Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b634daf4-ad23-4842-af9c-f5000221346c","c_author":"Csizmadia Ervin","category":"360","description":"Amerikai típusú közvélemény alakul ki ezekben a hónapokban Magyarországon, legfontosabb jellemzője, hogy mindenható. Csizmadia Ervin publicisztikája.","shortLead":"Amerikai típusú közvélemény alakul ki ezekben a hónapokban Magyarországon, legfontosabb jellemzője, hogy mindenható...","id":"20250113_csizmadia-ervin-a-kozvelemeny-es-a-politikai-maglya","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b634daf4-ad23-4842-af9c-f5000221346c.jpg","index":0,"item":"447aa1a6-243b-4e95-b58c-3641fceec609","keywords":null,"link":"/360/20250113_csizmadia-ervin-a-kozvelemeny-es-a-politikai-maglya","timestamp":"2025. január. 13. 09:00","title":"Csizmadia Ervin: A közvélemény és a politikai máglya","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35e0ce65-b7c2-4279-b77a-c909d1d19b5d","c_author":"Imre Réka","category":"itthon","description":"Magyarországon is lehet az indiai gyógymódokról, vagyis az ájurvédáról és a hagyományos kínai orvoslásról tanulni, de nem minden egyetemen megy ez zökkenőmentesen.","shortLead":"Magyarországon is lehet az indiai gyógymódokról, vagyis az ájurvédáról és a hagyományos kínai orvoslásról tanulni, de...","id":"20250118_magyar-ajurveda-gyogyito-kepzes-egyetemek-termeszetgyogyaszat-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35e0ce65-b7c2-4279-b77a-c909d1d19b5d.jpg","index":0,"item":"9a183abe-d79a-4afe-87f2-e9623cb5eb29","keywords":null,"link":"/itthon/20250118_magyar-ajurveda-gyogyito-kepzes-egyetemek-termeszetgyogyaszat-ebx","timestamp":"2025. január. 18. 18:54","title":"Ájurvéda gyógyító képzéseket több magyar egyetem is kínál, de az igazi tudásért Indiába kell menni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a57bb5c5-7a84-44a2-9e67-3d0eda5e9751","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A háború mielőbbi lezárása érdekében.","shortLead":"A háború mielőbbi lezárása érdekében.","id":"20250110_ukrajna-haboru-volodimir-zelenszkij-donald-trump-talalkozo","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a57bb5c5-7a84-44a2-9e67-3d0eda5e9751.jpg","index":0,"item":"4b09f97c-2b0b-4154-ab6e-1f1b5f7ed2ee","keywords":null,"link":"/vilag/20250110_ukrajna-haboru-volodimir-zelenszkij-donald-trump-talalkozo","timestamp":"2025. január. 10. 20:58","title":"Zelenszkij rögtön a beiktatása után találkozni akar Trumppal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58b81bed-2e38-41a5-9752-816d0456117f","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A zongoraművész tanítványai közt volt Ránki Dezső, Kocsis Zoltán és Schiff András.","shortLead":"A zongoraművész tanítványai közt volt Ránki Dezső, Kocsis Zoltán és Schiff András.","id":"20250226_meghalt-rados-ferenc","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58b81bed-2e38-41a5-9752-816d0456117f.jpg","index":0,"item":"1e3c8a81-19d0-4887-a4d7-593b165aa789","keywords":null,"link":"/kultura/20250226_meghalt-rados-ferenc","timestamp":"2025. február. 26. 16:16","title":"Meghalt Rados Ferenc","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"606433f5-e60c-4119-8f80-f6228be9e4b3","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"Tavaly a Telekom nyeresége 93,6 százalékkal 163,4 milliárd forintra nőtt.","shortLead":"Tavaly a Telekom nyeresége 93,6 százalékkal 163,4 milliárd forintra nőtt.","id":"20250225_magyar-telekom-nyereseg","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/606433f5-e60c-4119-8f80-f6228be9e4b3.jpg","index":0,"item":"bab0cca6-3cf3-4a57-97ab-def8d47b5768","keywords":null,"link":"/kkv/20250225_magyar-telekom-nyereseg","timestamp":"2025. február. 