Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c186e0a5-2f41-43ec-94b9-794ab970c352","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az autentikus cigányzenét játszó paszabi Parno Graszt és a miskolci „speed-folk-freak-punk” Bohemian Betyars telt ház előtt vezetett elő szombaton az Arénában egy lagzi tematikára felhúzott közös bulit. Lakos Gábor fotóriportja. ","shortLead":"Az autentikus cigányzenét játszó paszabi Parno Graszt és a miskolci „speed-folk-freak-punk” Bohemian Betyars telt ház...","id":"20250120_Fergeteges-lagzival-kelt-egybe-egy-estere-a-Bohemian-Betyars-es-a-Parno-Graszt-fotok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c186e0a5-2f41-43ec-94b9-794ab970c352.jpg","index":0,"item":"9b791174-d846-4e72-8d4e-8628187fe1dc","keywords":null,"link":"/kultura/20250120_Fergeteges-lagzival-kelt-egybe-egy-estere-a-Bohemian-Betyars-es-a-Parno-Graszt-fotok","timestamp":"2025. január. 20. 12:01","title":"Fergeteges lagzival kelt egybe a Bohemian Betyars és a Parno Graszt – fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"67b5a61d-109c-4c45-a993-5f62cebc01f2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Újabb energiakímélő funkció jön a Google Chrome-ba, már azt is tudni, mikor. ","shortLead":"Újabb energiakímélő funkció jön a Google Chrome-ba, már azt is tudni, mikor. ","id":"20250122_google-chrome-bongeszo-lapok-fagyasztasa-energiatakarekossag","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67b5a61d-109c-4c45-a993-5f62cebc01f2.jpg","index":0,"item":"cbecf2ee-5eef-4208-b078-42bcdf99de6c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250122_google-chrome-bongeszo-lapok-fagyasztasa-energiatakarekossag","timestamp":"2025. január. 22. 11:03","title":"Hamarosan lefagyasztja a lapokat a Chrome böngésző, és ez igazából jó hír","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a477a9e0-f4ab-46df-b30f-211cb1552d3a","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Nógrádi László ötlete volt a Trabant csomagtartójába is beférő kemping biciklik gyártása Csepelen. Egymillió ilyet exportáltak.","shortLead":"Nógrádi László ötlete volt a Trabant csomagtartójába is beférő kemping biciklik gyártása Csepelen. Egymillió ilyet...","id":"20250210_Meghalt-Nogradi-Laszlo-a-Csepel-kemping-bringa-atyja","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a477a9e0-f4ab-46df-b30f-211cb1552d3a.jpg","index":0,"item":"1b7e70e8-6b3f-4b4c-a0d9-8733c7c66e46","keywords":null,"link":"/kkv/20250210_Meghalt-Nogradi-Laszlo-a-Csepel-kemping-bringa-atyja","timestamp":"2025. február. 10. 12:54","title":"Meghalt a Csepel kemping bringák atyja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19207401-5923-4705-b08d-e156403b898d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A HVG cikke nyomán tettek feljelentést, de a rendőrség közölte, hogy nincs itt semmi látnivaló.","shortLead":"A HVG cikke nyomán tettek feljelentést, de a rendőrség közölte, hogy nincs itt semmi látnivaló.","id":"20250219_rendorseg-kartell-Meszaros-Garancsi-gyanu","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19207401-5923-4705-b08d-e156403b898d.jpg","index":0,"item":"c5680acd-5bdd-4755-8367-16802d87bea7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250219_rendorseg-kartell-Meszaros-Garancsi-gyanu","timestamp":"2025. február. 19. 14:09","title":"Megnézte a rendőrség, kartellezett-e Mészáros és Garancsi, és arra jutott, még a gyanú is hiányzik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6462487c-755c-4460-85f0-df27ad258482","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az ehhez tartozó reklámköltések mértékéről nem volt hajlandó adatot szolgáltatni a Miniszterelnöki Kabinetiroda.","shortLead":"Az ehhez tartozó reklámköltések mértékéről nem volt hajlandó adatot szolgáltatni a Miniszterelnöki Kabinetiroda.","id":"20250124_mediaworks-gyartas-nemzeti-konzultacio-kozerdeku-adatigenyles","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6462487c-755c-4460-85f0-df27ad258482.jpg","index":0,"item":"c31d558a-88e0-4b4f-8801-ea6404c2ba40","keywords":null,"link":"/itthon/20250124_mediaworks-gyartas-nemzeti-konzultacio-kozerdeku-adatigenyles","timestamp":"2025. január. 24. 