Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"25c99a6b-9c2d-4b90-a7b5-35cfe4cf3979","c_author":"Lengyel Tibor","category":"360","description":"A rendszerváltás óta sokan ígérték, de hatalomra kerülve vagy bele se kezdtek az elszámoltatásba, vagy nem jutottak szinte semmire. Ami korábban sem volt könnyű, most még nehezebb, hiszen 2010 óta a NER sok területen törvényesítette is a lopást, a célzott közpénzherdálást. Mégis, Magyar Péter is elszámoltatást tervez: a kishalaknak immunitást ígér, de több ezer, milliárdossá vált embert számonkérne: mibű’?","shortLead":"A rendszerváltás óta sokan ígérték, de hatalomra kerülve vagy bele se kezdtek az elszámoltatásba, vagy nem jutottak...","id":"20250102_Magyar-Peter-elszamoltatasi-program-Fidesz-bortonvalogatott-ner-milliardosok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25c99a6b-9c2d-4b90-a7b5-35cfe4cf3979.jpg","index":0,"item":"ca3802b5-256f-48e6-b298-19fa6268b077","keywords":null,"link":"/360/20250102_Magyar-Peter-elszamoltatasi-program-Fidesz-bortonvalogatott-ner-milliardosok","timestamp":"2025. január. 02. 14:32","title":"Magyar Péter elszámoltatási programja: nem csak börtönválogatottal fenyeget, stadionnyi embert vonna kérdőre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f1cdd45-9e6b-47cc-a5ec-06054ce306b3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Babakötvény hozama az inflációt követi kamatprémiummal, így most 20 százalék fölötti hozamot fizet.","shortLead":"A Babakötvény hozama az inflációt követi kamatprémiummal, így most 20 százalék fölötti hozamot fizet.","id":"20250131_inflacio-babakotveny-kamatfizetes-magyar-allamkincstar-start-szamla","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f1cdd45-9e6b-47cc-a5ec-06054ce306b3.jpg","index":0,"item":"cd650852-72a0-4ce4-8d34-d1dbc0b68bea","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250131_inflacio-babakotveny-kamatfizetes-magyar-allamkincstar-start-szamla","timestamp":"2025. január. 31. 09:51","title":"Kaszálnak a magyar gyerekek az Európa-bajnok infláció miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3655c75-0e98-448b-92c7-4e98e56379a7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Philál Tamás fél a háborús helyzettől és úgy gondolja, nem lehet megtudni, hogy mi az igazság.","shortLead":"Philál Tamás fél a háborús helyzettől és úgy gondolja, nem lehet megtudni, hogy mi az igazság.","id":"20250222_Racz-Andras-felajanlas-Magyar-Nemzet-publicista-Philal-Tamas-nem-megy-Bucsaba","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3655c75-0e98-448b-92c7-4e98e56379a7.jpg","index":0,"item":"90ab95d4-3240-4fb9-ade7-45a6c47f8b50","keywords":null,"link":"/itthon/20250222_Racz-Andras-felajanlas-Magyar-Nemzet-publicista-Philal-Tamas-nem-megy-Bucsaba","timestamp":"2025. február. 22. 14:37","title":"Reagált Rácz András felajánlására a Magyar Nemzet publicistája, nem megy el vele Bucsába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d557c19-cebc-4a6e-ba78-f2ded054b271","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Zabaron reggel 7 órakor -12,3 fokot mutatott a hőmérő.","shortLead":"Zabaron reggel 7 órakor -12,3 fokot mutatott a hőmérő.","id":"20250211_idojaras-tel-hideg-rekord-hungaromet","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d557c19-cebc-4a6e-ba78-f2ded054b271.jpg","index":0,"item":"f152d726-a634-4028-bcbc-785f9fa84ebc","keywords":null,"link":"/itthon/20250211_idojaras-tel-hideg-rekord-hungaromet","timestamp":"2025. február. 11. 