25. 20:15","title":"Várakozások felett nőtt a Magyar Telekom nyeresége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89dd0307-c9d2-4a82-8e11-a90abb8f38b2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fidesz alelnöke szerint a kegyelmi botránnyal indult 2024-es év a kormány számára politikailag rendkívül sikeres volt. Magyar Péterről pedig azt gondolja, hogy egy „idegbeteg csávó”.","shortLead":"A Fidesz alelnöke szerint a kegyelmi botránnyal indult 2024-es év a kormány számára politikailag rendkívül sikeres...","id":"20250203_Kubatov-Gabor-Magyar-Peter-egy-gatlastalan-hulye-gyerek","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89dd0307-c9d2-4a82-8e11-a90abb8f38b2.jpg","index":0,"item":"7e092451-06db-4074-ae7e-ad20e618fb99","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_Kubatov-Gabor-Magyar-Peter-egy-gatlastalan-hulye-gyerek","timestamp":"2025. február. 03. 08:23","title":"Kubatov Gábor: Magyar Péter egy gátlástalan hülye gyerek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7bf5e1e-9a33-423b-9e1e-6d38a258bbea","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A hétszeres világbajnok kerek születésnapja idén egybeesik a karrierjének az új fejezetével.","shortLead":"A hétszeres világbajnok kerek születésnapja idén egybeesik a karrierjének az új fejezetével.","id":"20250107_lewis-hamilton-40-eves","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7bf5e1e-9a33-423b-9e1e-6d38a258bbea.jpg","index":0,"item":"95d9fae6-d556-4441-bef1-008e025b9555","keywords":null,"link":"/elet/20250107_lewis-hamilton-40-eves","timestamp":"2025. január. 07. 12:04","title":"Lewis Hamilton 40 éves lett, és tényleg új életet kezd","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3d174bd-9ebb-40c0-b128-804f751550d4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A januári Galaxy Unpacked rendezvényen, a Galaxy S25-ök bemutatásán túl mr hallani lehetett egy további, igen vékony Galaxy S25-ről. Most már az is kiszivárgott, mikor mutathatják be a dél-koreai vállalat eddigi legvékonyabb prémiumtelefonját, a Galaxy S25 Edge-et.","shortLead":"A januári Galaxy Unpacked rendezvényen, a Galaxy S25-ök bemutatásán túl mr hallani lehetett egy további, igen vékony...","id":"20250304_samsung-galaxy-s25-edge-bemutato-pletyka","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3d174bd-9ebb-40c0-b128-804f751550d4.jpg","index":0,"item":"57b6c734-def3-4b55-adf5-9ae85a3a4324","keywords":null,"link":"/tudomany/20250304_samsung-galaxy-s25-edge-bemutato-pletyka","timestamp":"2025. március. 04. 21:03","title":"Mikor jön a Samsung legvékonyabb csúcstelefonja?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Újabb BMW színesíti decembertől a hazai utakat, az X1-es az X5-ös, X3-as és X6-os nyomvonalát követi, igaz, ezekkel ellentétben kapható sDrive, azaz hátsókerekes változatban is. A hazai bemutatón az xDrive összkerékhajtáson volt a lényeg, a vizes, csúszós, sáros, dinamikus kanyarokkal és autópályás sprintekkel tarkított teszt során kapott anyait-apait a rendszer. Még a legerőltetettebb menet során sem sikerült kiakasztani az xDrive-ot, a néha megtapasztalt enyhe alulkormányzottság kifejezetten örömöt csalt az arcunkra.
