Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5ab7a966-afca-419f-8ce4-13558c284669","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Esteban Oconnal váltott rádióüzeneteit biztosan halljuk majd. ","shortLead":"Esteban Oconnal váltott rádióüzeneteit biztosan halljuk majd. ","id":"20250121_Eloszor-lesz-noi-versenymernoke-egy-Forma-1-es-csapatnak","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ab7a966-afca-419f-8ce4-13558c284669.jpg","index":0,"item":"bacea476-4dd9-47f7-8884-b7a1ec427471","keywords":null,"link":"/cegauto/20250121_Eloszor-lesz-noi-versenymernoke-egy-Forma-1-es-csapatnak","timestamp":"2025. január. 21. 18:37","title":"Először lesz női versenymérnöke egy Forma–1-es csapatnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"574dfdde-2a2a-426c-a6ef-4bafb3d450a9","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"360","description":"A világ kedvenc snackje, ami olyan faék egyszerűségűnek tűnik, hogy nem is gondolnánk, valójában mennyire bonyolult a tökéletesség elérése. Elmeséljük a modern chips történetét az ókori rómaiaktól, akiknek semmi közük nem volt hozzá, Kenji López-Altig, akinek annál több. Vajon érdemes volt belefogni a házi chipskészítésbe?","shortLead":"A világ kedvenc snackje, ami olyan faék egyszerűségűnek tűnik, hogy nem is gondolnánk, valójában mennyire bonyolult...","id":"20250131_chips-hazi-keszitesu-sult-krumpli","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/574dfdde-2a2a-426c-a6ef-4bafb3d450a9.jpg","index":0,"item":"8a10f7da-d56e-4c58-b600-0652e637f285","keywords":null,"link":"/360/20250131_chips-hazi-keszitesu-sult-krumpli","timestamp":"2025. január. 31. 19:30","title":"Hetekre olajszagú lett a lakás, de megérte: elkészítettük a lusta ember házi chipsét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1dbf07b8-b1c6-4026-86db-5d306e21d419","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szikrázva tolta maga előtt a motort hosszú métereken át az autós, majd a sérült futárt hátrahagyva elhajtott.","shortLead":"Szikrázva tolta maga előtt a motort hosszú métereken át az autós, majd a sérült futárt hátrahagyva elhajtott.","id":"20250228_fellebbezes-szigorubb-itelet-autos-ittas-vezetes-segitsegnyujtas-elmulasztasa-itelet-petofi-hid","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1dbf07b8-b1c6-4026-86db-5d306e21d419.jpg","index":0,"item":"dafce129-8635-465c-947b-37c16d3d48d4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250228_fellebbezes-szigorubb-itelet-autos-ittas-vezetes-segitsegnyujtas-elmulasztasa-itelet-petofi-hid","timestamp":"2025. február. 28. 11:15","title":"Szigorúbb ítéletet kértek a sofőrre, aki részegen elütött egy motoros futárt a Petőfi hídon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c0f8d55-4a62-4c1c-9d42-a858e3d41885","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Összesen 5200 programot szüntet meg az új amerikai kormányzat, több tízmilliárd dollár értékben.","shortLead":"Összesen 5200 programot szüntet meg az új amerikai kormányzat, több tízmilliárd dollár értékben.","id":"20250310_rubio-usaid-program-megszuntetes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c0f8d55-4a62-4c1c-9d42-a858e3d41885.jpg","index":0,"item":"928be5f9-2229-4e73-a8b3-a1ccab5124da","keywords":null,"link":"/vilag/20250310_rubio-usaid-program-megszuntetes","timestamp":"2025. március. 10. 13:48","title":"Rubio: Megszüntetjük az USAID programjainak 83 százalékát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9b6afe26-cd87-48e2-86df-e00aff4be216","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Európában a telekommunikációs szolgáltatók közül elsőként próbálta ki a Deutsche Telekom, mennyire lehet hatékony mobilkapcsolatot biztosítani egy levegőben lévő drónról.","shortLead":"Európában a telekommunikációs szolgáltatók közül elsőként próbálta ki a Deutsche Telekom, mennyire lehet hatékony...","id":"20250301_deutsche-telekom-dron-bazisallomas-mobilkapcsolat","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9b6afe26-cd87-48e2-86df-e00aff4be216.jpg","index":0,"item":"700b622a-9104-4530-9d19-8a248dcddcf0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250301_deutsche-telekom-dron-bazisallomas-mobilkapcsolat","timestamp":"2025. március. 01. 