Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e83dd521-ff43-4679-8c0d-2fced51c6239","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az ügyfél mindössze néhány órán át örülhetett.","shortLead":"Az ügyfél mindössze néhány órán át örülhetett.","id":"20250301_citi-bank-tranzakcios-hiba-atutalas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e83dd521-ff43-4679-8c0d-2fced51c6239.jpg","index":0,"item":"198fc0ca-16ef-4566-8bbd-735f397ab77b","keywords":null,"link":"/kkv/20250301_citi-bank-tranzakcios-hiba-atutalas","timestamp":"2025. március. 01. 17:26","title":"280 helyett 81 ezermilliárd dollár landolt egy ügyfél bankszámláján Amerikában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59cb3b88-2ebd-4d0f-9b3a-55a3b03b2bf8","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Így a 2025-ös költségvetést már hivatalosan is elfogadta a Nemzetgyűlés. ","shortLead":"Így a 2025-ös költségvetést már hivatalosan is elfogadta a Nemzetgyűlés. ","id":"20250205_Francia-kormany-bizalmatlansagi-szavazas-bukas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59cb3b88-2ebd-4d0f-9b3a-55a3b03b2bf8.jpg","index":0,"item":"00266305-95f4-4b0a-8c21-03fb5d5da59b","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_Francia-kormany-bizalmatlansagi-szavazas-bukas","timestamp":"2025. február. 05. 20:03","title":"Túlélte a francia kormány az ellene indított bizalmatlansági szavazást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f580a887-b87c-451e-866b-40c25cd90acc","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Az EgészségAblak alkalmazással lehet helyet foglalni a szakrendelőkbe. Az app a Belügyminisztérium szerint felajánlja a szabad időpontokat a lakóhelyhez közeli szakrendelésekre.","shortLead":"Az EgészségAblak alkalmazással lehet helyet foglalni a szakrendelőkbe. Az app a Belügyminisztérium szerint felajánlja...","id":"20250310_szakrendelo-valasztas-egeszsegablak","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f580a887-b87c-451e-866b-40c25cd90acc.jpg","index":0,"item":"f0325399-641f-4784-a932-4437fc86602f","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_szakrendelo-valasztas-egeszsegablak","timestamp":"2025. március. 10. 17:51","title":"Szabaddá vált a szakrendelő-választás, már lehet menni szinte bármelyikbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5223c708-f8f8-4957-a89e-5bec7569388c","c_author":"Ballai Vince","category":"360","description":"Kilépteti az USA-t a Párizsi Megállapodásból Donald Trump. Ez a második alkalom, hogy így tesz, de most várhatóan sokkal inkább az elevenébe vág. A lépésnek szerteágazó hatásai lehetnek, gyengülhetnek a klímaváltozás legsúlyosabb hatásainak elkerülését célzó erőfeszítések, és az USA biztosan elveszti a befolyását erre. Trump viszont gazdaságilag is lábon lőheti országát azzal, hogy átengedi a terepet a versenytársaknak a tiszta technológiákban, még úgy is, hogy Amerika fele nem megy vele. A lépés várható hatásait Ürge-Vorsatz Diána, az IPCC alelnöke segített mérlegelni.","shortLead":"Kilépteti az USA-t a Párizsi Megállapodásból Donald Trump. Ez a második alkalom, hogy így tesz, de most várhatóan...","id":"20250130_donald-trump-a-klimavaltozas-ellen-parizsi-egyezmeny-klimavedelem-kibocsatas-csokkentes-fosszilis-energia-usa","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5223c708-f8f8-4957-a89e-5bec7569388c.jpg","index":0,"item":"61e370ad-0f3c-47e4-980a-95bf78129dc1","keywords":null,"link":"/360/20250130_donald-trump-a-klimavaltozas-ellen-parizsi-egyezmeny-klimavedelem-kibocsatas-csokkentes-fosszilis-energia-usa","timestamp":"2025. január. 30. 15:45","title":"Trump nem tudja feltámasztani a múltat, az USA gazdaságát viszont lábon lőheti","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6dc23e18-67eb-415b-a8d5-cdd0e3abc80e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Putyinnal jó viszonyt ápoló, az orosz gazdaságban fontos szerepet betöltő oligarchák.","shortLead":"Putyinnal jó viszonyt ápoló, az orosz gazdaságban fontos szerepet betöltő oligarchák.","id":"20250226_orosz-oligarchak-szankcios-lista","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6dc23e18-67eb-415b-a8d5-cdd0e3abc80e.jpg","index":0,"item":"88155d00-4123-43ee-a83e-917549a160d3","keywords":null,"link":"/itthon/20250226_orosz-oligarchak-szankcios-lista","timestamp":"2025. február. 26. 