A BMW X1 szemből olyan, mint egy szűkre szabott hetes, hátulról inkább az 5 GT-t láttam benne. Valójában a hármas kombi egy másik alternatívája, magasabb beltérrel, emelt hasmagassággal. A vezető kényelme kifogástalan, a hátsó sorban azonban szűk a hely, a hármasban komfortosabban ülünk, igaz, az egyeshez viszonyítva jobb a helyzet. A hátsó üléstámla állítható dőlésszögű, és 40:20:40 arányban lehajtható. A csomagtartó 420-ról akár 1350 literesre is bővíthető, a padlózat alatt további rakodórekesz áll rendelkezésre. Extrafelszerelésként elektromos mozgatású panoráma üvegtető is rendelhető. A könyöktartóban egy érdekes, széthajtható pohártartót találunk, amit a váltó mellett, a megfelelő foglalatba helyezve tudunk használni. Igaz, csak akkor, ha elöl egyedül utazunk, ugyanis a jobb egyben ülő kénytelen miatta nélkülözni az egyik térdét.
Szériafelszereltségében többek között minden üléshelyen hárompontos automata biztonsági öv, első-, oldal- és oldalsó fejlégzsákok, valamint adaptív féklámpa és nappali világítás is szerepel. A xenon-fényszórók, az adaptív kanyarvilágítás és a fényszóró-asszisztens (High-Beam Assistant) extrafelszerelésként rendelhető.
Az autó vezetése maradt BMW-s, vékonyabb a kormány, mint a hármasban, az anyagok minősége azonban meglepetéseket is tartogat. A műanyagok többsége a bajoroktól megszokott puha és minőségi, ám a válság, vagy az európai gyártás révén beszivárogtak a kopogós, igénytelen műanyagok is. A kesztyűtartó környéke és a középkonzol egyes elemei ebben a kategóriában nem megszokott hangot adnak.
Az xDrive intelligens összkerékhajtási rendszer mellett a BMW-nél a EfficientDynamics gazdaságosságára büszkék. Olyan fogalmakat dobálnak a marketingesek, mint: fékenergia-visszanyerés, automatikus motorleállítás és -indítás, sebességváltást segítő kijelző. A sajtóanyag szerint a BMW X1 sDrive 18d átlagos üzemanyag-fogyasztása 100 kilométerenként 5,2 literre, szén-dioxid-kibocsátása pedig kilométerenként 136 grammra adódik. Az általunk meghajtott 204 lovas biturbó 23d fedélzeti számítógépe nyolc liter körüli átlagot mutatott, ami nem volt sok az erőltetett tempóhoz képest. Hasonló körülmények között a szintén kipróbált X6 35d 20 liter körül zabált.
A BMW X1 futómű-technikája kettős ágyazású – egyes modellekben alumínium – alsó lengőkarral szerelt, rugóstagos első-, illetve könnyűszerkezetes acél építési mód szerint készült ötkaros hátsó felfüggesztésekből, nagypontosságú irányíthatósági tulajdonságokat biztosító szervokormány-rendszerekből, nagyteljesítményű fékberendezésből áll. Ezen felül a dinamikus vonóerő-szabályzás (DTC) funkciójával kiegészített menetstabilizálót (DSC), illetve extrafelszerelésként a performance control fékezési beavatkozásokkal működő menetdinamikai rendszert is magában foglalja. Ez utóbbi lényege, hogy az összkerekes autókra jellemző túlkormányzottságot a kanyar belső ívén futó kerék fékezésével mérsékelje. Amint az első kerekek kifelé törnének, a rendszer a kanyar belső ívén gördülő hátsó kereket a DSC rendszerén keresztül célzottan fékezni kezdi. Az ennek eredményeképpen adódó vonóerő-csökkenést a motorteljesítmény egyidejű emelésével egyenlíti ki.
Motorok, árak és xDrive (Oldaltörés)
A BMW X1 palettáján egy hathengeres benzinmotor és három négyhengeres dízel sorakozik. A BMW X1 xDrive28i soros hathengeres erőforrása magnézium-alumínium kombinációjaként kialakított forgattyúházzal, Valvetronic, illetve kettős-Vanos szelepvezérléssel készül, s legnagyobb teljesítménye 190 kW/258 LE (ára 13,67 millió forint).
