Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bc7a49e4-c9e1-4dd6-9cdc-1d7a77224a4f","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Jó napja volt egy csomó walesi gimisnek. ","shortLead":"Jó napja volt egy csomó walesi gimisnek. ","id":"20250110_ed-sheeran-zenei-alapitvany-cardiff-kozepiskola","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc7a49e4-c9e1-4dd6-9cdc-1d7a77224a4f.jpg","index":0,"item":"6098e894-2b32-42b4-ac09-e055b5da2460","keywords":null,"link":"/kultura/20250110_ed-sheeran-zenei-alapitvany-cardiff-kozepiskola","timestamp":"2025. január. 10. 15:42","title":"Nagyot néztek a diákok, amikor Ed Sheeran jelent meg egy suli színpadán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"763bdf5e-b95d-4a98-92c0-365095bd32e2","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A világ leggazdagabb emberének azért volt szüksége a pénzre, hogy Tesla-gyárat építsen Magyarországon. ","shortLead":"A világ leggazdagabb emberének azért volt szüksége a pénzre, hogy Tesla-gyárat építsen Magyarországon. ","id":"20250116_Szazezreket-utalt-a-balmazujvarosi-no-egy-csalonak-mert-Elon-Musknak-hitte","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/763bdf5e-b95d-4a98-92c0-365095bd32e2.jpg","index":0,"item":"91f4eb97-6dd0-470d-8e3b-8f9f3a08f80f","keywords":null,"link":"/itthon/20250116_Szazezreket-utalt-a-balmazujvarosi-no-egy-csalonak-mert-Elon-Musknak-hitte","timestamp":"2025. január. 16. 19:18","title":"Százezreket utalt a balmazújvárosi nő egy csalónak, aki Elon Musknak adta ki magát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4031dbc-f35d-4916-8d3d-c086c99642cc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A politikus szerint a kormány „a semmit próbálja reformmá sminkelni”.","shortLead":"A politikus szerint a kormány „a semmit próbálja reformmá sminkelni”.","id":"20250109_Vitezy-David-reakcio-Lazar-Janos-vasutfejlesztes-MAV","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4031dbc-f35d-4916-8d3d-c086c99642cc.jpg","index":0,"item":"0275417b-2c35-4777-93e1-d9e935e60e5c","keywords":null,"link":"/itthon/20250109_Vitezy-David-reakcio-Lazar-Janos-vasutfejlesztes-MAV","timestamp":"2025. január. 09. 08:05","title":"„Naiv, kivitelezhetetlen vagy értelmetlen” – Vitézy Dávid reagált Lázár János vasútfejlesztési ötleteire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Minden régiónak minden nap négy mentőegységet kellene fölküldenie Budapestre, ahol így 25-30 plusz egység dolgozna. Az utazással együtt praktikusan 24 órás fővárosi szolgálatba minden ápolót és sofőrt be kellene forgatni.","shortLead":"Minden régiónak minden nap négy mentőegységet kellene fölküldenie Budapestre, ahol így 25-30 plusz egység dolgozna...","id":"20250119_Kotelezo-allando-rotacios-budapesti-szolgalat-johet-a-videki-mentosoknek","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"179c9c32-824d-43a5-a910-eae6b69f5475","keywords":null,"link":"/itthon/20250119_Kotelezo-allando-rotacios-budapesti-szolgalat-johet-a-videki-mentosoknek","timestamp":"2025. január. 19. 