Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"63cb0b24-0a31-4d72-91da-561e54d7d2c4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kivételezett helyzetben van a kutya az állatvilágban: az ember legjobb barátjaként emlegetik, és nem is véletlenül. Történetek ezrei keringenek a kutyák odaadásáról, hűségéről, ragaszkodásáról. Finn kutatók pedig azt is kimutatták, hogy az ebeknek még a szívverésük is összhangban lehet szeretett gazdijukéval.","shortLead":"Kivételezett helyzetben van a kutya az állatvilágban: az ember legjobb barátjaként emlegetik, és nem is véletlenül...","id":"20250129_kutya-es-gazdaja-szivveres-pulzus-szinkronba-kerulhet","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/63cb0b24-0a31-4d72-91da-561e54d7d2c4.jpg","index":0,"item":"dc1ead3a-ebeb-4fea-9aa0-4491994656a0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_kutya-es-gazdaja-szivveres-pulzus-szinkronba-kerulhet","timestamp":"2025. január. 29. 08:03","title":"Egy igazán különös kapcsolat tud kialakulni a kutyák és gazdáik szívverése között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"11b03069-9f58-4d45-b27c-04598511668c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"652 milliárd forintot hagytak a vásárlók a gyógyszertárakban tavaly, ezt 1200 milliárdra egészítette ki az állam.","shortLead":"652 milliárd forintot hagytak a vásárlók a gyógyszertárakban tavaly, ezt 1200 milliárdra egészítette ki az állam.","id":"20250129_gyogyszertar-gyogyszer-bevetel-egeszsegugy-neak","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11b03069-9f58-4d45-b27c-04598511668c.jpg","index":0,"item":"f392e2a6-6add-4ce1-96dc-2aa389ae976f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_gyogyszertar-gyogyszer-bevetel-egeszsegugy-neak","timestamp":"2025. január. 29. 08:10","title":"Attól nőtt nagyot a gyógyszertárak bevétele, hogy nagyobb kiszerelésben árulnak sok gyógyszert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"246e16bf-5e81-4046-975f-e51e0411869b","c_author":"CIB Bank","category":"brandcontent","description":"A megfelelő tervezés, nyitottság és a profi segítség – például egy prémium bankár – igen jó szolgálatot tehet akkor, ha a pénzünket nem csupán parkoltatni szeretnénk a bankszámlánkon. Arról, hogy ezt ki, milyen módon és feltételekkel tudja igénybe venni, Vasas Norberttel, a CIB Bank Prémium és Privát Banki Szegmens Menedzsment vezetőjével beszélgettünk.","shortLead":"A megfelelő tervezés, nyitottság és a profi segítség – például egy prémium bankár – igen jó szolgálatot tehet akkor, ha...","id":"20241121_Befektetesek-kezelese-privat-bankar-CIB-Magnifica-podcast","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/246e16bf-5e81-4046-975f-e51e0411869b.jpg","index":0,"item":"67cef640-7a4a-4d8a-ba16-053e0ea86278","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241121_Befektetesek-kezelese-privat-bankar-CIB-Magnifica-podcast","timestamp":"2025. január. 28. 14:30","title":"Hol van jó helyen a pénze?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64857a35-4deb-4ace-bea7-17f7a2107a64","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A miniszter szerint a gyermekvédelem nem összeegyeztethető a Pride-dal, és a szerdai kormányülésen fognak erről tárgyalni. Rogán Antal szankciótlanítása Gulyás szerint még az első fél évben meg fog történni.","shortLead":"A miniszter szerint a gyermekvédelem nem összeegyeztethető a Pride-dal, és a szerdai kormányülésen fognak erről...","id":"20250226_gulyas-gergely-pride-andrassy-ut","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64857a35-4deb-4ace-bea7-17f7a2107a64.jpg","index":0,"item":"77c98aa2-9462-4377-b42b-d86b5ed4ad80","keywords":null,"link":"/itthon/20250226_gulyas-gergely-pride-andrassy-ut","timestamp":"2025. február. 26. 