15:53","title":"A Szabad Európa közölt egy listát azokról az oroszokról, akiket levetetne a magyar kormány az uniós szankciós listáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2cc733f2-2be1-4b9b-9c1c-6168b74ebc71","c_author":"Vándor Éva","category":"elet","description":"III. Károly királynak nem volt problémája vele, ahogy az Európai Parlamentnek vagy az amerikai Kongresszusnak sem. Három éve, Oroszország inváziójának a kezdete óta Volodimir Zelenszkij magán viseli a háborút, amelyben az országa áll, és világossá tette, hogy ez egészen addig így lesz, amíg véget nem ér Ukrajna orosz ostroma. Csak Donald Trump nem akarja ezt megérteni. ","shortLead":"III. Károly királynak nem volt problémája vele, ahogy az Európai Parlamentnek vagy az amerikai Kongresszusnak sem...","id":"20250303_volodimir-zelenszkij-donald-trump-katonai-oltozek-kotekedes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cc733f2-2be1-4b9b-9c1c-6168b74ebc71.jpg","index":0,"item":"a803212e-7aef-4eca-afce-c8f040bbcb7b","keywords":null,"link":"/elet/20250303_volodimir-zelenszkij-donald-trump-katonai-oltozek-kotekedes","timestamp":"2025. március. 03. 12:15","title":"Mégis mi a gond Zelenszkij öltözetével?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a262cd07-58c2-46dd-8799-30caffff00e6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A szankciók miatt nem tud bankolni, veszi hazai cégének sátorfáját az AO Energoszpecmontazs. Belső szereléseket végeztek volna, de állítólag is megcsinálják az összes munkát.","shortLead":"A szankciók miatt nem tud bankolni, veszi hazai cégének sátorfáját az AO Energoszpecmontazs. Belső szereléseket...","id":"20250221_paksi-bovites-paks-II-ao-energoszpecmontazs-vegelszamolas-szankciok-miatt-bankolas-atomenergia","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a262cd07-58c2-46dd-8799-30caffff00e6.jpg","index":0,"item":"6674756f-8092-4601-81b4-2b4595684ae3","keywords":null,"link":"/kkv/20250221_paksi-bovites-paks-II-ao-energoszpecmontazs-vegelszamolas-szankciok-miatt-bankolas-atomenergia","timestamp":"2025. február. 21. 13:44","title":"Beütöttek a szankciók, felszámolja magyar leányát a paksi bővítés egyik orosz résztvevője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b37ff96c-66fa-4289-a7ec-0029c28b08f7","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Több cégnek is volt elővásárlási joga a Mini- vagy Rákosdubajként elhíresült projekt területére, de végül csak egy élt vele, a fővárosé, a Budapest Közművek Zrt. A vevőnek tíz munkanapja lesz kicsengetni a 12,5 milliárdos első részletet. ","shortLead":"Több cégnek is volt elővásárlási joga a Mini- vagy Rákosdubajként elhíresült projekt területére, de végül csak egy élt...","id":"20250307_rakosrendezo-rakosdubaj-mini-dubaj-ngm-elovasarlasi-jog-bkm-zrt","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b37ff96c-66fa-4289-a7ec-0029c28b08f7.jpg","index":0,"item":"594ec3c5-8595-4a9d-8ab1-9c13eea3bf0c","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250307_rakosrendezo-rakosdubaj-mini-dubaj-ngm-elovasarlasi-jog-bkm-zrt","timestamp":"2025. március. 07. 10:20","title":"Csak egy cég élt az elővásárlási jogával Rákosrendezőn, Habonyék lemondtak róla","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A globális felmelegedés elleni küzdelem és a megemelkedett üzemanyagárak alapjaiban változtathatják meg az európaiak közlekedési szokásait. Egyre több ország igyekszik a helyi közlekedés ingyenessé tételével ösztönözni az átállást: vagyis, hogy minél többen tegyék le az autót és használják a környezetkímélőbb közösségi közlekedést. A finanszírozás azonban sok pénzt emészt fel, és van, ahol ez a szolgáltatás romlásával is járt. A Deutsche Welle összeállítása.
Közösségi közlekedés egyéni közlekedés helyett: szakértők és politikusok évek már évek óta szorgalmazzák ezt a szemléletváltást. Míg eddig az éghajlatváltozás elleni küzdelem állt az érvelés fókuszában, egy ideje az Ukrajna elleni orosz háború hatásaitól sem lehet eltekinteni a mobilitás átalakításáról gondolkozva. Tény, hogy az orosz energiafüggőség mérséklésének egyik eszköze az energiatakarékosság.
A megemelkedett üzemanyagárakra reagálva a Bundestag döntött arról, hogy Németországban jelképes, 9 eurós összegért havi jegyet lehessen vásárolni a helyi és regionális buszjáratokra és vonatokra a nyári hónapokban. Az intézkedés hátterében az a szándék áll, hogy anyagilag valamelyest tehermentesítse a polgárokat, egyúttal arra ösztönözze őket, hogy ne üljenek autóba, inkább a közösségi közlekedést válasszák. (Erről keretes írásunkban olvashat bővebben.)
