Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7b7c2f19-c033-45f8-9af0-80888247bf2f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A globális rangsor élén végzett a Honor új középkategóriás telefonja, a Magic7 Lite a DXOMARK független tesztlabor akkumulátortesztjeiben. Ez az eredmény a készülék kivételes üzemidejéből, megbízható töltési képességeiből és optimalizált energiagazdálkodási jellemzőiből adódott.","shortLead":"A globális rangsor élén végzett a Honor új középkategóriás telefonja, a Magic7 Lite a DXOMARK független tesztlabor...","id":"20250109_honor-magic7-lite-uzemido-dxomark-teszt-akkumulator-kapacitas-toltes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b7c2f19-c033-45f8-9af0-80888247bf2f.jpg","index":0,"item":"ecf434a4-7397-47a4-bbf6-d9b6b5b81ed7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250109_honor-magic7-lite-uzemido-dxomark-teszt-akkumulator-kapacitas-toltes","timestamp":"2025. január. 09. 08:03","title":"Ez a telefon 89 órán át bírja egy töltéssel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d1457567-cec3-4c92-b50a-5f4a2acb8659","c_author":"Szabó Gábor","category":"360","description":"Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Barátságért orosz kitüntetés birtokosaként jócskán hajtja a Paks II. beruházást, de mintha annak elhúzódására is készülne. A múlt héten Londonban moduláris atomerőművek majdani megrendeléséről tárgyalt brit partnerével. Bár a Rolls-Royce még egy ilyet sem gyártott, megeshet, hogy képes megelőzni a fix áras szerződésből nemrég kihátrált Roszatomot. ","shortLead":"Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Barátságért orosz kitüntetés birtokosaként jócskán hajtja a Paks II...","id":"20250203_modularis-kisatomeromuvek-rolls-royce-paksi-bovites-szijjarto","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d1457567-cec3-4c92-b50a-5f4a2acb8659.jpg","index":0,"item":"816a106f-5e15-4e1f-9973-3b4a13b71afb","keywords":null,"link":"/360/20250203_modularis-kisatomeromuvek-rolls-royce-paksi-bovites-szijjarto","timestamp":"2025. február. 03. 13:57","title":"A Rolls-Royce kis atomerőművei megelőzhetik a paksi bővítést, hogy kiszolgálják Orbánék energiafaló iparát ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8aceea1a-f717-463f-b2e7-fac5a1dba6c4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A hatóság elmagyarázza, hogy Biró miért kezdeményezte, hogy legyen mentelmi joga.","shortLead":"A hatóság elmagyarázza, hogy Biró miért kezdeményezte, hogy legyen mentelmi joga.","id":"20250219_Az-Integritas-Hatosag-reagalt-Biro-Ferenc-mentelmi-joganak-ugyere","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8aceea1a-f717-463f-b2e7-fac5a1dba6c4.jpg","index":0,"item":"05e64832-85e5-4987-ab10-9a792b4be6f6","keywords":null,"link":"/itthon/20250219_Az-Integritas-Hatosag-reagalt-Biro-Ferenc-mentelmi-joganak-ugyere","timestamp":"2025. február. 19. 12:35","title":"Az Integritás Hatóság teljes egészében nyilvánosságra hozta a levelet, amelyben a vezetője mentelmi jogot kér Varga Judittól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc74b186-0a14-4d07-93cf-03b8eb028bdc","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"velemeny.nyuzsog","description":"A magyar külügyminiszter azután szállt bele Sikorskiba, hogy Elon Musk „lekicsizte” a lengyel politikust.","shortLead":"A magyar külügyminiszter azután szállt bele Sikorskiba, hogy Elon Musk „lekicsizte” a lengyel politikust.","id":"20250311_szijjarto-peter-Radoslaw-Sikorski-orosz-ukran-haboru","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc74b186-0a14-4d07-93cf-03b8eb028bdc.jpg","index":0,"item":"428f5397-746a-4ba1-88b5-8b0eb8c380b4","keywords":null,"link":"/velemeny.nyuzsog/20250311_szijjarto-peter-Radoslaw-Sikorski-orosz-ukran-haboru","timestamp":"2025. március. 11. 