Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d7c1547c-0a94-4f66-b005-2f437cb04acc","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Mohamed Amrát Romániában tartóztatták le, kiadatásáról egyelőre nem közöltek részleteket.","shortLead":"Mohamed Amrát Romániában tartóztatták le, kiadatásáról egyelőre nem közöltek részleteket.","id":"20250222_Elfogtak-a-tobbszorosen-elitelt-bunozot-akit-tavaly-egy-rabszallitobol-szoktettek-meg-tarsai-Franciaorszagban","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7c1547c-0a94-4f66-b005-2f437cb04acc.jpg","index":0,"item":"2d73282a-a95f-4e57-b985-8055b8c20157","keywords":null,"link":"/vilag/20250222_Elfogtak-a-tobbszorosen-elitelt-bunozot-akit-tavaly-egy-rabszallitobol-szoktettek-meg-tarsai-Franciaorszagban","timestamp":"2025. február. 22. 21:08","title":"Elfogták a többszörösen elítélt bűnözőt, akit tavaly egy rabszállítóból szöktettek meg társai Franciaországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"235380ad-4c30-483b-be9b-b0d21b5ee951","c_author":"Emőd Péter","category":"360","description":"A világ figyelme most főként arra irányul, hogyan kérdőjelezik meg a régi-új amerikai elnök első rendeletei a nemzetközi politikai és gazdasági kapcsolatok évtizedek alatt kialakult rendszerét. Eközben Trump és az új amerikai adminisztráció sokszor hajmeresztő lépései a kulturális szférát sem hagyják érintetlenül. Igaz, a hatás e területen elsősorban az USA-n belül érvényesül, de azért máris vannak komoly nemzetközi konzekvenciái is.","shortLead":"A világ figyelme most főként arra irányul, hogyan kérdőjelezik meg a régi-új amerikai elnök első rendeletei...","id":"20250305_a-mu-Trump-es-a-muveszetek--uton-az-elfajzott-muvek-fele","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/235380ad-4c30-483b-be9b-b0d21b5ee951.jpg","index":0,"item":"5ccaa1a9-5707-44ef-881d-6fc346b595ed","keywords":null,"link":"/360/20250305_a-mu-Trump-es-a-muveszetek--uton-az-elfajzott-muvek-fele","timestamp":"2025. március. 05. 18:00","title":"Trump és a művészetek – úton az „elfajzott művek” felé?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Arról, hogy Ukrajnán keresztül nem érkezik már orosz gáz Európába, a The New York Times mellett a The Independent, a The Daily Telegraph és a The Times is beszámolt. Magyarország számára elszállt 1 milliárd eurónyi uniós támogatás, írja a Die Welt. Az ukrajnai béke Putyin végét jelentené, jelenti ki a Süddeutsche szerzője. A Nyugatnak hibrid ellentámadással kellene reagálnia az orosz hibrid hadviselésre, írja Max Boot a The Washington Postban. A közelgő Trump-elnökség elébe tekint a Financial Times.","shortLead":"Arról, hogy Ukrajnán keresztül nem érkezik már orosz gáz Európába, a The New York Times mellett a The Independent...","id":"20250102_nemzetkozi-lapszemle-ukrajna-oroszorszag-gaz-eu-penz-putyin-trump-hollandia","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900.jpg","index":0,"item":"ffca4e9d-a140-4b8c-a7e4-b61b1ffe83bc","keywords":null,"link":"/360/20250102_nemzetkozi-lapszemle-ukrajna-oroszorszag-gaz-eu-penz-putyin-trump-hollandia","timestamp":"2025. január. 02. 10:30","title":"Képtelen állapot ért véget – az Ukrajnán keresztül zajló orosz gázszállítás leállítását tárgyalja a világsajtó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b627646c-ea92-4536-821e-530eb0e52344","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Így fest a vadonatúj Suzuki e Vitara nyitható tetejű változata.","shortLead":"Így fest a vadonatúj Suzuki e Vitara nyitható tetejű változata.","id":"20250102_ime-a-magyar-tervezesu-uj-kabrio-suzuki-vitara","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b627646c-ea92-4536-821e-530eb0e52344.jpg","index":0,"item":"13588eec-e0ab-43a0-a597-88f0aa51f8b4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_ime-a-magyar-tervezesu-uj-kabrio-suzuki-vitara","timestamp":"2025. január. 02. 