Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0a6a3ab5-4ba3-4dad-8061-b8689804c015","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A közlemény szerint január 2-án és 3-án az iskolaszünetben érvényes munkanapi menetrend lesz érvényben.","shortLead":"A közlemény szerint január 2-án és 3-án az iskolaszünetben érvényes munkanapi menetrend lesz érvényben.","id":"20241230_bkk-szilveszteri-menetrend","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a6a3ab5-4ba3-4dad-8061-b8689804c015.jpg","index":0,"item":"3036c94e-b4b5-48f9-96cd-51520f3a1243","keywords":null,"link":"/itthon/20241230_bkk-szilveszteri-menetrend","timestamp":"2024. december. 30. 12:48","title":"BKK: szilveszterkor számos járat egész éjjel közlekedik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6130d0a-7e26-4de1-98db-e5301e06da80","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A gyémántról leginkább az ékszerekre asszociálunk, esetleg olyan ipari felhasználásokra (fúrófejek, csiszolóeszközök), ahol fontos szerepet játszik az ásvány keménysége. Kínai kutatók egy újabb oldalát mutatták meg ennek, a több kultúrában is az örök életet szimbolizáló anyagnak.","shortLead":"A gyémántról leginkább az ékszerekre asszociálunk, esetleg olyan ipari felhasználásokra (fúrófejek, csiszolóeszközök...","id":"20250101_nagy-surusegu-gyemant-alapu-adattarolas-kinai-kutatas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6130d0a-7e26-4de1-98db-e5301e06da80.jpg","index":0,"item":"fdaceb4f-c7db-4c26-9e3d-d3303b16c970","keywords":null,"link":"/tudomany/20250101_nagy-surusegu-gyemant-alapu-adattarolas-kinai-kutatas","timestamp":"2025. január. 01. 16:03","title":"100 000 GB adat fér el egy lemezen, és évmilliókig ott is marad – örök életet hozhat el az adattárolásban is a gyémánt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7be1d977-9576-4c2c-95ae-2475eb1c53cd","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Ha az infláció meghaladja a hat százalékot, a rendelet hatályát veszti.","shortLead":"Ha az infláció meghaladja a hat százalékot, a rendelet hatályát veszti.","id":"20250201_naperomu-kormany-rendelet-energiaugyi-miniszterium","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7be1d977-9576-4c2c-95ae-2475eb1c53cd.jpg","index":0,"item":"4c866dce-3a28-4e58-aa4f-7e309bb68c7e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250201_naperomu-kormany-rendelet-energiaugyi-miniszterium","timestamp":"2025. február. 01. 08:11","title":"2029-ig fagyasztotta be a kormány a naperőművektől átvett áram árát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"604fcd58-af3c-4665-873c-f96bc3762ecf","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az újbudai alpolgármester szerint házkutatás is lehet az énekesnél, aki rendőrigazolványnak látszó tárggyal akarta elkerülni a parkolási bírságot.","shortLead":"Az újbudai alpolgármester szerint házkutatás is lehet az énekesnél, aki rendőrigazolványnak látszó tárggyal akarta...","id":"20250109_delhusa-gjon-parkolas-botrany-kozokirat-hamisitas-nyomozas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/604fcd58-af3c-4665-873c-f96bc3762ecf.jpg","index":0,"item":"909fbec1-424d-4cd6-9e83-dd3f5b5500e4","keywords":null,"link":"/itthon/20250109_delhusa-gjon-parkolas-botrany-kozokirat-hamisitas-nyomozas","timestamp":"2025. január. 09. 17:00","title":"„Kicsit szerényebben álljon az élethez” – zajlik a nyomozás Delhusa Gjon ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a80a9ca6-f5a0-4ac4-88f0-f7fae8eb1321","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"A “Tisza programírója” Magyar Péter szerint nem programíró. Egyébként valójában nem a 13. havi nyugdíjon nevet, hanem a kormányon, és nem a 13. havi nyugdíj ellen szólalt fel, hanem annak részleges emelése mellett. A kormánymédia lapjában megjelent cikk mindkét hamis állítását azonnal saját maga cáfolja videóval, idézettel.","shortLead":"A “Tisza programírója” Magyar Péter szerint nem programíró. Egyébként valójában nem a 13. havi nyugdíjon...","id":"20250211_A-kormanymedia-dupla-ongollal-tamadja-a-Tisza-programirojat-a-13-havi-nyugdij-miatt","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a80a9ca6-f5a0-4ac4-88f0-f7fae8eb1321.jpg","index":0,"item":"02de57bc-cb95-49c2-a962-af92f49e52fb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250211_A-kormanymedia-dupla-ongollal-tamadja-a-Tisza-programirojat-a-13-havi-nyugdij-miatt","timestamp":"2025. február. 