12:44","title":"Kötelező, állandó, rotációs budapesti szolgálat jöhet a vidéki mentősöknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2532ca2e-813f-4990-aa37-b91bc8296d7b","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A téli időjárás nem igazán kedvez a szabadtéri teregetésnek, de nem árt résen lenni, ha zárt, magas páratartalmú helyiségben van a ruhaszárító.","shortLead":"A téli időjárás nem igazán kedvez a szabadtéri teregetésnek, de nem árt résen lenni, ha zárt, magas páratartalmú...","id":"20250222_ruhaszaritas-tel-penesz-egeszseg-gomba","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2532ca2e-813f-4990-aa37-b91bc8296d7b.jpg","index":0,"item":"5300b3a4-f5c6-415f-a94a-91e752c91366","keywords":null,"link":"/tudomany/20250222_ruhaszaritas-tel-penesz-egeszseg-gomba","timestamp":"2025. február. 22. 06:01","title":"Veszélyes lehet az egészségére, ha zárt helyen szárítja a ruháit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22487a40-fcd0-4ab5-aedf-fcafdcee1a7a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Brit kutatók arra voltak kíváncsiak, milyen hatással lehet a depressziós betegekre a kreatin, ha az egy meglévő terápiát egészít ki. Úgy tűnik, érdemes lehet alkalmazni a kezeléseknél.","shortLead":"Brit kutatók arra voltak kíváncsiak, milyen hatással lehet a depressziós betegekre a kreatin, ha az egy meglévő...","id":"20250204_depresszio-kezelese-keratin-feherje","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22487a40-fcd0-4ab5-aedf-fcafdcee1a7a.jpg","index":0,"item":"0ae99bcd-a4ed-428c-9df2-7bfb4d0c7532","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_depresszio-kezelese-keratin-feherje","timestamp":"2025. február. 04. 13:03","title":"Megvizsgálták, milyen hatással van a kreatin a depresszióra, az eredmény ígéretes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A makói rendőrség vizsgálja az esetet.","shortLead":"A makói rendőrség vizsgálja az esetet.","id":"20250304_koponyat-talaltak-nagyer","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"ee995165-3d0f-4699-99d2-3f84f99c9de7","keywords":null,"link":"/itthon/20250304_koponyat-talaltak-nagyer","timestamp":"2025. március. 04. 17:37","title":"Emberi koponyát találtak Nagyéren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91d34a9e-3019-4115-853e-04958a64b47f","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az angliai Land’s End közelében lévő Longships világítótorony 13 másodpercenként ad ki hangos, zavaró jelzést.","shortLead":"Az angliai Land’s End közelében lévő Longships világítótorony 13 másodpercenként ad ki hangos, zavaró jelzést.","id":"20250228_vilagitotorony-kodriaszto-lands-end-hangjelzes-hiba","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91d34a9e-3019-4115-853e-04958a64b47f.jpg","index":0,"item":"2c6d90d3-8508-45e2-9262-af76a95760e2","keywords":null,"link":"/elet/20250228_vilagitotorony-kodriaszto-lands-end-hangjelzes-hiba","timestamp":"2025. február. 28. 14:03","title":"Éjjel-nappal szól egy világítótorony ködriasztója, füldugót javasolnak a közelben lakóknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Új márka felépítésére szánta el magát a Seat: Cupra néven önálló brandet hozott létre a sportos modelljeinek. Hogy mindez miért is lehet jó stratégia, még nem teljesen világos, de az első fecske, a 300 lóerős Cupra Ateca izgalmas újdonsága a piacnak.
A Seat Spanyolország egyik legnagyobb vállalata, az ország nemzeti össztermékének mintegy két százalékát ők állítják elő. Barcelona mellett, Katalóniában van a központjuk, a katalánokról pedig az hír járja, igencsak szeretik a pénzt, gazdaságilag elég tudatosak és még a németeknek is elég precízek. Vélhetően ezért működik hosszú távon is a kapcsolatuk a Volkswagennel. Persze a jó katalán, úgy tűnik, amolyan nyughatatlan fajta, mindig valami függetlenedésen is töri a fejét.
KÉPGALÉRIA
D.P.