11:30","title":"A Mediaworks gyártotta a nemzeti konzultációs íveket 387 millió forintért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a4642c9-01e7-4d15-a688-167f34efc6e4","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"A világ legnagyobb játékgyártója, a dán Lego eddig sikeresen alkalmazkodott a digitális világhoz, de még adós a zöldmegoldásokkal.","shortLead":"A világ legnagyobb játékgyártója, a dán Lego eddig sikeresen alkalmazkodott a digitális világhoz, de még adós...","id":"20250111_hvg-lego-szobrok-nathan-sawaya-jatekgyartas-online-vilag-fenntarthatosag","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a4642c9-01e7-4d15-a688-167f34efc6e4.jpg","index":0,"item":"68d37560-cc49-4bb8-8969-ae4ba831b8c4","keywords":null,"link":"/360/20250111_hvg-lego-szobrok-nathan-sawaya-jatekgyartas-online-vilag-fenntarthatosag","timestamp":"2025. január. 11. 13:30","title":"A boltokban és online is hasít a Lego, de karbonlábnyoma csökkentéséhez még hiányzik egy elem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec9ba355-b6b6-470d-8b76-0a5983b69af3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Százmilliárdokat érne a kriptovagyon, ami egy adathordozón pihen valahol egy szeméttelep mélyén. A tulajdonosa pedig egyre érdekesebb módszerekkel igyekszik előkeríteni az elveszett merevlemezt.","shortLead":"Százmilliárdokat érne a kriptovagyon, ami egy adathordozón pihen valahol egy szeméttelep mélyén. A tulajdonosa pedig...","id":"20250214_james-howells-bitcoin-elveszett-merevlemez-szemettelep-megvasarlasa","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec9ba355-b6b6-470d-8b76-0a5983b69af3.jpg","index":0,"item":"e91a0929-1467-4fb8-aa7b-c939c4288947","keywords":null,"link":"/tudomany/20250214_james-howells-bitcoin-elveszett-merevlemez-szemettelep-megvasarlasa","timestamp":"2025. február. 14. 15:03","title":"Ezt nevezik elszántságnak: most már az egész szeméttelepet megvenné az a férfi, aki véletlen kidobott egy merevlemezt, rajta 7500 bitcoinnal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e95aba4e-ed5c-4b73-90b7-344be1d0b0b1","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"A kínai gyártó Magic7 termékcsaládjának ár/érték arányra kihegyezett Lite modellje a megszokottnál több, mint 30 százalékkal nagyobb kapacitású akkumulátort vonultat fel, és közben szupervékony tudott maradni.","shortLead":"A kínai gyártó Magic7 termékcsaládjának ár/érték arányra kihegyezett Lite modellje a megszokottnál több, mint 30...","id":"20250225_akkumulator-uzemido-honor-magic7-lite-teszt-velemeny","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e95aba4e-ed5c-4b73-90b7-344be1d0b0b1.jpg","index":0,"item":"e74755e5-9d3d-461a-97d8-c10b3b354072","keywords":null,"link":"/tudomany/20250225_akkumulator-uzemido-honor-magic7-lite-teszt-velemeny","timestamp":"2025. február. 25. 18:30","title":"Lájtos, de nem üzemidőben: teszten az aksibajnok Honor Magic7 Lite","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az új Seatnak a formája, az ára és praktikuma mellett a neve is nagyon jó. Az XL betűszó folyamatosan visszaköszön a ruhásszekrényből, a munkahelyi fogasról, a boltok polcairól.
Bátortalanul ültem be a szinte még szűz, alig 300 kilométert futott Seat Altea XL-be. Előttem csupán a márkaigazgató vezette ezt a fekete tesztautót. Narancsos bőrbetét tette különlegessé ezt a példányt. Finom tapintású bőrszerű anyaggal vonták be a műszerfal tetejét, az ajtók borítását, a könyöklőt, a váltót és a kézifék karját. Ami látványnak kifejezetten szép és ötletes, az a gyakorlatban nem tökéletes: a hátsó ajtó karfája (narancs) a kisfiam kezében maradt egy kiszállási kísérletben, a könyöklő pedig úgy lötyögött (együtt a váltó műanyag házával), hogy inkább nem könyököltem rá.
A kézifék és a váltó valódi műremek. A hatsebességes váltó már az alap Alteában és a Leonban sem volt egyszerű darab, de ez, naranccsal és fémes betétekkel, igazi műalkotás. A fogása is jó, ráadásul a mechanikája tökéletes, a váltás precíz. A kézifék szintén tetszett, ám azon a szűk helyen egy ilyen rövidke karral nehéz boldogulni. A sportos hatású nagyon feszes (levetett kabátban igen kényelmes) ülések szövetének mintázata példásan harmonizál a narancsszínű betétekkel, a sötét szürke műanyagokkal és a közel százezer forintos (nettó 94 ezer) felárt képviselő vadító feketemágia gyöngyház fényezéssel. Az enteriőr sportos, az éjszaka vörösben izző műszerek már védjegyei a márkának.
Az oldalsó visszapillantók nagyon kicsik, a hátralátás korlátozott, ráadásul az autó bal oldalát is rosszul látjuk a vaskos A-oszlop miatt. Tesztautómban volt tolatóradar, így azért lényegesen könnyebb volt manőverezni. Az ablaktörlő esőérzékelős, a fényszóró automatikus, van tempomat, mp3-at is lejátszó audiorendszer, iPod-csatlakozó. A bekapcsolt sebességtartó automatikára nincs vizuális visszajelzés a műszerfalon, mint ahogy a márkatestvér Touranban kigyullad a megfelelő ikon.