11:11","title":"A mai volt az idei tél eddigi leghidegebb reggele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c69faae-20c5-47b5-9544-89ee54053a0b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"50 kérdést szegeztek a kutatók a DeepSeek MI-jének, hogy kiderüljön, mennyire könnyű kijátszani a védelmét. És kiderült, hogy igazából nincs is érdemi védelme: bármiben szívesen segít. Abban is, amiben nem kéne.","shortLead":"50 kérdést szegeztek a kutatók a DeepSeek MI-jének, hogy kiderüljön, mennyire könnyű kijátszani a védelmét. És...","id":"20250203_deepseek-mesterseges-intelligencia-vizsgalat-vedelem-kijatszasa","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c69faae-20c5-47b5-9544-89ee54053a0b.jpg","index":0,"item":"84d20a1f-80ea-42a4-b8a4-bac9c8d1f830","keywords":null,"link":"/tudomany/20250203_deepseek-mesterseges-intelligencia-vizsgalat-vedelem-kijatszasa","timestamp":"2025. február. 03. 19:03","title":"100%-ot ért el a DeepSeek egy vizsgálaton, de ez nem érdem: bombák készítésére és kormányzati rendszerek feltörésére is pofonegyszerű rávenni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38554624-4203-44fe-80cd-5b3611925ca1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kína egy olyan aktív védelmi rendszert fejlesztett a páncélozott járművek számára, ami képes egyszerre több irányból érkező fenyegetést is kivédeni.","shortLead":"Kína egy olyan aktív védelmi rendszert fejlesztett a páncélozott járművek számára, ami képes egyszerre több irányból...","id":"20250214_kinai-hadsereg-pancelozott-jarmu-raketa-video","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38554624-4203-44fe-80cd-5b3611925ca1.jpg","index":0,"item":"6c015baa-91f7-4177-93c1-8e10c68998ba","keywords":null,"link":"/tudomany/20250214_kinai-hadsereg-pancelozott-jarmu-raketa-video","timestamp":"2025. február. 14. 16:03","title":"Mint a csalókód egy játékban, olyan az új kínai rakétaelhárító rendszer – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c97cb58f-1cf7-466e-a86f-b2acabb67164","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Legalábbis, amíg a jogszabály nem változik. ","shortLead":"Legalábbis, amíg a jogszabály nem változik. ","id":"20250127_motor-vizsgaztatasa-2025","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c97cb58f-1cf7-466e-a86f-b2acabb67164.jpg","index":0,"item":"d749439c-b98b-4530-aa86-65f0c98c104a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250127_motor-vizsgaztatasa-2025","timestamp":"2025. január. 27. 15:59","title":"Egy jogi kiskapu miatt nem minden járműnek drágul a vizsgáztatása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e76430c7-b534-4968-86b5-149f4acbcad9","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A bank által küldött sms-ből derült ki egy számlatulajdonos számára, hogy valami nagy gond van a bankkártyájával.","shortLead":"A bank által küldött sms-ből derült ki egy számlatulajdonos számára, hogy valami nagy gond van a bankkártyájával.","id":"20250103_many-kartya-olasz-etterem-fizetes-bankkartya-csalas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e76430c7-b534-4968-86b5-149f4acbcad9.jpg","index":0,"item":"38f23673-1bba-4239-9fd6-a963ad034cc7","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_many-kartya-olasz-etterem-fizetes-bankkartya-csalas","timestamp":"2025. január. 03. 15:22","title":"Otthon ült Mányban, miközben a kártyájával egy olaszországi étteremben fizettek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Scott Price: a válság mindenkinek feladja a leckét
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A pénzpiacról kiinduló válság már a reálgazdaság határait is átlépte. Az új trendek irányai gyakorta a szállítmányozási szektorban mutatkoznak meg legkorábban. A kereslet változásának hatására akár az ágazat globális térképe is átrajzolódhat. Scott Price-szal, a DHL Express európai igazgatójával a várható fejleményekről beszélgettünk.
hvg.hu: Ön hogy látja, a jelenlegi gazdasági helyzet milyen hatással lesz az expressz és logisztikai szektorra?