08:25","title":"Íme a magyar tervezésű új kabrió Suzuki Vitara","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64efb7f4-398e-496b-a3a9-679c6e7c8458","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A recept azután változott meg, hogy a sajtó drogfüggőséget kialakító hatást tulajdonított az üdítőitaloknak.","shortLead":"A recept azután változott meg, hogy a sajtó drogfüggőséget kialakító hatást tulajdonított az üdítőitaloknak.","id":"20250311_coca-cola-eredete-kokain-hatasa-fekete-munkasok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64efb7f4-398e-496b-a3a9-679c6e7c8458.jpg","index":0,"item":"2bcec71b-e7d8-4cee-afd5-e7f9359b45e7","keywords":null,"link":"/elet/20250311_coca-cola-eredete-kokain-hatasa-fekete-munkasok","timestamp":"2025. március. 11. 06:01","title":"Feketék is fogyasztani kezdték, ezért került ki a Coca-Colából a kokain","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"158d1d8e-d8a4-47a0-bc15-a4a37e460f4e","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"elet","description":"A katolikus egyházfő írott üzenetet küldött.","shortLead":"A katolikus egyházfő írott üzenetet küldött.","id":"20250302_A-korhazbol-uzent-Ferenc-papa","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/158d1d8e-d8a4-47a0-bc15-a4a37e460f4e.jpg","index":0,"item":"0f5787e4-cc8c-4ebe-8430-8c9ea5af5cec","keywords":null,"link":"/elet/20250302_A-korhazbol-uzent-Ferenc-papa","timestamp":"2025. március. 02. 15:31","title":"A kórházból üzent Ferenc pápa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48980a1d-cd93-45fc-9ada-5624deb76734","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Újabb fényképek jelentek meg egy indiai lapban a miniszterelnökről.","shortLead":"Újabb fényképek jelentek meg egy indiai lapban a miniszterelnökről.","id":"20250116_Orban-rozsaszinu-rovidnadragban-tolti-utolso-indiai-napjait","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48980a1d-cd93-45fc-9ada-5624deb76734.jpg","index":0,"item":"db60eef5-3481-4367-a3bc-7a848c8e32de","keywords":null,"link":"/itthon/20250116_Orban-rozsaszinu-rovidnadragban-tolti-utolso-indiai-napjait","timestamp":"2025. január. 16. 14:40","title":"Orbán rózsaszínű rövidnadrágban töltötte utolsó indiai napjait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b583b459-9d87-48e8-9fb0-44f5916b4524","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Szankciós listára tette korrupció miatt az Egyesült Államok Rogán Antalt; Donald Trump Grönlandért és Kanadáért jelentkezett be, Elon Musk pedig az európai politikában kavar, miközben kétéves mélypontjára került a forint. Ez a HVG heti összefoglalója.","shortLead":"Szankciós listára tette korrupció miatt az Egyesült Államok Rogán Antalt; Donald Trump Grönlandért és Kanadáért...","id":"20250112_Es-akkor-Rogan-Antal-usa-szankcio-trump-musk-facebook-korrupcio-mvm-vegrehajto","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b583b459-9d87-48e8-9fb0-44f5916b4524.jpg","index":0,"item":"7875c012-6799-467b-89bb-3a5472b4bfb5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250112_Es-akkor-Rogan-Antal-usa-szankcio-trump-musk-facebook-korrupcio-mvm-vegrehajto","timestamp":"2025. január. 12. 07:00","title":"És akkor Rogán Antal is mehet ájurvédázni Indiába, ha már az amerikai nyaralást bukta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egzotikus barna vagy dögös vörös, gurgulázó dízel, vagy harsány benzines? Melyik ujjába harapjon, akit ehhez hasonló nehéz kihívás elé állít az élet. MINI Cooper S vagy Cooper SD? Alig pár hét eltéréssel fordult meg nálunk a két betyár, adta magát az összehasonlítás.
A harmadik generációs MINI megjelenésekor már tudni lehetett, tabudöntés lesz, jön az ötajtós változat. A keményvonalas rajongók szerint, a MINI génjei, annyira a háromajtós felépítést hordozzák magukban, hogy bármi, ami ezen változtat, az rossz. Gyártói részről viszont, egyszerűen nem lehetett lemondani a háromajtós karosszériánál kétszer nagyobb ötajtósok piacról. Megérkezett hát a 72 milliméterrel megnövelt tengelytávú ötajtós MINI. A teljes hossza, még így is csak öt milliméterrel nagyobb négy méternél.
