Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"60aade4d-8d4c-4e59-abb6-65142f35a17b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A csed, gyed esetén nem kellene szja-t fizetni, a kettő és háromgyermekes anyák életük végéig mentesülnének a személyi jövedelemadó megfizetése alól. A Bankmonitor kiszámolta, ez mennyit hozhat a konyhára a családoknak.","shortLead":"A csed, gyed esetén nem kellene szja-t fizetni, a kettő és háromgyermekes anyák életük végéig mentesülnének a személyi...","id":"20250223_Kozel-20-szazalekkal-is-emelkedhet-egy-haromgyerekes-csalad-jovedelme-Orban-bejelentesei-nyoman","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60aade4d-8d4c-4e59-abb6-65142f35a17b.jpg","index":0,"item":"7f97836e-8489-4535-88ec-41922fa57305","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250223_Kozel-20-szazalekkal-is-emelkedhet-egy-haromgyerekes-csalad-jovedelme-Orban-bejelentesei-nyoman","timestamp":"2025. február. 23. 11:32","title":"Közel 20 százalékkal emelkedhet egy háromgyerekes család jövedelme Orbán bejelentései nyomán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"29502709-d942-4844-8e4f-75b184b64706","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Donald Trump elnöksége képlékennyé teszi a milliárdosok elveit.","shortLead":"Donald Trump elnöksége képlékennyé teszi a milliárdosok elveit.","id":"20250114_mark-zuckerberg-maszkulin-energia","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/29502709-d942-4844-8e4f-75b184b64706.jpg","index":0,"item":"fb75f7cf-e737-4b24-a2a3-2a66327f9f77","keywords":null,"link":"/elet/20250114_mark-zuckerberg-maszkulin-energia","timestamp":"2025. január. 14. 09:07","title":"Mark Zuckerberg egykor feministaként reklámozta magát, most azt bizonygatja, mennyire macsó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae7bcee0-c6ee-4490-a198-5a1caccb008b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Változik a jogi helyzet – ezzel magyarázta a McDonald’s azt, hogy visszavonta a sokszínűségi célkitűzéseit.","shortLead":"Változik a jogi helyzet – ezzel magyarázta a McDonald’s azt, hogy visszavonta a sokszínűségi célkitűzéseit.","id":"20250107_McDonalds-sokszinusegi-celok-dei","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae7bcee0-c6ee-4490-a198-5a1caccb008b.jpg","index":0,"item":"cbc20504-928f-4be4-8f4c-64507c4f2456","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250107_McDonalds-sokszinusegi-celok-dei","timestamp":"2025. január. 07. 14:01","title":"Trump még hivatalba sem lépett, a McDonald’s máris visszavonta a sokszínűségi céljait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4160770f-9e36-49c4-b65f-3af37f872f89","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A globális autóipar soha nem látott ütemben alakul át. Több gyártónál is sorsdöntő újdonságok érkeznek idén.","shortLead":"A globális autóipar soha nem látott ütemben alakul át. Több gyártónál is sorsdöntő újdonságok érkeznek idén.","id":"20250101_legjobban-vart-uj-autok-2025-magyarorszagi-modellek-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4160770f-9e36-49c4-b65f-3af37f872f89.jpg","index":0,"item":"0dedfdf4-c475-4281-9cde-a5a1c15faa88","keywords":null,"link":"/cegauto/20250101_legjobban-vart-uj-autok-2025-magyarorszagi-modellek-ebx","timestamp":"2025. január. 01. 13:00","title":"10 új autó, amit nagyon várunk 2025-ben – magyarországi modellek is főszerepben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"106b86a9-cacd-4acd-a381-f26f8b51f9a2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az agy túlnyomó része felesleges, gondolhatják sokan a tévhit alapján, miszerint csupán a szerv 10 százaléka aktív. Ezt már többször cáfolták: az igazi kérdés az, hogy mekkora részét használjuk valójában.","shortLead":"Az agy túlnyomó része felesleges, gondolhatják sokan a tévhit alapján, miszerint csupán a szerv 10 százaléka aktív. Ezt...","id":"20250110_agy-hany-szazalekat-hasznaljuk","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/106b86a9-cacd-4acd-a381-f26f8b51f9a2.jpg","index":0,"item":"50d45dbb-a0f8-4d3d-9335-fae8b4ed1986","keywords":null,"link":"/elet/20250110_agy-hany-szazalekat-hasznaljuk","timestamp":"2025. január. 