Scott Price: Nagyon sok kihívásnak nézünk elébe. Egyelőre sajnos egyáltalán nem lehet tudni, hogy a pénzügyi és hitelezési szektor mikor tér vissza a normális kerékvágásba. Részben ennek tudható be a számunkra nem elhanyagolható fogyasztói és üzleti bizalom visszaesése. Az emberek aggódnak a jövőjük miatt, visszafogják a fogyasztásukat. A gazdaság lassulása a logisztikában is érezhető, sajnos mi sem vagyunk immunisak a gazdasági változásokra. Ez a helyzet mindenkinek feladja a leckét.
S.P.: Biztosat még nem tudok mondani, jelenleg a helyzet felmérése és értékelése folyik. Igaz ugyan, hogy az előző félévben elég jól teljesítettünk, június végén még globálisan 8 százalékos növekedést értünk el, a gazdasági környezet azonban az elmúlt pár hétben drasztikusan megváltozott.
hvg.hu: Most a gazdasági lassulás, az év elején viszont a magas olajár adhatta fel alaposan a leckét az üzletágnak. Az olajár-emelkedés milyen hatással volt a szektorra?
S.P.: A piacok globalizálódásával olyan komplexszé váltak a szállítási útvonalak, hogy csupán az olajár változása miatt nem lehet ezeket egy csapásra megváltoztatni. A vállalatok nem tudnak azonnal reagálni az ilyen jellegű változásokra. Amit viszont tapasztaltunk, hogy a cégek az olajár alakulása miatt hosszabb távon kezdtek el gondolkodni. Ez a véleményem szerint a globalizálódás helyett inkább a regionalizálódási folyamatokat fogja erősíteni.
hvg.hu: Mit ért ezen? S.P.: Jelenleg a gyártási folyamatok nagy része Kínában koncentrálódik. Az olaj árának változása illetve az emiatt megemelkedő szállítási költségek hatására azonban, úgy gondolom, a gyártási folyamatok decentralizálódnak és a jövőben ismételten az egyes régiókhoz fognak kötődni. Ezen azt értem, hogy Kína például valószínűleg elsősorban a saját belső piacát illetve Ázsiát fogja ellátni, az észak-amerikai piacokra szánt termékek gyártása visszakerül például Mexikóba, a nyugat-európai piac gyártási központja pedig Kelet-Közép-Európa lesz.
hvg.hu: Az olajárak azonban most ismételten esnek a kereslet csökkenése miatt.
S.P.: Valóban, de a szállítmányozási ágazatban arra is gondolni kell, hogy a jelenlegi olajtartalékok is jóval szűkösebbek, mint 6-7 évvel ezelőtt voltak. A kitermelés is egyre drágábbá válik, ami miatt a szakemberek a jövőben 100-120 dolláros hordónkénti olajárral számolnak. Továbbá azt is figyelembe kell venni, hogy a jelenlegi szállítási útvonalakra készített számítások is öt-hét évvel ezelőtt készültek. Ezek még 30-40 dolláros olajárra alapoztak. Emiatt gondolom, hogy az elkövetkezendő 3-5 évben ezek a szállítási útvonalak jelentősen átalakulnak.
A levegőből a földre szállnak (Oldaltörés)
hvg.hu: Ezek szerint a szállítási csatornák igénybevételében is átrendeződésre lehet számítani?