Akár ezen a romantikus nyomvonalon is eljuthatnák a kulcskérdésig: miért is kellett a Seatnak egy új márka? A magyarázatok között a fenti, korántsem egzakt, inkább szubjektív eszmefuttatáson túl a nemzetközi bemutató marketingesei sem segítettek sokat. Ők inkább szegmensekben és vásárlóerőben határozzák meg, kinek is szól majd ez az új márka. A CUPRA – hivatalosan így, nagybetűvel írják - kiszemelt vásárlói
a 35-55 éves, 50-70 ezer eurós éves jövedelemmel rendelkező aktív autóhasználók, akik sportos autókra vágynak.
A fenti teória mellé egyébként még egy elmélet felbukkant menet közben - de ez aztán végképp félhivatalos - mégpedig az, hogy Seat a Cuprából csinál középtávon elektromos autómárkát. Hasonlót hajtott végre lényegében a Volvo is, amikor létrehozta a Polestar nevű márkát, amely korábban a svédek sportos autóinak építését végezte, mostantól pedig külön márka - sportos és elektromos autókkal. A Seat/Cupra esetében ugyanennek a nyomvonalnak volt némi kézzelfogható bizonyítéka is. Itt is van egy képen: nem más, mint egy elektromos versenyautó Cupra e-Racer néven. Igazán lenyűgöző darab, elképesztő teljesítménnyel és megjelenéssel.
KÉPGALÉRIA
D.P.
Ha tényleg ez az irány, akkor fejlesztési oldalról valóban nincs jobb terep, mint a versenypálya, ahol azonnal kijön minden technikai fejlesztési hiányosság. Ugyanakkor, ha ez a Cupra közeljövője, akkor meglepő, hogy elsőként egy 300 lóerős benzinmotoros szabadidő-autóval mutatkoztak be a világnak.
A Cupra Ateca, amelynek nemzetközi bemutatóján járhattunk, a lassan három éve bemutatott Seat Ateca alaposan átszabott változata. (Persze a Cupra név sem a semmiből jött, ez régóta a cég sportosított autóinál használt jelölés volt.) De persze annak, hogy önálló márkaként is definiálják, számos sajátossága is van. Az egyik legfontosabb az embléma. Lehet találgatni, mire is utal ez a törzsi kultúrákból, esetleg tetoválószalonokból ismerősnek ható márkajelzés, ami rendesen meg is osztotta a bemutatón jelenlévőket. (A megfejtés: két darab C-betű fordul egymásba.)
D.P.
Persze egy új márkánál nemcsak az autót kell felépíteni, hanem egy új szervezetet is. A Cupránál is lesz dedikált fejlesztői csapat 70 fővel, és 277 helyszínen Seat márkakereskedésekben lesz leválasztott rész a márka értékesítésére. Pont úgy, ahogy a Mercedes-Benznél az AMG-részleg, vagy például a Fordnál, ahol a prémiumnak kikiáltott Ford Vignale változatok is külön részben vannak a szalonban.
A Cupra Ateca külsőre azért annyira nem különbözik egy fullextrás Seat Ateca FR-től. Nyilván teljesen nem is lehet elszállni, új autót építeni, de ez nem is lenne jellemző a német konszern stratégáinak szemléletmódjára. Ők éppen abban jók, hogy a készletükből - és ez nem kevés - jól válogatnak, így erre az autóra már rá lehet fogni: egészen más, mint ha egy Seat Atecát vennénk.
D.P.
De mik ezek a fontos különbségek? Ott vannak például a domináns, rácsos hűtőrostélyok, ilyen a kötényelemen lévő Cupra felirat, vagy a sportos küszöb, a látványos egyedi Cupra-felni, jók a Pirelli P Zero abroncsok, valamint lényeges elemként hátul a dupla-dupla kipufogóvég. A belső térben ugyanez a józan, gazdaságosság-szemléletű tuning jellemző, a műszerfalat és egyéb elemeket nem cserélték ki kompletten, de van már Alcantara-szövet, itt a karbon mintájú anyag, illetve kényelemes, de jól tartó kagylóülés, amit simán átvennénk bármilyen autóba. A középső műszeregység figyelemreméltóan új, digitális, igényünk szerint variálható megjelenítési képpel. Szóval: kívül-belül megkapja a pénzéért az extra megjelenést a vevőkör, még akkor is, ha a központi kijelzőből nem az legnívósabb darab, hanem csak a 8 colos, egyszerűbb változat van benne.