12:34","title":"Szijjártó Péter nekiment a lengyel külügyminiszternek, szerinte ő az egyik legelvetemültebb háborúpárti politikus Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3b042a53-9ac3-4137-bb07-0b2068d96edf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A biztonsági teszteknél is új mércével dolgoznak a kínaiak. ","shortLead":"A biztonsági teszteknél is új mércével dolgoznak a kínaiak. ","id":"20250125_CATL-biztonsagi-autoakkuja-szazad-masodperc-aramtalanit-balesetnel","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3b042a53-9ac3-4137-bb07-0b2068d96edf.jpg","index":0,"item":"beab6a54-f656-4891-b10e-d85eaebf1865","keywords":null,"link":"/cegauto/20250125_CATL-biztonsagi-autoakkuja-szazad-masodperc-aramtalanit-balesetnel","timestamp":"2025. január. 25. 09:33","title":"Így működik a CATL autóakkuja, ami egy századmásodperc alatt áramtalanít balesetnél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"29763642-0286-4f58-9bd7-45fd6608f1da","c_author":"Fetter Dóra","category":"itthon","description":"Határvadászokkal, iskolaőrökkel, fegyverekkel és olimpikon sztárvendéggel indult a hét a Teve utcában. Meg kötelezően jelen lévő diákokkal. ","shortLead":"Határvadászokkal, iskolaőrökkel, fegyverekkel és olimpikon sztárvendéggel indult a hét a Teve utcában. Meg kötelezően...","id":"20250210_rendorseg-allasborze-brfk-teve-utca-riport-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/29763642-0286-4f58-9bd7-45fd6608f1da.jpg","index":0,"item":"7e9781fb-7633-413a-b1f0-88fa8a5b1c7a","keywords":null,"link":"/itthon/20250210_rendorseg-allasborze-brfk-teve-utca-riport-ebx","timestamp":"2025. február. 10. 16:38","title":"„Sokan vagyunk, de mégsem elegen” – megnéztük, miként csalogatják a fiatalokat a rendőrség állásbörzéjén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3050c727-0f5e-47c3-aa28-a75583d1b23b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Ausztriában síeltek a családdal, de egy gyermekambulanciáról posztolt az óév utolsó napján.","shortLead":"Ausztriában síeltek a családdal, de egy gyermekambulanciáról posztolt az óév utolsó napján.","id":"20250102_Korhazbol-jelentkezett-be-szilveszterkor-Lovas-Rozi","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3050c727-0f5e-47c3-aa28-a75583d1b23b.jpg","index":0,"item":"cc9a5c4e-5945-41a1-a21a-869276a099f3","keywords":null,"link":"/elet/20250102_Korhazbol-jelentkezett-be-szilveszterkor-Lovas-Rozi","timestamp":"2025. január. 02. 08:11","title":"Kórházból jelentkezett be szilveszterkor Lovas Rozi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dee67cbc-8e7d-478e-b444-11a8bb89c852","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Donald Trump azokat sújtotta büntetőintézkedéssel, akik segítséget nyújtanak az ICC amerikai állampolgárok vagy szövetségesek elleni nyomozásaiban.","shortLead":"Donald Trump azokat sújtotta büntetőintézkedéssel, akik segítséget nyújtanak az ICC amerikai állampolgárok vagy...","id":"20250207_donald-trump-szankcio-nemzetkozi-buntetobirosag","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dee67cbc-8e7d-478e-b444-11a8bb89c852.jpg","index":0,"item":"0d653f42-4670-43c3-b3ad-cc8040791b62","keywords":null,"link":"/vilag/20250207_donald-trump-szankcio-nemzetkozi-buntetobirosag","timestamp":"2025. február. 07. 06:02","title":"Trump szankcionálta a Nemzetközi Büntetőbíróságot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egyes kutatások szerint az európai autótulajdonosok több mint kétharmada veszi komolyan fontolóra, hogy a következő alkalommal elektromos meghajtású gépkocsit választ. Impozáns adat, azonban úgy vélem, az igazi forradalom sokkal inkább a villamosenergia tárolásában zajlik jelenleg. Ennek egyik és kétségtelenül a leglátványosabban megnyilvánuló formája az e-mobilitás, ugyanakkor ennél lényegesen tágabb körről van szó.
A világ egyik legsürgetőbb problémája a környezet védelme, a klímaválság, a fenntarthatóság. Ezekre nekünk különös figyelmet kell fordítanunk, ezért kiemelt helyen is kell kezelnünk. Innen új alrovatunk címe is: Zhvg.
Elég, ha szétnézünk otthon és a sufniban: rengeteg háztartási és kerti gép, roller, kerékpár és egyéb eszköz akad a ház körül, amelyeket szintén akkumulátor hajt meg. Ezekről még ha akarnánk, se tudnánk megfeledkezni, mivel napról napra egyre több van belőlük, melyekhez egyre jobb és jobb akkumulátorok jönnek.