12:03","title":"Gulyás Gergely: Lehet Pride, de nem az Andrássy úton, hanem zárt térben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbac3638-2381-4cca-a589-dea7082f1ca3","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A szélsőjobboldali Itamár Bengvír a túszalkut „a Hamásznak való behódolásnak” tartja.","shortLead":"A szélsőjobboldali Itamár Bengvír a túszalkut „a Hamásznak való behódolásnak” tartja.","id":"20250114_izrael-hamasz-itamar-bengvir-tuszalku","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbac3638-2381-4cca-a589-dea7082f1ca3.jpg","index":0,"item":"01fd6dba-2f7c-44d6-a5d7-f17bf752ecc5","keywords":null,"link":"/vilag/20250114_izrael-hamasz-itamar-bengvir-tuszalku","timestamp":"2025. január. 14. 14:19","title":"Elismerte az izraeli védelmi miniszter, hogy végig ő akadályozta a túszalku megkötését a Hamásszal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f5eeb73-db5a-4fa5-9d05-33d5d2ad7952","c_author":"Kovács István","category":"360","description":"Bár Oroszországot hozzák fel példaként, amikor az LMBTQ-közösség elleni magyar kormányzati lépésekről beszélünk, Moszkvában és Szentpéterváron a Pride betiltása fordított utat járt be, mint Magyarországon: hamarabb tiltották be a felvonulásokat, mint hogy jogszabályban korlátozták volna a melegek jogait.","shortLead":"Bár Oroszországot hozzák fel példaként, amikor az LMBTQ-közösség elleni magyar kormányzati lépésekről beszélünk...","id":"20250302_pride-moszkva-lmbt-torveny-oroszorszag","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f5eeb73-db5a-4fa5-9d05-33d5d2ad7952.jpg","index":0,"item":"1ac49ea2-663d-47e8-9cd4-86b471ce848d","keywords":null,"link":"/360/20250302_pride-moszkva-lmbt-torveny-oroszorszag","timestamp":"2025. március. 02. 15:00","title":"Az orosz elnyomás magasabb fokozata: 100 évre tiltották be a Pride-ot Moszkvában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"11fef278-ddcd-47f5-aa44-f633ac94c5cd","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Közel egymilliárd forintért.","shortLead":"Közel egymilliárd forintért.","id":"20250119_szombathely-savaria-szallo-jofogas-aprohirdetes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11fef278-ddcd-47f5-aa44-f633ac94c5cd.jpg","index":0,"item":"854b2e08-2f51-4e47-a0fc-9608a1bb4283","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250119_szombathely-savaria-szallo-jofogas-aprohirdetes","timestamp":"2025. január. 19. 19:21","title":"Apróhirdetésben árulják a szombathelyi Savaria Szállót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"066718e9-a04b-4c3b-a778-4ba35454064b","c_author":"Tornyos Kata","category":"360","description":"A téli időszak minden évben egyet jelent az influenzaszezonnal, és ez idén sincs másként. Magyarországon fokozódik a járványhelyzet, szinte mindenki talál a környezetében olyan embert, aki lázra vagy köhögésre panaszkodik, de még nem késő beadatni az influenza elleni védőoltást a HVG által megkérdezett szakértők szerint. Mi a különbség tünet és tünet között, és melyik légúti megbetegedés lehet igazán veszélyes? Erről is beszélt Várdi Katalin pulmonológus és Kemenesi Gábor virológus.","shortLead":"A téli időszak minden évben egyet jelent az influenzaszezonnal, és ez idén sincs másként. Magyarországon fokozódik...","id":"20250107_megfazas-covid-influenza-tunetek-felso-leguti-betegseg-jarvany-szakertok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/066718e9-a04b-4c3b-a778-4ba35454064b.jpg","index":0,"item":"5c9a39c3-bd18-41c5-b451-a288cbbee594","keywords":null,"link":"/360/20250107_megfazas-covid-influenza-tunetek-felso-leguti-betegseg-jarvany-szakertok","timestamp":"2025. január. 07. 12:00","title":"Vészesen terjednek a légúti fertőzések, de honnan tudjuk, hogy Coviddal, influenzával vagy megfázással van-e dolgunk?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Fiat Punto Evo teszt: a fém részekhez tilos hozzányúlni
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
A tervezők azt az utasítást kapták, hogy ne nyúljanak a fém részekhez, úgy szabják át a Grande Puntót, hogy...
