Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3f60f2ac-8d53-4cde-bbaf-7bf3faab343b","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Joáv Galantot bizalmi válság miatt menesztette Benjamin Netanjahu.","shortLead":"Joáv Galantot bizalmi válság miatt menesztette Benjamin Netanjahu.","id":"20250102_visszavonul-a-kozelettol-a-novemberben-levaltott-izraeli-vedelmi-miniszter-joav-galant","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f60f2ac-8d53-4cde-bbaf-7bf3faab343b.jpg","index":0,"item":"4cf2ccc0-2c86-445f-b7f7-15b9ec53038f","keywords":null,"link":"/vilag/20250102_visszavonul-a-kozelettol-a-novemberben-levaltott-izraeli-vedelmi-miniszter-joav-galant","timestamp":"2025. január. 02. 08:04","title":"Visszavonul a közélettől a novemberben leváltott izraeli védelmi miniszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a9d612a-f4f6-45ae-8b45-d4a0bceceaec","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Minden 100 autóból 21-22 adásvétel tárgya volt 2024-ben.","shortLead":"Minden 100 autóból 21-22 adásvétel tárgya volt 2024-ben.","id":"20250120_Minden-korabbi-rekord-megdolt-a-hazai-hasznaltauto-piacon","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a9d612a-f4f6-45ae-8b45-d4a0bceceaec.jpg","index":0,"item":"26338acf-7c02-407a-8e90-635558e4079b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250120_Minden-korabbi-rekord-megdolt-a-hazai-hasznaltauto-piacon","timestamp":"2025. január. 20. 08:57","title":"Minden korábbi rekordot megdöntött tavaly a hazai használtautó-piac","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"227fc3ee-000f-4473-a4b0-ea8a5b4942a7","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Bár benne van a nevében, a földimogyoró mégsem mogyoró. De akkor milyen rokonságban áll a két növény, és milyen hasonlóan megtévesztő zöldségeket és gyümölcsöket ismerünk még?","shortLead":"Bár benne van a nevében, a földimogyoró mégsem mogyoró. De akkor milyen rokonságban áll a két növény, és milyen...","id":"20250129_foldimogyoro-gyumolcs-vagy-zoldseg","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/227fc3ee-000f-4473-a4b0-ea8a5b4942a7.jpg","index":0,"item":"a9afd14e-3730-482c-9ed4-a1bb6f761fb9","keywords":null,"link":"/elet/20250129_foldimogyoro-gyumolcs-vagy-zoldseg","timestamp":"2025. január. 29. 06:01","title":"Micsoda a földimogyoró, ha nem mogyoró?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9df459ea-622f-4d9b-8ff8-179d6eee1ef8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Eddig egy ománi politikus, egy volt kolumbiai elnök és egy iraki aktivista részesült az elismerésben. ","shortLead":"Eddig egy ománi politikus, egy volt kolumbiai elnök és egy iraki aktivista részesült az elismerésben. ","id":"20250228_andrzej-duda-nke-tiszteletbeli-polgar-lengyel-elnok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9df459ea-622f-4d9b-8ff8-179d6eee1ef8.jpg","index":0,"item":"10b5833f-bcb0-47cc-b8f2-741791272c53","keywords":null,"link":"/itthon/20250228_andrzej-duda-nke-tiszteletbeli-polgar-lengyel-elnok","timestamp":"2025. február. 28. 17:34","title":"Tiszteletbeli polgári címet kapott Andrzej Duda a Nemzeti Közszolgálati Egyetemtől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2bb89848-df11-416e-9067-1d0774be4cda","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Közös megegyezéssel azonnali távozásra késztetik a dolgozókat az SK Innovation komáromi és iváncsai akkugyáraiban a beszámolók szerint. Tömeges elbocsátásnak néz ki, de nem akarják, hogy jogilag is annak minősüljön, a hazainduló távozókat már a céges buszra sem engedik fel.","shortLead":"Közös megegyezéssel azonnali távozásra késztetik a dolgozókat az SK Innovation komáromi és iváncsai akkugyáraiban...","id":"20250307_elbocsatas-leepites-kirugas-akkugyar-sk-innovation-komarom-ivancsa","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2bb89848-df11-416e-9067-1d0774be4cda.jpg","index":0,"item":"7aeca958-69a9-4df4-aeff-cdd2ad7b82f3","keywords":null,"link":"/kkv/20250307_elbocsatas-leepites-kirugas-akkugyar-sk-innovation-komarom-ivancsa","timestamp":"2025. március. 