Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d6c613bf-9681-45b1-a42c-d32c23aee74b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ez egy tipikus légköri jelenség Magyarországon, amelyet szokás gyárkémény-effektusnak is hívni.","shortLead":"Ez egy tipikus légköri jelenség Magyarországon, amelyet szokás gyárkémény-effektusnak is hívni.","id":"20241229_Ipari-havazas-volt-Kazincbarcikan","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6c613bf-9681-45b1-a42c-d32c23aee74b.jpg","index":0,"item":"f7d5225f-ffa5-48c1-8be8-47d3d506bc9e","keywords":null,"link":"/itthon/20241229_Ipari-havazas-volt-Kazincbarcikan","timestamp":"2024. december. 29. 13:45","title":"Ipari hó esett Kazincbarcikán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a31e414-62f1-4e0f-a850-3aca9597afc7","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A rendelkezésre azért volt szükség, mert a korábban önpuccsal próbálkozó, hivatalából felfüggesztett államfő harmadjára sem jelent meg az ügyében felállt nyomozóbizottság kihallgatásán.","shortLead":"A rendelkezésre azért volt szükség, mert a korábban önpuccsal próbálkozó, hivatalából felfüggesztett államfő harmadjára...","id":"20241231_del-korea-elfogatoparancs-elnok-onpuccs","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a31e414-62f1-4e0f-a850-3aca9597afc7.jpg","index":0,"item":"2ae1d809-c4f3-4bbf-8e39-691221764adf","keywords":null,"link":"/vilag/20241231_del-korea-elfogatoparancs-elnok-onpuccs","timestamp":"2024. december. 31. 08:50","title":"Elfogatóparancsot adtak ki Jun Szogjol dél-koreai elnök ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff3f59f1-d6dd-40c5-b02b-f290fa152e03","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A kupés hangulatú jókora BYD Sealion 7 négy másodperc körül katapultál 0-ról 100-ra, és egy feltöltéssel akár 500 kilométert is képes megtenni. De 20 millió forinttól indulva nem lesz könnyű dolga a Tesla Model Y ellenében. ","shortLead":"A kupés hangulatú jókora BYD Sealion 7 négy másodperc körül katapultál 0-ról 100-ra, és egy feltöltéssel akár 500...","id":"20250128_uj-byd-sealion-7-elektromos-auto-bemutato-budapesten","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff3f59f1-d6dd-40c5-b02b-f290fa152e03.jpg","index":0,"item":"f83c908c-792b-4a2c-8803-fd05a891b923","keywords":null,"link":"/cegauto/20250128_uj-byd-sealion-7-elektromos-auto-bemutato-budapesten","timestamp":"2025. január. 28. 13:08","title":"Oroszlánfóka: Budapesten vezettük a legújabb BYD villanyautót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c30f3c7-e980-4122-bfd6-59e243fbcdd3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Tényleg csak benézett 400 euró alá a forint, aztán visszatért 400 fölé. Utána újra 400 alá ment.","shortLead":"Tényleg csak benézett 400 euró alá a forint, aztán visszatért 400 fölé. Utána újra 400 alá ment.","id":"20250226_A-forint-meg-annyira-nem-erzi-a-beket","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c30f3c7-e980-4122-bfd6-59e243fbcdd3.jpg","index":0,"item":"5ea76c57-2fdd-4335-8756-bb952e37c9ab","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250226_A-forint-meg-annyira-nem-erzi-a-beket","timestamp":"2025. február. 26. 13:41","title":"A forint még nem érzi annyira a békét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db6b28df-f45f-4fe1-afef-e0d2dd1644be","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Idén nyáron is lehetnek fennakadások a repülésben. Az egyik lehetséges megoldás csak elméletben hangzik egyszerűnek, az európai légiirányítás egységesítése továbbra is várat magára.","shortLead":"Idén nyáron is lehetnek fennakadások a repülésben. Az egyik lehetséges megoldás csak elméletben hangzik egyszerűnek...","id":"20250103_hvg-egyseges-europai-egbolt-legter-legiforgalmi-iranyitas-repules-kesesek","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db6b28df-f45f-4fe1-afef-e0d2dd1644be.jpg","index":0,"item":"5b15f00f-1b6b-42fa-a01e-0434f10ac154","keywords":null,"link":"/360/20250103_hvg-egyseges-europai-egbolt-legter-legiforgalmi-iranyitas-repules-kesesek","timestamp":"2025. január. 