További képek a galériában. Kattintson!
am
A tervezők azt az utasítást kapták, hogy ne nyúljanak a fém részekhez, úgy szabják át a Grande Puntót, hogy izgalmasabb, sportosabb legyen, mint az elődje. A feladat részben sikerült, hátulról egész pofás lett a kisautó. Az autó orra nem dobogtatja meg a szíveket, viszont a beltér lényegesen jobb lett, mint az elődé. Sokat nem gondolkodtak az olaszok, a Bravo belsejét alkalmazták egy az egyben.
Hogy mitől Evo? Technikai és kényelmi újdonságok sorát vezeti be a Punto, igaz, a hazai bemutatón ezekből semmit sem láthattunk. A Punto Evo magas technológiai és műszaki színvonalát Euro 5-ös emissziós besorolású motorjainak egész sora is jól jelzi, köztük a második generációs 1,3 literes MultiJet turbódízellel, és a forradalmi, hidraulikus elvű változó szívóoldali vezérléssel dolgozó 1,4-es MultiAir benzinesekkel. Helyettük első generációs 75, illetve 90 lovas dízeleket vezethettünk, valamint a jó öreg 1,4 literes benzinest hajthattuk meg a csillebérci táborban.
A MultiAir technológiát a Fiat műszaki fejlesztőközpontjának, (Fiat Powertrain Technologies) mérnökgárdája dolgozta ki, és hamarosan, fokozatosan a márka valamennyi benzinmotorjára kiterjed, a Punto Evo számára a napokban indult meg a gyártás. A korábbi Grande Punto-ból származó motorok mellett, új metán és autógáz (LPG) üzemű benzinmotorok is megjelennek a kínálatban – ezek szintén nem jönnek Magyarországra. Egyrészt drágák, másrészt az állam semmivel nem támogatja a környezetkímélő autósokat.
További képek a galériában. Kattintson!
am
A károsanyag-kibocsátás minimalizálását és a fogyasztás csökkentését szem előtt tartva, az új Punto Evo fejlesztői kidolgozták saját Start&Stop rendszerüket – ez majd a MultiAir motorokkal, illetve a második generációs Multijetekkel érhető el. A forgalmi dugókban, vagy a közlekdési lámpánál történő várakozáskor leállítja, az alapjáraton feleslegesen forgó motort, majd a kuplungpedál kinyomására azonnal automatikusan újraindít (automata sebességváltó esetén pedig akkor, ha a vezető lelép a fékről). A rendszer, valamennyi Euro 5-ös besorolású motorhoz alapáron jár a Fiat Punto Evo-ban. Itthon egyelőre csak Euro 4-es motorokkal vehetünk Punto Evót.
Újdonsága a Blue&MeTomTom infotainment rendszer. Érintőképernyős kialakításával egyszerűen kezelhetők a telefonhívások, a navigáció, és az összes fedélzeti információ is - az utóbbiak közvetlenül a fedélzeti számítógéptől érkeznek (felára 80 ezer forint).
Az új Fiat Punto Evo biztonsági téren is magasra emeli a mércét: akár hét légzsákkal is felszerelhető, alapáron csupán három légzsákkal szerelik. A vezetői térdlégzsákot valamennyi kivitelben megtalálható. A már jól ismert biztonsági rendszerek (az ABS - blokkolásgátló, az EBD – elektronikus fékerő elosztó, és az ESP – menetstabilizáló elektronika) mellett fontos kiegészítő az emelkedős elindulásokat a fékpedál felengedése után is, még néhány másodpercig fenntartott féknyomással segítő Hill Holder rendszer, és az automatikus kanyarvilágításként is működő első ködfényszóró pár.
