Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cf0f9fa5-7b0e-46c4-8846-fd94b44f8372","c_author":"Polyák Gábor","category":"360","description":"Mi a szólásszabadság, hol húzódnak a határai, és mikortól beszélhetünk cenzúráról?","shortLead":"Mi a szólásszabadság, hol húzódnak a határai, és mikortól beszélhetünk cenzúráról?","id":"20250116_hvg-polyak-gabor-a-hazudozas-es-a-gyulolkodes-szabadsaga","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf0f9fa5-7b0e-46c4-8846-fd94b44f8372.jpg","index":0,"item":"c952a091-c4d8-47ca-913a-f27e8d8bd73b","keywords":null,"link":"/360/20250116_hvg-polyak-gabor-a-hazudozas-es-a-gyulolkodes-szabadsaga","timestamp":"2025. január. 16. 08:30","title":"Polyák Gábor: A hazudozás és a gyűlölködés szabadsága","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c813742e-ec81-4013-897c-f0929ed6b6ca","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az alkoholfüggőségével küzdő színész négy nehéz éven van túl. ","shortLead":"Az alkoholfüggőségével küzdő színész négy nehéz éven van túl. ","id":"20250120_Molnar-Gusztav-rehab-kezeles-munka","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c813742e-ec81-4013-897c-f0929ed6b6ca.jpg","index":0,"item":"b370a78c-3c6f-41f7-a1f8-0b85f98b0f45","keywords":null,"link":"/elet/20250120_Molnar-Gusztav-rehab-kezeles-munka","timestamp":"2025. január. 20. 11:05","title":"Molnár Gusztáv: Négy színházi bemutatóm lesz az évadban, márciustól színészmesterséget oktatok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"679e437e-634d-496b-8189-9bc8892bacad","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A kínai rakétakutató, Lung Löhao szerint ha elkészül az új kínai teherszállító rakéta, minden adott lesz, hogy a világ legnagyobb, űrbe telepített naperőművet állítsa üzembe Kína.","shortLead":"A kínai rakétakutató, Lung Löhao szerint ha elkészül az új kínai teherszállító rakéta, minden adott lesz, hogy a világ...","id":"20250110_napenergia-naperomu-urben-megtermelt-aram-kina","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/679e437e-634d-496b-8189-9bc8892bacad.jpg","index":0,"item":"f72d9449-292a-446b-a08c-28a720c33c02","keywords":null,"link":"/tudomany/20250110_napenergia-naperomu-urben-megtermelt-aram-kina","timestamp":"2025. január. 10. 17:03","title":"1 km hosszú naperőművet telepítene az űrbe Kína, már fejleszti hozzá a rakétát is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"317f82d2-69d7-4582-b7b4-8eb360ad7e5e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Még egy online állami pályázati felület, amely nem bírja a borítékolt hatalmas érdeklődés okozta terhelést.","shortLead":"Még egy online állami pályázati felület, amely nem bírja a borítékolt hatalmas érdeklődés okozta terhelést.","id":"20250117_demjan-sandor-11-kkv-beruhazaselenkito-tamogatasi-program-tulterheles-hatarido-hosszabbitas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/317f82d2-69d7-4582-b7b4-8eb360ad7e5e.jpg","index":0,"item":"a5768c99-9fc7-46ad-9a68-cdbcbad8153e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250117_demjan-sandor-11-kkv-beruhazaselenkito-tamogatasi-program-tulterheles-hatarido-hosszabbitas","timestamp":"2025. január. 17. 14:54","title":"Döcög a Demján Sándor Program online felülete, ki is kellett tolni a határidőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"539b3e0c-ec42-4396-8c1f-02a9aa513f24","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Mindenkinek szüksége van szabadságra. Vagy azért, mert egy váratlan esemény történt az életében vagy azért, mert szüksége van pihenésre, kikapcsolódásra. Azt azonban kevesen tudják, hogy milyen szabályok érvényesek a szabadságolást illetően, milyen jogai vannak a munkavállalónak, illetve a munkaadónak.","shortLead":"Mindenkinek szüksége van szabadságra. Vagy azért, mert egy váratlan esemény történt az életében vagy azért, mert...","id":"20250210_Kasszakulcs-41-szabadsag-betegszabadsag-munkajog-podcast","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/539b3e0c-ec42-4396-8c1f-02a9aa513f24.jpg","index":0,"item":"0cd79407-c743-4d69-843e-6e853429fc65","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250210_Kasszakulcs-41-szabadsag-betegszabadsag-munkajog-podcast","timestamp":"2025. február. 