10. 05:50","title":"Tévhit, hogy agyunknak csak a 10 százalékát használjuk. De akkor mekkora részét?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6f728f2-073d-4189-a15b-e0d0adf7880a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az igazságügyi miniszter „mélységes megütközéssel” fogadta a hírt, hogy az Országos Bírói Tanács – megváltoztatva korábbi jóváhagyását – érvénytelenítette a kormánnyal kötött négyoldalú megállapodást, amely a bírói fizetésemelést szervezeti reformhoz kötötte. A felmondás ellenére ezt a kormány hatályosnak tekinti – jelezte Tuzson Bence.","shortLead":"Az igazságügyi miniszter „mélységes megütközéssel” fogadta a hírt, hogy az Országos Bírói Tanács – megváltoztatva...","id":"20250115_OBT-felmondta-a-kormannyal-kotott-megallapodast-tuzson-bence-miniszter-reakcio-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6f728f2-073d-4189-a15b-e0d0adf7880a.jpg","index":0,"item":"5ebba4fc-22ad-43c5-8879-cdb24b62bbc9","keywords":null,"link":"/itthon/20250115_OBT-felmondta-a-kormannyal-kotott-megallapodast-tuzson-bence-miniszter-reakcio-ebx","timestamp":"2025. január. 15. 15:16","title":"Hiába mondta fel az OBT a kormánnyal kötött megállapodást, a miniszter szerint az így is érvényes, a testület pedig hiteltelen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3b3876be-412b-4d29-bf48-da751036e481","c_author":"Galicza Dorina, Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Megint egy miniszteri bejelentésből tudta meg egy város, hogy kínai gyár épül náluk. A helyszín Hatvan, ahol a kínai Xinzhi fog autóalkatrészeket gyártani 2027-től. Évi egymillió darabot. Hogy kikkel, az még kérdés, a város volt polgármestere vendégmunkások tömegétől tart, a jelenlegi városvezető viszont inkább a forgalomnövekedéstől. ","shortLead":"Megint egy miniszteri bejelentésből tudta meg egy város, hogy kínai gyár épül náluk. A helyszín Hatvan, ahol a kínai...","id":"20250116_Hatvan-Xinzhi-elektromos-autogyar-Horvath-Richard-vendegmunkasok-forgalomnovekedes-kinai-beruhazas-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3b3876be-412b-4d29-bf48-da751036e481.jpg","index":0,"item":"d1e82f5d-2e5d-4c42-b4b1-f3cd22051857","keywords":null,"link":"/itthon/20250116_Hatvan-Xinzhi-elektromos-autogyar-Horvath-Richard-vendegmunkasok-forgalomnovekedes-kinai-beruhazas-ebx","timestamp":"2025. január. 16. 06:00","title":"Vendégmunkásokra nem, inkább forgalomnövekedésre számít Hatvan polgármestere a kínai beruházás miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b41e9d61-cdab-4ec4-a905-d389bdd5a6e8","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy napja még csak több millió font adóelkerülésről szóltak a vádak, most viszont már milliárdos tételekről van szó. ","shortLead":"Egy napja még csak több millió font adóelkerülésről szóltak a vádak, most viszont már milliárdos tételekről van szó. ","id":"20250129_Roman-Abramovics-adoelkerules-ado-Chelsea","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b41e9d61-cdab-4ec4-a905-d389bdd5a6e8.jpg","index":0,"item":"d134afb4-378f-46f0-bdcb-2a2a1a31ca6e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_Roman-Abramovics-adoelkerules-ado-Chelsea","timestamp":"2025. január. 29. 09:14","title":"Egymilliárd fontot követelhetnek Roman Abramovicstól adóelkerülés miatt, a Chelsea neve is szóba került","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egzotikus barna vagy dögös vörös, gurgulázó dízel, vagy harsány benzines? Melyik ujjába harapjon, akit ehhez hasonló nehéz kihívás elé állít az élet. MINI Cooper S vagy Cooper SD? Alig pár hét eltéréssel fordult meg nálunk a két betyár, adta magát az összehasonlítás.