A BMW X1 xDrive23d hajtásáról a kettős turbófeltöltővel szerelt, common-rail befecskendező rendszerrel működő, 150 kW/204 LE teljesítményű dízelmotor gondoskodik (ára 11,15 millió forint). A BMW X1 xDrive23d álló helyzetből mindössze 7,3 másodperc alatt gyorsít 100 kilométer/órás tempóra, legnagyobb sebessége pedig eléri a 205 kilométer/órát (az extraként rendelhető nagysebességű beállításokkal 223 kilométer/óra). A sajtóanyag szerint 100 kilométerenként 6,3 liter gázolajat fogyaszt, ami 167 gramm szén-dioxid-kibocsátással párosul.
A BMW X1 xDrive20d 130 kilowattos (177 LE) (alapára 10,39 millió forint), illetve a BMW X1 xDrive18d 105 kW/143 LE teljesítményű dízel (alapára 9,59 millió forint) aggregátjában ugyancsak common-rail befecskendező rendszer, illetve változó kompresszoroldali lapátgeometriával működő turbófeltöltő dolgozik. E motorok kerülnek a BMW X1 sDrive20d (alapára 9,79 millió forint), illetve a BMW X1 sDrive18d modellekbe is (alapára 8,99 millió forint). Hátsókerék-hajtásával és az EU-tesztcikluson mért 100 kilométerenként 5,2 literes átlagos üzemanyag-fogyasztásával, illetve kilométerenként 136 gramm széndioxid-kibocsátásával a BMW X1 sDrive18d gazdaságos módon kínálja a vezetés élményét.
A motor nyomatékának az első és a hátsó tengely közötti változó elosztásával a BMW xDrive állandó összkerékhajtási rendszer a jármű mozgékonyságát, illetve a műutakról letérve, terepes képességeit egyaránt hatékonyan fokozza. Az xDrive elektronikus szabályzású lamellás tengelykapcsolóval kiegészített osztómű segítségével vezeti a motor nyomatékát a mindenkori menethelyzetnek megfelelő arányban arra a tengelyre, amelyik éppen a leghatékonyabb vonóerő-átadási tulajdonságokkal rendelkezik.
Az összkerékhajtás a BMW X1 modellekben is összeköttetésben áll a dinamikus menetstabilizáló (DSC) rendszerével, valamint a központi motorszabályzással. Szenzorok érzékelik azonnal az egyes kerekek megcsúszását, a rendszer pedig a másodperc tört része alatt képes a nyomatékelosztás mértékét ennek megfelelően megváltoztatni. A reakció még az adott kerék kipörgése előtt érkezik, így a túl- és alulkormányozottságra irányuló minden folyamatnak még időben és hatékonyan elejét lehet venni. Kanyarmenetben például a nyomaték nagyobb arányban érkezik a hátsó kerekekre, fokozva az autó fordulékonyságát, s mérsékelve alulkormányozottsági hajlamát. Az optimális vonóerő-átadás érdekében a kanyarból kigyorsítva késedelem nélkül ismét az alapbeállítás áll helyre. Az xDrive nyomatékelosztásának középpontjában a bonyolultabb menethelyzetek során is az optimális menetstabilitás áll. Csupán abban az esetben kerülhet sor az egyes kerekeken alkalmazott fékezési beavatkozásokra, illetve a motornyomaték mérséklésére a dinamikus menetstabilizáló rendszerén keresztül, amennyiben a nyomatékelosztás arányának változtatása már nem bizonyul elegendőnek a jármű menetstabilitásának megőrzésére.
A BMW X1 a BMW lipcsei gyárában készül, ahol a BMW X-modellek családjának legújabb tagja a BMW 1-es sorozatának háromajtós, Coupé és Cabrio változataival együtt gördülhet le a szerelőszalagról. A high-tech üzemet – ahol egyébként a BMW 3-as Limousine gyártása is zajlik – magas fokú rugalmasság, illetve innovatív minőségbiztosítási eljárások és környezetkímélő gyártástechnológiák alkalmazása jellemzi.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?