10. 05:50","title":"Én mondom meg, hogy mikor megyek szabadságra, vagy a főnököm? Kasszakulcs #41","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d57b96a4-af06-43db-ab8f-5f5c69a85ef4","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök Donald Trump több állítására is reagált. Zelenszkij szerint nem négyszázalékos a támogatottsága, és nem kaptak 500 milliárd dollárt az USA-tól.","shortLead":"Az ukrán elnök Donald Trump több állítására is reagált. Zelenszkij szerint nem négyszázalékos a támogatottsága, és nem...","id":"20250219_zelenszkij-trump-dezinformacios-buborek","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d57b96a4-af06-43db-ab8f-5f5c69a85ef4.jpg","index":0,"item":"bb49be76-3182-42d9-9773-e685d7f69a95","keywords":null,"link":"/vilag/20250219_zelenszkij-trump-dezinformacios-buborek","timestamp":"2025. február. 19. 14:08","title":"Zelenszkij: Trump egy dezinformációs buborékban él","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f91a8e1-63b1-4918-baeb-d89fe9e824e3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A világ negyedik legnépesebb állama a csatlakozással a Globális Dél érdekeit szolgálná.","shortLead":"A világ negyedik legnépesebb állama a csatlakozással a Globális Dél érdekeit szolgálná.","id":"20250106_Indonezia-csatlakozik-a-BRICS-hez","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f91a8e1-63b1-4918-baeb-d89fe9e824e3.jpg","index":0,"item":"52f39084-a940-4660-a029-2bae5f695db1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250106_Indonezia-csatlakozik-a-BRICS-hez","timestamp":"2025. január. 06. 21:51","title":"Indonézia csatlakozik a BRICS-hez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc74853b-d52a-4196-9f5b-0b1dc0f4d0bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A birkózás a következő amerikai kormányzattal próbára teszi Varsót, amely Budapestet váltja az EU soros elnökségében.","shortLead":"A birkózás a következő amerikai kormányzattal próbára teszi Varsót, amely Budapestet váltja az EU soros elnökségében.","id":"20250105_Financial-Times-Trump-Orban-Magyarorszag-Lengyelorszag","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc74853b-d52a-4196-9f5b-0b1dc0f4d0bf.jpg","index":0,"item":"81ac4404-c2b1-4289-9a8b-dda8f63c0309","keywords":null,"link":"/360/20250105_Financial-Times-Trump-Orban-Magyarorszag-Lengyelorszag","timestamp":"2025. január. 05. 09:15","title":"Financial Times: Trump árnyéka vetül Magyarországra és Lengyelországra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Netflix új bankrablásos sorozatának epizódjait bármilyen sorrendben megnézhetjük, ez a variációs lehetőség önmagában izgalmasabb, mint a sorozat részei akármilyen fix elrendezésben. Mindez arról is képes elvonni a figyelmünket, hogy tulajdonképpen egy közepes, logikai buktatóktól és fájó hiányosságtól sem mentes sztorit nézünk. Kaleidoszkóp kritika.
Elvileg több mint negyvenezer (egész konkrétan 40 320) különböző módon lehet megnézni a Netflix új, nyolcrészes, bankrablásos sztoriját. A Kaleidoszkópot Eric Garcia ötlete alapján deklaráltan úgy készítettek el, hogy felrúgják vele a sorozatfogyasztás klasszikus linearitását: a sorszámok helyett színkóddal megkülönböztetett epizódok elvileg nem egymásra épülnek, a történetnek így a részek sorrendjétől függetlenül össze kellene állnia a nézőkben. Igaz, a készítőknek van egyetlen szabálya: a befejezést ők jelölték ki, ez alapján 8 rész közül a Fehéret kellene a legvégére hagyni.