A harmadik generációs MINI megjelenésekor már tudni lehetett, tabudöntés lesz, jön az ötajtós változat. A keményvonalas rajongók szerint, a MINI génjei, annyira a háromajtós felépítést hordozzák magukban, hogy bármi, ami ezen változtat, az rossz. Gyártói részről viszont, egyszerűen nem lehetett lemondani a háromajtós karosszériánál kétszer nagyobb ötajtósok piacról. Megérkezett hát a 72 milliméterrel megnövelt tengelytávú ötajtós MINI. A teljes hossza, még így is csak öt milliméterrel nagyobb négy méternél.
Stratégiai kérdés volt az is, ha már van ötajtós, akkor az nem lehet jóval drágább, mint a három ajtós. Így kaphat igazán vonzó ajánlatot a MINI-vel egyébként szimpatizáló, eddig kirekesztett, ötajtós autót kereső vevőkör. Ők eddig, leginkább a Golf GTI felé kacsingathattak, vevőket elcsábítani pedig legnagyobb húzás az autóiparban.
Nálunk az újdonsült ötajtós kínálatából a két kisördög járt: a benzines MINI Cooper S és a dízel a MINI Cooper SD.
MINI Cooper S - galéria
D.P.
Szokás a MINI-t női autónak is titulálni, ennél az említett két autónál viszont szóba sem jöhet a vád. Ezek igazi kemény gyerekek: 192 lóerővel a benzinesnél és 170-nel a dízelben. Jól lehet, valamelyest eltérő személyiségek, de mindkettőben ritka kemény a kuplung, nagyon direkt a kormányzás, rettentő feszes a futómű és olyan harcos motorok dolgoznak, amelyekkel a legkevésbé sem lehet lányosnak nevezni őket.
A harmadik generációs MINI ebben a változatban, még ha veszít is valamennyit a lassan 15 éves alapforma remekül eltalált arányaiból, a vagánysága bőségesen megmaradt. Apró különbségnek tűnnek csak az olyan eltérések, minthogy az ötajtós első ajtaja ablakkeretes, míg a háromajtósé keret nélküli. A két plusz bejárat miatt természetesen elég rövidek is ezek az ajtók. De, ha már bent vagyunk hátul, nem is rossz a helyzet. A támlák ugyan meredekek, de a fejtér bőséges, összességében kényelmes hátul is a nagyobbik MINI. A csomagtér pedig, ami 278 literes, hozza a kategória átlagát, a háromajtóssal szembeni plusz 67 liter pedig mindenképpen jól jön.
Az utastér nem csak hátul, de elől is gyarapodott, széltében kapott négy centi pluszt az új generáció. A sportülések, ahogy kell, jó mélyre engedhetők, a farcsontunk érzi a padlólemezt, a sport, bőr kormánykerék kellően vaskos, jól meg is kell majd ragadni. Újdonság, hogy a kormányoszlopra költözött a sebesség- és fordulatszámmérő. A középkonzol nagy „varázstükre” akár 8,8 col képátlójú is lehet, ezen megy a navigáció és a szórakoztatórendszer. Új a grafikája, számos új funkciót is kapott. A hogy fejlődik az anyacég, a BMW i-Drive rendszere, úgy profitál mindebből a MINI. Extra a színes LED-gyűrű a kijelző körül, amely ezerféle színben játszik, ahogy a kocsi menetdinamikája változik. Az egyedi billenő kapcsolók, közük a motorindító persze marad a középkonzolon, de például az ablakemelő a „rendes” helyére az ajtókra került. Ergonómiában biztosan sokat fejlődött a MINI.
MINI Cooper S - galéria
D.P.
A Cooper S-ben és az SD-ben is 2.0 literes négyhengeres, keresztben elhelyezett turbómotor dolgozik, a MINI Twin Power Turbo technikájával felvértezve. Innentől válik el egymástól a Cooper S és dízel pajtása az SD. Az igazság az, hogy mindkettő százszázalékosan teljesíti azt, ami elvárható tőlük, élményt adjanak a gazdáiknak. Kinek, hogyan, ez az, amiben az eltérő karakterek használat közben szépen kibontakoznak.
A benzines Cooper S 192 lóerős teljesítményű. A 1998 köbcentis motorból 4700-6000-es fordulatnál jön ki igazából az állat, viszont már a fordulatszámmérő kiosztásán is látszik, hogy mennyire nyomatékosra van hangolva a benzinmotor is. A műszer kiosztása 7000-es fordulatig tart, már hatezernél a vörös zónában vagyunk. A forgatónyomaték maximuma, a 280 Nm már 1250-es fordulatszámnál megvan. Ha tovább huzatjuk bő gázzal, majd megvonjuk tőle egy pillanatra éltető elemét a dús benzin-levegő keveréket, a rendszer jókorákat visszadurrog. Nem is kell ennél jobb üzenet: még, még, még nyomd a gázt. A turbó az újabb gázadásra megint visít és igen, 7 másodperc alatt bőven megvan a 100 Km/h nulláról.