11. 07:57","title":"A kormánymédia tripla öngóllal támadja a \"Tisza programíróját\" a 13. havi nyugdíj miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86b5f2d1-0c20-4d61-a678-9fb6f103bdf3","c_author":"Sedacur forte","category":"brandchannel","description":"Egy felmérés szerint a magyarok 70 százalékánál jelentkezik valamilyen alvászavar, és az érintetteknek mintegy egyharmada folyamatosan szenved a rossz alvás, vagy éppen az álmatlanság kellemetlen tüneteitől. Az alvászavarral kapcsolatban számos tévhit tartja magát a köztudatban, amelyeket csokorba gyűjtöttünk. ","shortLead":"Egy felmérés szerint a magyarok 70 százalékánál jelentkezik valamilyen alvászavar, és az érintetteknek mintegy...","id":"20250323_alvaszavar-tevhitek-tunetek-sedacur","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86b5f2d1-0c20-4d61-a678-9fb6f103bdf3.jpg","index":0,"item":"f66effe3-602c-49a5-a844-56f07582123e","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250323_alvaszavar-tevhitek-tunetek-sedacur","timestamp":"2025. március. 23. 07:30","title":"„Iszom egy pohár bort, és beájulok a tévé előtt\" – 10 tévhit az alvászavarról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Sedacur forte","c_partnerlogo":"5cf9288a-45dd-4fc7-882f-75fd6dbe4936","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"21ecf6ea-e5f8-4ac0-a51a-9a68f3c2edb4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Samsung minden bizonnyal négy okostelefonról rántja majd le a leplet január második felében, így a Galaxy S25, Galaxy S25+ és a Galaxy S25 Ultra mellett érkezhet egy újdonság, a Galaxy S25 Slim is.","shortLead":"A Samsung minden bizonnyal négy okostelefonról rántja majd le a leplet január második felében, így a Galaxy S25, Galaxy...","id":"20250107_samsung-galaxy-s25-galaxy-s25-plus-galaxy-s25-slim-galaxy-s25-ultra-bemutato-datuma","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21ecf6ea-e5f8-4ac0-a51a-9a68f3c2edb4.jpg","index":0,"item":"a0d832c2-73ef-4c09-8cfa-42d0e142df25","keywords":null,"link":"/tudomany/20250107_samsung-galaxy-s25-galaxy-s25-plus-galaxy-s25-slim-galaxy-s25-ultra-bemutato-datuma","timestamp":"2025. január. 07. 11:03","title":"Hivatalos: január 22-én mutatja be a Samsung a legújabb csúcsmobiljait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a508d493-9eff-4180-8d29-a388287bede8","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A színész-rendező szerint itthon feketelistán van. A fogadalmát azonban félig megbánta, hogy az SZFE-re nem teszi be a lábát.","shortLead":"A színész-rendező szerint itthon feketelistán van. A fogadalmát azonban félig megbánta, hogy az SZFE-re nem teszi be...","id":"20250207_Bodo-Viktor-interju-szinhaz","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a508d493-9eff-4180-8d29-a388287bede8.jpg","index":0,"item":"de06f6e9-0fde-4201-8f9e-087d989ce38b","keywords":null,"link":"/kultura/20250207_Bodo-Viktor-interju-szinhaz","timestamp":"2025. február. 07. 16:37","title":"„Prágában a Nemzeti Színházat odaadták két fiatalnak” – Bodó Viktor szerint nálunk általános jelenség a színházban az enerváltság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Fiat Punto nem csupán Olaszországban népautó, az idei hazai autóeladási statisztikákban a Grande Punto negyedik helyen áll a Swiftet, a Fiestát és a Corsát követően a kisautók rangsorában. Az olaszok szerint elérkezett a frissítés ideje, a lökhárítókat és a lámpákat átszabták, és új lett az autó belseje is.