Idézzük csak fel gyorsan, meddig bírta az első mobiltelefonunk vagy laptopunk egy töltéssel, és meddig pörög a jelenlegi. Nem véletlenül választottam éppen ezt a példát: az elektromos autók terjedésének az egyik gátja az, hogy a hatótávjukat tekintve elmaradnak a belsőégésű motorokkal hajtottaktól. Az ügyfelek többsége legalább 500 kilométert szeretne megtenni egyetlen töltéssel, amihez legalább 90-100kW-os akkumulátor kellene.
Aki most felkapja a fejét, hogy ezt a határt már elértük, annak igaza van. A gond az, hogy ez a tudás egyelőre a csúcsmodellekre jellemző, két-három éven belül azonban jó eséllyel már a középkategóriában is általános lesz. Az akkumulátorok árcsökkenése mindeközben az autók árát is lejjebb szállítja majd, hiszen ez utóbbi tényező is komoly visszatartó erőt gyakorol az autós társadalomra.
Közben persze a töltőhálózatra is ráfér a fejlesztés, hiszen az is teljesen jogos ügyféligény, hogy ha több száz vagy akár ezer kilométeres távolságot akarunk megtenni, akkor ne kelljen órákat várni arra, hogy újra menetkész legyen az autónk. Ehhez nagyobb, 350kW teljesítményű publikus töltőberendezésekre lesz szükség és elsősorban a főútvonalak mentén. Ezek telepítése azonban nem sétagalopp: egy ekkora teljesítményű töltőberendezés zökkenőmentes és költséghatékony működtetéséhez mindenképpen szükség lesz a megfelelő villamosenergia kapacitásra és a legtöbb esetben egy energiatárolóra, különösen, ha párban vagy többedmagával szeretnék üzemeltetni.
A nyilvános töltők megújulása mellett fontos, hogy minél több helyszínen épüljenek nem-publikus töltési pontok: családi házak és társasházak garázsaiban, irodaházak parkolóiban, vállalatok telephelyein. Mivel az autók felülmúlják áramfelvételben az eddig lokális bajnokokat, sok esetben válik erős korláttá az adott helyszínen rendelkezésre álló villamosenergiahálózat még akkor is, ha napelemes rendszer került az ingatlanon kiépítésre.
Megfelelő kapacitás híján nem tud egyszerre működni az összes villamos eszköz és töltődni az összes jármű. Kézenfekvő és sokszor elkerülhetetlen megoldás a hálózat kibővítése, azonban ez jelentős költséggel jár. Létezik egy “okosabb” megoldás: dinamikus energiamenedzsmenttel anélkül érhető el az optimális töltési sebesség, hogy korlátozni kellene a háztartási vagy irodai/telephelyi eszközök egyidejű használatát. Elkerülhető az áramszünetet kiprovokálni képes túlterhelés, és nem feltétlenül kell fejleszteni a villamoshálózatot.
Pár éven belül a villamos energia lokális termelése, tárolása és fogyasztása (beleértve a gépjárművek töltését) a hétköznapok megoldásává fog válni.
Akár publikus, akár otthoni vagy munkahelyi töltésről van tehát szó, minduntalan az energiatároláshoz kanyarodunk vissza. Ennek forradalmasítása szükséges ahhoz, hogy Magyarországon is bekövetkezzen az elektromos gépjárművek elterjedésének igazi fordulópontja, amire akár már 2025 előtt is sor kerülhet.
A cikk szerzője Novotny Dénes, az Alteo Nyrt. E-mobilitás Üzletágvezetője.
Az írás az Alteo Nyrt. és a hvg.hu együttműködése keretében készült.
A vállalatok környezeti-társadalmi szerepe régóta vita tárgyát képezi: a CSR-tól a CSV-n át az ESG-ig több fogalom is ezzel kapcsolatban szolgál iránymutatást. Egyre nagyobb a nyomás azonban a vállalatokon, hogy fenntarthatóan működjenek és egyre több társadalmi vállalkozás indul, amelyek bebizonyítják: a társadalmi-környezeti problémák megoldása és a profitszerzés nem zárják ki egymást.
Gyorsan változó és kiszámíthatatlan világunkban időről időre újra kell definiálnunk az olyan divatos, már-már túlhasznált fogalmakat, mint a társadalmi felelősségvállalás vagy a fenntarthatóság. A Covid-járvány világszerte ráirányította a figyelmünket a nem fenntartható vagy működésképtelen gyakorlatokra, amelyek mellett nem mehetünk el szó nélkül – sem egyéni, sem társadalmi szinten. Eljött az idő, hogy ezt széles körben is felismerjük, és saját lehetőségeinkhez mérten tegyünk a változásért.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?