7-cef9-4518-9116-cbf614ac9062","keywords":null,"link":"/360/20250129_covid-belpolitika-magyar-peter-kulja-andras-orban-sikerpropaganda","timestamp":"2025. január. 29. 13:15","title":"Életeket menthetett volna, ehelyett Orbán már 2020-ban eldöntötte, kik lesznek a járvány győztesei, kik a vesztesei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ee6f68d8-5d8e-4e46-b14e-33d9810f27f6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Annyira nincs kereslet az akkumulátorokra. Ezreket küldtek el, belső konfliktusok is vannak.","shortLead":"Annyira nincs kereslet az akkumulátorokra. Ezreket küldtek el, belső konfliktusok is vannak.","id":"20250221_samsung-sdi-godi-akkugyar-leallas-elbocsatasok-akkuipar-visszaeses-ipar-kkv","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee6f68d8-5d8e-4e46-b14e-33d9810f27f6.jpg","index":0,"item":"0a1decd1-a9ab-45c8-909e-11da33e6ddf0","keywords":null,"link":"/kkv/20250221_samsung-sdi-godi-akkugyar-leallas-elbocsatasok-akkuipar-visszaeses-ipar-kkv","timestamp":"2025. február. 21. 11:03","title":"Decemberben hetekre leállt a gödi Samsung-gyár, belső konfliktusok is feszítik a gárdát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"711874e0-336c-4584-8a8a-c6dafb96059b","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A kocsit egy 45-50 év körüli férfi vezette, volt egy utasa is. Senki nem sérült meg.","shortLead":"A kocsit egy 45-50 év körüli férfi vezette, volt egy utasa is. Senki nem sérült meg.","id":"20250201_A-villamos-sinre-majd-a-falnak-hajtott-egy-auto-a-Fovam-ternel","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/711874e0-336c-4584-8a8a-c6dafb96059b.jpg","index":0,"item":"72b1bdd5-28cc-4db8-94e5-2e73c80a5d55","keywords":null,"link":"/cegauto/20250201_A-villamos-sinre-majd-a-falnak-hajtott-egy-auto-a-Fovam-ternel","timestamp":"2025. február. 01. 20:44","title":"A villamossínre, majd a falnak hajtott egy autó a Fővám térnél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"782aa1b4-2f3e-49d9-94b6-6f0a5121c5ae","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"itthon","description":"Novák Katalinnak és kíséretének még 2023-ban az olimpia teljes idejére foglaltak szállást Párizs egyik legelegánsabb hoteljében, de a köztársasági elnök lemondása után Sulyok Tamás és delegációja mehetett a francia fővárosba. Az új államfő viszont mindössze három napot töltött ott, és miután a foglalást már nem lehetett módosítani, a korábban meghatározott 228 millió forintos összeget kellett kifizetni a szállásért – tudta meg a HVG. Sulyok Tamás Facebook-oldala szerint az olimpia helyett például a Balatonon, valamint Mánfán lehetett, utóbbi helyen feleségével lelkigyakorlaton vett részt és a „rohanó hétköznapoktól elszakadva elcsendesedtek”.","shortLead":"Novák Katalinnak és kíséretének még 2023-ban az olimpia teljes idejére foglaltak szállást Párizs egyik legelegánsabb...","id":"20250111_Olimpia-helyett-lelkigyakorlaton-volt-Sulyok-Tamas-de-a-teljes-228-millio-forintos-szallasdijat-ki-kellett-fizetni-Parizsban","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/782aa1b4-2f3e-49d9-94b6-6f0a5121c5ae.jpg","index":0,"item":"726c74d8-3fab-4b3f-837e-ec363044bc75","keywords":null,"link":"/itthon/20250111_Olimpia-helyett-lelkigyakorlaton-volt-Sulyok-Tamas-de-a-teljes-228-millio-forintos-szallasdijat-ki-kellett-fizetni-Parizsban","timestamp":"2025. január. 11. 07:00","title":"A teljes 228 milliós szállásdíjat ki kellett fizetni Sulyok Tamás olimpiai látogatása után, bár az elnök nagyrészt itthon volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f1e652a-fdc2-4a81-90ce-94115b7aabe1","c_author":"Fülöp István","category":"kkv","description":"A tőkepiac pozitív fejleményként értékeli, hogy az űripari fejlesztéseknél december óta egyre szorosabb a kapcsolat a 4iG és a SpaceX között. A tulajdonos Elon Musk pedig a lehető legjobb pozícióban van ahhoz Donald Trump első embereként, hogy a saját érdekei mentén mozgassa a szálakat.","shortLead":"A tőkepiac pozitív fejleményként értékeli, hogy az űripari fejlesztéseknél december óta egyre szorosabb a kapcsolat...","id":"20250220_4iG-arfolyam-tozsde-Jaszai-Gellert-Elon-Musk-uripar-spacex","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f1e652a-fdc2-4a81-90ce-94115b7aabe1.jpg","index":0,"item":"be5d9a39-7856-43da-8e64-099758ed801f","keywords":null,"link":"/kkv/20250220_4iG-arfolyam-tozsde-Jaszai-Gellert-Elon-Musk-uripar-spacex","timestamp":"2025. február. 21. 05:45","title":"Kétszeresére nőtt a 4iG árfolyama, amióta Jászai Gellért Elon Muskkal barátkozik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Scott Price: a válság mindenkinek feladja a leckét
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A pénzpiacról kiinduló válság már a reálgazdaság határait is átlépte. Az új trendek irányai gyakorta a szállítmányozási szektorban mutatkoznak meg legkorábban. A kereslet változásának hatására akár az ágazat globális térképe is átrajzolódhat. Scott Price-szal, a DHL Express európai igazgatójával a várható fejleményekről beszélgettünk.