Stratégiai kérdés volt az is, ha már van ötajtós, akkor az nem lehet jóval drágább, mint a három ajtós. Így kaphat igazán vonzó ajánlatot a MINI-vel egyébként szimpatizáló, eddig kirekesztett, ötajtós autót kereső vevőkör. Ők eddig, leginkább a Golf GTI felé kacsingathattak, vevőket elcsábítani pedig legnagyobb húzás az autóiparban.
Nálunk az újdonsült ötajtós kínálatából a két kisördög járt: a benzines MINI Cooper S és a dízel a MINI Cooper SD.
MINI Cooper S - galéria
D.P.
Szokás a MINI-t női autónak is titulálni, ennél az említett két autónál viszont szóba sem jöhet a vád. Ezek igazi kemény gyerekek: 192 lóerővel a benzinesnél és 170-nel a dízelben. Jól lehet, valamelyest eltérő személyiségek, de mindkettőben ritka kemény a kuplung, nagyon direkt a kormányzás, rettentő feszes a futómű és olyan harcos motorok dolgoznak, amelyekkel a legkevésbé sem lehet lányosnak nevezni őket.
A harmadik generációs MINI ebben a változatban, még ha veszít is valamennyit a lassan 15 éves alapforma remekül eltalált arányaiból, a vagánysága bőségesen megmaradt. Apró különbségnek tűnnek csak az olyan eltérések, minthogy az ötajtós első ajtaja ablakkeretes, míg a háromajtósé keret nélküli. A két plusz bejárat miatt természetesen elég rövidek is ezek az ajtók. De, ha már bent vagyunk hátul, nem is rossz a helyzet. A támlák ugyan meredekek, de a fejtér bőséges, összességében kényelmes hátul is a nagyobbik MINI. A csomagtér pedig, ami 278 literes, hozza a kategória átlagát, a háromajtóssal szembeni plusz 67 liter pedig mindenképpen jól jön.
Az utastér nem csak hátul, de elől is gyarapodott, széltében kapott négy centi pluszt az új generáció. A sportülések, ahogy kell, jó mélyre engedhetők, a farcsontunk érzi a padlólemezt, a sport, bőr kormánykerék kellően vaskos, jól meg is kell majd ragadni. Újdonság, hogy a kormányoszlopra költözött a sebesség- és fordulatszámmérő. A középkonzol nagy „varázstükre” akár 8,8 col képátlójú is lehet, ezen megy a navigáció és a szórakoztatórendszer. Új a grafikája, számos új funkciót is kapott. A hogy fejlődik az anyacég, a BMW i-Drive rendszere, úgy profitál mindebből a MINI. Extra a színes LED-gyűrű a kijelző körül, amely ezerféle színben játszik, ahogy a kocsi menetdinamikája változik. Az egyedi billenő kapcsolók, közük a motorindító persze marad a középkonzolon, de például az ablakemelő a „rendes” helyére az ajtókra került. Ergonómiában biztosan sokat fejlődött a MINI.
MINI Cooper S - galéria
D.P.
A Cooper S-ben és az SD-ben is 2.0 literes négyhengeres, keresztben elhelyezett turbómotor dolgozik, a MINI Twin Power Turbo technikájával felvértezve. Innentől válik el egymástól a Cooper S és dízel pajtása az SD. Az igazság az, hogy mindkettő százszázalékosan teljesíti azt, ami elvárható tőlük, élményt adjanak a gazdáiknak. Kinek, hogyan, ez az, amiben az eltérő karakterek használat közben szépen kibontakoznak.
A benzines Cooper S 192 lóerős teljesítményű. A 1998 köbcentis motorból 4700-6000-es fordulatnál jön ki igazából az állat, viszont már a fordulatszámmérő kiosztásán is látszik, hogy mennyire nyomatékosra van hangolva a benzinmotor is. A műszer kiosztása 7000-es fordulatig tart, már hatezernél a vörös zónában vagyunk. A forgatónyomaték maximuma, a 280 Nm már 1250-es fordulatszámnál megvan. Ha tovább huzatjuk bő gázzal, majd megvonjuk tőle egy pillanatra éltető elemét a dús benzin-levegő keveréket, a rendszer jókorákat visszadurrog. Nem is kell ennél jobb üzenet: még, még, még nyomd a gázt. A turbó az újabb gázadásra megint visít és igen, 7 másodperc alatt bőven megvan a 100 Km/h nulláról.