Netflix
Ha ezt betartjuk, akkor is marad 5040 különböző lehetőség a teljes sorozat elfogyasztására,
a streamingszolgáltató ezekből kínál fel egy-egy véletlenszerű sorrendet minden felhasználójának, úgy, hogy előre szól, ezt mások más sorrendben fogják nézni. Ez pedig egy csomó kérdést felvet. Működhet-e egy csavaros történet össze-vissza sorrendben egymásra dobált epizódokkal? Van jó és rossz nézési sorrendje a Kaleidoszkóp részeinek? És egyáltalán, valóban lehet ötezer különböző élményt kihozni ugyanabból a 8 részből pusztán a sorrend variálásával?
De ne szaladjunk ennyire előre, nézzük meg előbb, hogy ha megpróbálunk eltekinteni a kirakósként tálalt epizódszerkezettől, akkor mivel állunk szemben.
A Kaleidoszkóp sztorijából egy elég klasszikus, nagyszabású bankrablós film (angolul: heist movie) is készülhetett volna: adott egy idősödő, börtönviselt tolvaj, a Giancarlo Esposito által alakított Leo Pap, aki megtervez egy 7 milliárd dollár megszerzésének lehetőségével kecsegtető, utolsó nagy balhét, amihez különböző specialistákat (például csempészt, vegyészt, sofőrt, kasszafúrót és belsőst) toboroz. A hipermodern biztonsági rendszerrel őrzött, New York-i széf kirablásának megtervezése és kivitelezése mellett a balhé következményeire is kitér a történet, miközben azt is felvillantja, hogy Leót és a hozzá csatlakozó csapattagokat (Paz Vega, Rosaline Elbay, Jai Courtney, Tati Gabrielle és Peter Mark Kendall) milyen személyes motivációk hajthatják.
Egy olyan skálán, ahol a hollywoodi Oceans-filmek tükörsima lazasága és eleganciája az egyik végpont, a másik szélsőséget pedig a Netflixnek köszönhetően világhírű, spanyol Nagy pénzrablásmelodramatikus, olykor szappanoperába is átcsapó kaotikussága képviseli, a Kaleidoszkóp valahol félúton egyensúlyoz, de inkább az utóbbi felé leng ki időnként. A mesterterv nem működik óraműpontossággal, a specialisták eleve sem megkérdőjelezhetetlen szakértelme menetközben meg-megbicsaklik, és minél több homokszem kerül a gépezetbe, annál több a rögtönzés és az érzelem is.
Nem öli meg a csavarokat az összevisszaság?
A rablásos mozik kulcseleme az átverés, és ez alatt nem csak azt értjük, hogy a tolvajok hogyan játsszák ki az áldozataikat, a hatóságokat és olykor egymást is, hanem azt is, hogy maga a film hogyan zavarja össze és lepi meg a nézőket. Hogy ezek a csavarok mennyire működnek, az alapesetben az információk megfelelő adagolásán és időzítésén múlik, emiatt akár bátor vállalás is lehetne az epizódsorrend variálhatósága. A készítők azonban nem tettek le arról, hogy megpróbálják a nézőket az orruknál fogva vezetni:
azért rögzítették, hogy mindenki számára a Fehér rész legyen az utolsó, mert egy pontosan időzíthető nagy csavart is be akartak dobni.
Így azonban kevésbé függ a korábbi epizódsorrendtől az, hogy kire milyen hatással van a rablás éjszakáját bemutató záróepizód. Az, hogy bizonyos epizódsorrendet kifogva kuszább, nehezebben követhető sztorit kapunk, csak abból a szempontból necces, hogy akár el is mehet a kedvünk a folytatástól. De ha végigküzdi magát az ember az elsőre kontextus nélkülinek tűnő részeken, a sorozat a végére eléggé a szájába rágja majd, hogy mikről kell okvetlenül tudnia a végjáték előtt.