hvg.hu: Ön hogy látja, a jelenlegi gazdasági helyzet milyen hatással lesz az expressz és logisztikai szektorra?
Scott Price: Nagyon sok kihívásnak nézünk elébe. Egyelőre sajnos egyáltalán nem lehet tudni, hogy a pénzügyi és hitelezési szektor mikor tér vissza a normális kerékvágásba. Részben ennek tudható be a számunkra nem elhanyagolható fogyasztói és üzleti bizalom visszaesése. Az emberek aggódnak a jövőjük miatt, visszafogják a fogyasztásukat. A gazdaság lassulása a logisztikában is érezhető, sajnos mi sem vagyunk immunisak a gazdasági változásokra. Ez a helyzet mindenkinek feladja a leckét.
S.P.: Biztosat még nem tudok mondani, jelenleg a helyzet felmérése és értékelése folyik. Igaz ugyan, hogy az előző félévben elég jól teljesítettünk, június végén még globálisan 8 százalékos növekedést értünk el, a gazdasági környezet azonban az elmúlt pár hétben drasztikusan megváltozott.
hvg.hu: Most a gazdasági lassulás, az év elején viszont a magas olajár adhatta fel alaposan a leckét az üzletágnak. Az olajár-emelkedés milyen hatással volt a szektorra?
S.P.: A piacok globalizálódásával olyan komplexszé váltak a szállítási útvonalak, hogy csupán az olajár változása miatt nem lehet ezeket egy csapásra megváltoztatni. A vállalatok nem tudnak azonnal reagálni az ilyen jellegű változásokra. Amit viszont tapasztaltunk, hogy a cégek az olajár alakulása miatt hosszabb távon kezdtek el gondolkodni. Ez a véleményem szerint a globalizálódás helyett inkább a regionalizálódási folyamatokat fogja erősíteni.
hvg.hu: Mit ért ezen? S.P.: Jelenleg a gyártási folyamatok nagy része Kínában koncentrálódik. Az olaj árának változása illetve az emiatt megemelkedő szállítási költségek hatására azonban, úgy gondolom, a gyártási folyamatok decentralizálódnak és a jövőben ismételten az egyes régiókhoz fognak kötődni. Ezen azt értem, hogy Kína például valószínűleg elsősorban a saját belső piacát illetve Ázsiát fogja ellátni, az észak-amerikai piacokra szánt termékek gyártása visszakerül például Mexikóba, a nyugat-európai piac gyártási központja pedig Kelet-Közép-Európa lesz.
hvg.hu: Az olajárak azonban most ismételten esnek a kereslet csökkenése miatt.
S.P.: Valóban, de a szállítmányozási ágazatban arra is gondolni kell, hogy a jelenlegi olajtartalékok is jóval szűkösebbek, mint 6-7 évvel ezelőtt voltak. A kitermelés is egyre drágábbá válik, ami miatt a szakemberek a jövőben 100-120 dolláros hordónkénti olajárral számolnak. Továbbá azt is figyelembe kell venni, hogy a jelenlegi szállítási útvonalakra készített számítások is öt-hét évvel ezelőtt készültek. Ezek még 30-40 dolláros olajárra alapoztak. Emiatt gondolom, hogy az elkövetkezendő 3-5 évben ezek a szállítási útvonalak jelentősen átalakulnak.