A dízel Cooper SD „csak” 170 lovas mégis ennek a motorja az igazán kellemes meglepetés. Kerek 4000-es fordulatnál ugyan eléri teljesítménye maximumát a motor, viszont a nyomatékcsúcs 360 Nm-e, 1500-as fordulatszámtól 2750-ig rendelkezésünkre áll. Aki a pörgős benzinmotorokhoz kapcsolja első sorban a sportosságot, annak szokni is kell, hogy nem érdemes visításig forgatni a motort, hamar elfogy a hasznos tartomány. Ugyanakkor a kétliteres dízel annyira nyomatékos, hogy harmadikban is elforgatja a kerekeket egy-egy szigorúbb váltás-padlógáz után. Szinte azonnal húzni kell a következő fokozatot, amit a rövid szinte kattogva húzható váltó pontosan ki is szolgál.
A két modellben egyébként, ugyan az a hatfokozatú és áttételezésű váltó van, az autók karakterét tényleg csak a motorok tervezési, és az üzemanyagukból adódó sajátos jellemzőik határozzák meg. A dinamikus viselkedés terén, szinte teljesen egyformák, a 80-120 Km/h-s gyorsítást nagyjából 7 másodperc alatt ugorja meg mindkettő, maximum, a dízelnél hamarabb nyúlunk a váltóhoz, hogy negyedikből-ötödikbe tegyük.
MINI Cooper SD - galéria
D.P.
A váltókulissza peremgyűrűjét elfordítva választhatjuk a SPORT, MID, vagy ECO módokat. Sport módban a benzines 100-as sprintje alig 7 másodperc, amiért a jobb tömeg-teljesítmény hányados lehet az elsődleges felelős. A 6,35 kilóra jutó egy lóerő teljesítmény igen előkelő adat. Persze a dízellel szemben sincs ok kritikára, nagyon üdvözítő darab a MINI-é. Hidegen sem zajos, bemelegedve pedig végkép harmonikus egység.
Ki kellene ugyan domborodnia egy másik sajátosságnak is, miszerint a dízel elvileg 4,1 liter gázolajjal beéri 100 kilométerenként, ám ez esetünkben 7,0 literre jött ki. Meglepetés volt ehhez képest a benzines 7,8 literes fogyasztása, amely egyértelműen kedvezőbb volt a vártnál, még úgy is, hogy a gépkönyv elvileg 5,9 litert ígért száz kilométerre vegyes használat mellett.
MINI Cooper SD - galéria
D.P.
A sokat emlegetett gokartos karakter szerencsére megvan mindkét modellben. Az elektromechanikus kormánymű már alap, és a rendszer nagyon pontos visszajelzést ad a sofőrnek. Manapság persze rengeteg elektronikus segédrendszer egészíti ki kormánymű-futómű-hajtáslánc egységét, így a dinamikus vonóerő-szabályzozó (DTC), illetve az elektronikus differenciálzár-hatású funkciók mind azért vannak, hogy egy kis betyárkodás után nyugodtan mondhassuk „Hú, de jó vagyok!” A konstrukció tényleg elképesztően pontos autózást tesz lehetővé, érezni, ahogy a rendszer a kipörögni készülő kerékről átterheli a nyomatékot a 17 colos kerekek közül a biztosabb tapadásúra.
A MINI-nél még minidig nehéz lenne stílusosabb, sőt jobb városi autót találni. Az S és SD változatok pedig, nem csak a divat iránt elkötelezett, hanem az autók iránt is fogékony réteg elismerését is megérdemlik. A benzines MINI Cooper S alapára 6,7 millió forint, a dízel Cooper SD 7,1 milliót kóstál alapból. A differencia 400 ezer forint. A különbség abban az értelemben szinte jelentéktelen, ha a legalább száz tételből álló extralistát a benzinesnél egy kicsit lazábban kezeljük, fél perc alatt ugyan ott vagyunk. Piszok nehéz kérdés melyiket érdemes nem megvenni.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?