A tervezők azt az utasítást kapták, ne nyúljanak a fém részekhez, úgy szabják át a Grande Puntót, hogy izgalmasabb, sportosabb legyen, mint az elődje. A feladat részben sikerült, hátulról egész pofás lett a kisautó. Az autó orra nem dobogtatja meg a szíveket, viszont a beltér lényegesen jobb lett, mint az elődé. Sokat nem gondolkodtak az olaszok, a Bravo belsejét alkalmazták egy az egyben.
Hogy mitől Evo? Technikai és kényelmi újdonságok sorát vezeti be a Punto, igaz, a hazai bemutatón ezekből semmit sem láthattunk. A Punto Evo magas technológiai és műszaki színvonalát Euro 5-ös emissziós besorolású motorjainak egész sora is jól jelzi, köztük a második generációs 1,3 literes MultiJet turbódízellel, és a forradalmi, hidraulikus elvű változó szívóoldali vezérléssel dolgozó 1,4-es MultiAir benzinesekkel. Helyettük első generációs 75, illetve 90 lovas dízeleket vezethettünk, valamint a jó öreg 1,4 literes benzinest hajthattuk meg a csillebérci táborban.
A MultiAir technológiát a Fiat műszaki fejlesztőközpontjának, (Fiat Powertrain Technologies) mérnökgárdája dolgozta ki, és hamarosan, fokozatosan a márka valamennyi benzinmotorjára kiterjed, a Punto Evo számára a napokban indult meg a gyártás. A korábbi Grande Punto-ból származó motorok mellett, új metán és autógáz (LPG) üzemű benzinmotorok is megjelennek a kínálatban – ezek szintén nem jönnek Magyarországra. Egyrészt drágák, másrészt az állam semmivel nem támogatja a környezetkímélő autósokat.
A károsanyag-kibocsátás minimalizálását és a fogyasztás csökkentését szem előtt tartva, az új Punto Evo fejlesztői kidolgozták saját Start&Stop rendszerüket – ez majd a MultiAir motorokkal, illetve a második generációs Multijetekkel érhető el. A forgalmi dugókban, vagy a közlekdési lámpánál történő várakozáskor leállítja, az alapjáraton feleslegesen forgó motort, majd a kuplungpedál kinyomására azonnal automatikusan újraindít (automata sebességváltó esetén pedig akkor, ha a vezető lelép a fékről). A rendszer, valamennyi Euro 5-ös besorolású motorhoz alapáron jár a Fiat Punto Evo-ban. Itthon egyelőre csak Euro 4-es motorokkal vehetünk Punto Evót.
Újdonsága a Blue&MeTomTom infotainment rendszer. Érintőképernyős kialakításával egyszerűen kezelhetők a telefonhívások, a navigáció, és az összes fedélzeti információ is - az utóbbiak közvetlenül a fedélzeti számítógéptől érkeznek.