A vonattal utazók száma – a német vasút, a Deutsche Bahn által tavaly regisztrált napi mintegy nyolcmillió utashoz képest – idén várhatóan már csak a koronajárvány fokozatos visszahúzódása miatt is emelkedni fog. Vajon a „9 eurós havi bérlet” tovább növeli az utasszámot? Egyes uniós tagállamoknak már vannak ezirányú tapasztalatai.
Luxemburg
„Luxemburg a világ első országa, amely ingyenessé tette tömegközlekedését” – áll az önreklám a luxemburgi kormány saját honlapján. A hercegség 2020. március 1-jétől eltörölte a fizetős jegyeket helyi közlekedésben. Más modellekkel ellentétben Luxemburgban az ingázók és a turisták is ingyenesen használhatják a helyi érdekeltségű közlekedési eszközöket. Ennek a magyarázata, hogy a nem luxemburgi lakosú ingázók száma eléri az ország teljes munkaerejének negyvenöt százalékát.
„Az ingyenes közösségi közlekedés bevezetése rendkívüli jelentőséggel bírt a társadalmunk szempontjából” – elemezte a helyzetet a luxemburgi közlekedési miniszter, François Bausch. A kormány a közlekedéspolitika kísérleti laborjaként tekint az országra, amelynek a lakossága az elmúlt húsz évben mintegy negyven százalékkal növekedett.
Utcaszeglet Esch-sur-Alzette-ben.
null
Ami az utasszámok alakulását illeti, a luxemburgi közlekedési minisztériumnak nincsenek megbízható adatai, miután a közösségi közlekedés ingyenességének bevezetése egybeesett a koronavírusjárvánnyal, és az elrendelt teljes lezárások torzítják az első hónapok statisztikáit. Az ingyenes közösségi közlekedést itt egyébként a költségvetésből, vagyis az adófizetők pénzéből finanszírozzák.
Málta
Málta október 1-jétől tervezi a mindenki számára elérhető ingyenes helyi közösségi közlekedés bevezetését. Ezzel Málta lesz a második európai ország, amely sem állampolgáraitól, sem az odalátogatóktól nem kér pénzt a menetjegyekért.
Az ingyenessé tétellel azonban nem az ukrajnai háború teremtette helyzetre regál a máltai kormány, amely már 2021. októberében, a költségvetési vita során beharangozta ezt az intézkedést. Az egyik cél itt is az, hogy csökkentsék a polgárok függőségét az autóiktól, mondta a Times of Malta című máltai napilap szerkesztője, Bertrand Borg.
Hamarosan minden máltai ingyen buszozhat
null
A máltai projektet szintén az adófizetők állják. Pontos adatok egyelőre nem állnak rendelkezésre, de az biztos, hogy minden helyi lakos, akinek eddig jegyet vagy bérletet kellett vásárolnia, a jövőben ingyenesen használhatja a közösségi közlekedést. Turistákra pedig az a szabály lesz érvényes, hogy a beutazásuk előtt megigényelt menetjegyekért nekik sem kell fizetniük.
Hasselt, Belgium
Nemcsak egyre több ország szánja rá magát erre a nagy lépésre, hanem egyes városok és települések is. A belgiumi Hasselt városa a mobilitással foglalkozó szakemberek körében mindenekelőtt azzal szerzett nemzetközi hírnevét, hogy 1997-ben bevezette az ingyenes közösségi közlekedést.
2013-ig a helyiek ingyenesen használhatták a buszokat és a vonatokat. A városi tanács azonban 2013-ban visszavonta a koncepciót, mivel a költségek hosszú távon túl magasnak bizonyultak.
Tallinn, Észtország
Az észt fővárosban, Tallinnban 2013 óta minden, a városban bejelentett lakcímmel rendelkező polgár fizetés nélkül buszozhat és a vonatozhat. A városvezetés azért is döntött így, mert a pénzügyi válság idején sokan nem engedhették meg maguknak a jegy- és bérletvásárlást. A projekt finanszírozásához azonban további adóbevételek szükségesek.
A modell eddig különösebb problémák nélkül fenntartható volt az észt fővárosban. Az ingyenes helyi közlekedés azonban meglehetősen ellentmondásos témává vált Észtországban, állítja Evelyn Kaldoja észt újságíró: „Az emberek arra panaszkodnak, hogy túl kevés a járat”. Kaldoja szerint a munkavállalók számára emiatt ez a közösségi közlekedési rendszer nem igazán hasznos.