S.P.: Véleményem szerint a szállítmányozási útvonalak lerövidülnek és a szárazföldi szállítás felé mozdul el az ágazat. Vagyis az interkontinentális légi szállítás például visszább szorul, az Európán belüli szárazföldi szállítás pedig jelentősen növekedni fog.
hvg.hu: Ez esetleg azt is jelentheti, hogy a vasúti szállítás is fellendül? S.P.: Nagyon jó lenne, de ettől úgy érzem, még messze vagyunk. Európán belül vannak ugyan ilyen irányú törekvések, de egyrészt a szabályozások sokrétűsége miatt nagyon nehézkes ezt a szállítási csatornát használni, másrészt a vasúti közlekedés nagyon utasközpontú. Áruszállításra nem lehet megbízhatóan használni a meglévő hálózatot, ami miatt a logisztikai üzletágban egyelőre nem is prioritás.
hvg.hu: Az elmúlt időszak eseményeinek tükrében mire számítanak a régióban?
S.P.: A szállítmányozási szektor üzleti lehetőségeinek mérlegelésénél elsősorban az adott ország gazdasági növekedését, valamint az export-import volument kell figyelembe venni. Ezek az adatok kapcsolódnak ugyanis szorosan a szállítmányozási szektor növekedéséhez, ám jelenleg képlékenyek, bizonytalanságuk miatt most nem lehet megmondani, mi várható az egyes piacokon. Mindezek ellenére a kelet-közép-európai régió tekintetében optimista vagyok. Szerintem ezek az országok jobban át fogják vészelni a krízist, mint a nyugat-európaiak, még ha vissza is esik a gazdasági növekedésük.
hvg.hu: A magyar piacon milyen változással számol?
S.P.: Magyarország növekedése erősen függ más országok növekedési lehetőségeitől, keresletétől. Igaz, ez a kereslet most visszaesik, de úgy gondolom, hogy az országnak megvannak az adottságai arra, hogy a jövőben ismét vonzó befektetési célponttá váljon. Különösen akkor, ha a vállalatok a regionalizálódás felé fordulnak. Emellett úgy gondolom, hogy a közvetlen külföldi tőkebefektetések (FDI) terén nagy átrendeződésre is lehet számítni. Az elkövetkezendő öt évben akár két-háromszorosára is nőhet az FDI a régióban az Ázsiából Kelet-Európába átcsoportosított gyártás miatt.
hvg.hu: Miből gondolja, hogy ez a változás bekövetkezik?
S.P.: Abból, hogy a termelési költségek Ázsiában is emelkednek. Egy régiókat összehasonlító tanulmány szerint 1996-ban egy magyar vagy román munkaerő még 6,4-szeresét kereste egy kínainak. Ez a különbség azonban 2015-re 2,4-szeresre olvadhat. Ha ehhez még 120 dolláros olajárszint is társul, akkor az olló be is zárul. Ez a várható változás pedig nagy lehetőségeket nyithat meg Magyarország előtt is.
hvg.hu: A magyar kormány egyik prioritásként jelölte meg, hogy Magyarország logisztikai központtá váljon. Ön milyen esélyt lát erre?
S.P.: Úgy gondolom, a szektorban jelentős változások történnek majd az elkövetkezendő három-nyolc évben, aminek következtében Európa a főként összeszerelő és disztribúciós szerepétől a gyártás felé is elmozdul. Ha ez bekövetkezik, akkor sokkal több terméket fognak mozgatni szárazföldön, mint az elmúlt tíz évben, a fogyasztásnak és a termelés visszahozatalának köszönhetően. Ennek fényében Magyarország igenis lehet logisztikai központ.
A postai és logisztikai szolgáltatásokat nyújtó Deutsche Post 9500 munkahelyet szüntet meg az Egyesült Államokban: minden DHL expressz szolgáltatóközpontját bezárja, és megszünteti csak amerikai belső piaci légi- és közúti szállító tevékenységét, kiterjedt amerikai piaci veszteségei miatt.
A pénzügyi válság hatása miatt az informatikai szektorban is jelentős visszaeséssel számolnak jövőre ágazati elemzők. Az IDC legfrissebb előrejelzése szerint az IT költések a válság előtti 5,9 százalékos növekedéshez képest 2,6 százalékosra lassul. Pesszimista forgatókönyv alapján mindössze 0,1 százalékos lehet a növekedés.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?