Netflix
A készítők a történetmesélési munka nehezét a fordulatok helyett sokkal inkább bízhatták volna a karakterábrázolásra is, de mégis inkább a csavarosságot erőltették. A legárnyaltabb ábrázolást egyértelműen a balhé agya, Leo kapta, és ez nem csak annak köszönhető, hogy az övé a legtöbb játékidő és ezzel együtt a legkidolgozottabb háttérsztori. A Breaking Badből, a Mandalorianból is ismert Giancarlo Esposito játékában életszerű egyensúlyban vannak a magabiztosságot sugalló vezetői utasítások, a nüansznyi elbizonytalanodások és a pánikszerű kétségbeesések, illetve az elfojtott traumák és a kirobbanó érzelmek. Mindez ráadásul még abban a részben is igaz, amit úgy játszott végig, hogy digitálisan fiatalítottak rajta 25 évet, amitől karikaturisztikussá vált a mimikája.
Giancarlo Esposito Leoként a Kaleidoszkóp című sorozatban
Netflix
Leóhoz képest a többi csapattag megformálása felszínesnek, elnagyoltnak vagy színpadiasan túlzónak hat. Hogy csak egy konkrét példát említsünk: a baltával faragott kasszafúró, Bob nem csak akkor viselkedik két lábon járó kliséhalmazként, amikor ostobaságával, kapzsiságával vagy épp erőszakosságával hátráltatja a többieket. Akkor is sablonos marad, amikor olyan érzelmes pillanatokat kap, amelyekben szembenézhet(ne) a saját gyarlóságával. Ilyenkor akár esendőbb és kedvelhetőbb is lehetne, mint az egydimenziós izomagy skatulyájában, de inkább csak humorfaktorként szolgál.
Mennyit számít az epizódok sorrendje?
Bár a „nagy csavar” előkészítését nem befolyásolja lényegesen az epizódsorrend, azt meghatározhatja, hogy mennyire feltűnőek és zavaróak a karakterábrázolás esetleges hiányosságai, sőt a sorrend befolyásolhatja azt is, hogy a Kaleidoszkóp hangulata milyen korábbi film- vagy sorozatélményekre emlékezteti a nézőt.
Nem véletlen, hogy néhány nappal a sorozat premierje után már se szeri, se száma az „ideális” nézési sorrendről szóló ajánlásoknak (amelyek között egyáltalán nem ritka az sem, hogy nem a Fehér című epizódot hagyják utolsónak):
A kronologikus sorrend
Lila (Violet) – 25 évvel a rablás előtt
Zöld (Green) – 7 évvel a rablás előtt
Sárga (Yellow) – 6 héttel a rablás előtt
Narancssárga (Orange) – 3 héttel a rablás előtt
Kék (Blue) – 5 nappal a rablás előtt
Fehér (White) – a rablás éjszakája (ez a készítők által utolsó helyen rögzített rész)
Piros (Red) – a rablást követő reggel
Rózsaszín (Pink) – 6 hónappal a rablás után
A Vulture ajánlása:
Sárga (Yellow) – 6 héttel a rablás előtt
Lila (Violet) – 25 évvel a rablás előtt
Narancssárga (Orange) – 3 héttel a rablás előtt
Zöld (Green) – 7 évvel a rablás előtt
Kék (Blue) – 5 nappal a rablás előtt
Piros (Red) – a rablást követő reggel
Rózsaszín (Pink) – 6 hónappal a rablás után
Fehér (White) – a rablás éjszakája (ez a készítők által utolsó helyen rögzített rész)
A „detektívfilmes” sorrend:
Narancssárga (Orange) – 3 héttel a rablás előtt
Zöld (Green) – 7 évvel a rablás előtt
Lila (Violet) – 25 évvel a rablás előtt
Piros (Red) – a rablást követő reggel
Sárga (Yellow) – 6 héttel a rablás előtt
Kék (Blue) – 5 nappal a rablás előtt
Rózsaszín (Pink) – 6 hónappal a rablás után
Fehér (White) – a rablás éjszakája (ez a készítők által utolsó helyen rögzített rész)
Az „Orange is the new black” logikáját követő sorrend
Zöld (Green) – 7 évvel a rablás előtt
Lila (Violet) – 25 évvel a rablás előtt