A dízel Cooper SD „csak” 170 lovas mégis ennek a motorja az igazán kellemes meglepetés. Kerek 4000-es fordulatnál ugyan eléri teljesítménye maximumát a motor, viszont a nyomatékcsúcs 360 Nm-e, 1500-as fordulatszámtól 2750-ig rendelkezésünkre áll. Aki a pörgős benzinmotorokhoz kapcsolja első sorban a sportosságot, annak szokni is kell, hogy nem érdemes visításig forgatni a motort, hamar elfogy a hasznos tartomány. Ugyanakkor a kétliteres dízel annyira nyomatékos, hogy harmadikban is elforgatja a kerekeket egy-egy szigorúbb váltás-padlógáz után. Szinte azonnal húzni kell a következő fokozatot, amit a rövid szinte kattogva húzható váltó pontosan ki is szolgál.
A két modellben egyébként, ugyan az a hatfokozatú és áttételezésű váltó van, az autók karakterét tényleg csak a motorok tervezési, és az üzemanyagukból adódó sajátos jellemzőik határozzák meg. A dinamikus viselkedés terén, szinte teljesen egyformák, a 80-120 Km/h-s gyorsítást nagyjából 7 másodperc alatt ugorja meg mindkettő, maximum, a dízelnél hamarabb nyúlunk a váltóhoz, hogy negyedikből-ötödikbe tegyük.
MINI Cooper SD - galéria
D.P.
A váltókulissza peremgyűrűjét elfordítva választhatjuk a SPORT, MID, vagy ECO módokat. Sport módban a benzines 100-as sprintje alig 7 másodperc, amiért a jobb tömeg-teljesítmény hányados lehet az elsődleges felelős. A 6,35 kilóra jutó egy lóerő teljesítmény igen előkelő adat. Persze a dízellel szemben sincs ok kritikára, nagyon üdvözítő darab a MINI-é. Hidegen sem zajos, bemelegedve pedig végkép harmonikus egység.
Ki kellene ugyan domborodnia egy másik sajátosságnak is, miszerint a dízel elvileg 4,1 liter gázolajjal beéri 100 kilométerenként, ám ez esetünkben 7,0 literre jött ki. Meglepetés volt ehhez képest a benzines 7,8 literes fogyasztása, amely egyértelműen kedvezőbb volt a vártnál, még úgy is, hogy a gépkönyv elvileg 5,9 litert ígért száz kilométerre vegyes használat mellett.
MINI Cooper SD - galéria
D.P.
A sokat emlegetett gokartos karakter szerencsére megvan mindkét modellben. Az elektromechanikus kormánymű már alap, és a rendszer nagyon pontos visszajelzést ad a sofőrnek. Manapság persze rengeteg elektronikus segédrendszer egészíti ki kormánymű-futómű-hajtáslánc egységét, így a dinamikus vonóerő-szabályzozó (DTC), illetve az elektronikus differenciálzár-hatású funkciók mind azért vannak, hogy egy kis betyárkodás után nyugodtan mondhassuk „Hú, de jó vagyok!” A konstrukció tényleg elképesztően pontos autózást tesz lehetővé, érezni, ahogy a rendszer a kipörögni készülő kerékről átterheli a nyomatékot a 17 colos kerekek közül a biztosabb tapadásúra.
A MINI-nél még minidig nehéz lenne stílusosabb, sőt jobb városi autót találni. Az S és SD változatok pedig, nem csak a divat iránt elkötelezett, hanem az autók iránt is fogékony réteg elismerését is megérdemlik. A benzines MINI Cooper S alapára 6,7 millió forint, a dízel Cooper SD 7,1 milliót kóstál alapból. A differencia 400 ezer forint. A különbség abban az értelemben szinte jelentéktelen, ha a legalább száz tételből álló extralistát a benzinesnél egy kicsit lazábban kezeljük, fél perc alatt ugyan ott vagyunk. Piszok nehéz kérdés melyiket érdemes nem megvenni.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?