07. 11:44","title":"„Halálsoron érzik magukat” az SK akkugyárainak dolgozói","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"456cd776-e92c-435c-a40b-75f1dda8ad7a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Nyomott vasárnap.","shortLead":"Nyomott vasárnap.","id":"20250302_vasarnap-idojaras-elorejelzes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/456cd776-e92c-435c-a40b-75f1dda8ad7a.jpg","index":0,"item":"79f58aab-3ff6-4192-8360-e033c82cfbb8","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_vasarnap-idojaras-elorejelzes","timestamp":"2025. március. 02. 08:30","title":"Felhős, enyhe időnk lesz, de van, ahol az ég is leszakadhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5374c9db-3504-43a1-9098-3efc82387855","c_author":"HVG","category":"360","description":"A kínai multi Magyarországon alkatrészeket gyárt és kutatás-fejlesztési részleget működtet, most fióktelepet is létrehozott.","shortLead":"A kínai multi Magyarországon alkatrészeket gyárt és kutatás-fejlesztési részleget működtet, most fióktelepet is...","id":"20250207_hvg-cegvilag-fioktelep-taksony-kinai-kuka-csoport","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5374c9db-3504-43a1-9098-3efc82387855.jpg","index":0,"item":"495a271f-ef80-44c4-aa98-1b0705f3bc6e","keywords":null,"link":"/360/20250207_hvg-cegvilag-fioktelep-taksony-kinai-kuka-csoport","timestamp":"2025. február. 07. 12:15","title":"Magyarországon is terjeszkedik a nagy német robotgyártót lenyelő kínai Kuka-csoport","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d408d4d-c6ac-4c1b-956e-cfd98968d672","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"A Transfermarkt friss adatai közül szemezgettünk.","shortLead":"A Transfermarkt friss adatai közül szemezgettünk.","id":"20250102_labdarugas-piaci-ertek-lionel-messi-cristiano-ronaldo-szoboszlai-dominik-kerkez-milos-sallai-roland-neymar-benzema-mohamed-szalah-transfermarkt-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d408d4d-c6ac-4c1b-956e-cfd98968d672.jpg","index":0,"item":"a60c2fa9-2d3a-45c4-a09c-cefbcc73bd6f","keywords":null,"link":"/sport/20250102_labdarugas-piaci-ertek-lionel-messi-cristiano-ronaldo-szoboszlai-dominik-kerkez-milos-sallai-roland-neymar-benzema-mohamed-szalah-transfermarkt-ebx","timestamp":"2025. január. 02. 15:06","title":"Szoboszlai és Kerkez is megelőzi Messit és Neymart, Sallai pedig Ronaldót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hajlamosak vagyunk az elektromos mobilitásra mint egyfajta „alternatív üzemanyagmegoldásra” gondolni, pedig sokkal több annál. A legtöbb autógyártó az e-mobilitásban látja a jövőt, a fejlesztések többsége az elektromos modellekről szól, és napjainkra már egyértelműen látszik, hogy valóban megtörténik a váltás. Cikkünk szerzője szerint egyfelől összetett rendszerről van szó, másfelől egy, az eddig megszokottól eltérő gondolkodásmódról. Az energetika egyik legnagyobb mai kihívása, hogy megoldja az e-mobilitáshoz kapcsolódó feladatokat, ideértve a lokális energiatermelés megvalósítását, az autók töltéséhez szükséges villamoskapacitás biztosítását, valamint az igényeknek megfelelő töltőinfrastruktúra kiépítését. Az igazi áttöréshez azonban a gazdaság és a társadalom szereplőinek attitűdváltására is szükség van. Vélemény.
Az elektromos autók előnyeit hosszan lehetne sorolni, kezdve attól, hogy nincs lokális károsanyag-kibocsátásuk, csendesebb közlekedést biztosítanak a városokban, és nincs szükség rendszeres olajcserére, egészen addig, hogy napelemes áramtermeléssel akár mi magunk is előállíthatjuk az üzemanyagot. Otthoni töltéssel még napelem nélkül is akár háromszoros üzemanyagköltség-megtakarítással számolhatunk ugyanakkora út hagyományos autóval megtételével szemben. Az elektromos autó karbantartási költsége is várhatóan alacsonyabb lesz, mivel kevesebb beépített kopó-forgó alkatrészt tartalmaz.