Az autó hátulján lévő felirat is megújult, a motorváltozatoktól függően más és más: a nagyteljesítményű erőforrások esetén a felirat T betűjének pontja piros színű (135 lóerős 1,4 MultiAir Turbo és 120 lóerős 1,6 MultiJet motorok), zöld a Bi-fuel kiviteleken és fekete minden más motor esetén.
A legolcsóbb, 3 ajtós 1,2-es 65 lovas Punto Evo listaára 3,25 millió forint, de bevezető akciós áron Fiat Autócsere programban 2,39 millió forintért elvihető. A legolcsóbb dízel ötajtós listaára 3,85 millió forint, a 135 lovas 1,4-es MultiAir turbós ára 5,05 millió forinttól indul.
További képek a galériában. Kattintson!
am
[[ Oldaltörés (MultiAir és MultiJet) ]]
A MultiAir technológia
A Fiat Punto Evo motorterében debütáló 1,4 literes MultiAir benzines erőforrások forradalmian új motorcsalád első tagjai. Az 1,4-es MultiAir motor kétféle teljesítményszinttel kapható (105 LE és 135 LE), és komoly műszaki előrelépést jelent a mai motortechnológiákhoz képest. Az azonos hengerűrtartalmú hagyományos szelepvezérlésű erőforrásokkal összehasonlítva a MultiAir motorok sokkal erősebbek és nyomatékosabbak is, ugyanakkor jóval takarékosabbak és tisztább üzeműek.
A MultiAir rendszer lelke az elektrohidraulikus vezérlésállító szerkezet. E megoldással – mivel a teljes fordulatszám tartományban a terheléstől függetlenül a szívócsőbe épített fojtószelep szinte teljesen nyitva van – jelentősen csökkenthető az erőforrás pumpálási (szívási) vesztesége ez által pedig a fogyasztás. A motor teljesítmény-leadása lényegében minden helyzetben tisztán a szelepnyitások nagyságával (mélységével) és időzítésével szabályozható. Az így könnyebben irányítható égési folyamat a károsanyag kibocsátásra és a motor teljesítményére is jótékonyan hat. A méretcsökkentési eljárások éllovasának számító MultiAir technológia viszonylag könnyen alkalmazható valamennyi benzinmotorban, sőt a Fiat fejlesztői szerint a dízelekben való felhasználás sem utópia.
A 135 lóerős 1,4-es MultiAir Turbo sportos könnyen és pontosan irányítható, ugyanakkor takarékos autóvá teszi az új Punto Evót. Turbójának köszönhetően ez az erőforrás minden körülmények között elegendő forgatónyomatékot szolgáltat, így a gyorsulás és a rugalmasság minden helyzetben kiváló és kiemelkedő a mai benzinmotorok között. Ezen erőforrással a Fiat Punto Evót menetteljesítményei egy csapásra a szupermini kategória élére emelik: végsebessége 200 km/óra (205 km/óra a Sport kivitelben) és mindössze 8,5 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára. A kiemelkedő menetteljesítménybeli jellemzők különleges környezetvédelmi tulajdonságokkal is együtt járnak: Euro 5-ös emissziós minősítés és takarékos működés. E jellemzők tükröződnek a különösen alacsony, mindössze 129 g/km-es szén-dioxid kibocsátásban és az 5,6 l/100 km-es kombinált fogyasztási adatban is – a sajtóanyag szerint.