03. 14:30","title":"A tavalyi késéscunami és teljes káosz után mi várható 2025 nyarán a repülésben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"505df4fc-c4d3-4819-9bf8-28c0838d16ae","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Míg Orbán Viktor az orosz álláspontot hangoztatja, a nagyobb játékosok bírálják az amerikai vezetést.","shortLead":"Míg Orbán Viktor az orosz álláspontot hangoztatja, a nagyobb játékosok bírálják az amerikai vezetést.","id":"20250305_donald-trump-ukrajna-europai-szelsojobboldal","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/505df4fc-c4d3-4819-9bf8-28c0838d16ae.jpg","index":0,"item":"910808c6-f0d0-4916-b850-65e6178ef671","keywords":null,"link":"/elet/20250305_donald-trump-ukrajna-europai-szelsojobboldal","timestamp":"2025. március. 05. 15:06","title":"Az európai szélsőjobboldal Orbán kivételével nincs elragadtatva attól, ahogy Donald Trump Ukrajnával viselkedik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aa393bd1-99dd-4b05-9214-567de8702dfe","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ami rossz hírt novemberben még megúsztunk, az decemberre már elért minket: most már nagyon látszik az árakban, hogy milyen gyenge a forint. A friss inflációs szám az elemzők szerint azt a kockázatot is magában hordozza, hogy 2025-ben az eddig vártnál nagyobb lesz az áremelkedés.","shortLead":"Ami rossz hírt novemberben még megúsztunk, az decemberre már elért minket: most már nagyon látszik az árakban...","id":"20250114_Elemzok-inflacio-dragulas-arak","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa393bd1-99dd-4b05-9214-567de8702dfe.jpg","index":0,"item":"b84e26b0-cb42-45ca-a1e0-7168ca15054a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250114_Elemzok-inflacio-dragulas-arak","timestamp":"2025. január. 14. 10:06","title":"Elemzők az inflációról: Pont az drágul nagyon, ami a legjobban fáj az átlagembereknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0799b0c-14d3-4081-90ab-dd11d346d3ea","c_author":"4iG Informatikai Zrt. ","category":"brandchannel","description":"A Bizottság döntése alapján 2025 januárjában megkezdődött a Közös Európai Mezőgazdasági Adattér (Common European Agricultural Data Space – CEADS) létrehozása. A CEADS célja egy európai keretrendszer kialakítása, amely biztonságos, átlátható és felelősségteljes módon könnyíti meg az adatok megosztását, feldolgozását és elemzését. Alapvető eszközként szolgál majd az ágazat digitális és zöld átállásának felgyorsításához, az adminisztratív terhek csökkentéséhez, valamint a mesterségesintelligencia-eszközök alkalmazásának megalapozásához.","shortLead":"A Bizottság döntése alapján 2025 januárjában megkezdődött a Közös Európai Mezőgazdasági Adattér (Common European...","id":"20250220_4iG_Kozos-Europai-Mezogazdasagi-Adatter","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0799b0c-14d3-4081-90ab-dd11d346d3ea.jpg","index":0,"item":"35c13be9-df34-4cd2-aa1b-0979ab98aa69","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250220_4iG_Kozos-Europai-Mezogazdasagi-Adatter","timestamp":"2025. március. 07. 13:30","title":"Digitalizálódó mezőgazdaság: így segítik az adatok a hatékonyabb termelést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"2b533719-cdbe-4980-9b60-a426eaa5e8d5","c_partnertag":""}]
Az iX5-ös SUV hidrogén-üzemanyagcellás autóval folytatott tesztelés sikere után a BMW arra készül, hogy 2028-ban piacra dobja első hidrogén hajtású elektromos autóit. Ez lesz az első alkalom, hogy egy prémiumkategóriás gyártó ilyen járművekkel lép a vásárlók elé.