Mennyire Cup Racing vagyis Cupra?
A szervezők érezték, kell valami extrát adni a közúti autózáson túl is, ezért amolyan aszfaltralis gyorsasági szakaszt is betettek programba. Gondoskodtak az útzárásról, mindenki mehetett két tempósat ezzel a 2.0 literes, turbómotoros, 300 lóerős Cupra Atecával.
D.P.
Ennek érdemes volt eleve a rajtprogrammal nekivágni, ugyanis az autónak ilyenje is van. Ilyenkor az automata váltó és a kipörgésgátló sport-módban van, bal lábbal a féken fogjuk az autót, majd 4000-ig forgatott motornál leugrunk a fékpedálról. És valóban: komolyat gyorsul az Ateca. Csak utólag tudtuk meg, hogy 5,2 másodperc a hivatalos nulla-százas ideje, és minden további nélkül el is hisszük. Azt is rögtön érezni, hogy komoly előny, ha olyan konszern készít ilyen erős autót, amelynek ebben megbízható tapasztalatai vannak. A 300 lóerős Cupra Ateca ugyanis összkerék-hajtást is kapott, ami teljesen alapvető elvárás ma egy ilyen teljesítményű és felépítésű autónál, különben csak a félelemfaktor lenne igazán erős. Ez egy erős, de kezelhető autó, ami simán elszaladt velünk még a rövid egyenesen is közel 200 km/h-ig – egyébként papíron 247 km/h-ra a végsebessége –, hogy jöjjön az első szűkebb balkanyar, ami előtt meg is kéne fékezni a tempót.
A lassulásról itt Brembo-fékek gondoskodnak, úgyhogy bele lehet állni a fékpedálba rendesen. És nem csak az első két kanyarig, ezek nem fognak elfáradni. A futómű és kormányzás is adaptív, ami a Cupra-módban már kellően keménykarakterű ahhoz, hogy ne csak billegjünk a kasznival, amikor kanyarban vagy féktávon hirtelen átterhelődnek az erők. A hétfokozatú, duplakuplungos DSG-váltó is sok mindent kiszolgált már ebben a konszernben – az Auditól, a VW Golf GTI-ig –, itt sem lehet panasz rá. Még a "színház" is megvan: manuális módban szépen durrog oda-vissza a váltásoknál a Cupra Ateca. Szóval, van itt egy kis „autoemoszion”, amit annyi éven át keresett a Seat még a szlogenjében is.
D.P.
Az Ateca Cupra azzal azért nem fog meglepni, hogy konkurenciát állít egy hardcore sport SUV-nak, mint mondjuk a Porsche Macan GTS. Ezt felesleges is várni tőle. Ilyen értelemben a Cupra Atecában nincs őrült meglepetés, egyszerűen jól válogatták össze a Volkswagen-konszern azon egységeit, amivel egy műszakilag erős és modern autóval lehetett előállni, ráadásul így ebben a formában teljesen közvetlen konkurenciája nincs is nagyon.
Ami az árazást illeti, még csak a német piacot vehetjük alapul, ahol 38-40 ezer euró környékén indul a terjesztés (ez most 12,9 millió forint). Azért azt is látni kell, hogy egyelőre nem lőtték túl sem itthon, sem nemzetközi szinten a Cupra Ateca értékesítési számait. Nálunk húsz autó eladása a cél jövőre, nemzetközi szinten 3500 darabé. Ez nagyjából annyi, mint amennyit Rolls-Royce-ból adnak el egy évben. Erre vélhetően még nem érdemes márkát alapítani, de várjuk ki, elvileg két éven belül máris öt modellből áll majd a Cupra márka palettája.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?