Kiegyensúlyozottság és temperamentum jellemzi a 105 lóerős 1,4 literes Multiair erőforrást. E motor teljesítményszempontokból szintén kategóriája élmezőnyébe tartozik, ugyanakkor sok egyéb szempont alapján vitathatatlanul a piac legjobb választása is egyben. A 105 lóerős MultiAir szintén teljesíti az Euro 5-ös norma szigorú emissziós előírásait, széndioxid kibocsátása mindössze 134 g/km, kombinált vegyes üzemanyag-fogyasztása pedig csupán 5,7 l/100 km. Menetteljesítmény jellemzői is kiemelkedőek: 10,8 másodperc alatt gyorsul a Punto Evo álló helyzetből 100 km/órára, végsebessége pedig 185 km/óra.
Második generációs MultiJet dízelek
Az új Fiat Punto Evo valamennyi dízelmotorjában friss fejlesztésű, új generációs, nagynyomású, közös nyomócsöves befecskendező rendszer dolgozik. E kifinomult és magas műszaki értékű megoldással a befecskendezési csúcsnyomás az 1600 bárt is elérheti, a motor fordulatszámától és a befecskendezett gázolajtöltet mennyiségétől függetlenül, tisztán a terhelési, és teljesítmény-leadási igények függvényében és ezek alapján.
Az 1,3-as MultiJet Euro 5-ös besorolású kiviteleiben újak a befecskendező fúvókák is. Ezek különlegesen kiegyensúlyozott vezérlőszelepükkel a korábbiaknál még pontosabban képesek szabályozni az égésterekbe jutó gázolajtöltetet. Ugyanakkor az egy cikluson belüli részbefecskendezések száma és időzítése is rugalmasabban szabályozható általuk, mint korábban bármikor. Az egyes befecskendezett töltetadagok közötti időintervallumok lerövidítésével az égéslefutás nem csak szabályozottabb, de egyenletesebb is lett. Ez jótékonyan hat a nyomatéki karakterisztikára, az emisszióra és a fogyasztásra is, ugyanakkor hatásosan csökken általa a zaj és a működési vibráció: az autó kellemesebben vezethető. Az új befecskendezőkkel az Euro 5-ös besorolású dízelmotor átlagfogyasztása, és szén-dioxid-kibocsátása egyaránt 2 százalékkal csökkent.
Az 1,3-as MultiJet Euro 4-es emissziós kivitelben is elérhető (75 és 90 lóerővel) valamint Euro 5-ösként 75 és 95 lóerős kivitelben. Az utóbbiakhoz alapáron részecskeszűrő, és Start&Stop automatika is társul. A turbófeltöltő geometriája fix a 75 lóerős változatokban és változó a 90 és 95 lovasokban. Az Euro 5-ös dízelekben teljesítményszintjüktől függetlenül új generációs feltöltők dolgoznak. Ez az új befecskendezéssel kombinálva tökéletes motorműködést, tiszta és takarékos üzemet garantál, miközben az alacsony fordulati forgatónyomaték átlagosan 25 százalékkal nagyobb, mint az Euro 4-es erőforrások esetében.
A 95 lóerős 1,3 literes MultiJet (Euro 5) teljesítménymutatói külön említésre méltók: vele a Punto Evo végsebessége 178 km/óra, és 11,7 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára. Átlagfogyasztása 4,2 l/100 km, és vegyes üzemben mindössze 110 g/km szén-dioxidot bocsát a környezetbe. A Dualogic robotizált sebességváltóval az átlagfogyasztás még kedvezőbben alakul: 4,1 l/100 km, 107 g/km-es szén-dioxid-kibocsátás mellett.
Az új Fiat Punto Evo motorterében is megjelenik a 120 lóerős 1,6 literes MultiJet turbódízel, Euro 5-ös emissziós kivitelben és részecskeszűrővel. E motorral, a végsebesség 193 km/óra (Sport kivitelben) és 9,6 másodperc a gyorsulás álló helyzetből 100 km/órára. A sajtóanyag szerint vegyesüzemi átlag 4,5 l/100 km, miközben a szén-dioxid-emisszió mindössze 119 g/km.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?