A német gyár a japán Toyotával együttműködve fejlesztette ki az üzemanyagcellás járművet, és a több mint egy évtizede tartó kooperációt folytatva a jövőben tovább modernizálja a korszerű meghajtás technológiáját. Oliver Zipse, a BMW igazgatótanácsi elnöke elmondta, az üzemanyagcellás motorokat a már létező modellekbe integrálják, azaz nem kerülnek a piacra csak hidrogén hajtással elérhető modellek. A müncheni központú cég vezetői azt nem árulták el, hogy mely modellekben várható az új hajtási lánc megjelenése, ám valószínűnek tűnik, hogy a nagyobb járműveknél egészítik ki a palettát üzemanyagcellás meghajtással. A BMW-t vásárlók így már belső égésű motorral, hibrid, vagy tisztán elektromos meghajtással, valamint üzemanyagcellával is megrendelhetik az általuk választott modellt.
Oliver Zipse azt is elmondta, hogy a BMW továbbra is elkötelezett az elektromos hajtás mellett – az üzemanyagcellás járművek (FCEV) is villanyautók, a különbség annyi, hogy az energiát nem közvetlenül áram formában kapja a jármű, hanem azt a hidrogénüzemű cellák adják le – s a gyártó „második lábként” tekint az üzemanyagcellákra. A BMW szerint a két elektromos meghajtási lánc nem egymás vetélytársa, hanem kiegészítik egymást. Az üzemanyagcellás hajtásnak számos előnye van: gyorsabb a töltés – egy-egy ilyen jármű feltankolása annyi időt vesz el, mint a belső égésű motorokkal szerelteké – s a hideg környezetben a fűtéshez szükséges energiát nem az akkumulátorok szolgáltatják, hanem a hidrogéncellák üzemi hője.
Az üzemanyagcellás autó tankolásának ára – legalábbis német viszonyok között – hasonlóan alakul, mint a benzineseké és dízeleseké: ötszáz kilométerre elegendő hidrogén 60-80 euróba kerül a kutaknál. Az ár versenyképes az út menti elektromos töltőkével is, ha viszont valaki napelemekből nyert árammal tölti villanyautóját, akkor mindenképpen kevesebbet fizet, mint a többi autós. A FCEV-járművek annak ellenére teljesen biztonságosak, hogy egy-egy méretes gázpalack sok emberben kelt aggodalmat: a BMW által használt palackok akkor sem robbannak fel, ha pisztollyal lőnek rájuk, s egy-egy súlyos baleset esetén is legfeljebb annyi történik, hogy a hidrogén gáz a levegőbe jut.
Kérdés az infrastruktúra
A BMW és az üzemanyagcellás meghajtás alkalmazását fontolgató többi gyártó – például a Toyota – számára az jelenthet kihívást, hogy a hidrogén töltési infrastruktúra még gyerekcipőben jár. A BMW viszont bízik abban, hogy a globális hálózat gyors ütemben fejlődik, így nem okoz majd gondot a járművek töltése. A két cég tenni is akar az infrastruktúra megteremtése érdekében, így részt vesz a töltők telepítésében. (A Toyotának már van FCEV-modellje, a Mirai, ami éppen azért küszködik eladási nehézségekkel, mert jelenleg egyik piacon sincs megfelelő számú hidrogén-töltőpont.)
A hidrogén ugyanis nem csak a járműipar számára fontos, a gáz ugyanis tökéletesen alkalmas a megújuló források által termelt energia tárolására: a csúcsidőszakokban előállított áramot a víz hidrogénre és oxigénre bontására használják, majd a szűkös időszakokban a hidrogénnel üzemanyagcellák segítségével áramot nyernek.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?