Drága a városnak, de fontos a polgároknak: a tallinni tömegközlekedés évek óta ingyenes
null
A DW-nek nyilatkozva Kaldoja hangsúlyozta, hogy a projekt a közlekedő autók számát sem csökkentette. „Az ingyenesen igénybe vehető buszok és vonatok ellenére továbbra is vezetnek azok, akik korábban autóval közlekedtek” - magyarázta az újságíró. „Ha csökkent is valamennyit a gépkocsiforgalom, az inkább a magas üzemanyagáraknak köszönhető.” Buszra és vonatra egyébként nemcsak a fővárosban nem kell jegyet váltani, de Észtország legtöbb megyéjében sem.
Dunkerque, Franciaország
Hasonló intézkedések ugyanakkor egy másik európai városban a gépjárműforgalom határozott csökkenéséhez vezettek: Tallinnhoz hasonlóan 2018 óta a franciaországi Dunkerque polgárai is ingyen tömegközlekedhetnek. A flandriai tengerparti város vezetése azt akarta elérni ezzel az intézkedéssel, hogy „az emberek újra felszálljanak a buszokra”.
Úgy tűnik, a város elérte célját. Az ingyenes közösségi közlekedés bevezetése után néhány hónappal készült tanulmány szerint a projekt az autósforgalom csökkenéséhez vezetett. Bár a válaszadók kétharmada korábban úgy érezte, képtelen lenne lemondani a kocsijáról, a megkérdezetettek fele úgy nyilatkozott, hogy most sokkal gyakrabban használ buszt, mint korábban. A kutatásban résztvevők mintegy öt százaléka azt is elmondta, hogy az ingyenes buszok miatt vagy eladta autóját, vagy úgy döntött, hogy nem vesz másodikat.
Dunkerque sikeresen csökkentette autósforgalmát
null
Dánia
Németország egyik északi szomszédja főleg gazdasági okokból vezette be a helyi közlekedés ingyenességét: néhány dán szigeten a helyiek időlegesen fizetés nélkül használhatták a közösségi közlekedést.
A Visit Denmark nevű állami turisztikai vállalat sajtó- és marketingkoordinátora, Lina Holm-Jacobsen elmondta, hogy mindez a dán kormány turizmustámogatási programjának része, amellyel a pandémiával járó teljes lezárások után az emberek utazási kedvét igyekeztek növelni. 2020 és 2021 nyarán például ingyenesen kelhettek át a dán szigetekre az autóval nem rendelkező utasok. Ezenkívül a nyári szezonban jelentősen csökkentették a jegyárakat Dániában. A kompot idén már nem lehet térítésmentesen használni, a csökkentett közösségi közlekedési árakat azonban továbbra is élvezhetik az odalátogatók.
Németország: Pünkösdi hegyén-hátán
Németországban a vonatok pünkösdkor emberemlékezet óta tömve vannak – 9 eurós jegy nélkül is. Kétségtelen, hogy az elmúlt hosszú hétvégén jóval többen felkerekedtek, mint máskor, hogy gyorsan és olcsón meglátogassanak néhány rokont, biciklizzenek egyet Brandenburg valamelyik természetvédelmi körzetében, vagy belelógassák a lábukat a 15 fokos Balti-tengerbe.
A megsokszorozódott utasszámok várható, de nem igazán tervezett helyzetbe hozták a Deutsche Bahnt. A kedden közölt adatok szerint ugyanis négyszáz úton lévő járatukról a pünkösdi hétvége minden egyes napján hétszáz különféle panasz érkezett túltelítettség, műszaki problémák és feldühödött utasok miatt. Mindenek előtt saját kalauzait állította lehetetlen kihívás elé a vasút, akiknek feladatköre a jegykezelésről egy csapásra rendfenntartóira váltott. Ahogy azt a Berlin-Rostock regionális expressz járaton a DW Magyar munkatársa személyesen is megtapasztalhatta, egyik irányban sem ellenőrizték a kalauzok a 9 eurós jegyeket – nyilván annál a prózai oknál fogva, hogy a vagonok folyosóin nem tudtak végig menni. A dupla ülések közötti keskeny átjárókat hátizsákokon gubbasztó kisgyerekek, feltornyozott kofferek, kutyák, hálózsákok foglalták el. A túlzsúfoltság miatt sokszor az is percekbe telt, míg a mozdonyvezető be tudta csukni az elektromos ajtót.
Szerző: Burak Ünveren. A fordítást Valaczkay Gabriella készítette
A Deutsche Welle (DW) és a HVG együttműködése keretében heti rendszerességgel jelennek meg DW-s helyszíni riportok, beszámolók vagy elemzések a hvg.hu-n. A DW egy német közszolgálati hírcsatorna, amely a világ 32 nyelvén tudósít. Újságírói jelen vannak Európa és a világ minden táján. A hvg.hu minden héten a teljes tudósítói hálózat legérdekesebb cikkeiből válogat.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?