A motor traktorhangja megszokást igényel. Ugyanezt a kétliteres motort legalább hat másik autóban használtam, az XL-ben volt a legfeltűnőbb a hangja. Talán az autó fiatal kora adhat magyarázatot hangosságára. Az alapzajért kárpótol a minőségi alapáras zenecucc és a mennyiségi, alapáras lóerő-gyűjtemény. Teherautós orgánumát csak akkor nem szidjuk, amikor jól rálépünk a gázra. Ilyenkor felüvölt és húz. Nagy sebességgel is jól autózható. Futóműve sportosan kemény, a 17 hüvelykes könnyűfém Seat-felniken 225/45 Pirelli nyári gumik feszültek. Úttartása jó, nem imbolyog, a kormányzás precíz. A rugózás keménysége nem rontja a vezetés élvezetét, sőt, megfűszerezi azt. Macskaköves úton és kényelmes. A fékkel óvatosan kellett bánnom, izomból, hirtelen és erőteljesen fogott, ilyen az úja utó zamata.
Bi-xenon kanyarkövető fényszórónk (nettó 208 ezerért) háza elöl nem változott, az autó orra pont, mint az FR-szériájé, ám hátul teljesen megújult az Altea. Az XL-ben él tovább a Toledo, csak annak csúnyácska befejezése nélkül. Az Altea XL formás hátsójával a Porsche-csoport legszebb kombiját alkották meg a tervezők. Elnyújtott ötajtós kupészerű vonalai, mélyen ülő hátsó lámpái, öblös csomagtere és mozgatható hátsó ülései új értelmezést adnak a kombi egyterű kategóriának. Praktikumával és megjelenésével az XL a legjobb vétel a Leon, Altea, Toledo vérvonalban: kényelmes, jól megy, takarékos, gazdaságos, variálható és terhelhető. És szerethető. Az én szívembe már belopta magát tüzes egyszerűségével, elegáns sportosságával.
A két-két pohártartó, a keskeny ajtózsebek, a kívül nagy, belül pici könyöklő és a szűk kesztyűtartó mit sem ér a hatalmas és variálható csomagtér nélkül. Az autó igazi vonzereje ez az alapból 532 literes tér, amelyet az ülések előre tolásával 635 literesre is bővíthetünk. Ha mindent előre és síkba döntünk 1604 literes teret kapunk.
Magam mögé beülve nagy a hely, még akkor is, ha kissé kagylósított, sportos hatású ülések kerültek hátulra. Háromszor akkora térdhelyünk van, mint egy átlagos autóban. A hátsók kényelmét szolgálja az első ülések háttámlájából lehajtható asztalka, amin pohártartót is találunk. A háttámlákban zseb is van, sőt egy-egy akasztó is. Hátul is van 12 Voltos csatlakozó. A könyöktámaszban plusz két pohártartó.
A legnagyobb Seat (amiben ültem) takarékossággal hálálta meg a kezes bánásmódot, az együtt elköltött 400 kilométer során beérte 7,6 liter gázolajjal.
Műszaki adatok
Seat Altea XL 2.0 PD TDI Stylance
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3)
1968
Környezetvédelmi besorolás
EURO 4
Max. teljesítmény lóerő/kW
140/4000-es fordulaton
Max. nyomaték: Nm
320/1750-2500 fordulaton
MÉRETEK
Tengelytáv (mm)
2578
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)
4467/1768/1581
Csomagtér
532-635-1604 liter
Saját tömeg (kg)
1430
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h)
201
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h
10
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi
7,8
Országúti
5,1
Vegyes
6
Tesztfogyasztás
7,6
CO2 kibocsátás (g/Km)
160
ÁRA
Alapára 6,029 millió forint, a tesztelt autó ára 7,144 millió forint
A Seat Altea XL megőrizte testvére innovatív formáit és sportos menettulajdonságait, ám mindenekelőtt a családok igényeire készült, akik számára elsősorban a tágas belső és a bőséges csomagtér fontos, kiemelkedő biztonsági adottságokkal kiegészítve.
150 flottaszakértő a Seat Leon-t választotta a 2006-os év cégautójává. A történet különlegessége, hogy a Seat kétszeres győzelmet aratott: úgy az importőrök osztályában, mint a 20 ezer euró alatti ártartományban első a Leon.
Amikor korábbi cikkeimben hiányoltam azt a bizonyos latin temperamentumot a Seat új modelljeiből, nem gondoltam, hogy lesz egy modell, amely jó értelemben átesik a ló túlsó oldalára. A Leon Monster a mediterrán életérzés izgalmát és szépségét pávaként mutogatja, ennél vadabban és ízlésesebben feltuningolt és kicicomázott gyári autóhoz még nem volt szerencsém.
A Seat modellpaletta legújabb tagja, az Altea XL megkapta első kitüntetését Lengyelországban, ahol a „Lengyelország No. 1. autója” zsűrije a dizájn-különdíjat ítélte oda az autónak.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?