Az új Fiat Punto Evo biztonsági téren is magasra emeli a mércét: akár hét légzsákkal is felszerelhető, alapáron csupán három légzsákkal szerelik. A vezetői térdlégzsákot valamennyi kivitelben megtalálható. A már jól ismert biztonsági rendszerek (az ABS - blokkolásgátló, az EBD – elektronikus fékerő elosztó, és az ESP – menetstabilizáló elektronika) mellett fontos kiegészítő az emelkedős elindulásokat a fékpedál felengedése után is, még néhány másodpercig fenntartott féknyomással segítő Hill Holder rendszer, és az automatikus kanyarvilágításként is működő első ködfényszóró pár.
Az autó hátulján lévő felirat is megújult, a motorváltozatoktól függően más és más: a nagyteljesítményű erőforrások esetén a felirat T betűjének pontja piros színű (135 lóerős 1.4 MultiAir Turbo és 120 lóerős 1.6 MultiJet motorok), zöld a Bi-fuel kiviteleken és fekete minden más motor esetén.
A legolcsóbb, 3 ajtós 1,2-es 65 lovas Punto Evo listaára 3,25 millió forint, de bevezető akciós áron Fiat Autócsere programban 2,39 millió forintért elvihető. A legolcsóbb dízel ötajtós listaára 3,85 millió forint, a 135 lovas 1,4-es MultiAir turbós ára 5,05 millió forinttól indul.
MultiAir és MultiJet (Oldaltörés)
A MultiAir technológia
A Fiat Punto Evo motorterében debütáló 1,4 literes MultiAir benzines erőforrások forradalmian új motorcsalád első tagjai. Az 1,4-es MultiAir motor kétféle teljesítményszinttel kapható (105 LE és 135 LE), és komoly műszaki előrelépést jelent a mai motortechnológiákhoz képest. Az azonos hengerűrtartalmú hagyományos szelepvezérlésű erőforrásokkal összehasonlítva a MultiAir motorok sokkal erősebbek és nyomatékosabbak is, ugyanakkor jóval takarékosabbak és tisztább üzeműek.
A MultiAir rendszer lelke az elektrohidraulikus vezérlésállító szerkezet. E megoldással – mivel a teljes fordulatszám tartományban a terheléstől függetlenül a szívócsőbe épített fojtószelep szinte teljesen nyitva van – jelentősen csökkenthető az erőforrás pumpálási (szívási) vesztesége ez által pedig a fogyasztás. A motor teljesítmény-leadása lényegében minden helyzetben tisztán a szelepnyitások nagyságával (mélységével) és időzítésével szabályozható. Az így könnyebben irányítható égési folyamat a károsanyag kibocsátásra és a motor teljesítményére is jótékonyan hat. A méretcsökkentési eljárások éllovasának számító MultiAir technológia viszonylag könnyen alkalmazható valamennyi benzinmotorban, sőt a Fiat fejlesztői szerint a dízelekben való felhasználás sem utópia.
A 135 lóerős 1,4-es MultiAir Turbo sportos könnyen és pontosan irányítható, ugyanakkor takarékos autóvá teszi az új Punto Evót. Turbójának köszönhetően ez az erőforrás minden körülmények között elegendő forgatónyomatékot szolgáltat, így a gyorsulás és a rugalmasság minden helyzetben kiváló és kiemelkedő a mai benzinmotorok között. Ezen erőforrással a Fiat Punto Evót menetteljesítményei egy csapásra a szupermini kategória élére emelik: végsebessége 200 km/óra (205 km/óra a Sport kivitelben) és mindössze 8,5 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára. A kiemelkedő menetteljesítménybeli jellemzők különleges környezetvédelmi tulajdonságokkal is együtt járnak: Euro 5-ös emissziós minősítés és takarékos működés. E jellemzők tükröződnek a különösen alacsony, mindössze 129 g/km-es szén-dioxid kibocsátásban és az 5,6 l/100 km-es kombinált fogyasztási adatban is – a sajtóanyag szerint.