12:03","title":"Így ott is lesz térerő, ahol eddig nem volt: 2,3 km magasba küldött egy drónt a Deutsche Telekom","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"És amúgy is, a jelenlegi vagyonnyilatkozati rendszer „a magyar emberek arcul köpése”.","shortLead":"És amúgy is, a jelenlegi vagyonnyilatkozati rendszer „a magyar emberek arcul köpése”.","id":"20250201_Magyar-Peter-vagyonnyilatkozat","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9.jpg","index":0,"item":"46d5c723-8a50-4000-bf87-11a521cd7cd9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250201_Magyar-Peter-vagyonnyilatkozat","timestamp":"2025. február. 01. 09:41","title":"Magyar Péter: 20 évre visszamenőleg minden magas rangú politikus vagyonát át fogjuk nézni, ha hatalomra kerülünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4f958fd-9a76-4535-a042-a9251a37d483","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Kihallgatásán állította: a felettesei nem beszéltek neki konkrét háborús szolgálatról.","shortLead":"Kihallgatásán állította: a felettesei nem beszéltek neki konkrét háborús szolgálatról.","id":"20250112_Az-egyik-ukran-hadifogsagba-esett-eszak-koreai-katona-azt-hitte-hogy-csak-kikepzesre-kuldik-Oroszorszagba","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4f958fd-9a76-4535-a042-a9251a37d483.jpg","index":0,"item":"4f2d8340-9fce-4c53-8306-301eb9188563","keywords":null,"link":"/vilag/20250112_Az-egyik-ukran-hadifogsagba-esett-eszak-koreai-katona-azt-hitte-hogy-csak-kikepzesre-kuldik-Oroszorszagba","timestamp":"2025. január. 12. 14:05","title":"Az egyik ukrán hadifogságba esett észak-koreai katona azt hitte, hogy csak kiképzésre küldik Oroszországba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ce681f41-99f3-4ba6-a2ae-df4f3e4d07ab","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A venezuelai elnök szerint azért mennek zsoldosok az országba, hogy a népet terror alatt tartsák. Mindeközben az ellenzék vezetőjének a vejét elrabolták Caracasban.","shortLead":"A venezuelai elnök szerint azért mennek zsoldosok az országba, hogy a népet terror alatt tartsák. Mindeközben...","id":"20250108_maduro-amerikai-ukrajnai-zsoldos-letartoztatas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ce681f41-99f3-4ba6-a2ae-df4f3e4d07ab.jpg","index":0,"item":"8d09b540-ccc5-4360-992b-5012eed59451","keywords":null,"link":"/vilag/20250108_maduro-amerikai-ukrajnai-zsoldos-letartoztatas","timestamp":"2025. január. 08. 10:15","title":"Maduro: Amerikai és ukrajnai zsoldosokat tartóztattak le Venezuelában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az amerikai Jeep sosem csinált unalmas autókat, de volt egy-két mellényúlásuk. A legelső Compass pont ilyen volt, fájt ránézni is. Most külsőre ráncba szedték, a tudásával pedig eddig sem volt gond. A kérdés mára csak az maradt, van-e helye a divatterepjárók közt egy ilyen konstrukciónak.
Mint egy rendes olasz-amerikai családnál, úgy zajlik az élet a Fiat-Chrysler konszern háza táján, amelynek egyik legkarakteresebb tagja még mindig a Jeep márka. Nyugalmuk azonban nekik sem nagyon lehet, mert a konszern olasz származású vezetője „Don” Sergio Marchionne az autóipar egyik legnagyobb machinátora, a jelek szerint a Jeeppel kapcsolatban is mesterkedik valamiben. Leginkább abban, hogy megváljon a márkától, amíg az még ér valamit. A megújult kínálattal együtt ugyanis nagyon szép pénzt zsebelhetnének be érte a kínaiaktól, akik rettentően szeretnének amerikai "ikont" vásárolni.
Képgaléria.
D.P.
Ilyen házon belüli fejlemények között érkezett meg a második generáció a Jeep Compass-ból, amely eddig - valljuk meg - nem sok vizet zavart Európában.
Önnek például beugrik egyből, melyik autó a Jeep Compass? Ha nem, nem lepődjön meg nagyon, nem sok volt belőle mifelénk, és nem is volt éppen egy épületes látvány. Ha nem pörögne annyira ez a kompakt SUV-szegmens, talán örökre el is felejthettük volna, de mivel Európában már minden harmadik új autó SUV (!), így a Jeep sem teheti meg, hogy ne próbálkozzon.
Kívül USA, belül ITA
A Jeep Cherokee-nál kisebb, ám a Jeep Renegade-nél nagyobb, a márka portfóliójába középről beékelődő Compasshoz, ha már mindenképp meg kellett újulnia, alaposan hozzányúltak. El kell ismerni, szépen ráncba szedték. A 4,39 méteres kompakt SUV masszív frontrésze, jellegzetes hetes osztású hűtőrácsa, a szögletes karosszériája, a rövid túlnyúlásai, a trapézforma kerékjáratai egységes képet adnak, jól átjön az a nagyvonalú texasi stílus, amit az amerikai autókon szeretni lehet.
Belül pedig, isteni szerencsére, itáliai stílus van. Kellemes a beltér, nincs az amerikai autóknál tapasztalható jellegzetesség, hogy ez nekik csak egy olcsó kis SUV, tele igénytelen részletekkel. (Itt Európában az érdeklődők meg úgy érzik, hogy már egy Hyundai-ban is különbet kapnak manapság, mint egy ilyen Jeepben.)