Van azonban az elektromos autózásnak egy, napjainkban fontos aspektusa: a felhasználói tudatosság és az ehhez kapcsolatos előretervezés. Mivel az e-autók hatótávja ma még általában kisebb, mint a belső égésű modelleké, valamint a töltőhálózat lefedettsége sem teljes még hazánkban, érdemes előre megtervezni, merre és mennyit megyünk az elkövetkező napokban, illetve várhatóan hol és milyen gyorsan tudjuk majd tölteni az autót.
Fazekas István
Otthoni töltés esetében például össze kell hangolnunk az autónk töltési igényét a meglévő elektromos berendezéseink energiafelhasználásával, és érdemes elgondolkodni azon, miként tudjuk csökkenteni az autó üzemanyagköltségét például otthoni napelemes rendszer telepítésével. Ugyanezek a megfontolások merülnek fel céges szinten is, hiszen az ipari-, vállalati telephelyek – ahol az autók napi szinten jellemzően 6-8 órát is eltöltenek – is fontos autótöltési helyszínekké váltak. Ahol korábban nem számoltak az autók töltéséhez szükséges energiával, ott energiamenedzsment-rendszer segítségével biztosítható a szűkös villamos kapacitás mellett is a megfelelő töltési teljesítmény.
A jó hír az, hogy a szükséges technikai megoldások már mind elérhetőek Magyarországon is. A normál és a nagy teljesítményű töltők többsége mobilapplikációról vezérelhető, a töltőberendezések napelemekkel és/vagy energiatárolókkal is összekapcsolhatóak. A dinamikus energiamenedzsment az ingatlan pillanatnyi energiafelvételét monitorozva osztja szét a töltők közt a fentmaradt kapacitást. A céges autók használói akár irodaházi belépőkártyáikkal is indíthatják a töltést, amelynek statisztikái online felületeken folyamatosan elérhetőek. Hasonló lehet a „munkamegosztás” egy társasházban is: az energiamenedzsment-rendszer szabályozza az egyes töltők és a társasház energiafelvételét, a töltőkhöz csak a tulajdonosoknak van hozzáférésük, a felhasznált áramot pedig precízen el tudja számolni a társasház a lakókkal.
Fazekas István
A jelenleg meglévő, több mint 2000 publikus töltőből álló hálózat a jövőben még kiterjedtebb lesz (becslések szerint az autók töltésének alig 10%-a történik publikus helyszíneken), de mellette kiemelten fontos az irodaházi, társasházi és otthoni töltőinfrastruktúra fejlesztése is, melyhez erre szakosodott cégek teljes körű megoldást tudnak biztosítani.
Az elektromos autózás így egy átfogóbb, társadalmi szintű tudatosságot alapoz meg – hasonlatosan ahhoz, ahogy ma már teljesen elterjedt a szemét szelektív gyűjtése. Az elektromos autózás napi szinten elismételteti velünk azt a nagyon fontos leckét, hogy az egyéni tudatosság megkerülhetetlen alapja a környezetvédelemnek, és ezáltal egy fenntarthatóbb életvitelnek.
További terjedésének következő fontos mérföldköve, hogy a tömeggyártással a járművek megfizethetőbbé válnak. Arra számítunk, hogy a következő években az ugyanolyan kategóriájú és felszereltségű elektromos és benzines autók ára közel megegyező lesz. A jövő autóinak nagyobb teljesítményű, illetve energiasűrűségű akkumulátoraival tovább nőhet a hatótávolság, a töltés teljesítményének növekedése gyorsabbá teszi a „tankolást”, ezzel komfortosabbá téve hosszabb utak megtételét is, valamint megvalósul a lítium-ion akkumulátorok újrahasznosítása.
Turcsányi Balázs
ALTEO
Az átállás azonban akkor fog széles körben megvalósulni, ha valamennyi érintett (autósok, autógyártók, töltőinfrastruktúra-üzemeltetők stb.) motivált lesz benne. Ezért nagyon fontos a tudatosság mellett a megfelelő ösztönző szabályozás, az infrastruktúra valós igények szerinti fejlesztése, a jelentősebb piaci szereplők elköteleződése az e-mobilitás iránt, hogy az e-autózás a közlekedést fenntarthatóvá, a környezetünket pedig élhetőbbé tehesse.
A szerző az ALTEO Csoport e-mobilitás üzletágának vezetője
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?