Kiegyensúlyozottság és temperamentum jellemzi a 105 lóerős 1,4 literes Multiair erőforrást. E motor teljesítményszempontokból szintén kategóriája élmezőnyébe tartozik, ugyanakkor sok egyéb szempont alapján vitathatatlanul a piac legjobb választása is egyben. A 105 lóerős MultiAir szintén teljesíti az Euro 5-ös norma szigorú emissziós előírásait, széndioxid kibocsátása mindössze 134 g/km, kombinált vegyes üzemanyag-fogyasztása pedig csupán 5,7 l/100 km. Menetteljesítmény jellemzői is kiemelkedőek: 10,8 másodperc alatt gyorsul a Punto Evo álló helyzetből 100 km/órára, végsebessége pedig 185 km/óra.
Második generációs MultiJet dízelek
Az új Fiat Punto Evo valamennyi dízelmotorjában friss fejlesztésű, új generációs, nagynyomású, közös nyomócsöves befecskendező rendszer dolgozik. E kifinomult és magas műszaki értékű megoldással a befecskendezési csúcsnyomás az 1600 bárt is elérheti, a motor fordulatszámától és a befecskendezett gázolajtöltet mennyiségétől függetlenül, tisztán a terhelési, és teljesítmény-leadási igények függvényében és ezek alapján.
Az 1,3-as MultiJet Euro 5-ös besorolású kiviteleiben újak a befecskendező fúvókák is. Ezek különlegesen kiegyensúlyozott vezérlőszelepükkel a korábbiaknál még pontosabban képesek szabályozni az égésterekbe jutó gázolajtöltetet. Ugyanakkor az egy cikluson belüli részbefecskendezések száma és időzítése is rugalmasabban szabályozható általuk, mint korábban bármikor. Az egyes befecskendezett töltetadagok közötti időintervallumok lerövidítésével az égéslefutás nem csak szabályozottabb, de egyenletesebb is lett. Ez jótékonyan hat a nyomatéki karakterisztikára, az emisszióra és a fogyasztásra is, ugyanakkor hatásosan csökken általa a zaj és a működési vibráció: az autó kellemesebben vezethető. Az új befecskendezőkkel az Euro 5-ös besorolású dízelmotor átlagfogyasztása, és szén-dioxid-kibocsátása egyaránt 2 százalékkal csökkent.
Az 1.3-as MultiJet Euro 4-es emissziós kivitelben is elérhető (75 és 90 lóerővel) valamint Euro 5-ösként 75 és 95 lóerős kivitelben. Az utóbbiakhoz alapáron részecskeszűrő, és Start&Stop automatika is társul. A turbófeltöltő geometriája fix a 75 lóerős változatokban és változó a 90 és 95 lovasokban. Az Euro 5-ös dízelekben teljesítményszintjüktől függetlenül új generációs feltöltők dolgoznak. Ez az új befecskendezéssel kombinálva tökéletes motorműködést, tiszta és takarékos üzemet garantál, miközben az alacsony fordulati forgatónyomaték átlagosan 25 százalékkal nagyobb, mint az Euro 4-es erőforrások esetében.
A 95 lóerős 1,3 literes MultiJet (Euro 5) teljesítménymutatói külön említésre méltók: vele a Punto Evo végsebessége 178 km/óra, és 11,7 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára. Átlagfogyasztása 4,2 l/100 km, és vegyes üzemben mindössze 110 g/km szén-dioxidot bocsát a környezetbe. A Dualogic robotizált sebességváltóval az átlagfogyasztás még kedvezőbben alakul: 4,1 l/100 km, 107 g/km-es szén-dioxid-kibocsátás mellett.
Az új Fiat Punto Evo motorterében is megjelenik a 120 lóerős 1,6 literes MultiJet turbódízel, Euro 5-ös emissziós kivitelben és részecskeszűrővel. E motorral, a végsebesség 193 km/óra (Sport kivitelben) és 9,6 másodperc a gyorsulás álló helyzetből 100 km/órára. A sajtóanyag szerint vegyesüzemi átlag 4,5 l/100 km, miközben a szén-dioxid-emisszió mindössze 119 g/km.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?