A levegőből a földre szállnak (Oldaltörés)
hvg.hu: Ezek szerint a szállítási csatornák igénybevételében is átrendeződésre lehet számítani?
S.P.: Véleményem szerint a szállítmányozási útvonalak lerövidülnek és a szárazföldi szállítás felé mozdul el az ágazat. Vagyis az interkontinentális légi szállítás például visszább szorul, az Európán belüli szárazföldi szállítás pedig jelentősen növekedni fog.
hvg.hu: Ez esetleg azt is jelentheti, hogy a vasúti szállítás is fellendül? S.P.: Nagyon jó lenne, de ettől úgy érzem, még messze vagyunk. Európán belül vannak ugyan ilyen irányú törekvések, de egyrészt a szabályozások sokrétűsége miatt nagyon nehézkes ezt a szállítási csatornát használni, másrészt a vasúti közlekedés nagyon utasközpontú. Áruszállításra nem lehet megbízhatóan használni a meglévő hálózatot, ami miatt a logisztikai üzletágban egyelőre nem is prioritás.
hvg.hu: Az elmúlt időszak eseményeinek tükrében mire számítanak a régióban?
S.P.: A szállítmányozási szektor üzleti lehetőségeinek mérlegelésénél elsősorban az adott ország gazdasági növekedését, valamint az export-import volument kell figyelembe venni. Ezek az adatok kapcsolódnak ugyanis szorosan a szállítmányozási szektor növekedéséhez, ám jelenleg képlékenyek, bizonytalanságuk miatt most nem lehet megmondani, mi várható az egyes piacokon. Mindezek ellenére a kelet-közép-európai régió tekintetében optimista vagyok. Szerintem ezek az országok jobban át fogják vészelni a krízist, mint a nyugat-európaiak, még ha vissza is esik a gazdasági növekedésük.
hvg.hu: A magyar piacon milyen változással számol?
S.P.: Magyarország növekedése erősen függ más országok növekedési lehetőségeitől, keresletétől. Igaz, ez a kereslet most visszaesik, de úgy gondolom, hogy az országnak megvannak az adottságai arra, hogy a jövőben ismét vonzó befektetési célponttá váljon. Különösen akkor, ha a vállalatok a regionalizálódás felé fordulnak. Emellett úgy gondolom, hogy a közvetlen külföldi tőkebefektetések (FDI) terén nagy átrendeződésre is lehet számítni. Az elkövetkezendő öt évben akár két-háromszorosára is nőhet az FDI a régióban az Ázsiából Kelet-Európába átcsoportosított gyártás miatt.
hvg.hu: Miből gondolja, hogy ez a változás bekövetkezik?
S.P.: Abból, hogy a termelési költségek Ázsiában is emelkednek. Egy régiókat összehasonlító tanulmány szerint 1996-ban egy magyar vagy román munkaerő még 6,4-szeresét kereste egy kínainak. Ez a különbség azonban 2015-re 2,4-szeresre olvadhat. Ha ehhez még 120 dolláros olajárszint is társul, akkor az olló be is zárul. Ez a várható változás pedig nagy lehetőségeket nyithat meg Magyarország előtt is.
hvg.hu: A magyar kormány egyik prioritásként jelölte meg, hogy Magyarország logisztikai központtá váljon. Ön milyen esélyt lát erre?
S.P.: Úgy gondolom, a szektorban jelentős változások történnek majd az elkövetkezendő három-nyolc évben, aminek következtében Európa a főként összeszerelő és disztribúciós szerepétől a gyártás felé is elmozdul. Ha ez bekövetkezik, akkor sokkal több terméket fognak mozgatni szárazföldön, mint az elmúlt tíz évben, a fogyasztásnak és a termelés visszahozatalának köszönhetően. Ennek fényében Magyarország igenis lehet logisztikai központ.
A postai és logisztikai szolgáltatásokat nyújtó Deutsche Post 9500 munkahelyet szüntet meg az Egyesült Államokban: minden DHL expressz szolgáltatóközpontját bezárja, és megszünteti csak amerikai belső piaci légi- és közúti szállító tevékenységét, kiterjedt amerikai piaci veszteségei miatt.
A pénzügyi válság hatása miatt az informatikai szektorban is jelentős visszaeséssel számolnak jövőre ágazati elemzők. Az IDC legfrissebb előrejelzése szerint az IT költések a válság előtti 5,9 százalékos növekedéshez képest 2,6 százalékosra lassul. Pesszimista forgatókönyv alapján mindössze 0,1 százalékos lehet a növekedés.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?