Vannak azért még így is „erős” részletek. Aki például az indító gomb környékén néz szét, az a szívéhez kap majd – mind azt illesztés, mind az anyagminőség tekintetében. De például a kormánykerék, az ülések, a műszerfalborítás tiszta és igényes benyomást kelt.
D.P.
A vezető előtti képernyő a maga kissé nehézkes logikája ellenére minden információval ellátja a sofőrt, a középső 8,4 colos kijelző az eleve érdekes formájával tekinthető az átlagnál jobbnak, a mindkét egységen futó szoftver bpedig őséges menüopciót kínál. Alap persze a kétzónás légkondicionáló, a sebességtartó automatika, az elektromos rögzítőfék, valamint a sáv elhagyását jelző, illetve az ütközéses figyelmeztető jelzés.
Komoly bónusz, mert máshol még nem is tapasztaltuk, hogy ha kikapcsoljuk a stop&start-rendszert, az úgy is marad addig, amíg újra be nem kapcsoljuk. Nem kell minden kocsiba ülés után ezzel bíbelődni. Jár érte a pont.
A helyi konfiguráció furcsasága volt viszont, hogy nem volt ülésfűtés, elektromos csomagtérajtó. Kaptunk viszont halogénes lámpák, pedig mára szinte alap a bi-xenon. És hiányzott az adaptív tempomat is.
Motor, futómű, menetkomfort
Nálunk a 2.0 literes Multijet II-jelű dízelmotoros változat járt, ami elsőre meglepően hangos. Nyomatékosnak nyomatékos a 350 Nm-ével, a teljesítménye azonban a 140 lóerővel már kevésbé meggyőző. Ezzel még „kick-down” állásig letaposott gázpedálnál - vagyis, amikor az automataváltó tényleg apait-anyait beleadva kapcsol vissza - sem feszül meg az autó, és hogy mindez nem csak érzetre van így, ellenőriztük: hivatalosan is 10,5 másodperc, mire eléri a 100-at ez az egyébként nem túl nehéz, 1619 kilogrammos autó.
A kocsiban egyébként egy nagyon modern, kilencgangos automataváltó van, ami nagyon szépen rakosgatja a fokozatokat. A rengeteg áttétel hozadéka a 130 km/h-nál kereken 2000-es fordulatszám, valamint az igazán akceptálható, 8,0 liter körüli tesztfogyasztás volt.
D.P.
A menetkomfort közúton - egy ilyen nívójú autóhoz képest - átlagosnak nevezhető. Alacsony tempónál folyamatosan beszűrődik a motorzaj, ami nagyobb tempónál érezhetően sokat javul. A Compass akkor a legizgalmasabb, ha rosszabb minőségű útra tévedünk.
A hátsó futóműnél alkalmazott független kerékfelfüggesztés miatt a gép nagyon ügyes, nem egy érzéketlenül dülöngélő SUV. A télies, murvás, még hazai mértékkel is erősen másod-harmadosztályú utakon is kifejezetten élvezetesen, akár erőszakosabban is lehet közlekedni vele, a futómű nagyon jól tolerálja az úthibákat. Itt derül ki igazából, hogy ez az autó a maga módján egy finom, jól hangolt szerkezet, csak a megfelelő környezetet kell megtalálni neki. Ahogyan egy nagy Audi utazóautónak jó igazán, annyira jó a Jeep a kissé viszontagságosabb körülmények közé. Nagyon szépen kiteljesedik, érezni, hogy igazán városi utakon kívül érzi jól magát. (Még úgy is, hogy 18 colos, divatos alufelnik voltak a kocsin és normál abroncsok, de nem lett zajosabb az utastér.)
Árak, konklúzió
Az általunk próbált, kétliteres dízellel, összkerék-hajtással és kilencfokozatú automatával feészerelt Compass alapára 11,09 millió forint, amihez még az infotainment-csomag 455 ezres és a bőrülés csomag 325 ezres árai jönnek hozzá legkomolyabb tételként.
D.P.
Ugyanakkor érdekes helyzetbe kerülhet megint csak a Jeep ezzel az autóval itt Európában. Az átlagnál sokkal jobb – tényleges – terepező képességekkel rendelkező autó kilóg a nagy masszából, de kell egyfajta attitűd, hogy valaki bemerje vállalni. Terepen biztosan jobban boldogul a konkurencia többségénél, ám a vásárlók életében ez lényegében jelentéktelen szerepet játszik manapság.
A konkurenciaharc pedig nem is lehetne erősebb ebben a szegmensben – Mazda CX-5, VW Tiguan, Skoda Kodiaq, hogy csak a legpopulárisabb elitet soroljuk -, ahol az egyedi karakter nem feltétlen hatékony fegyver. Pedig ez legalább nem egy kamu dzsip, vagyis Jeep.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?