Piros (Red) – a rablást követő reggel
Narancssárga (Orange) – 3 héttel a rablás előtt
Sárga (Yellow) – 6 héttel a rablás előtt
Kék (Blue) – 5 nappal a rablás előtt
Fehér (White) – a rablás éjszakája (ez a készítők által utolsó helyen rögzített rész)
Rózsaszín (Pink) – 6 hónappal a rablás után
A „Tarantino”-felépítést idéző sorrend:
Kék (Blue) – 5 nappal a rablás előtt
Zöld (Green) – 7 évvel a rablás előtt
Sárga (Yellow) – 6 héttel a rablás előtt
Narancssárga (Orange) – 3 héttel a rablás előtt
Lila (Violet) – 25 évvel a rablás előtt
Rózsaszín (Pink) – 6 hónappal a rablás után
Fehér (White) – a rablás éjszakája (ez a készítők által utolsó helyen rögzített rész)
Piros (Red) – a rablást követő reggel
Mivel a Netflix híres arról, hogy a felhasználói szokások monitorozásával mindenki számára személyre szabottan ajánl tartalmat, ezen a ponton felmerülhetne, hogy a Kaleidoszkóp részeit is a felhasználók korábban kiismert igényeihez igazított sorrendben tálalják. Ezzel viszont láthatóan nem bajlódott a streamingszolgáltató, ugyanis azok, akik egy előfizetésen belül használnak több különböző, személyes ízlésre szabott profilt, most azt tapasztalhatják, hogy minden összetartozó profilon ugyanaz az epizódsorrend várja őket.
Kijön ebből ötezer különböző élmény?
A Netflix nem a Kaleidoszkópban próbálkozott először a lineáris történetmesélés megtörésével, ezzel játszottak például már négy éve, az interaktív Black Mirror részben is. A két kísérlet abban hasonlít, hogy a koncepció önmagában sokkal izgalmasabbnak tűnik, mint a végeredmény, amit kihoztak belőlük.
Netflix
A Kaleidoszkóp trükkje mégis izgalmasabban működik, mint a Bandersnatché, ezúttal ugyanis senki nem ígérte azt nekünk, nézőnek, hogy a döntéseinkkel befolyásolhatjuk a történet alakulását. Csupán folyamatosan a szemünk előtt lebegtetik megannyi más, potenciálisan jobb sorozatélmény lehetőségét, és amíg ezzel vagyunk elfoglalva, addig könnyebben átsiklunk a sztori hiányosságain, a logikai buktatókon és a többnyire felejthető színészi játékon is.
Hacsak nem evezünk kifejezetten filozófiai vizekre, nem fogjuk tudni megválaszolni azt, hogy egy-egy epizód felcserélése miatt mennyiben változik a mi sorozatélményünk, hiszen ha már egyszer már végignéztük az összes epizódot, akkor elveszítettük az ennek megítéléséhez szükséges szűz szemeket. Az, hogy a sorrend variálásából tényleg ötezernyi, szignifikánsan különböző sorozat állna össze, nyilvánvaló túlzás, ha a végére érünk.
Mégis erős lesz a kísértés, hogy újra nekifussunk, és teszteljük, hogy ugyanezekből az elemekből ki tudunk-e rakni egy jobb sorozatot.
Megváltozott a világ és már az áldozatok rokonainak az érzelmei is számítanak, ha elkészül egy sorozatgyilkosokról szóló filmes produkció. Legalábbis utólag. Eltörlés-kultúra, fehér privilégium és homofóbia kérdései lengik körbe minden idők egyik leghíresebb sorozatgyilkosa, a milwaukee-i kannibál, Jeffrey Dahmer életéről készült új Netflix-sorozatot.
A sussexi hercegi pár már tavaly eladta a szavahihetősége egy részét Oprah Winfreynek. Most a Netflix hatrészes sorozatában bedarálják azt is, ami megmaradt a hitelességükből. A korona című sorozatnak legalább jeleznie kellett, hogy fikció, de a Harry & Meghan nem figyelmeztet arra, hogy ebben a produkcióban több a kitalált történet, mint a valóság.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?